simson Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Jeg har en ny Jensen Air:Link DG3000 v3, som jeg har koblet NASen min til. Det fungerer greit inne i huset, men for å få det tilgjengelig også utenfra eget trådløst nett, må jeg åpne noen porter. Problemet er:1) Jeg kan ikke noe om dette2) Bruksanvisningen for dette er ikke særlig god (forklarer port forwarding for ftp) 3) Brukerservice på Jensen er velmenende, men klarer ikke å svare på hva jeg skal skrive inn i de ulike feltene. Jeg må åpne i hvert fall port 80 og 5000. Hva skal jeg da fylle inn under:WAN Port: LAN Port Well-known service port (rullegardin: DNS53, http80, nntp119, etc)Private IP (er dette snakk om IPen til NASen? Eller til routeren?) Protocol (TCP/UDPBoth her er det vel Both?) Enable (her er det vel å huke av/check) WAN Port: Well-known Service Port: DNS(53)FTP(21)GOPHER(70)HTTP(80)NNTP(119)POP3(110)PPTP(1723)SMTP(25)SOCK(1080)TELNET(23) LAN Port: Private IP: Protocol: BothTCPUDP Enable: Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Hvordan portforwarde på en Jensen router: Ta tak i routeren Kast den så hardt du kan i veggen Kjøp en skikkelig router 7 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 portforward.com viser deg hvordan man gjør dette. Men følg ChrisCo sitt forslag alikevel. Jensen routere og nettverksutstyr generelt er noe sabla dritt. 2 Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) WAN Port: 80 LAN Port: 80 Well-known service port (rullegardin: DNS53, http80, nntp119, etc): Kan sikkert ignoreres, men velger du HTTP(80) antar jeg at den fyller ut de to foregående feltene med 80 automatisk. Private IP: IP adresse til NAS Protocol (TCP/UDPBoth): Both Enable: Check Tilsvarende for port 5000. I tillegg bør du sette statisk IP adresse på NASen et annet sted i oppsettet til routeren. Endret 20. november 2015 av nilsch Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Skjønner ikke hvorfor folk vil seg så vondt med å kjøpe Jensen produkter... Før man går til innkjøp av noe så viktig som en router, bør man gjøre et google-søk eller 2. 5 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Hvordan portforwarde på en Jensen router: Ta tak i routeren Kast den så hardt du kan i veggen Kjøp en skikkelig router En jensen er ikke verdt hakk i veggen. Hiv den ut vinduet. Dessuten portforwarding av port 80? Er det bare meg eller er ikke det en ganske dum ide? 5 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Sant! Sorry, my bad! 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Ta Jensen routeren med ut og test treffsikkerheten din med slegga på den... Bonuspoeng om du greier å konvertere den til bare pulver, så kjøper du deg noe nytt og annet enn Jensen. Nr 2, du burde SERIØST vurdere om du VIRKELIG vil ha NASen tilgjengelig fra nettet minst 6 ganger før du forwarder så mye som en port. Sjansene er store for at du kan bli offer for en ny variant av Cryptolocker exploitene som er der ute. 5 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Jeg har en ny Jensen Air:Link DG3000 v3 ... Jensen blir vanligvis pusha fra butikker med greie returordninger. Hvis den er helt ny er det bare å returnere den så har man litt startkapital til en ny god ruter. Mer fornuftig, men mye mindre morsomt enn tidligere forslag da... 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Skjønner ikke hvorfor folk vil seg så vondt med å kjøpe Jensen produkter... Før man går til innkjøp av noe så viktig som en router, bør man gjøre et google-søk eller 2. Det er det tre gode grunner til: 1. Pris. 2. Kake. Kaaaakeeee! 3. Pris. Lenke til kommentar
simson Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 WAN Port: 80 LAN Port: 80 Well-known service port (rullegardin: DNS53, http80, nntp119, etc): Kan sikkert ignoreres, men velger du HTTP(80) antar jeg at den fyller ut de to foregående feltene med 80 automatisk. Private IP: IP adresse til NAS Protocol (TCP/UDPBoth): Both Enable: Check Tilsvarende for port 5000. I tillegg bør du sette statisk IP adresse på NASen et annet sted i oppsettet til routeren. Jeg har en ny Jensen Air:Link DG3000 v3 ... Jensen blir vanligvis pusha fra butikker med greie returordninger. Hvis den er helt ny er det bare å returnere den så har man litt startkapital til en ny god ruter. Mer fornuftig, men mye mindre morsomt enn tidligere forslag da... Takk til nilsch og mr D for svar som var hjelpsomme. Har støtt på flere problemer, og kommer derfor til å bytte den inn. Men hvilken av disse er da best å bytte den i? D-link DIR880 Linksys EA6900 Netgear R7000-100PES Linksys EA6350 Sistnevnte er 300 kroner rimeligere enn de andre, men jeg heller mest i retning av D-Link. Noen som har gode forslag? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Jeg anbefaler Asus. RT-N66 eller bedre. Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Jeg anbefaler også Asus, ville gått for ASUS RT-AC66U (eller bedre) som støtter AC (bedre rekkevidde og fart, men bare nye nettbrett/mobiltelefoner og PCer støtter AC), eldre utstyr støttes sevsagt også. Jeg har denne selv. Asus sine routere er veldig brukervennlige og har vist seg å være driftsikre. Husk å oppdatere firmware når du kjøper ny router! Edit: Dustin har et bra tilbud på den nå (990kr): https://www.dustinhome.no/product/5010643214/rt-ac66u-gigabit-dualband-wireless-ac-router Endret 22. november 2015 av nilsch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå