squaddie Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Kjempeproblemer! Har en Win7 som nekter å starte opp. Starter jeg pc'en som normalt, uten Windows 7-CD'en i, får jeg opp meldingen "Windows failed to start" med errorkoden 0xc000000f... her er et bilde av feilen: Får derimot startet Win7 install CD'en, men kjører jeg system repair, får jeg bare 0xc00..-meldingen igjen. Prøver jeg cmd til få adgang til c:, får jeg feilmeldingen The disk structure is corrupted and unreadable... Chkdsk /r hjalp heller ingen ting. Får feilen The type of the file system is NTFS... CHKDSK aborted. Er en gammal stasjonær (2010) hvor jeg har Win7 installert på en IDE-disk (ja, jobber med å få meg en ny pc...), og det er vel denne som er dau? Har ingen annen stasjonær eller laptop tilgjengelig. Noen som vet hvordan fikser jeg det her? Blir kaos om jeg mister filene.... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Kan dette hjelpe deg: http://www.sevenforums.com/bsod-help-support/209281-boot-manager-status-0xc000000f-boot-selection-failed.html Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 20. november 2015 Forfatter Del Skrevet 20. november 2015 Bare et stort problem: hvordan skal jeg få brent en slik repair cd når jeg har kun denne pc'en og ingen i nærheten som kan hjelpe? Tror det der kunne ha fungert, ja.. Tror du det er mulig at jeg laster ned den ISO-repair filen (32-bit) til telefonen også overfører jeg det til en USB minnepenn på en pc hvis jeg finner...? Takker så meget for forslaget. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Du sier du har Windows-7 platen, du bruker den. En repair disk er bare en begrenset utgave av den vanlige DVDen. http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN151680/en#7 Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 21. november 2015 Forfatter Del Skrevet 21. november 2015 Hårek: Ja, når jeg prøver å reparere den så får jeg bare samma 0xc-feilen.. Må jeg installere windows på nytt da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Kan være at disken er defekt. Hvis du har filer du må ha tak i (ikke backup?) så bør du priortitere det. Få tak i en annen disk til å installere Windows på. Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Skjønner. Ja.. den disken som virker å være ødelagt nå, har jeg splittet i 2 partisjoner; 1 hvor jeg har Winsows installert og 1 hvor jeg har random filer som jeg bør få tak i før jeg evt kaster disken. Hva kan/bør jeg gjøre for å få tak i de filene..? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Sett den inn i en annen PC. Eller kjøp et USB adapter for å koble den til eksternt. Så må du kanskje kjøre et recovery program hvis filsystemet er skadet. Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Så jeg kan bare plugge den hdd'en (med Windows-partisjonen) i en annen stasjonær pc også kjøre en slags recovery program på den pc'en jeg plugger disken i for å få tak i filene..? Hvilken recovery program anbefales? Vil en sånn her fungere, forresten: https://m.prisjakt.no/product/527595 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Kan være, hvis du bare har PATA. Men da blir det jo engangsbruk, et kombi SATA adapter er mer nyttig. https://www.komplett.no/product/344906/datautstyr/kabler/datakabler/sunswayst-lab-usb-20-til-idesata Det er mange recovery program å velge blant, f.eks Recuva. Men først må du finne ut om disken er lesbar. Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 Hmm. Fant iallefall en disk her hjemme (jada gammal den å) som jeg skal prøve å kjøre... nett lik bare 50gb mindre. Er det safe å prøve å installere Wimdows på den tru? Ellers så får jeg prøve det å sette den korrupte disken som slave hos en bekjent som har pc... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Det kan også hende at feilen på disken ligger "lavere" enn filsystemet; det kan være en lesefeil av data fra en eller flere disksektorer. Sektorfeil kan føre til at PC'en ikke finner noen fil-partisjoner, og da er det ikke sikkert at recovery-programmer klarer å finne filer. Et program som SpinRite (www.grc.com) kan i mange tilfeller fikse slike feil, men det koster $89, så du må vurdere om det er verdt det. Det skader i hvert fall ikke å forsøke recovery-veien først. Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 24. november 2015 Forfatter Del Skrevet 24. november 2015 Skal prøve på det, neb. Takker. Spørsmål... kom på at jeg har en GAMMEL pc med windows xp installert, men når jeg ser inni, så er det jo bare 1x hdd og 1x cd-rom som er koblet i samme ide- og strømkabel.. kan jeg ta strøm og ide-kabelen fra cd-rom'en også koble de i den defekte hdd'en min? Her er jumper settingen på den "ødelagte" hdd'en jeg nå har tilkoblet (er en hitachi deskstar hdt722525dlat80): Er det feik, eller? Får vel en error om jeg forsøker å starte pc'en nå gjør jeg ikke..? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 (endret) Spørsmål... kom på at jeg har en GAMMEL pc med windows xp installert, men når jeg ser inni, så er det jo bare 1x hdd og 1x cd-rom som er koblet i samme ide- og strømkabel.. kan jeg ta strøm og ide-kabelen fra cd-rom'en også koble de i den defekte hdd'en min? Her er jumper settingen på den "ødelagte" hdd'en jeg nå har tilkoblet (er en hitachi deskstar hdt722525dlat80): Ja, du kan godt koble fra CD-ROM'en og koble til en HDD i stedet, MEN du må passe på at HDD'ene ikke har samme jumper setting. Det er så lenge siden jeg har brukt HDD'er med "flatkabel" at jeg nesten ikke husker hvordan det var ... Det beste hadde vel vært om du kunne koble disken til en egen IDE-kontakt på hovedkortet, men da trenger du en "flatkabel" til. edit: Det er vel en mulighet for at den defekte HDD'en kan gjøre at den andre HDD'en ikke virker, men jeg tror det er liten risiko for at noe blir ødelagt. Virker det ikke, så er det nok bare å koble fra den defekte HDD'en igjen. Uansett, nå vet du jo godt hvor kjekt det er (eller hadde vært) å ha backup av PC'en - eller i det minste alle datafiler. Lettelsen over å kunne sette en blank disk inn i PC'en og ha den oppe å kjøre et par timer senere, som om ingenting skulle ha skjedd, er - ubeskrivelig. Endret 24. november 2015 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Disken er konfigurert som "Device 1 (Slave)". Det ser du ved å sammenligne de røde tegningene med feltet til venstre for strømkontakten, der står det to hvite jumpere. Nå to enheter skal dele en kabel, må en være Master og den andre Slave. Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Disken er konfigurert som "Device 1 (Slave)". Det ser du ved å sammenligne de røde tegningene med feltet til venstre for strømkontakten, der står det to hvite jumpere. Nå to enheter skal dele en kabel, må en være Master og den andre Slave. forstår. men har jeg da gjort det riktig som vist på bildet? den som allerede er i den gamle maskinen jeg nå fant, er jo satt som master. skal ikke jumper settingen på den defekte disken være slik som jeg har satt på bildet..? det er forøvrig 2 IDE-slots i den her gamle maskinen som jeg fant.. men, IDE-kabelen min er for liten til den porten... og jeg har ingen annen ide-kabel som passer.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Ja, det skal være riktig. Hvis HDD i den maskinen er satt til Master, så må CDROM være satt til Slave. Og da bytter du CDROM med en disk som er Slave. Hvis du har en flatkabel som er er mindre så er det antagelig til en floppystasjon. IDE er 40 pinner, floppy er 34. Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Løst! Satt defekt hdd som mastet i en gammel pc, enablet secondary master i bios og vips, så fant pc'en disken!! Nå kopierer jeg alt som er.. Takk for all hjelpa alle, spes Hårek! Og ha en god førjulstid! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå