Gå til innhold

Er abort moralsk riktig eller galt?

Anbefalte innlegg

Går det an for meg å ydmykt dra en sammenligning? For i mine øyne er problemstillingen dårlig formulert, da et moralsk spørsmål kommer an på situasjon/kontekst.

Er sex moralsk rett/galt?

Går det an å svare definitivt ja/nei på dette spørsmålet slik det er formulert? I mine øyne, nei. Sex vil jeg si er moralsk nøytralt frem til man bringer mer kjøtt på beinet. Voldtekt er sex, men der minst 1 part er uvillig deltaker. I det tilfellet er sex moralsk galt. I et kjæresteforhold der to voksne mennesker har samtykkende sex vil jeg si det er moralsk riktig/nøytralt (i det minste ikke moralsk galt).

Så slik sett kan jeg godt forstå abortmotstandere som ser på dette som et drapsmaskineri for de som ikke vil bruke prevensjon eller avstå fra sex. Men mitt spørsmål, noe jeg har spurt om tidligere; hvor mange abort-tilfeller dreier dette seg om? Snakker da om disse anekdotiske eksemplene med utsvevende kvinner som har seg med hele bygda og aborterer over en lav sko så de er klare til neste helg. Ordet abort kan også bety forskjellige ting. Skal vi se på naturlige spontanaborter som dødsfall på lik linje med et født menneske?

Så ja, jeg vil si at lovverket vi har i Norge per i dag er rimelig moralsk forsvalig. Det gir kvinner tid til å bestemme seg om de ønsker å gjennomføre et svangerskap eller ei, samtidig som at det bevarer fosterets interesser (aka fødsel, etter det er det strengt talt ikke biologisk avhengig av moren, en viss tid før naturlig fødsel også) etter 12 uker er omme. De fleste oppegående kvinner vil jeg tro da har kunnet bestemt seg om de vil gjennomføre eller ikke. En veloverveid beslutning om å ikke gjennomføre, altså ta en abort, på grunn av livssituasjonen hva enn den måtte være ser jeg ikke noe moralsk galt i.

Du ser ut til å anta at abort ikke er drap. Når mener du grensen går der det blir moralsk feil å ta livet av et annet menneske og hvorfor? Du nevner biologisk uavhengig av moren, er dette det moralske vendepunktet?

Edit: Man kan si at det er umoralsk å drepe selv om det finnes unntak der det er moralsk riktig. Jeg tenker generelt sett og ikke om det er absolutt moralsk eller absolutt umoralsk.

Endret av SirOas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg kan godt være med på at abort kan kategoriseres som et slags drap. Er alle drap moralsk gale? Er alle drap mord? Som sagt, nyanser og kontekst bestemmer hva som er moralsk galt eller ikke. Jeg henviser forøvrig til mitt spørsmål ovenfor angående disse utsvevende kvinnene som ofte dras frem som skurkene.

Lenke til kommentar

Du ser ut til å anta at abort ikke er drap. Når mener du grensen går der det blir moralsk feil å ta livet av et annet menneske og hvorfor? Du nevner biologisk uavhengig av moren, er dette det moralske vendepunktet?

Når den celleklumpen begynner å føle smerte og være et eget individ og ikke en del celler fra moren... Altså når ungen ikke er en del av moren biologisk ja...

Edit: Man kan si at det er umoralsk å drepe selv om det finnes unntak der det er moralsk riktig. Jeg tenker generelt sett og ikke om det er absolutt moralsk eller absolutt umoralsk.

Drap kan, dessverre, være en nødvendighet i det samfunnet vi lever i. Lenger er vi, igjen dessverre, ikke kommet... (selv om det fint lar seg gjør å løse problemer uten å ty til vold i dag velger vi alt for ofte å bruke vold... Vi er temmelig primitive på det området og lenger har ikke evolusjonen kommet...) De aller fleste mennesker ville drept istedenfor å bli drept.

Og ikke en eneste abort sak er helt lik.... Som en amerikansk (og smådum) dame, som var kristen abortmotstander, formulerte det, etter å ha blitt fersket i nettopp å ta abort selv: "ingen abort var mer nødvendig enn den jeg tok.." Og jeg tenkte: Ikke sant+

Det merkelige med kristne er at de hyler og skriker om at abort er å ta liv og derfor er moralsk forkastelig, men de har ingen som helst problemer med moralen når prester velsigner bomber og granater som skal ta liv der de lander eller når prestene luller attenårige soldater inn i troen på at jesus er med dem når de skal gå ut på slagmarken og drepe andre attenåringer... Da er ikke liv verdt noe lenger... Kun før livet begynner... Så lenge de klarer å overbevise seg om at drepingen er FOR jesus og gud så er det ikke så nøye liksom... Drap er vel drap, eller?

Lenke til kommentar

Nei, jeg kan godt være med på at abort kan kategoriseres som et slags drap. Er alle drap moralsk gale? Er alle drap mord? Som sagt, nyanser og kontekst bestemmer hva som er moralsk galt eller ikke. Jeg henviser forøvrig til mitt spørsmål ovenfor angående disse utsvevende kvinnene som ofte dras frem som skurkene.

Mener du drap er moralsk nøytralt? Jeg vil si drap er moralsk galt og et av det desidert største overgrepet man kan gjøre mot et individ. Det er ikke absolutt moralsk galt, fordi det kan finnes unntak der det er moralsk riktig, men det er konsensus at drap i de aller fleste tilfeller er umoralsk. Jeg kan ikke tenke meg så mange kontekster der drap er moralsk akseptabelt, bortsett fra selvforsvar. Så om det er fare for kvinnens eller begges liv kan abort være moralsk akseptabelt.

Men det at moren for eksempel er i en vanskelig situasjon økonomisk gjør vel ikke abort noe mer moralsk akseptabelt enn å drepe bestefaren sin for å få arven fortere. Og det at barnet er uønsket gjør vel ikke abort noe mer akseptabelt enn å drepe uteliggeren ned i gata fordi han er uønsket. Det er jo ikke slik ellers i verden at det er moralt akseptabelt å drepe folk etter eget forgodtbefinnende, og det er derfor jeg etterspør hva som er det moralske vendepunktet siden det på ett tidspunkt i fosterets liv er akseptabelt å avslutte dette livet og på et annet tidpunkt uakseptabelt.

Måten kvinnen velger å bli gravid på mener jeg er irrelevant for om abort er umoralsk eller ikke, så den kan jeg ikke svare for.

Lenke til kommentar

Når den celleklumpen begynner å føle smerte og være et eget individ og ikke en del celler fra moren... Altså når ungen ikke er en del av moren biologisk ja...

Det er to helt forskjellige tidspunkt du beskriver, så det du sier er selvmotsigende, og i motsetning til deg tror jeg ikke på selvmotsigeler fordi jeg rett og slett er for skeptisk til det.

Det merkelige med kristne er at de hyler og skriker om at abort er å ta liv og derfor er moralsk forkastelig, men de har ingen som helst problemer med moralen når prester velsigner bomber og granater som skal ta liv der de lander eller når prestene luller attenårige soldater inn i troen på at jesus er med dem når de skal gå ut på slagmarken og drepe andre attenåringer... Da er ikke liv verdt noe lenger... Kun før livet begynner... Så lenge de klarer å overbevise seg om at drepingen er FOR jesus og gud så er det ikke så nøye liksom... Drap er vel drap, eller

Denne hører hjemme på prekestolen, ikke her. Også: https://yourlogicalfallacyis.com/tu-quoque

Endret av SirOas
Lenke til kommentar

Det er to helt forskjellige tidspunkt du beskriver, så det du sier er selvmotsigende, og i motsetning til deg tror jeg ikke på selvmotsigeler fordi jeg rett og slett er for skeptisk til det.

Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen ekspert på biologi, men et foster opp til uke tolv har ikke utviklet noe som kan kalles et menneske da det ikke er stort annet enn nettopp kvinnens celler i den celle klumpen. Ingen nærver, ingen tanker... Så hvis det å fjerne den celle klumpen er umoralsk eller skal kalles drap, hvor vil det da stoppe? Er det drap å onanere/mastrubere også da? Er det drap å klø seg? Et eller annet sted må jo den grensen gå og jeg syntes ikke uke tolv er urimelig i så måte.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen ekspert på biologi, men et foster opp til uke tolv har ikke utviklet noe som kan kalles et menneske da det ikke er stort annet enn nettopp kvinnens celler i den celle klumpen. Ingen nærver, ingen tanker... Så hvis det å fjerne den celle klumpen er umoralsk eller skal kalles drap, hvor vil det da stoppe? Er det drap å onanere/mastrubere også da? Er det drap å klø seg? Et eller annet sted må jo den grensen gå og jeg syntes ikke uke tolv er urimelig i så måte.

Nei, det skal være sikkert at du ikke kan påberope deg. Feilene dine har blitt påpekt gjentatte ganger, men det hindrer deg ikke i fortsette å repetere dem.

En eggcelle er morens celle, en sædcelle er farens celle. Når de to smelter sammen ved befruktningen dannes en zygote som er det første stadiet i en ny organsimes liv. Denne organismen består ikke av noen av morens celler eller noen av farens celler verken på dette stadiet eller senere stadier, det er en ny organisme med en sin egen genetiske sammensetning. Denne organismen utvikler seg til å bli et fullt utviklet menneske, det vil si at det er på dette stadiet alle mennesker begynner sitt liv. Det er en individuell organisme av arten Homo sapiens fra dette stadiet.

Lenke til kommentar

På samme måte som onani med utløsning er moralsk galt, fordi man ødelegger noe som kan utvikle seg til et voksent menneske. Du virker ikke til å være for moralsk forsvarlig liv. Du er for fødsel. Selv om dette innebærer at et barn kanskje vokser opp i ustabile omgivelser og i verste fall er uønsket av egen mor?

Lenke til kommentar

På samme måte som onani med utløsning er moralsk galt, fordi man ødelegger noe som kan utvikle seg til et voksent menneske. Du virker ikke til å være for moralsk forsvarlig liv. Du er for fødsel. Selv om dette innebærer at et barn kanskje vokser opp i ustabile omgivelser og i verste fall er uønsket av egen mor?

Spermie kan ikke utvikle seg til mennesker, eggceller kan ikke utvikle seg til mennesker. En zygote kan utvikle seg fra en encellet individuell organisme av arten Homo sapiens til en fullt utviklet individuell organisme av arten Homo sapiens.

At det er mulighet for at et barn kan vokse opp i ustabile omgivelser eller være uønsket av sin mor, ser jeg ikke på som en bedre grunn til å ta livet av dem, enn å ta et hvilket som helst annet liv fordi det er muligheter for at det i framtiden kan oppleve ustabile omgivelser eller være uønsket av sin mor eller andre. Hvorfor ser du på dette som moralsk forskjellig?

Så forresten en studie for en stund siden som hevdet at 80 prosent (husker ikke eksakt, men var noe rundt der) av all barnemishandling skjer i familier der barna var ønsket.

Lenke til kommentar

Så forresten en studie for en stund siden som hevdet at 80 prosent (husker ikke eksakt, men var noe rundt der) av all barnemishandling skjer i familier der barna var ønsket.

Kan det ha en relasjon til undersøkelser som sier at 20 prosent eller noe rundt der av alle barn som blir født egentlig er uønsket?

Og at foreldre som misshandler barna sine mest trolig ville gjort det om barnet var planlagt og ønsker eller kom til ved et uhell? 

UP-piechart-1-rev2.png

Lenke til kommentar

For ordens skyld, under hvilke omstendigheter mener man at abort er moralsk forsvarlig? Fare for liv og helse? Voldtekt/incest? Livstilstand?

Isolert sett er det aldri god moral å ta livet ev et menneske. I tilfeller man likevel velger å gjøre det, har det en annen begrunnelse. De punktene du nevner kommer under "en annen begrunnelse".

Lenke til kommentar

For ordens skyld, under hvilke omstendigheter mener man at abort er moralsk forsvarlig? Fare for liv og helse? Voldtekt/incest? Livstilstand?

Isolert sett er det aldri god moral å ta livet ev et menneske. I tilfeller man likevel velger å gjøre det, har det en annen begrunnelse. De punktene du nevner kommer under "en annen begrunnelse".

Problemet kommer jo når man absolutt skal isolere. Som jeg sa ovenfor, spørsmålet om abort er moralsk rett/galt er for dårlig formulert til å kunne besvares tilfredstillende.

Lenke til kommentar

Disse levende organsimene opphører ikke sin eksistens fordi de deler seg, om det var det du tenkte på. De går fra å eksistere som encellet organisme til å eksistere som tocellet organisme osv.

Riktig, og det skjer ikke fra det tidspunktet som ble skisserer tidligere og som du spurte om kilde på.

Grunnen til at noen sier at livet starter ved zygote er fordi bibelen sier dette. Grunnen til at muslimer ikke sier at livet starter ved zygote eller at abort og stamcelleforskning er ok, er fordi koranen sier noe annet.

Virkeligheten sier en tredge ting, livet starter før zygote, blastocyst og foster. Både eggceller og sædceller er "liv".

^^this

Denne organismen utvikler seg til å bli et fullt utviklet menneske, det vil si at det er på dette stadiet alle mennesker begynner sitt liv.

Niks, menneskers liv starter før det du skisserer. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Å avslutte ethvert liv er et drap, enten det man gjør er å røske opp en løvetann, slå en mygg eller drepe et menneske. I prinsippet er disse handlingene det samme.

Grunnen til at man likevel reagerer forskjellig dreier seg i hovedsak om følelser.

Følelser er nesten alltid irrasjonelle oppfatninger. Og alle har i større eller mindre grad forskjellige følelser i forhold til hverandre.

Det intellektuelle nivået menneskearten befinner seg på, gjør oss dessverre i stand til å stille en hel del spørsmål - men ikke gi noen svar. Når fornuften ikke er i stand til å svare, tyr man til følelsene. Uenighet er derfor uunngåelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...