bruker2000 Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 hei, hvilke yrker er det som er godt betalt hvor man trenger å være god i matte? utenom økonom... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Masse diverse ingeniøryrker for eksempel. Er det pga utdanningsvalg du lurer? Hvis ja så hadde det vært greit med litt mer info om andre kunnskaper/ interesser også Lenke til kommentar
bruker2000 Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Masse diverse ingeniøryrker for eksempel. Er det pga utdanningsvalg du lurer? Hvis ja så hadde det vært greit med litt mer info om andre kunnskaper/ interesser også ja, det var det jeg lurte på Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Har jo mange muligheter innenfor ingeniør-yrket så er det jo bare å finne et område som en har interesse(r ) i enten det er elektro, mekanikk, maritim, subsea, bygg, kjemi, data osv. Arbeidsdagen for en ingeniør vil variere alt ettersom en jobber på et kontor eller i felten også. Selv går jeg et Skipsdesign-studie og trives godt med det http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ingenior Endret 22. november 2015 av Slettet+61342 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Eg antar at gjennomsnittlig månadslønn for ein fersk masterkandidat er 35 000 kr. Då er gjennomsnittlig årslønn 420 000 kr (2014). Så antar eg at gjennomsnittlige arbeidstimar i veka for ein fersk masterkandidat er 38 timar i veka. Dette blir 11 053 kr per time i arbeidsveka. Bindeleddet, bedriftskontakta til Indøk på NTNU, seier at den gjennomsnittlege nyutdanna indøkaren tener 559 623 kr, og jobbar 46 timar i veka. Dette blir 12 166 kr per time i arbeidsveka. Frå andre kjelder har eg at studentar frå Marin teknikk på NTNU har gjennomsnittleg startlønn på 493 989 kr. Kor mykje dei jobbar i gjennomsnitt per veke, er eg slettes ikkje sikker på, men eg tenkjer 40 timar ikkje er så langt frå sanninga. I så fall tener dei 12 350 kr per time i arbeidsveka. Med desse antagelsane, vil ein indøkar starte med 10,1 % høgare timelønn enn gjennomsnittet, medan ein mariningeniør vil starte med 11,7 % høgare timelønn enn gjennomsnittet. Ta med toppskatt i reknestykket, så blir desse tala litt lågare. Men det er klart det hjelper å bli gammal. Eg vil tru at ansennieteten gir høgare lønnsauke for ingeniørar i privat sektor enn det den gir for gjennomsnittet. Her har du data for lønnsutviklinga til indøkarar, henta frå Bindeleddet si alumnusundersøking 2014. X-aksen syner avgangsåret ved NTNU. Sidan eg ikkje har data for arbeidstimar per veke for forskjellige kull, kan eg ikkje gjere ei like god samanlikning som med ferske masterkandidatar. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Enkelte retninger innen bygg på NTNU har rundt 550 000 kr (+- 30 000 kr avhengig av karakterer/erfaring) i startlønn. Endret 22. november 2015 av logaritmemannen Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 De fleste som gikk ut av elektro på NTNU hadde 490-520k i startlønn. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) De som studerer data (mastergrad) tjener 535.000 i året i startlønn og helt nyutdannet. Endret 22. november 2015 av Herr.Nerd Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Aktuar (forsikringsmatematiker). Er vel den sikreste veien til god inntekt om man studerer matematikk. For å bli aktuar må du studere matematikk og fordype deg innen diverse statistiske emner og aktuarfag + at du trenger noen tilleggskurs (google it). Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Siving er rimelig godt betalt: http://www.tu.no/karriere/2014/12/12/sa-mye-tjener-nyutdannede-sivilingeniorer-na Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Aktuar (forsikringsmatematiker). Er vel den sikreste veien til god inntekt om man studerer matematikk. For å bli aktuar må du studere matematikk og fordype deg innen diverse statistiske emner og aktuarfag + at du trenger noen tilleggskurs (google it). Er et eget 5-årig studium for å bli aktuar. http://www.uib.no/studieprogram/MAMN-AKTUA Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Aktuar (forsikringsmatematiker). Er vel den sikreste veien til god inntekt om man studerer matematikk. For å bli aktuar må du studere matematikk og fordype deg innen diverse statistiske emner og aktuarfag + at du trenger noen tilleggskurs (google it). Er et eget 5-årig studium for å bli aktuar. http://www.uib.no/studieprogram/MAMN-AKTUA Da er visst UiB mer eksklusiv enn UiO. På UiO starter man med en bachelor i matematikk og økonomi/matematikk, informatikk og teknologi, og velger aktuarfag som spesialisering, for så å fortsette med master. For ordens skyld: http://www.mn.uio.no/math/studier/om/aktuarkompetanse/ Endret 22. november 2015 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå