Syklofanten Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Jeg satte komfyren min på 225 grader. Da jeg skulle sette inn risten med bakepapir kom papiret i kontakt med varmeelementet og svei seg. Etter en stund la jeg merke til at lyset i komfyren var av og at varmen var i ferd med å gå ned. Platene virket heller ikke. Alle andre apparatene i leiligheten fungerte, men jeg gikk likevel ut og sjekket sikringsskapet. Der var to av bryterne nede. Vet ikke om det har noe med dette å gjøre, men jeg vippet dem uansett opp igjen. Komfyren vil fortsatt ikke skru seg på. Hva kan ha skjedd? Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Eg er ikkje elektriker. Kanskje det har vert ein spenning som slo ut sikringene på komfyren. Trur komfyr ofte har egen kurs. Kanskje komfyr, som mange andre elektriske ting har, har egen sikring. Forhåpentlig då vil den i så tilfelle bruke litt tid på å resette seg. Om dette er tilfelle ville eg hatt strømmen av på komfyren en stund og sett om det kan funke. Igjen, eg er ikkje elektriker. Lykke til Endret 21. november 2015 av HiAceRobin Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Kanskje komfyr, som mange andre elektriske ting har, har egen sikring. Det er kanskje vanlig, ja. Men det var to sikringer som var nede da Inntil videre har jeg trukket ut kontakten til komfyren. Endret 21. november 2015 av Syklofanten Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Gå ut i sikringsskapet og les på lista over hvilken sikring som går til hva. Jeg er heller ikke elektriker. Endret 21. november 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 Gå ut i sikringsskapet og les på lista over hvilken sikring som går til hva. På lista så jeg kun én bryter som tilhører leiligheten min. De to som var nede sto det ingenting på, så det er mulig at de ikke er i bruk. Jeg vippet dem ned igjen. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 Glemte jo at jeg har et eget sikringsskap i leiligheten min. Der var komfyr-bryteren nede. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 Flott, nå virker komfyren som den skal Litt rart at sikringen skulle gå, noe som aldri har skjedd før, men elektrikerne på forumet har kanskje en forklaring på hvordan berøring av varmeelementet kan slå den ut? Lenke til kommentar
danielch Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Regner vel med at elementene ble såpass varme at den tok sikringen for å unngå brann, da knappene som regel er mekaniske har ikke disse en "auto off" funksjon, har iallfall opplevd det samme med varmeovner. Ikke elektriker. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Kjøl ned ovnen og rens godt alt som har fått papirrester i elementer. Da tror jeg saken er løst. (ingen elektriker her.) Lenke til kommentar
Akse Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Høres ut som en jordfeil eller kortslutning i varmeelementet. Årsaken kan være at du rett og slett har fått noe bevegelse i et allerede slitt varmeelement. Sjekk hva som skjer om du kobler i komfyren og vipper opp sikringen igjen. Ryker sikringen eller jordfeilbryteren, må komfyren feilsøkes og repareres eller byttes. Holder sikringen, ville jeg uansett fått sjekket komfyren, da det er svært sannsynlig at noe er galt med den. Elektriker. 1 Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 Høres ut som en jordfeil eller kortslutning i varmeelementet. Årsaken kan være at du rett og slett har fått noe bevegelse i et allerede slitt varmeelement. Sjekk hva som skjer om du kobler i komfyren og vipper opp sikringen igjen. Ryker sikringen eller jordfeilbryteren, må komfyren feilsøkes og repareres eller byttes. Holder sikringen, ville jeg uansett fått sjekket komfyren, da det er svært sannsynlig at noe er galt med den. Elektriker. Jeg satte komfyren på 100 grader nå i 5 minutter bare for å sjekke. Sikringen holder og komfyren ser ut til å fungere optimalt. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Høres ut som en jordfeil eller kortslutning i varmeelementet. Årsaken kan være at du rett og slett har fått noe bevegelse i et allerede slitt varmeelement. Sjekk hva som skjer om du kobler i komfyren og vipper opp sikringen igjen. Ryker sikringen eller jordfeilbryteren, må komfyren feilsøkes og repareres eller byttes. Holder sikringen, ville jeg uansett fått sjekket komfyren, da det er svært sannsynlig at noe er galt med den. Elektriker. Jeg satte komfyren på 100 grader nå i 5 minutter bare for å sjekke. Sikringen holder og komfyren ser ut til å fungere optimalt. Da ser den i hvert fall ut til å være i orden. Det jeg selv hadde gjort, bare får å sjekke, er å bevege selve varmeelementet litt mens komfyren står på, for å sjekke om det kan være en løs leder et sted(framprovosere samme feilscenario igjen). Dette må selvsagt gjøres med noe som ikke leder strøm, og aller helst av en kyndig person, i tilfelle noe kortslutter. Fraråder deg å gjøre dette selv, med andre ord. Endret 21. november 2015 av Akse Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 En komfyr trekker mye strøm, hvis du setter alle platene på maks og ovnen på maks samtidig skal du ikke se bort ifra at sikringa ryker.... mange komfyrkurser som ikke er riktig dimensjonert i norge. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 24. november 2015 Forfatter Del Skrevet 24. november 2015 Prøvde å steke en pizza nå. Osten smeltet, men bunnen ble ikke ordentlig stekt. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Vil jeg få igjen på innboforsikringen for dette, tro? https://www.dnb.no/privat/forsikring/innboforsikring.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå