Daniel4323 Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Hei. Trenger hjelp med denne oppgaven:Ta for deg rekka cos x + cos2 x + cos3 x + ... a) For hvilke verdier av x konvergerer rekka? b) Bestem x slik at summen til rekka blir 1. Jeg har fasiten, men trenger hjelp til å komme fram til disse svarene. Fasit: a) x ∈ R\{kπ}, der k er et heltall. b) x = π/3 + k⋅2π ∨ x = 5π/3 + k⋅2π, der k er et heltall. Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Jeg har et forslag (blir desverre mye tekst, vet ikke hvordan man får inn notasjon på forumet): a) Vi vet at summen fra t=0 til ∞ av rt = 1/(1-r) dersom |r|<1 . Dette er interessant fordi i rekken du nevner er cos(x) bare en konstant som kan være mellom 1 og -1, opphøyd i en variabel t. Hvis vi sier at cos(x)=r (og det kan vi, for cos(x) er bare en konstant) har vi nettopp tilfellet over. Vi ser da at for alle cos(x) mellom -1 og 1 (men ikke inkludert -1 og 1!) konvergerer rekken. Vi kan tilogmed regne ut hva den konvergerer mot, selv om det ikke er en del av oppgaven. Grensetilfellene (cos(x)=1 og cos(x)=-1) er det ofte verdt å se på for seg når man holder på med uendelige rekker. Vi ser at for cos(x)=1 er rekken åpenbart divergent (1+1+1+1+1+1+......) og at for cos(x)=-1 blir rekken alternerende mellom -1 og 0 (-1+1-1+1....) og altså ikke konvergent. cos(x)=1 for alle partall*π (0, 2π, 4π, ...) og -1 for alle oddetall*π (-1, 1, 3...), slik at rekken konvergerer for alle x unntatt et heltall k*π (som løsningen sier). b) Vi bruker samme ligning som over. Sum fra t=0 til ∞ av rt=1/(1-r) Om vi setter r=1/2 vår vi sum(...) rt=2. Siden r=cos(x), må vi finne ut hvilke verdier for x som gir cos(x)=1/2. Du ser sikkert at det er tilfellet når x=π/3 + 2kπ eller x=5π/3 + 2kπ der k er et heltallm slik som løsningen sier. Håper det hjalp. 1 Lenke til kommentar
Daniel4323 Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Takker for svar, men forstod ikke mye av det, dessverre Det eneste jeg har erfaring med på dette temaet er fremgangsmåten som er pensum i R2 (Vg3), så jeg forstod ikke så mye av den fremgangsmåten du brukte over her. Fremgangsmåten jeg har lært, er å bruke -1 < k < 1 (k må være mellom -1 og 1 for at rekka konvergerer), k ∈ <-1,1> Her er k = cos x, dermed kan vi sette det inn for k og omregne til x. Da får jeg 0 < x < 0, altså x kan være alle hele tall unntatt 0 (er dette feil?). Dette er vel det R i fasiten står for, men jeg forstår ikke hvor resten av svaret kommer fra. I b) har jeg en formel som er en del av pensum, sum av uendelig geometrisk rekke: (formel) . Her er både a1 og k lik cos x, og s skal være 1. Dette gir cosx/(1-cosx)=1, og ut ifra dette skal jeg finne x, men lengre enn det kommer jeg ikke. Jeg har lært å bruke enhetssirkelen for å finne flere løsninger av sin-, cos- og tan-verdier. Endret 21. november 2015 av Daniel4323 Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Fremgangsmåten du nevner er helt riktig. Du er inne på noe når du får 0 < x < 0 (*), men husk at cos(x) er en periodisk funksjon som varierer mellom -1 og 1 (og alle tall mellom) med periode 2π. cos(0)=1, cos(π)=-1, cos(2π)=1, cos(3π)=-1, osv. Derfor divergerer (altså - konvergerer _ikke_) rekken hvis x=0 eller x=π eller x=2π, osv. For alle andre x (enn 0, π, 2π, ...) konvergerer rekken. * Det er ikke egentlig riktig å si 0 < x < 0, det er umulig (x kan ikke være både større enn og mindre enn 0 på samme tid). Man kan si 0 ≤ x ≤ 0 (x er større enn eller lik 0 og mindre enn eller lik 0). Dette er egentlig det samme som å si x=0, som helt riktig er én av verdiene for x som gjør at rekken divergerer. Dersom dette avsnittet forvirret deg, ikke tenk på det. En ting til i denne omgang: Da får jeg 0 < x < 0, altså x kan være alle hele tall unntatt 0 (er dette feil?) Riktig tenkt her ville vært at x kan være alle reelle tall unntatt 0. x kan altså være 0,1 eller 1/2 eller e eller hva som helst, ikke bare heltall (heltallene er jo bare 1, 2, 3 osv). Som det viser seg (fordi cos(x) er periodisk), kan x helt riktig ikke være 0, men heller ikke π eller 2π eller 3π eller et hvilket som helst heltall (!) ganget med π. Dersom x er et heltall ganget med π, har vi enten cos(x)=1 eller cos(x)=-1. Når fasiten sier at x ∈ R\{kπ}, der k er et heltall, er det det samme som jeg skrev over. x kan være alle reelle tall, unntatt k*π dersom k er et heltall (fordi da får vi cos(x)=1 eller -1). ("R" betegner altså alle reelle tall) b) Vi har cos(x) /[ 1 - cos(x) ] = 1 , dette må bety nevner og teller i brøken er like, slik at cos(x) = 1 - cos(x) , hvis vi legger til cos(x) på begge sider får vi 2 cos(x) = 1 , og dermed cos(x) = 1/2 , og da finner vi x ved å si acos(1/2) = x = π/3 , acos skrives ofte arccos eller cos-1, men de er alle samme funksjon. So far so good! Men cos(x) er som vi vet periodisk og og gjentar seg selv for hver 2π, slik at hvis cos(π/3) = 1/2, må også cos(π/3+2π) være lik 1/2, samme med cos(π/3+4π), osv... Derfor skriver vi x=π/3+k*2π hvor k er et heltall, fordi alle verdier av k vil gi cos(x)=1/2. (Dette kan du teste på kalkulator om du vil) Vi har nå sett at når du tar acos, får du kun én verdi ut (her fikk vi π/3), og verdien du får vil være den laveste positive verdien som gir riktig løsning. Det er derfor vi kan legge til k*2π og fortsatt få samme svar (1/2). Men! Du kjenner muligens til (og du kan sjekke dette i enhetssirkelen), at cos(x) = cos(-x) Det må bety at hvis cos(π/3)=1/2, må også cos(-π/3) være lik 1/2. Vi kan dermed gjøre det samme som vi gjorde over - cos(x) gjentar seg selv for hver 2π, slik at x = -π/3 + k*2π også må gi cos(x)=1/2. Dette er det samme som å si 5π/3 + k*2π (-π/3+2π = 5π/3), og da har vi begge løsningene vi var ute etter til deloppgave b, nemlig x = π/3 + k⋅2π ∨ x = 5π/3 + k⋅2π, der k er et heltall. (∨ betyr "eller") Håper det var litt oppklarende. Jeg har ikke full oversikt i hodet over hva som er pensum i R2 og hvilke metoder som læres bort (det varierer sikkert fra skole til skole også), så det er fort gjort å bli revet med i sin egen tenkemåte. Endret 22. november 2015 av Baffage 1 Lenke til kommentar
Daniel4323 Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 Ja, dette var veldig oppklarende. Nå skjønte jeg hele fremgangsmåten, og hvordan man kom fram til svaret i fasiten. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå