Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Faren min er død, kjenner ikke til farssiden. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har behov for å lufte noen tanker til utenforstående. Da jeg var 3 år døde faren min av en overdose. Han var narkoman og hadde kun et kort forhold til min mor. Noen år etter at pappa døde, gikk begge hans foreldre bort. Da de gikk bort skulle arven fordeles og mamma ønsket at jeg skulle få mitt, mens pappas fetter mente at det var hans. Dette resulterte i rettssaker og krangler i mange år. I tillegg ønsket farmor å slette alle "spor" fra pappa, så mamma vet ingenting eller har ingenting som jeg kunne få arve fra han(utenom penger). Vi vet ikke engang hvor han er begravd. 

I de siste årene (er nå 24 år) har jeg begynt å tenke mer og mer på pappa og farssiden av slekten min. Pappa var enebarn, jeg er enebarn og de eneste gjenlevende jeg vet om er pappas fetter og hans to barn. Det betyr at disse tre menneskene er de eneste som eventuelt har noe info om denne siden av meg. Mamma har fortalt alt hun vet og har gitt meg de få bildene hun har av pappa. 

Snart skal jeg stifte familie selv, og jeg føler virkelig at noe mangler. Ikke misforstå, har hatt den beste oppveksten jeg kunne ønsket meg, men noe mangler. Med årene kjenner jeg det bare mer og mer. Så spørsmålet er egentlig... Hva skal jeg gjøre? Bør jeg kontakte fetteren til pappa eller mine to tremenninger? Jeg er redd for at de vil avvise meg pga alt som har skjedd(det er over 10 år siden nå) Jeg vil heller ikke at mamma skal bli sint eller skuffet over meg hvis jeg gjør det.  Jeg gjør det isåfall ikke for å bli venner med dem, men for å få vite mer om meg selv. Jeg håper så inderlig å finne noen likheter hos et annet menneske som jeg ikke finner på morssiden min. Og jeg er redd for å gjøre vondt værre. Hva om jeg finner ut ting om pappa som jeg ikke vil vite? 

Hvis noen har hatt lignende opplevelse, vær så snill å del det med meg. Tips tas imot med stor takk! :)

Velger å poste som anonym. 

Anonymous poster hash: df10b...5db
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lYlo5C

Du kan jo kontakte fetteren din for å få litt mer info. Du må jo selvsagt ikke gjøre det om du føler det er feil, men om du ikkr gjør det er det vil du nok føle at det er noe som mangler i lang tid.

Lenke til kommentar

Ofte kan man finne et gravsted man leter etter her:

http://www.disnorge.no/gravminner/index.php

Den fetteren høres litt usympatisk ut, men dersom du skulle få spørre et par spørsmål kunne det vært hvilke interesser faren din hadde som barn eller ungdom, eller om det evt finnes noen arvelige sykdommer i den familien. Eller om han har noe bilde fra barndommen.

Du kan opprette profil på geni.com og koble sammen begge sidene av slektstreet.

Du kan søke etter informasjon i digitalarkivet, der slutter ofte opplysningene i 1910. Så man bør helst kjenne til en person som ble født før 1910 eller tidlig i 1910 for å følge den informasjonen bakover.

Men klarer du å komme deg litt bakover i slekta, kan det dukke opp interessante personer som du føler en viss tilhørighet til selv om du aldri har hørt om dem før. Sånn sett står du på like fot med andre.

Hvis det er vanskelig å finne navnene til din farfar og farmors foreldre, kan det være slektsbøker som er tilgjengelige for alle på biblioteket. Dette gjelder spesielt hvis en eller begge nedstammet fra gårdsbruk.

Eller det kan sitte personer på et aldershjem som har slik informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...