Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Var en dag jeg kom ut og det ene dekket på bilen min var flatt. Ble nødt til å ringe til Falck som min forsikring har en avtale med. 500,- egenandel. (har ikke reservedekk eller kompressor) De plugget dekket, og pumpet det opp slik at jeg kunne komme meg til en dekkforhandler, å bytte om til vinterdekk. Jeg gjorde opp for meg på stedet med 500,- kroner. Så plutselig kommer en regning på 150,- kroner for plugg til dekk. Og selv om det ikke er store summen føler jeg det blir nokså smålig av dem, og ønsker å avvise kravet, om jeg står på trygg side av loven. Derfor denne posten. Mine argumenter; 1. Det ble ikke under hjelpen sagt til meg at dette vil koste mer enn egenandelen. Heller ikke når jeg betalte. Hadde jeg fått vite at de skulle ha 150 kroner for dette hadde jeg nok heller bare bedt de om å taue bilen til en dekkforhandler. 2. Og dette er det som irriterer meg. En slik dekkplugg koster nok ikke mange kronene i innkjøp. Det at de brukte en slik løsning sparte de både tid og arbeid ved at de slapp å taue bilen noe sted. Det var også dem som tok initiativ til en slik løsning. 3. Dekkpluggen var bare midlertidig. Jeg fikk streng beskjed at siden hullet i dekket var såpass på yttersiden av dekket kunne ikke dette fungere som en varig løsning. Fikk derfor bare lov til å kjøre til dekkforhandler, og om dekket skulle brukes igjen til sommeren måtte det en varig reperasjon til på dekket. Det var veldig hyggelige folk som kom å hjalp meg. Og det er nok ikke dem som har noe med denne regningen å gjøre. De visste nok heller ikke at de skulle avkreve 150,- kroner om de brukte en slik løsning, ellers så hadde de jo gjort det når jeg skulle betale Hva tror dere? Endret 20. november 2015 av Kron Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Du må først lese gjennom avtalen om veihjelp og se om det står noe mer der. F.eks. om betaling for materiell/deler. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Har du snakka med forsikringsselskapet? Det at bilen blei midlertidig reparert i staden for tauing er det jo forsikringsselskapet som tjente på. Falck hadde fått dekka sine utgifter uavhengig av kor lang tid dei hadde brukt på oppdraget (etter avtalen mellom Falck og forsikringsselskapet). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Du må først lese gjennom avtalen om veihjelp og se om det står noe mer der. F.eks. om betaling for materiell/deler. 3.4 Veihjelp Veihjelp gjelder for motorvogn og campingvogn/tilhenger med gyldig delkaskoforsikring. Annen campingvogn/tilhenger under bruk med motorvognen er medforsikret, såfremt campingvognen/tilhengeren ikke har annen tilsvarende dekning. For traktor/arbeidsmaskin gjelder ikke punktene 3.4.1-3.4.3, jf egne regler i pkt 15.3. 3.4.1 Assistanse til kjøretøy underveis Nødvendig transport til nærmeste verksted, eller reparasjon på stedet hvis det er billigere, ved: - sammenstøt, utforkjøring, velting, hærverk eller annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning - tyveri eller forsøk på tyveri - startvansker, motorstopp - tom drivstofftank eller feilfylling - utelåsing eller brukket nøkkel - problemer ved punktering. 3.4.2 Hjemtransport av kjøretøy Merutgifter til hjemtransport på rimeligste måte: − hvis bilen ikke kan repareres innen rimelig tid − hvis fører eller passasjer pga. plutselig sykdom, ulykke eller død ikke kan fortsette reisen. Utgifter til slik hjemtransport er begrenset til 50% av kjøretøyets verdi i den stand det er på hjemsendelsestidspunktet. 3.4.3 Hjemtransport av gjenfunnet kjøretøy Merutgifter til hjemtransport på rimeligste måte av kjøretøy som kommer til rette etter tyveri, når kunden har reist hjem. 3.4.4 Hjelp til personer Forsikringen omfatter nødvendige merutgifter til hjemreise og opphold på rimeligste måte på grunn av forhold som er nevnt ovenfor for: - Fører - Passasjer - unntatt haiker eller person som er med mot betaling. 3.4.5 Begrensninger for Veihjelp a) Veihjelp dekker ikke ytelser som omfattes av abonnement, garanti, trygd eller medlemskap. b) Veihjelp gjelder bare på vei eller sted som er normalt fremkommelig for ordinært utstyrte motorvogner, og som er uten adkomstrestriksjoner. c) alle former for assistanse skal rekvireres gjennom Falck, SOS eller nødtelefon på motorvei. Selskapet kan avgjøre hvilket verksted bilen skal taues til. d) det skal vises originalkvittering for utgifter som kreves erstattet. Den som krever erstatning for hjemreise som beskrevet i pkt. 3.4.4, må forevise legeerklæring. 4 Vilkår motorvognforsikring e) for snøscooter og 3-4-hjuls terrengmotorsykkel, erstattes transportomkostninger med 50 %, begrenset til halvparten av erstatningsbeløpet når skaden er større enn egenandelen. Andre utgifter til transport dekkes ikke. f) Veihjelpforsikringen gjelder ikke motorvogn med særskilt registrering som eksportvogn («tollskilt»). 3.4.6 Gyldighetsområder for Veihjelp. a) Veihjelpforsikring i Norden inngår i delkaskoforsikringen. b) Veihjelp i Europa utenfor Norden inngår i kaskoforsikring. Utenfor Norden gjelder Veihjelp bare på reiser av inntil 3 måneders sammenhengende varighet. https://www.storebrand.no/privat/forsikring/bilforsikring/dekninger/_attachment/1229?_ts=14ee3d33737 Endret 20. november 2015 av Kron Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Har du snakka med forsikringsselskapet? Det at bilen blei midlertidig reparert i staden for tauing er det jo forsikringsselskapet som tjente på. Falck hadde fått dekka sine utgifter uavhengig av kor lang tid dei hadde brukt på oppdraget (etter avtalen mellom Falck og forsikringsselskapet). Nei, har ikke snakket med forsikringsselskapet. Tenkte jeg skulle be om råd her først. Jeg kan ikke se noe i storebrands vilkår at materielle kostnader ikke dekkes av egenandel. Som jeg har referert til over. Det er heller ikke nødvendigvis riktig å si at Falck ikke har tjent på en slik løsning. Avhengig av hvordan de fakturerer. Tror ikke det er slik at de tar betalt minutt for minutt. Påbegynte halvtime med et utrykningstillegg kanskje? Uavhengig av hvordan de fakturerer er det mange tenkelige situasjoner hvor de kan tjene på å løse en sak kjapt. Brukte 10 minutt, fikk betalt for 30 f.eks. Men nå er jo dette bare et av mine argumenter også. Det er andre du ikke har tatt stilling til. Endret 20. november 2015 av Kron Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 3.4.1 Assistanse til kjøretøy underveis Nødvendig transport til nærmeste verksted, eller reparasjon på stedet hvis det er billigere, ved: - sammenstøt, utforkjøring, velting, hærverk eller annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning - tyveri eller forsøk på tyveri - startvansker, motorstopp - tom drivstofftank eller feilfylling - utelåsing eller brukket nøkkel - problemer ved punktering. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Det du betaler er vel strengt talt bare for oppmøte. Hva de eventuelt gjør er nok i tillegg, kanskje med unntak for starthjelp eller lignende. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Denne gangen var det et punktert dekk. 150,- for reparasjon er rimelig. 3.4.1 Assistanse til kjøretøy underveis Nødvendig transport til nærmeste verksted, eller reparasjon på stedet hvis det er billigere, ved: - sammenstøt, utforkjøring, velting, hærverk eller annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning - tyveri eller forsøk på tyveri - startvansker, motorstopp - tom drivstofftank eller feilfylling - utelåsing eller brukket nøkkel - problemer ved punktering. Nå var ikke TS underveis, men stasjonær (Var en dag jeg kom ut og det ene dekket på bilen min var flatt...)så (I den grad villkårene til TS er som I sitatet) er ikke det en faktor at reparasjon på stedet er billigere enn tauing. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 (endret) Det blir ikke 150 for reperasjon, men 650,-. Videre forstår jeg ikke hvorfor det skulle være noen forskjell på om jeg var på veien, eller parkert hjemme. Forsikringen min dekker begge deler på samme måte. Bilen måtte ha blitt tauet til et verksted. Uansett om det var fra veien, eller fra parkeringen hjemme. Endret 24. november 2015 av Kron Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Løses enkelt ved å ta kontakt med Falck/ forsikringsselskap. Virker som det har skjedd en feilfakturering. Slike enkle reparasjoner dekkes normalt av egenandel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Selve begrepet "egenandel" indikerer vel at det ikke skal komme noe i tillegg? Jeg vil anta at de ekstra 150,- skulle vært fakturert forsikringsselskap. Lenke til kommentar
kriegheim Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Nå dekker jo strengt tatt veihjelpen transport, ikke selve reparasjonen. 150 kr for plugging er det ikke noe å si på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 (endret) Nå dekker jo strengt tatt veihjelpen transport, ikke selve reparasjonen. 150 kr for plugging er det ikke noe å si på.Nå var vel pluggingen et alternativ til transporten og ikke noen reparasjon. Antagelig billigere (for forsikring) enn om de hadde fraktet bilen. Endret 24. november 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Dette er de mest vanlige grunnene til at folk trenger hjelp langs veien, og som er inkludert i de fleste forsikringsavtalene: Motorstopp Kollisjon/utforkjøring Punktering Hvis du låser deg ute Feilfylling av drivstoff http://www.aftenposten.no/bil/Slik-far-du-billigst-veihjelp-14872.html Vilkårene kan variere en del da. Lenke til kommentar
kriegheim Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Nå hadde de jo allerede kjørt ut til Ts. Forøvrig er det ikke lov å plugge ett dekk utenfor kjørebanen, så var skaden i en sidevegg skal dekket byttes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå