Gå til innhold

Noen elektrikere her? (Komfyr-problemer)

Syklofanten

Anbefalte innlegg

Jeg satte komfyren min på 225 grader. Da jeg skulle sette inn risten med bakepapir kom papiret i kontakt med varmeelementet og svei seg. Etter en stund la jeg merke til at lyset i komfyren var av og at varmen var i ferd med å gå ned. Platene virket heller ikke. 

Alle andre apparatene i leiligheten fungerte, men jeg gikk likevel ut og sjekket sikringsskapet. Der var to av bryterne nede. Vet ikke om det har noe med dette å gjøre, men jeg vippet dem uansett opp igjen. Komfyren vil fortsatt ikke skru seg på. 

Hva kan ha skjedd? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er ikkje elektriker.

Kanskje det har vert ein spenning som slo ut sikringene på komfyren. Trur komfyr ofte har egen kurs.

Kanskje komfyr, som mange andre elektriske ting har, har egen sikring. Forhåpentlig då vil den i så tilfelle bruke litt tid på å resette seg.

Om dette er tilfelle ville eg hatt strømmen av på komfyren en stund og sett om det kan funke.

Igjen, eg er ikkje elektriker. Lykke til

Endret av HiAceRobin
Lenke til kommentar

Høres ut som en jordfeil eller kortslutning i varmeelementet. Årsaken kan være at du rett og slett har fått noe bevegelse i et allerede slitt varmeelement. Sjekk hva som skjer om du kobler i komfyren og vipper opp sikringen igjen. Ryker sikringen eller jordfeilbryteren, må komfyren feilsøkes og repareres eller byttes. 

Holder sikringen, ville jeg uansett fått sjekket komfyren, da det er svært sannsynlig at noe er galt med den. 

Elektriker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en jordfeil eller kortslutning i varmeelementet. Årsaken kan være at du rett og slett har fått noe bevegelse i et allerede slitt varmeelement. Sjekk hva som skjer om du kobler i komfyren og vipper opp sikringen igjen. Ryker sikringen eller jordfeilbryteren, må komfyren feilsøkes og repareres eller byttes. 

Holder sikringen, ville jeg uansett fått sjekket komfyren, da det er svært sannsynlig at noe er galt med den. 

Elektriker.

Jeg satte komfyren på 100 grader nå i 5 minutter bare for å sjekke. Sikringen holder og komfyren ser ut til å fungere optimalt. 

Lenke til kommentar

Elektriker.

Jeg satte komfyren på 100 grader nå i 5 minutter bare for å sjekke. Sikringen holder og komfyren ser ut til å fungere optimalt. 

Da ser den i hvert fall ut til å være i orden. Det jeg selv hadde gjort, bare får å sjekke, er å bevege selve varmeelementet litt mens komfyren står på, for å sjekke om det kan være en løs leder et sted(framprovosere samme feilscenario igjen). Dette må selvsagt gjøres med noe som ikke leder strøm, og aller helst av en kyndig person, i tilfelle noe kortslutter. Fraråder deg å gjøre dette selv, med andre ord.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...