mannen123 Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Hei Jeg driver nå og sparer til egenkapital for bolig til jeg er ferdigstudert og får fast jobb. Jeg har allerede en 80k inne i aksjer, og 25k inne på en BSU-konto. Neste år har jeg mulighet til å sette ytterligere 25k inn på BSU-kontoen, men jeg har egentlig lyst til å sette de inn på aksjer, siden renta på BSU er latterlig dårlig, og aksjer vil derfor være mye mer lønnsomt (har til nå 70% avkastning). Spørsmålet er, burde jeg sette de inn på BSU for å vise banken min "se på meg, jeg er flink til å spare til bolig", og dermed øke sjansen for at jeg får større lån i fremtiden? Har dette noe å si? Eller sette de på aksjer? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Sett de i aksjer hvis du tror du kan få igjen mer enn skatteavslaget + renten fra BSU. Lenke til kommentar
mannen123 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Sett de i aksjer hvis du tror du kan få igjen mer enn skatteavslaget + renten fra BSU. Så banken driter i om de står på akjser eller BSU? Ser faktisk nå at jeg har fått 90% avkastning på aksjene mine. På 3 måneder... Er dette noe banken sjekker, eller jeg må dokumentere? Så ikke banken tror jeg taper penger på aksjehandel. Endret 22. november 2015 av mannen123 Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Hva har du investert i? 90% på 3 måneder høres ut som sjøsprøyt. 1 Lenke til kommentar
mannen123 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Hva har du investert i? 90% på 3 måneder høres ut som sjøsprøyt. https://www.shareville.no/profiles/askjemannen/portfolios/83623/positions Har også en Zero-konto der jeg driver med daytrading. Så totalen blir vel nærmere 100%. Endret 22. november 2015 av mannen123 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Det finnes ikke bedre risikojustert avkastning enn BSU, i alle fall ikke om du tar med skattefradraget. Du kan jo selvfølgelig innbille deg at du kan slå markedet over tid, men sjansen for at du gjør det er helt minuskul. Aksjeplukking og daytrading er helt usedvanlig dårlige måter å spare til bolig på, og aktive fond gjør det over tid dårligere enn indeksen, og indeksen er vesentlig mer volatil enn BSU. Tar du med skattefradraget tviler jeg på at OBX har slått BSU over lengre tidsperioder, men det har jeg ikke regnet på. Daytraderne på dette forumet minner meg ofte om han her. http://uk.businessinsider.com/joe-campbell-gofundme-page-for-e-trade-2015-11?r=US&IR=T 8 Lenke til kommentar
mannen123 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Det finnes ikke bedre risikojustert avkastning enn BSU, i alle fall ikke om du tar med skattefradraget. Du kan jo selvfølgelig innbille deg at du kan slå markedet over tid, men sjansen for at du gjør det er helt minuskul. Aksjeplukking og daytrading er helt usedvanlig dårlige måter å spare til bolig på, og aktive fond gjør det over tid dårligere enn indeksen, og indeksen er vesentlig mer volatil enn BSU. Tar du med skattefradraget tviler jeg på at OBX har slått BSU over lengre tidsperioder, men det har jeg ikke regnet på. Daytraderne på dette forumet minner meg ofte om han her. http://uk.businessinsider.com/joe-campbell-gofundme-page-for-e-trade-2015-11?r=US&IR=T Jaha? Hvorfor er BSU så mye bedre enn dette? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Fordi risiko. 7 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 90% avkastning hvor? Du kan jo ikke bare addere prosentene... Og BSU er bedre fordi det er SIKKER sparing. Du er jo ikke på noen som helst måte garantert videre avkastning på aksjene dine. 4 Lenke til kommentar
mannen123 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Inntekten min er under skattegrensa, så jeg betaler ikke skatt. Så det jeg får av BSU er bare de stusslige 3 prosentene... Så å sette pengene inn på BSU er som sagt bare for evt. hvis det er en fordel når jeg skal søke boliglån. Og ja, det er risiko. Det er også risiko å krysse veien enn å gå på fortauet. Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Hvor lenge er det til du har tenkt å kjøpe bolig? Antar 3-5 år basert at du sier du er student. Det meste av erfaring og statistikk tilsier at å spare i aksjemarkedet når man trenger pengene om under 5 år (helst mer) ikke er å anbefale. Her følger det også at de aller fleste bør holde seg til fond, og gjerne indeksfond ift. å satse på enkeltaksjer. I din situasjon hadde jeg ha valgt vanlig bankkonto med høyest mulig rente, og heller flyttet pengene til BSU når du kan få skattefradraget. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Jeg har hele tiden forutsatt at du får skattefradrag. Hvordan klarer du spare så mye uten å ha skattbar inntekt, egentlig? Det sagt, så er den aksjeplukkingen der helt utrolig tullete. Du må gjerne være fornøyd med avkastningen nå og alt det der, men det er ikke sparing. Det er gambling. For øvrig har du fått ca. 22% avkastning (gitt lik vekting av aksjene), ikke 90% eller 70%. Men det gir jo temmelig lite informasjon når man ikke vet tidshorisonten, Hva er annualisert avkastning? Om du ikke har skattbar inntekt kan fondssparing være et bedre valg enn BSU, spesielt om du har relativt lang tidshorisont. 1 Lenke til kommentar
mannen123 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Jeg har hele tiden forutsatt at du får skattefradrag. Hvordan klarer du spare så mye uten å ha skattbar inntekt, egentlig? Det sagt, så er den aksjeplukkingen der helt utrolig tullete. Du må gjerne være fornøyd med avkastningen nå og alt det der, men det er ikke sparing. Det er gambling. For øvrig har du fått ca. 22% avkastning (gitt lik vekting av aksjene), ikke 90% eller 70%. Men det gir jo temmelig lite informasjon når man ikke vet tidshorisonten, Hva er annualisert avkastning? Om du ikke har skattbar inntekt kan fondssparing være et bedre valg enn BSU, spesielt om du har relativt lang tidshorisont. Den lista var det jeg hadde inne nå, ikke den totale avkastningen. Den største grunnen til at jeg fikk så høy avkastning er pengene jeg satte inn på Fingerprints, som tok helt av fra sommeren av, men har solgt unna de og tatt ut gevinst, og satte inn de på BSU. At du synes det er tullete får være din mening. Når Oslo Børs har steget rundt 15% siden 2013 så synes jeg ikke det er tullete, spesielt hvis du finne gode aksjeposter. Uansett, grunnen til at jeg startet denne tråden var ikke for å høre deres moralprekner om hvor farlig aksjer er eller høre hvor jeg bør sette pengene mine. Jeg er bare interessert i å vite om banker er villig til å gi meg mere lån hvis jeg har penger på BSU. Tidshorisont ser jeg på som 2-3 år, litt avhengi hvor fort jeg får jobb etter endt studier, og hvor høy lønna blir. Endret 22. november 2015 av mannen123 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Hvis du har solgt unna og tatt gevinst, så vil du jo betale skatt av gevinst. Du får dermed bruk for skattefradraget BSU gir deg. 5 Lenke til kommentar
mannen123 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Hvis du har solgt unna og tatt gevinst, så vil du jo betale skatt av gevinst. Du får dermed bruk for skattefradraget BSU gir deg. Gjelder ikke det bare for skattbar inntekt? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Gevinst av salg av verdipapirer er da skattbar inntekt det også. Men ja, BSU gir deg ikke fradrag av lønnsinntekt, summen trekkes fra den totale skatten til slutt. Er ihvertfall slik det er satt opp når jeg kikker på mine gamle selvangivelser. 1 Lenke til kommentar
mannen123 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Gevinst av salg av verdipapirer er da skattbar inntekt det også. Men ja, BSU gir deg ikke fradrag av lønnsinntekt, summen trekkes fra den totale skatten til slutt. Er ihvertfall slik det er satt opp når jeg kikker på mine gamle selvangivelser. Så da kan jeg regne med at jeg ser et skattetrekk av gevinsten på den neste selvangivelsen? Endret 22. november 2015 av mannen123 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Ja du må betale 27% skatt av avkastningen (sett bort i fra skjermingsfradraget). Dette har ingen innvirkning på skatt på lønn, regnes ut selvstendig. Hvis du taper penger kan du trekke av 27% av tapet på skatten. Aksjonærer får skatteoppgjøret på høsten. For Zero-konto blir det ikke det samme, da betaler man skatt først når man tar penger ut av kontoen (litt av poenget med Zero...). Her står det litt om skjermingsfradraget: http://www.nordnetbloggen.no/skjermingsfradrag-hva-er-det-og-hva-betyr-det-for-deg/19/09/2011/ Men husk at de rentene som står i det eksempelet er mye høyere enn hvordan det er nå, så betydningen for 2015--->2016 er minimal. Og husk at det bare er realisert avkastning som skattes. Dvs. aksjer som er solgt. Anonymous poster hash: 46b21...60d Lenke til kommentar
mannen123 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Ja du må betale 27% skatt av avkastningen (sett bort i fra skjermingsfradraget). Dette har ingen innvirkning på skatt på lønn, regnes ut selvstendig. Hvis du taper penger kan du trekke av 27% av tapet på skatten. Aksjonærer får skatteoppgjøret på høsten. For Zero-konto blir det ikke det samme, da betaler man skatt først når man tar penger ut av kontoen (litt av poenget med Zero...). Her står det litt om skjermingsfradraget: http://www.nordnetbloggen.no/skjermingsfradrag-hva-er-det-og-hva-betyr-det-for-deg/19/09/2011/ Men husk at de rentene som står i det eksempelet er mye høyere enn hvordan det er nå, så betydningen for 2015--->2016 er minimal. Og husk at det bare er realisert avkastning som skattes. Dvs. aksjer som er solgt. Anonymous poster hash: 46b21...60d Var ikke klar over dette med skjermingsfradrag, takk. Tenkte ikke på at aksjer regnes som inntekt, men det gir jo mening. Er villig til å smette innpå en 25k til etter nyttår som sagt hvis det gjør at banken kan gi meg større boliglån i fremtiden, hvis sjansen for at jeg får feks 250-500k ekstra hvis jeg viser at jeg er "flink" og "sparer" i BSU, så er det ikke noe å snakke om engang. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Sett de i aksjer hvis du tror du kan få igjen mer enn skatteavslaget + renten fra BSU. Men problemet er at markedet bryr seg ikke om hva han, du eller jeg "tror". Vi kan tro aldri så mye på vinneraksjene våre, men markedet kunne ikke brydd mindre om våre følelser. BSU er soleklar vinner her. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå