Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Portforward Jensen router med NAS

Anbefalte innlegg

Jeg har en ny Jensen Air:Link DG3000 v3, som jeg har koblet NASen min til.

Det fungerer greit inne i huset, men for å få det tilgjengelig også utenfra eget trådløst nett, må jeg åpne noen porter. Problemet er:
1) Jeg kan ikke noe om dette
2) Bruksanvisningen for dette er ikke særlig god (forklarer port forwarding for ftp)

3) Brukerservice på Jensen er velmenende, men klarer ikke å svare på hva jeg skal skrive inn i de ulike feltene.

Jeg må åpne i hvert fall port 80 og 5000. 

Hva skal jeg da fylle inn under:
WAN Port: 
LAN Port

Well-known service port (rullegardin: DNS53, http80, nntp119, etc)
Private IP (er dette snakk om IPen til NASen? Eller til routeren?)

Protocol (TCP/UDPBoth her er det vel Both?)

Enable (her er det vel å huke av/check)

WAN Port: Well-known Service Port: DNS(53)FTP(21)GOPHER(70)HTTP(80)NNTP(119)POP3(110)PPTP(1723)SMTP(25)SOCK(1080)TELNET(23) LAN Port: Private IP: Protocol: BothTCPUDP Enable:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

• WAN Port: 80

LAN Port: 80

Well-known service port (rullegardin: DNS53, http80, nntp119, etc): Kan sikkert ignoreres, men velger du HTTP(80) antar jeg at den fyller ut de to foregående feltene med 80 automatisk.

Private IP: IP adresse til NAS

Protocol (TCP/UDPBoth): Both

Enable: Check

Tilsvarende for port 5000. I tillegg bør du sette statisk IP adresse på NASen et annet sted i oppsettet til routeren.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Hvordan portforwarde på en Jensen router:

• Ta tak i routeren
  • Kast den så hardt du kan i veggen
  • Kjøp en skikkelig router

En jensen er ikke verdt hakk i veggen. Hiv den ut vinduet.

Dessuten portforwarding av port 80? Er det bare meg eller er ikke det en ganske dum ide?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ta Jensen routeren med ut og test treffsikkerheten din med slegga på den...

Bonuspoeng om du greier å konvertere den til bare pulver, så kjøper du deg noe nytt og annet enn Jensen.

Nr 2, du burde SERIØST vurdere om du VIRKELIG vil ha NASen tilgjengelig fra nettet minst 6 ganger før du forwarder så mye som en port.

Sjansene er store for at du kan bli offer for en ny variant av Cryptolocker exploitene som er der ute.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har en ny Jensen Air:Link DG3000 v3 ...

Jensen blir vanligvis pusha fra butikker med greie returordninger. Hvis den er helt ny er det bare å returnere den så har man litt startkapital til en ny god ruter. Mer fornuftig, men mye mindre morsomt enn tidligere forslag da... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

• WAN Port: 80
  • LAN Port: 80
  • Well-known service port (rullegardin: DNS53, http80, nntp119, etc): Kan sikkert ignoreres, men velger du HTTP(80) antar jeg at den fyller ut de to foregående feltene med 80 automatisk.
  • Private IP: IP adresse til NAS
  • Protocol (TCP/UDPBoth): Both
  • Enable: Check

Tilsvarende for port 5000. I tillegg bør du sette statisk IP adresse på NASen et annet sted i oppsettet til routeren.

Jeg har en ny Jensen Air:Link DG3000 v3 ...

Jensen blir vanligvis pusha fra butikker med greie returordninger. Hvis den er helt ny er det bare å returnere den så har man litt startkapital til en ny god ruter. Mer fornuftig, men mye mindre morsomt enn tidligere forslag da... ;)

Takk til nilsch og mr D for svar som var hjelpsomme.

Har støtt på flere problemer, og kommer derfor til å bytte den inn. Men hvilken av disse er da best å bytte den i?

D-link DIR880

Linksys EA6900  

Netgear R7000-100PES  

Linksys EA6350  

Sistnevnte er 300 kroner rimeligere enn de andre, men jeg heller mest i retning av D-Link. Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også Asus, ville gått for ASUS RT-AC66U (eller bedre) som støtter AC (bedre rekkevidde og fart, men bare nye nettbrett/mobiltelefoner og PCer støtter AC), eldre utstyr støttes sevsagt også. Jeg har denne selv.

Asus sine routere er veldig brukervennlige og har vist seg å være driftsikre. Husk å oppdatere firmware når du kjøper ny router!

Edit: Dustin har et bra tilbud på den nå (990kr): https://www.dustinhome.no/product/5010643214/rt-ac66u-gigabit-dualband-wireless-ac-router

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...