Mephisto- Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Hei, jeg ser etter julegavetips til en person som liker kaffe, er singel og gjerne ikke orker å sette på en trakt for 1 person (Tar for lang tid). Han bruker presskanne på ettermiddagen, men dette er mer for morgenen/kjapp kopp. Han har hatt kaffemaskin, men var ikke veldig tilhenger av smaken. I tillegg er det litt for dyrt for meg Noen gode forslag? Har sett på Aerobie Aeropress, men usikker på hvor mye arbeid det er med en sånn en, gjerne kom med meninger Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Hva med å kjøpe ett godt sortiment av diverse kaffebønner fra verden rundt? 2 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 Det er egentlig ikke så mye om kaffebønner osv. Som er tanken. Det er mer på metode å lage kaffe på, altså en kjapp greie for en kopp om morgenen eller før man drar ut. Har tenkt kaffebønner som et alternativ om jeg ikke finner noe, men var ikke helt det jeg spurte om Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Hva med drypp? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Aeropress er glimrende til akkurat dette. Kommer sikkert også under 350 kr-grensa. Aeropress kan brukes som den er med filterkaffe, men da har du ny julegaveidé for neste år, en kvern. Året etter det kan du gi god kaffe. Alternativt tipse venner/familie av mottakeren om at det hadde passet fint med kaffe og kvern i år. Endret 21. november 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 Hva med drypp? Hva er drypp? Aeropress er glimrende til akkurat dette. Kommer sikkert også under 350 kr-grensa. Aeropress kan brukes som den er med filterkaffe, men da har du ny julegaveidé for neste år, en kvern. Året etter det kan du gi god kaffe. Alternativt tipse venner/familie av mottakeren om at det hadde passet fint med kaffe og kvern i år. Hvor lang tid bruker man på å lage en kopp med kaffe med Aeropress? Inkl vask og hele pakka. Godt forslag! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Et kjapt estimat: - Fylle ca 2,5-3 dl friskt kalt vann i vannkokeren - 5s - Koke opp vannet 30s Samtidig som oppkoket gjør man: -- Kverne kaffe 10s Samtidig som man kverner gjør man: --- Hente frem en kopp og sette den på kjøkkenvekta 5s --- Sette filter i Aeropressen og sette den oppå koppen 5s Nå som kaffen er ferdig kvernet gjør man: -- Helle 10-12 gram kaffe oppi Aeropressen 5s -- Vente 15s til vannet har kokt opp Nå som vannet er ferdig kokt gjør man: - Helle ca 2-2,5 dl vann oppi Aeropressen og røre rundt: 10s - Vente på ekstraheringen 10s - Presse stemplet ned: 5s Kaffen er altså klar på 60 sekunder Skylling av delene og setting på tørk tar nok ytterligere 5-10 sekunder. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Husk at sånne estimat alltid må multipliseres med pi, slik at en i dette tilfellet havner på 200 sekunder eller litt over 3 minutter. Ikke dårlig uansett. Når det er sagt så er smaken fra aeropress nærmere det en finner i en "kaffemaskin" enn vanlig filterkaffe/drypp/moccamaster. For meg blir aeropress for brutalt, bittert i forhold til filterkaffe og en mister de lette, te-aktige smakene en kan finne i en god kopp med filterkaffe. Endret 21. november 2015 av tommelfingerregel2 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Pi er sikkert en grei faktor første gangen man prøver og plundrer med hvilke deler som skal hvor osv. Ellers tror jeg det er mer enn nok med Pi/2, og etter hvert som man blir dreven kan man droppe faktoren. Endret 22. november 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Husk at sånne estimat alltid må multipliseres med pi, slik at en i dette tilfellet havner på 200 sekunder eller litt over 3 minutter. Ikke dårlig uansett. Når det er sagt så er smaken fra aeropress nærmere det en finner i en "kaffemaskin" enn vanlig filterkaffe/drypp/moccamaster. For meg blir aeropress for brutalt, bittert i forhold til filterkaffe og en mister de lette, te-aktige smakene en kan finne i en god kopp med filterkaffe. Hehe, klart, og første gangen heller man halvparten av kaffen utenfor selve aeropressen, så da er det + 120sekunder på støvsuging og opptørking. Men du sier altså at aeropress er mer lik det? Trodde egentlig man fikk mer filterkaffe ut av den siden det er samme prinsippet Lenke til kommentar
Tobias@Kristiansand Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 I perioder bruker jeg Moccamaster Cup One, det kan ikke bli stort enklere og kjappere en dette: http://www.moccamaster.com/no/brewers/product/69232/cup-one-cream/ Kanskje litt over budsjett, men absolutt kjapt superenkelt :-) 1 Lenke til kommentar
Flying Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Hva med en vietnamesisk phin? Som den eneste kaffedrikkeren i huset er dette en fantastisk oppfinnelse som krever veldig lite for- og etterarbeid. De finnes i forskjellige størrelser, den vanligste størrelsen brygger ett lite krus. Jeg betalte 50kr for min på en asiatisk importbutikk og bruker samme kaffe i den som i en presskanne. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 (endret) Jeg er veldig glad i Aeropress og brukte en i fire år, og man kan fint få noe som likner veldig på en god filterkaffe i den. Da min Aeropress ble utslitt, gikk jeg likevel i stedet for en drypp/pourover. Dette er enkelt forklart en filterholder der du selv heller vannet over, så du har bedre kontroll på bryggingen enn du får med trakter. For min del var fordelen med en sånn løsning kontra en Aeropress at jeg kan brygge mer enn en kopp på en gang. Hario V60 er nok den mest utbredte, jeg har en sånn på jobben og en Kalita hjemme. Den billigste V60'en koster vel åtti kroner eller noe slikt. Har han kvern, forresten? Hvis ikke er det den klart beste investeringen for bedre kaffe! Wilfa har en ok til 500kr. Endret 24. november 2015 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Husk at sånne estimat alltid må multipliseres med pi, slik at en i dette tilfellet havner på 200 sekunder eller litt over 3 minutter. Ikke dårlig uansett. Når det er sagt så er smaken fra aeropress nærmere det en finner i en "kaffemaskin" enn vanlig filterkaffe/drypp/moccamaster. For meg blir aeropress for brutalt, bittert i forhold til filterkaffe og en mister de lette, te-aktige smakene en kan finne i en god kopp med filterkaffe. Hehe, klart, og første gangen heller man halvparten av kaffen utenfor selve aeropressen, så da er det + 120sekunder på støvsuging og opptørking. Men du sier altså at aeropress er mer lik det? Trodde egentlig man fikk mer filterkaffe ut av den siden det er samme prinsippet Eg meiner motsatt av det han sa, så det er litt ulike meiningar ute og går. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 24. november 2015 Forfatter Del Skrevet 24. november 2015 Hva med en vietnamesisk phin? Som den eneste kaffedrikkeren i huset er dette en fantastisk oppfinnelse som krever veldig lite for- og etterarbeid. De finnes i forskjellige størrelser, den vanligste størrelsen brygger ett lite krus. Jeg betalte 50kr for min på en asiatisk importbutikk og bruker samme kaffe i den som i en presskanne. Veldig spennende, fant noen artikler som forklarte den fint. Hvordan er smaken ift. Denne da? Jeg er veldig glad i Aeropress og brukte en i fire år, og man kan fint få noe som likner veldig på en god filterkaffe i den. Da min Aeropress ble utslitt, gikk jeg likevel i stedet for en drypp/pourover. Dette er enkelt forklart en filterholder der du selv heller vannet over, så du har bedre kontroll på bryggingen enn du får med trakter. For min del var fordelen med en sånn løsning kontra en Aeropress at jeg kan brygge mer enn en kopp på en gang. Hario V60 er nok den mest utbredte, jeg har en sånn på jobben og en Kalita hjemme. Den billigste V60'en koster vel åtti kroner eller noe slikt. Har han kvern, forresten? Hvis ikke er det den klart beste investeringen for bedre kaffe! Wilfa har en ok til 500kr. Ikke dumt med dryppsaken, men da er det ikke bare å peise på med vann? Eller hvordan mener du dette med foregår? Kvern har han allerede Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 24. november 2015 Forfatter Del Skrevet 24. november 2015 Var jo vledig rimelige greier dette, så tror jeg blir å kjøpe til meg selv også! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Det er ikke bare å peise på med vann, nei. Jeg heller først vann gjennom filteret for å skylle det og varme koppen. Så har jeg i femten gram kaffe og heller om lag femti gram vann i, nok til at all kaffen er våt. Så venter jeg i tredve sekunder før jeg forsiktig heller på om lag hundre gram vann til og venter til det nesten har rent gjennom før jeg heller på nye hundre gram. 1 Lenke til kommentar
Flying Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Hva med en vietnamesisk phin? Som den eneste kaffedrikkeren i huset er dette en fantastisk oppfinnelse som krever veldig lite for- og etterarbeid. De finnes i forskjellige størrelser, den vanligste størrelsen brygger ett lite krus. Jeg betalte 50kr for min på en asiatisk importbutikk og bruker samme kaffe i den som i en presskanne. Veldig spennende, fant noen artikler som forklarte den fint. Hvordan er smaken ift. Denne da? Jeg syns den gir ganske lik smak som en presskanne. Men jeg syns det er lettere å justere styrken enn med presskanne. Har man først en phin er man nødt til å prøve vietnamesisk iskaffe, som er en helt fantastisk oppfinnelse! Også er jo oppvasken så mye enklere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå