Gå til innhold

Hvordan støydempe Q-TEC PSU?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå vil jeg få gjort noe med det hersens støyet fra PSU'en min, men jeg vil gjøre noe med det, uten å måtte kjøpe ny PSU..!

Har funnet ut at viftene kjører på unødvendig høyt turtall...Prøvde å bytte med en vifte fra en helt stillegående PSU, men den bråka bare enda mer i Q-TEC'en...

Altså må jeg dempe spenningen til viftene, så de ikke går så fort, men hvordan gjør jeg dette?? :shrug:

Mvh Tomzern :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tull at du bytte vifte. Det som er mest økonomisk er å sette vifta på 7 volt. Har selv gjort den volt-modden i en q-tec psu. Ikke vanskelig hvis du tørr å klippa av noen ledninger og teipe sammen noen andre inne i psu'en din. Her står det litt om 7 volt mod. Bare husk at den røde ledningen på psu-vifta er 12 v pluss. Den svarte er -. Du skal dermed la den røde ledningen på vifta bli der hvor den er og så kobler du den svarte ledningen på den røde ledningen (ikke den samme som +).

Lenke til kommentar

takk the_lynx!!! *grin* 7-volt mod gjennomført uten problemer!!!Jeg klippet av -ledningen på begge viftene, tvinnet de sammen og loddet de på en av de røde ledningene som gikk ut fra PSU'en...Skrella bare av litt av isoleringen med en kniv så jeg slapp å klippe over den røde også :-) Det ble mye stillere med en gang!!Absolutt å anbefale til andre med støyende PSU også :woot:

Mvh Tomzern :nice:

Lenke til kommentar

Disse 7-volt moddene har en bakdel.

Viftene går nå med en konstant lav hastighet.

Hvis du hadde brukt 150 spenn på en Noisekiller, så hadde viftene startet på full hastighet. (Noe som er viktig, for de fleste vifter kan faktisk feile under oppstart hvis de ikke får høy nok spenning.)

Deretter justeres viftespennignen etter temperaturen inne i PSU'en.

Ergo, høy temp = høy spenning = høy rpm = mere kjøling.

lav temo = lav spenning = lav rpm = mindre kjøling.

Dette er etter mine øyne den beste løsningen for å dempe støy fra PSU.

Ved å ha et system som justerer seg selv, så er det mye mindre sjanse for at ting skal gå til h.....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...