Gå til innhold

[Løst] Reklamsjon/garanti av defekt koffert - må betale for ny koffert


Anbefalte innlegg

Heihei,

 

Jeg kjøpte et koffertsett på kampanje i sommer, og har kun brukt den på 1 reise.

Koffertsett bestod av en stor og liten koffert.

 

Nå som jeg skulle ut å reise igjen, så røk plutselig klipsen inni den store kofferten (klips på strikken som strammer innholdet). Jeg var å leverte kofferten på butikken, og fikk beskjed om at det vil ta maks 1 uke å få den reparert.

Fikk deretter forigårs beskjed fra butikken om at kofferten ikke vil bli reparert likevel, og ettersom de ikke har tilsvarende koffert inne, kan jeg kan enten få pengene tilbake for den jeg leverte, eller kjøpe en ny koffert.

 

Da har jeg to følgende problemstillinger...

1) Ettersom jeg kjøpte koffertsett, med lik farge og utseende, så faller poenget bort om jeg må kjøpe/velge en annen type koffert.

2) De har ingen koffert tilgjengelig i den prisklassen, og jeg må uansett legge ut et større beløp for å kjøpe en like stor koffert.

 

Spørsmålet er...

Hva slags rettighet har jeg i dette tilfellet?

Kan jeg kreve å få byttet til et komplett koffertsett? (leverer da selvsagt tilbake den lille mot å få et nytt sett).

Og er det riktig å kreve mellomlegg for at jeg skal få en tilsvarende koffert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge 

http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§29

 

Så skal du kunne kreve omlevering eller at selger leverer tilsvarende vare (siden de ikke klarer å levere en omlevering av varen, så skal de levere en tilsvarende (eller bedre?) vare uten ulemper for forbruker.
 

Her er litt samme sak ang omlevering bare at det gjelder en PC
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1694448

Er ingen ekspert på lover, men så vidt jeg har forstått det kan du kreve å få en tilsvarende eller bedre vare utlevert

Lenke til kommentar

Siden du kjøpte et sett (i en og samme pakke) så regner jeg med du kan levere inn hele settet og fått et annet sett som omlevering :)

Det skal ikke gå utover deg som forbruker vertfall at de ikke klarer å levere/fikse en vare som du har kjøpt. Ville hørt om du bare kunne levert inn resten av settet, for å så få en omlevering av varen til et tilsvarende eller bedre koffertsett

Lenke til kommentar

Selv ville jeg sett om jeg fant en dyrere/mer ekslusiv koffert som jeg likte, og spurt om omlevering til den, uten å betale noe ekstra. Men så er ikke jeg så nøye på farger og sånt da...

 

På andre siden, hvis du vil ha et sett med kofferter, så er det kanskje fortsatt mulig å få det til. Selges denne kofferten noe annet sted? F.eks i andre butikker i samme kjeden?

 

Edit: Og hva står på kvitteringen? To seperate kofferter, eller "koffertsett"? Og var det noe rabatt da de ble solgt som et sett? Reklamerte butikken med det som koffertsett på noe måte?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått omlevert kofferten til en annen modell, i samme størrelse.

Var også i dialog med forbrukerrådet, og de anbefalte å sende inn saken.

Det er ingen vesentlig byrde, men det ligger jo en tanke bak det med å kjøpe ett sett av noe.

 

Da er saken ute av verden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...