blured Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) + for Pencil, når det er ekstrautstyr til 1100,-? Merkelig vurdering å gi pluss for det. Kommer litt an på hvordan man ser det. De testene jeg har lest og sett hittil, så er iPad Pro + Pencil så bra at man må kjøpe Wacom Cintiq Companion 2 Premium, for å få noe liknende. (Da trykksensitiveteten på stylusen til SP4 er underlegen de to, i tillegg til at den har litt for mye delay når man tegner/skisserer veldig fort). Så for en som trenger et tegnebrett, de også kan med seg, så er dette en mer naturlig sammenlikning: Wacom Cintiq Companion 2 Premium = 16500 NOK iPad Pro Wi-Fi 128 GB + Apple Pencil + Smart Cover = 12200 NOK Men når det er sagt, så er det en ganske smal gruppe som har behov for tegnebrett i den prisklassen, for de som bare skal leke seg litt så får man noe mye billigere fra Wacom. Og da vil SP4 være et godt valg om man liker Windows. Så for meg så blir iPad Pro et (nesten) like smalt produkt som Mac Pro. Endret 21. november 2015 av blured Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Jeg ba deg ikke vite hva fremtiden bringer, jeg ba deg utdype hva du tenker. Du skrev "Jeg har en følelse av at det vil komme mange applikasjoner innen mange bruksområder der iPad Pro kan brukes svært profesjonelt.", da skulle man tro du hadde en viss tanke om hva slags konkrete oppgaver det er snakk om. Profesjonelle er folk som får penger for arbeidet sitt, jeg ser ikke helt denne store omveltningen, fordi ipad-proen ikke bringer så veldig mye nytt på banen, mye av det som ipad-proen faktisk er egent til av profesjonelt arbeid er en normal ipad omtrent like egnet til. AtW Er vel ikke iPad Pro i seg selv som gjør dette, men det massive samarbeidet mellom IBM og Apple på bedriftsprogramvare er nok blant annet noe som vil hjelpe å styrke Apple i bedriftsmarkedet. Endret 21. november 2015 av Nimrad Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Jeg har jobbet med å utvikle software for enterprisemarkedet. Windows og Android eksisterer omtrent ikke når det er snakk om portabel programvare, alle går for iOs først. Endret 21. november 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Bra sammenlikning mellom iPad Pro, Surface Pro og Wacom Cintiq her (gjort av en industridesigner): ~snipp Men, han sammenligner med Surface Pro 3, ikke Surface Pro 4. Og MS har gjort en del forbedringer på SFP4. Så vidt jeg kan se på tester så langt er det svært lite som skiller de to, men det kan se ut til at det tipper ørlite i iPad's favør når det gjelder trykkfølsomheten på pennen. Man har litt bedre kontroll på linjetykkelsen. Men, på en annen side har mange av de jeg ser tester disse en apple watch på håndleddet, så.... (spøk, selv om det var sant at de hadde det) Fordelene med SFP4 er imidlertid pris og det faktum at man kan bruke tyngere apper, som full photoshop etc. Videre har SFP4 en trinnløs justering av vinkel på platen når den står på bordet med foten utslått. Dette kan være veldig kjekt. iPad Pro må ha cover på for å ikke ligge flatt, og da har den kun en vinkel som ikke nødvendigvis er optimal for å tegne. Videre har pennen på SFP4 litt mer funksjonalitet. For 99.9% av oss er ikke forskjellene på pennene stor nok til at det skulle være avgjørende for valget, så vidt jeg kan se. For resten må man vurdere hva som er viktigst for hver enkelt. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 Jeg har jobbet med å utvikle software for enterprisemarkedet. Windows og Android eksisterer omtrent ikke når det er snakk om portabel programvare, alle går for iOs først. På en annen side utvikles fremdeles den tyngste pro programvaren fremdeles til PC. Bare det faktum at iPad Pro leveres med 4GB ram gjør at den vil få problemer i en stor del av dette segmentet. Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Bra sammenlikning mellom iPad Pro, Surface Pro og Wacom Cintiq her (gjort av en industridesigner): ~snipp Men, han sammenligner med Surface Pro 3, ikke Surface Pro 4. Og MS har gjort en del forbedringer på SFP4. Så vidt jeg kan se på tester så langt er det svært lite som skiller de to, men det kan se ut til at det tipper ørlite i iPad's favør når det gjelder trykkfølsomheten på pennen. Man har litt bedre kontroll på linjetykkelsen. Men, på en annen side har mange av de jeg ser tester disse en apple watch på håndleddet, så.... (spøk, selv om det var sant at de hadde det) Fordelene med SFP4 er imidlertid pris og det faktum at man kan bruke tyngere apper, som full photoshop etc. Videre har SFP4 en trinnløs justering av vinkel på platen når den står på bordet med foten utslått. Dette kan være veldig kjekt. iPad Pro må ha cover på for å ikke ligge flatt, og da har den kun en vinkel som ikke nødvendigvis er optimal for å tegne. Videre har pennen på SFP4 litt mer funksjonalitet. For 99.9% av oss er ikke forskjellene på pennene stor nok til at det skulle være avgjørende for valget, så vidt jeg kan se. For resten må man vurdere hva som er viktigst for hver enkelt. Haha, ja så noen av de testene jeg også, er bare å skru av. Illustratører er også gjerne ganske biased, fordi de vanligvis også bare jobber i OSX. Men industridesgnere (som må jobbe i Windows pga en er avhengig av det for å drive med rendering), kombinert med at de gjerne er svært tekniske tegnere, er interessante å høre på når det kommer deres vurdering av hvordan de er å tegne på. Og som jeg konkluderte lenger opp, så er egentlig bare iPad Pro interessant om det å bruke den som et rent tegnebrett er det alle viktigste. Men vil en ha noe som likner mest på en fullverdig maskin, der stylus er bare noe en bruker for å skissere enkelt, tegne diagrammer, osv, så er nok SP4 det beste valget. Edit: Ja de to knappene kan være praktiske. Standard er å bruke den nederste knappen til å pane seg rundt i bildet, mens den øverste typisk brukes til å kunne velge ulike innstillinger på brushen. Men det er noe Wacom (som også lager stylusen til SP4) begynte med da tegnebrett bare var en plastikkplate en tegnet på, da var det dette veldig viktig. Men når en i dag tegner på touchskjermer, slik at en kan bruke den andre hånden til å zoome og trykke på hurtigtaster der, så blir det litt mindre viktig / mer en smakssak. Så det blir egentlig bare Windows sin tilnærming som typisk er opptatt av valgfrihet vs Apple sin som er veldig fokusert på minimalisme. Digresjon: Apple (dvs Jonathan Ive) sin minimalisme bygger i veldig stor grad på Dieter Rams industridesign for Braun, og hans ti prinsipper for god design. Han var funksjonalist, og var veldig opptatt av brukervennlighet. Men en ser jo at det vanligvis blir en konflikt mellom designere inspirert av han, som mener at det mest funksjonelle for brukeren er å gjøre det så enkelt som mulig. Og IT-folk, som gjerne er så teknisk oppegående, at valgfrihet og det å kunne skreddersy løsninger litt selv, blir essensielt. Endret 21. november 2015 av blured Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Edit1: Wow, det er faktisk mulig å bruke iPad Pro som et tegnebrett for sin stasjonære maskin. xhttps://www.youtube.com/watch?v=g8xZedh_hUQ Hmm, da må jeg faktisk vurdere den, da dette vil kunne erstatte både tegnebrettet og min mindre iPad! Prisen av en iPad Pro vil også være billigere enn et nytt tegnebrett og en ny iPad (Air) når dette behovet melder seg (om ett til to år... Da har de forhåpentligvis sluppet en eller to nye utgaver som er enda bedre). Han her vurderer (faktisk) sin iPad Pro som bedre enn sitt Wacom tegnebrett. Han er riktignok illustratør, og ikke industridesigner (som han over. De har vanligvis større tekniske behov når de jobber, så ikke så rart at han i den siste videoen er mer positiv men). Det var spennende! Da kan jeg kanskje endelig kvitte meg med mitt gigantiske Wacom Intous4, som var overkill for mitt bruk. (A3+ størrelse.) Ble aldri helt glad i å tegne ett sted og se resultatet et annet heller. Geir Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Edit1: Wow, det er faktisk mulig å bruke iPad Pro som et tegnebrett for sin stasjonære maskin. x Hmm, da må jeg faktisk vurdere den, da dette vil kunne erstatte både tegnebrettet og min mindre iPad! Prisen av en iPad Pro vil også være billigere enn et nytt tegnebrett og en ny iPad (Air) når dette behovet melder seg (om ett til to år... Da har de forhåpentligvis sluppet en eller to nye utgaver som er enda bedre). Han her vurderer (faktisk) sin iPad Pro som bedre enn sitt Wacom tegnebrett. Han er riktignok illustratør, og ikke industridesigner (som han over. De har vanligvis større tekniske behov når de jobber, så ikke så rart at han i den siste videoen er mer positiv men). Det var spennende! Da kan jeg kanskje endelig kvitte meg med mitt gigantiske Wacom Intous4, som var overkill for mitt bruk. (A3+ størrelse.) Ble aldri helt glad i å tegne ett sted og se resultatet et annet heller. Geir Dette syns jeg var spennende også. Jeg har aldri vært god til å tegne/male, men jeg har litt lyst til å prøve å bli det. Eller hvert fall litt bedre enn jeg er nå. Da er jo iPad Pro absolutt interessant. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Tenk å ligge i sengen og miste den murblokken i tryne ^^ To ting...: Det er ikke en murblokk. Hvor ofte mister man noe som helst i tryne? - Det er en murblokk. - Man kommer til å miste den i trynet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Dette syns jeg var spennende også. Jeg har aldri vært god til å tegne/male, men jeg har litt lyst til å prøve å bli det. Eller hvert fall litt bedre enn jeg er nå. Da er jo iPad Pro absolutt interessant. Jeg vil nok anbefale deg å begynne på papir om du har tenkt til å begynne å lære det. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Tenk å ligge i sengen og miste den murblokken i tryne ^^ To ting...:Det er ikke en murblokk. Hvor ofte mister man noe som helst i tryne? - Det er en murblokk. - Man kommer til å miste den i trynet. Javel...:-/// Hvor mange ting har du mista i tryne? (Jeg går nesten ut fra at du egentlig er ironisk...:-)) Endret 22. november 2015 av rogkas Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Dette syns jeg var spennende også. Jeg har aldri vært god til å tegne/male, men jeg har litt lyst til å prøve å bli det. Eller hvert fall litt bedre enn jeg er nå. Da er jo iPad Pro absolutt interessant. Jeg vil nok anbefale deg å begynne på papir om du har tenkt til å begynne å lære det. AtW Takk, men nei takk. Det blir alt for mye papir å kaste, bedre da å skisse, prøve, feile, slette, lære +++ på en digital flate. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Jeg er enig om det hadde vært det samme å tegne på papir som på en tablet, det er det ikke. Men du trenger forøvrig ikke å høre på meg, spør et utvalg folk som driver med tegning/maling om de vil anbefale deg å ikke bruke papir i det hele tatt når du lærer deg det. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Jeg er enig om det hadde vært det samme å tegne på papir som på en tablet, det er det ikke. Men du trenger forøvrig ikke å høre på meg, spør et utvalg folk som driver med tegning/maling om de vil anbefale deg å ikke bruke papir i det hele tatt når du lærer deg det. AtW Hehe... Det er ikke så alvorlig da, jeg skal ikke bli kunstner. Bare se om jeg kan ha det litt mer moro med tegning og kanskje beherske det litt bedre, kanskje sammen med min fotohobby. Har så vidt startet med litt "maling" på fotografier, men det er foreløpig mest for tull og tøys. Papir er uaktuelt uansett, hvert fall inntil jeg eventuelt har blitt litt bedre på en eventuell iPad Pro... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Interessant problemstilling. Hvis man bare lærer seg å tegne/male på tablet - blir man da dårligere til annet enn å tegne/male på papir? Har det i såfall noe å si om man kun skal uttrykke seg digitalt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Jeg er enig om det hadde vært det samme å tegne på papir som på en tablet, det er det ikke. Men du trenger forøvrig ikke å høre på meg, spør et utvalg folk som driver med tegning/maling om de vil anbefale deg å ikke bruke papir i det hele tatt når du lærer deg det. AtW Hehe... Det er ikke så alvorlig da, jeg skal ikke bli kunstner. Bare se om jeg kan ha det litt mer moro med tegning og kanskje beherske det litt bedre, kanskje sammen med min fotohobby. Har så vidt startet med litt "maling" på fotografier, men det er foreløpig mest for tull og tøys. Papir er uaktuelt uansett, hvert fall inntil jeg eventuelt har blitt litt bedre på en eventuell iPad Pro... Rådet mitt var ikke basert på at du skulle bli kunstner, men det er lurt å høre med folk som kan det når det gjelder hvordan man skal lære seg ting. Du kan jo høre med de om du får apple-brandet papir også. AtW 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Jeg brukte og bruker papir for å lære, digitalt for å produsere. Jeg håper at iPad'en vil fungere som skisseverktøy for meg. De anmeldelsene jeg har lest og sett sier så. Skannet papir blir ikke det samme som å tegne digitalt i utgangspunktet. Det er forskjellige teknikker på godt og vondt. Men ja, jeg tror at en solid blokk og en god gråblyant er det beste startpunktet. Og en god lærebok i tegning. Selv Picasso lærte av andre. Geir Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Du kan jo høre med de om du får apple-brandet papir også. AtW Skal du bli en sånn en, altså? 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Du kan jo høre med de om du får apple-brandet papir også. AtW Uff...du er der ja...da tror jeg vi dropper videre diskusjoner... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Du kan jo høre med de om du får apple-brandet papir også. AtW Skal du bli en sånn en, altså? Det er ikke noe jeg mener på generell basis, men det hender seg slikt er treffende, enkelte synes jo til å endre sine aktiviteter etter hva apple kommer ut med. AtW 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg