Gå til innhold

Hvordan lader jeg min hjemmelagde batteripakke?

cdrom

Anbefalte innlegg

Har satt sammen 14 1,2v batterier som hver er på 550mAh. Disse er koblet i serie, og batteripakken har da specsene: 16,8v 550mAh. Det jeg da lurer på er hvor høy spenning og mA bør denne batteripakken lades med. Har endel ladere, men vet ikke hvilken jeg bør bruke. Fins det noen regler/beregninger på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
interessant med den ic'en der....kunne hende det ville blitt veldig bra.

Er det ellers en regel at ladespenningen bør være et par volt mer enn batteripakken?

og at ladestrømmen bør være ca 1/10 av batteriets kapasitet?

Du kan bruke normallading.

Dvs du ladet batteriet med en konstantstøm 0.1 * kapasitet i 14-16 timer. Dette er en skånsom lademetode som ikke vil overlade batteriet, forutsatt at ladingen avbrytes etter utløpt tid.

Etter fullført opplading kan ladestrømmen reduseres til vedlikeholdslading; 0.02 * kapasitet eller 0.05 * kapasitet.

Evt. kan du bruke forsert lading med 0.2 * kapasitet til 0.33 * kapasitet ( hurtiglading)

Som du ser er dette ca tall. Du må rådføre batteriprodusenten, da får informasjon om spenninger og strøm til lading, vedlikeholdslading og forsert lading.

Merk at overlading reduserer levetiden på nicd batteriet drastisk. Når oppladingen er fullført vil vannspalting være eneste prosess og det dannes et overtrykk i cellen som kan være skadelig.

Lad ikke batteriet er det skikkelig varmt, la det kjøle seg ned.

Du merker at temperaturen på batteriet stiger plutselig og kraftig når batteriet er fulladet, spesielt ved forsert lading.

Det er lurt å ha en termostat inne i pakken, blir det for varmt så stopper ladingen. Slike nicd termostater selger elfa.

Lenke til kommentar
Er det ellers en regel at ladespenningen bør være et par volt mer enn batteripakken?

og at ladestrømmen bør være ca 1/10 av batteriets kapasitet?

Beror på batterityp.

Du har väl NiCd eller NiMH. Då sätter man laddningsspänningen till max 1,4V/cell vid 20C rumstemperatur, i ditt fall 14*1,4V=19,6V.

Blybatterier (nominell spänning 2,0V/cell) laddas med 2,3V/cell.

Rekommenderad laddström för maximal livslängd är väl kapacitet/20, i ditt fall 27,5mA. (Det är också denna ström som vid urladdning ger den nominella kapaciteten.)

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...