kngreg Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) Hei Jeg har et problem med støy fra mitt Audigy2 lydkort. Det kommer en konstant mellomsterk hisse-lyd fra audio-utgangen når PC-en er på. Denne går rett gjennom den digitale volumkontrollen (like sterk uansett volum på resten av signalet) på Altec-systemet. Det er ikke et problem med høytalerne, støyen er ikke der når jeg kobler dem fra og til CD-spilleren. Det er heller ikke et problem med ALSA-driveren, støyen er der med en gang PC'en skrus på. Lydkortet er montert lengst mulig vekk fra andre kort og jeg har prøvd å trekke ut forskjellige kabler uten suksess. Er det noen andre som har hatt lignende problemer? Noen som vet hva jeg bør gjøre. Vil det hjelpe å feks. jorde lydkortet? Hilsen Kristoffer Endret 15. november 2003 av kngreg Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Kanskje et skudd i blinde, men har du prøvd å mute f.eks. mic m.m. i windows/driverne? Lenke til kommentar
kngreg Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 Joda, jeg bruker ALSA-driveren under Linux og har sett til at alle mikrofon-innganger er mutet. Som sagt er støyen der så lenge PC'en er på, tom. når systemet ikke er bootet opp. Derfor tror jeg det må være noe hardware-spesifikt og ikke noe med driveren. Lenke til kommentar
aschj Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Det kan være jordingsfeil. Prøv å dra ut noen uviktige ledninger som står i veggen (Kabel til antenne e.l.) eller skift kontakt. Lenke til kommentar
kngreg Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 Skal prøve å endre polaritet på stikkomtakten og se om det funker. Det verste er at det ser ut til at støyen varierer litt i takt med prosessorbruken. Kjører bildemanipulerings-filter slik at prosessoren går opp til 100% og støyen stiger faktisk merkbart. Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Tør jeg spørre hvordan du endrer polaritet på stikkontakten..? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Skal prøve å endre polaritet på stikkomtakten og se om det funker. i veggen har du 230V 50Hz, som vil si at den bytter polaritet 50 ganger i sekundet, så det hjelper nok lite å snu stikkontakten... Lenke til kommentar
kngreg Skrevet 16. november 2003 Forfatter Del Skrevet 16. november 2003 Med endret polaritet mener jeg å forskyve fasen med 180 grader, dvs å bytte om på polene. Hvis dere ser på grafen til funksjonen for spenningen før: V(t)=√2∙230∙sin(ω∙t) og etter V(t)=√2∙230∙sin(ω∙t-π) (ω=100π) vil dere se at den faseforskyvede kurven alltid har motsatt spenning. (Sitter og forbereder meg på eksamen i dette ved NTNU. Mener dere jeg tar feil så før bevis, jeg bøyer alltid unna for et bedre argument :-) ) Uansett så hjalp det ikke å snu fasen, støyen er like uutholdelig som før... Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Du tar ikke feil, formlene er riktige de. Men jeg håper at du ser at å snu polariteten ikke har noe å si for kretsen. Om du ser signalene fra inngangen på kretsen er det ene signalet en halv periode bak det andre. Og for likeretterkretsen i strømforsyningen din er dette revnende likegyldig. Ellers tør jeg ikke å si hva som er feil, men som du sier så virker det som det er hardware basert. Kanskje bios kan hjelpe. Oppgradere, slå av integrerte lydkort osv.. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Kontakt forhandler og be om nytt lydkort. Eventuelt ta det med til en kompis og prøv det i hans maskin. Hvis støyen er det fremdeles er det lydkortet det er noe galt med. Lenke til kommentar
kngreg Skrevet 16. november 2003 Forfatter Del Skrevet 16. november 2003 (endret) Det har du helt rett i Luftwaffel, likeretteren gir blanke f i fasen. Som audiofil har jeg dog merket at det kan ha en viss virkning på mengden nettstøy hvordan flere komponenter i samme kontakt-deler er koblet i fase i forhold til hverandre. Dette kan jeg ikke bevise grunnet audiofiliens metafysiske natur. Uansett så tror jeg jeg har funnet problemet; da jeg flyttet kommoden så jeg til min forskrekkelse at stikkontakten til veggen ikke er jordet. Skal prøve å koble PC'en til kontakten på badet for å teste om det er dette som kan være feilen. En morsom effekt: jeg kobler lydkortet til en rørforsterker, når jeg tar på metalldeler på forsterkeren eller lager en kortsluning mellom L- og R-pluggen forsvinner all støyen. Støyen blir dobbelt så strek når bare en av kanalene er koblet til. Jeg har ingen erfaring med praktisk elektronikk så jeg håper noen av dere kan tolke dette. Jeg begynner mer og mer å tro at det hele skyldes en jordingsfeil... Endret 16. november 2003 av kngreg Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Hadde lignende problemer med mitt audigy2 kort ett par måneder, før kortet tok fullstendig kvelden og det kun er MASSE sus og helt umulig å høre på noe som helst fra det kortet nå.. Det hele begynte faktisk med at mic inngangen sluttet å funke, så ble det mer å mer støy, før kortet tok skikkelig kvelden.. Har ikke rukket å fått sendt det inn enda.. Så vet ikke hva det er.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå