Gå til innhold

4k og skjermkort


synste

Anbefalte innlegg

hei

 

har ein kar her som har kjøpt seg ein 4k skjerm  probleme er at det hakka noke voldsomt når han ser på 4k filma på youtube eg mistenke at det er skjermkorte han har eit r9 270 kort med 2gb ram

vi har siste drivarane og han har hdmi 2.0 pcen har 8gb ram og det er ein FX cpu .

er skjermkorte for dårleg eller kan det være noke anna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er det som er problemet, men R9 270 har garantert ikke HDMI2.0 utgang. Så den vil maks sende 30fps til skjermen over HDMI. Ihvertfall i full farge. Det er mulig det kan sende 60fps med redusert farge som YCbCr 4:2:0. (Eller var det 4:0:0?) (Jeg vet Nvidias skjermkort kan.) Da sendes signalet med full oppløsning på Luminans, men 1/4 oppløsning på Chrominans. På desktop og skrift vil man da se at bildet er litt "fuzzy", men video bør ikke ta for mye skade av det.

 

Om dere prøver å vise 60fps 4K video, mens skjermkortet er satt til å sende 24/25/30fps til skjermen. Da må skjermkortet kaste frames i søpla, og det vil nok kunne oppleves som hakkete. Sender dere 60Hz video, vil 30Hz på skjermen passe best siden annenhvert bilde da blir kastet. Bevegelsene skal fremdeles oppleves som jevne. Likedan er det best med 25Hz til 50Hz video, og 24Hz til Film som BluRay.

 

Skal dere ha 60fps med full farge fra det skjermkortet må dere bruke DisplayPorten.

Lenke til kommentar

Er vel større sjanse for at CPU eller noe annet er flaskehalsen.

 

Det er selvfølgelig ikke umulig. Men jeg synes det er lurest å begynne feilsøkingen der man lettest har mulighet til å gjøre endringer. Lettere å bytte kabel enn CPU. ;)

 

Å bytte fra Chrome til IE, eller bruke en videoavspiller som støtter HW acceleration for youtube og lokale filer er også mulige løsninger. Kan jo blant annet være avspilleren som ikke støtter formatet til GoPro. Det er som sagt garantert at skjermkortet ikke har HDMI2.0. Så om de vil ha 60Hz må de bytte kabel eller skjermkort. Litt dumt å bytte skjermkortet om det er CPU som er flaskehalsen, for da er de jo like langt.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Er vel større sjanse for at CPU eller noe annet er flaskehalsen.

 

Det er selvfølgelig ikke umulig. Men jeg synes det er lurest å begynne feilsøkingen der man lettest har mulighet til å gjøre endringer. Lettere å bytte kabel enn CPU. ;)

 

Å bytte fra Chrome til IE, eller bruke en videoavspiller som støtter HW acceleration for youtube og lokale filer er også mulige løsninger. Kan jo blant annet være avspilleren som ikke støtter formatet til GoPro. Det er som sagt garantert at skjermkortet ikke har HDMI2.0. Så om de vil ha 60Hz må de bytte kabel eller skjermkort. Litt dumt å bytte skjermkortet om det er CPU som er flaskehalsen, for da er de jo like langt.

 

Poenget, selv om jeg ikke skrev det tydelig nok var at TS burde liste alle specs :p

Jeg har ingen tro på at det er skjermkortet om ikke annet-

Lenke til kommentar

har bruka no  dp porten fortsatt hakking men vi prøvde å stille ned hastigheta på filmen da virka det noke lunde

det er no ikkje slik det skal vere

 

har har ein amd fx 3.9 ghz  og 8gp ram dd3 han bruka win 10 det er eit Sapphire Radeon R9 270 Dual-X OC HDMI DP 2xDVI 2GB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...