Gå til innhold

TEST: iPad Pro

Anbefalte innlegg

Er litt morsomt hvordan folk henger seg opp i Windows, egentlig. Er Surface bruker selv, men hadde fint klart meg med iPad Pro. Det koker tross alt i hvilke applikasjoner en skal bruke, og Windows 10 er ikke særlig touch-vennlig iforhold til iOS/Android.

Jeg håper Apple lykkes med at utviklere tar iPad Pro seriøst og lanserer ordentlig verktøy. Det å overføre filer fra minnepenn til desktop var kanskje topp i 2005, men er vel på tide å implementere bedre måter å gjøre slikt på i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som overrasker mest er den høye karakteren.

Til iPad eller Surface?

Jeg mener begge to fortjener det de har fått. 9/10 er forholdsvis bra. 7/10 er en forholdsvis middelmådig karakter relativt sett. Man kan mene hva man vil, men man får en ypperlig skjerm, et veldig kjapt OS med MYE god og (touch)optimalisert programvare, god batteritid, ålreit tilbehør osv. med iPad. Da er det andre punkter som trekker ganske kraftig ned.

Lenke til kommentar

Jeg håper Apple lykkes med at utviklere tar iPad Pro seriøst og lanserer ordentlig verktøy. Det å overføre filer fra minnepenn til desktop var kanskje topp i 2005, men er vel på tide å implementere bedre måter å gjøre slikt på i dag?

Ja, det er absolutt på tide. Jeg merker jo at på PC bruker jeg stort sett kun skytjenester til dokumenter for tida. Det burde kanskje vært etellerannet felles UI/system for skylagring?
Lenke til kommentar

viddivaddi: Vanskelig karakter å sette, dette. Det er først og fremst prisen som gjør dette produktet litt håpløst. Dernest vekten, et OS som aldri ble laget for å være "standalone", mangel på tilkoblinger og alle enkeltfaktorene i tilbehør man må ha, om man skal bruke det som arbeidsverktøy, slik Apple skisserer.

Men er man ikke en bedrift, og heller en litt avansert bruker som bare vil ha en fryktelig heftig iPad - så er det akkurat det det er snakk om her. Og den har mange gode sider.

Problemet er bare at Microsoft fortsatt er "eldst" på dette. Deres Surface Pro 4 vil være et vesentlig bedre valg for svært mange som kunne vurdert denne her. Og er man ikke i den smale nisjen av avanserte brukere som kunne tenke seg å kaste så mye penger på et digert nettbrett, eller om man synes det er for tung, er Sonys Xperia Z4 Tablet langt mer økonomisk, og langt lettere.

Jeg trodde aldri det skulle komme en dag der MacBook Pro faktisk syntes som et økonomisk alternativ til noe som helst. Men dette er dagen. Den får du fra rett under ti tusen i enkelte elkjeder. Og langt viktigere enn kraften du får, er et fullverdig OS, i form av OS X, og fysiske tilkoblinger. Tradisjonelt ting proffbrukere vet å sette pris på.

Å fraråde kjøp av iPad Pro handler dermed vel så mye om det som finnes rundt den, som om iPad Pro i seg selv.

Merkelig test, den får en drøss med negativ omtale pga at den er tung og at ekstrautstyret er tungt og dyrt, og du tester den som den skulle være en PC og ikke ett nettbrett...

Mens Surface Pro 4 anbefaler du som ett bedre kjøp selv om han som tester den medgir at det finnes bedre nettbrett. Og den veier faktisk rundt 80 gram mer, men det blir ikke trukket fram som ett stort minus i den testen, blir ikke nevnt en gang.

Til å bare være en ipad er det tungt, når Apple tastaturet er tungt, dyrt og direkte elendig i tillegg så ser jeg godt hvorfor den får trekk. Surface 4 er kanskje 80gr tyngre, men den har flere porter, støtte for skikkelige programmer og penn inkludert. Det som overrasker mest er den høye karakteren.

Leser dere ikke artiklene??? Det er jo ikke Apple-tastaturet de skriver om, men Logitech sitt, det står jo i artikkelen at Apple-tastaturet har ca samme vekt som det Surface Pro 4 har, rundt 300 gram...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

viddivaddi: Vanskelig karakter å sette, dette. Det er først og fremst prisen som gjør dette produktet litt håpløst. Dernest vekten, et OS som aldri ble laget for å være "standalone", mangel på tilkoblinger og alle enkeltfaktorene i tilbehør man må ha, om man skal bruke det som arbeidsverktøy, slik Apple skisserer.

Men er man ikke en bedrift, og heller en litt avansert bruker som bare vil ha en fryktelig heftig iPad - så er det akkurat det det er snakk om her. Og den har mange gode sider.

Problemet er bare at Microsoft fortsatt er "eldst" på dette. Deres Surface Pro 4 vil være et vesentlig bedre valg for svært mange som kunne vurdert denne her. Og er man ikke i den smale nisjen av avanserte brukere som kunne tenke seg å kaste så mye penger på et digert nettbrett, eller om man synes det er for tung, er Sonys Xperia Z4 Tablet langt mer økonomisk, og langt lettere.

Jeg trodde aldri det skulle komme en dag der MacBook Pro faktisk syntes som et økonomisk alternativ til noe som helst. Men dette er dagen. Den får du fra rett under ti tusen i enkelte elkjeder. Og langt viktigere enn kraften du får, er et fullverdig OS, i form av OS X, og fysiske tilkoblinger. Tradisjonelt ting proffbrukere vet å sette pris på.

Å fraråde kjøp av iPad Pro handler dermed vel så mye om det som finnes rundt den, som om iPad Pro i seg selv.

Merkelig test, den får en drøss med negativ omtale pga at den er tung og at ekstrautstyret er tungt og dyrt, og du tester den som den skulle være en PC og ikke ett nettbrett...

Mens Surface Pro 4 anbefaler du som ett bedre kjøp selv om han som tester den medgir at det finnes bedre nettbrett. Og den veier faktisk rundt 80 gram mer, men det blir ikke trukket fram som ett stort minus i den testen, blir ikke nevnt en gang.

Til å bare være en ipad er det tungt, når Apple tastaturet er tungt, dyrt og direkte elendig i tillegg så ser jeg godt hvorfor den får trekk. Surface 4 er kanskje 80gr tyngre, men den har flere porter, støtte for skikkelige programmer og penn inkludert. Det som overrasker mest er den høye karakteren.

Leser dere ikke artiklene??? Det er jo ikke Apple-tastaturet de skriver om, men Logitech sitt, det står jo i artikkelen at Apple-tastaturet har ca samme vekt som det Surface Pro 4 har, rundt 300 gram...

Du forventer vel ikke Apple kritikere leser artiklene? Slike mennesker er ikke på jakt etter en diskusjon, de har allerede bestemt seg. Apple kunne kurert kreft og de ville hatet det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Logitech Create er et "ordentlig" tastatur, med bakgrunnsbelysning, bygget inn i et solid heldekkende futteral. Ikke rart det veier litt.Til gjengjeld sier testene at det er omtrent som et MacBook-tastatur i følelse og utførelse. Apples tastatur er til gjengjeld bare et front-deksel. Og så er det jo ikke sånn at du bare kan bruke de to, Pro'en støtter jo blåtann også og kan bruke alle de andre trådløse tastaturene på markedet.

Som sagt, jeg vurderer å kjøpe både Create og et lettere cover, så kan jeg la bruksområdet bestemme. Skal jeg ut i "felten" og skisse noe så trenger jeg ikke eksternt tastatur. 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hype hype

Hype? På hvilken måte er den hypet opp? Jeg foretrekker Apple-produkter, men det finnes ingenting ved denne iPaden som gjør at jeg vil vurdere den for eget bruk.

Det er en stor iPad, med større batteri og sterkere prosessor. That’s it. Det er på ingen måte en laptop-killer, som noen prøver å fremstille den som. Skal Apple seriøst konkurrere i Surface-markedet, så må de komme med en tablet som kjører OSX. Alt annet er uaktuelt for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Er litt morsomt hvordan folk henger seg opp i Windows, egentlig. Er Surface bruker selv, men hadde fint klart meg med iPad Pro. Det koker tross alt i hvilke applikasjoner en skal bruke, og Windows 10 er ikke særlig touch-vennlig iforhold til iOS/Android.

Det er vel ikke så veldig underlig? Utvalget proffverktøy er langt større på windows enn på ios.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er jo interessant at man ikke tenker lenger enn fotoredigering og filbehandling når man snakker om proffbruk. Byggeindustrien bruker allerede i stor grad iPader "proft". Verktøyene de trenger finnes til iOS, men så vidt jeg vet ikke til windows - fordi de baserer seg på streaming av store, tverrfaglige BIM-modeller som en liten bærbar PC ikke klarer å rendre. Legg til en god stylus, som forenkler utfylling av sjekklister og annotering av byggetegninger, en større skjerm som gjør det lettere å lese disse tegningene, og mye bedre batteritid enn en Surface, så blir det nok en hit.

Supert på byggeplass/anlegg for for lesing av .ifc og .dwg. Men produksjon av BIM-modeller må fremdeles skje på PC.

Gleder meg til den dagen jeg slipper å plotte tegninger til pdf og bare levere fra meg modell til entreprenør. Greit å ikke måtte revidere en tegning fordi en målsetting mangler. Byggeleder kan selv måle i modell! 

Lenke til kommentar

...så må de komme med en tablet som kjører OSX. Alt annet er uaktuelt for de aller fleste.

Jeg håper ikke de kommer med en iPad med OSx, vil mye heller ha iOS på den type utstyr.

Hvis ikke en Microsoft-tablet som selger som møkk er nok til å overbevise deg om at et skikkelig OS på en sånn tablet er veien å gå, så skal ikke jeg plage deg. Så begrenset som iOS er nå, så ser jeg fordeler med å kjøpe en iPad Pro...

• Liker 1
Lenke til kommentar

OSX er designet for mus og tastatur. Det fungerer begredelig med touch, akkurat som Windows-programmer fungerer begredelig med touch.

Apple må gjøre en enorm jobb med OSX før det funker på tablet, noe jeg ikke tror de kommer til å gjøre. Da går de nok heller videre med å legge til funksjonalitet i iOS. 

Det er ikke _så_ mange viktige begrensninger igjen, iCloud Drive dekker mye av filproblematikken og utover det kan det aller meste man gjør på OSX gjøres på iOs også. 

(Forøvrig selger Apple iPads for ca. 15 ganger så mye penger som MS selger Surface for, og Surface er dyrere. Så "hakka møkk" er foreløpig å ta i)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jo, og apples tastatur er ikke tilgjengelig. Har dog lest tester av apples smart keyboard og det får jevnt over veldig dårlig kritikk, dyrt og dåårlig å skrive på. Om en sammenligner med andre nettbrett med mobil os er gjerne saken en annen, men å sammenligne dette med sp4 blir egentlig litt dumt. Eneste som er sammenlignbart mellom ipad pro og sp4 er vell egentlig prisen, og når ikke engang den går i ipad pro's favør, ja...hva skal man si?

Lenke til kommentar

...så må de komme med en tablet som kjører OSX. Alt annet er uaktuelt for de aller fleste.

Jeg håper ikke de kommer med en iPad med OSx, vil mye heller ha iOS på den type utstyr.

Hvis ikke en Microsoft-tablet som selger som møkk er nok til å overbevise deg om at et skikkelig OS på en sånn tablet er veien å gå, så skal ikke jeg plage deg. Så begrenset som iOS er nå, så ser jeg fordeler med å kjøpe en iPad Pro...

For meg er en PC og et nettbrett såpass forskjellig i bruk at jeg mener de bør styres på ulik måte. Derfor er det for meg en fordel at de har et OS som er spesielt tilpasset den bruken de er ment for.

Det er bare fint at Microsoft selger masse av sin tablet, men jeg tror Apple selger mange, mange ganger flere iPad, også av Pro-modellen. Det betyr bare at det begge modeller treffer mange sine ulike behov.

Windows passer ikke for meg...:-)

Lenke til kommentar

Bra sammenlikning mellom iPad Pro, Surface Pro og Wacom Cintiq her (gjort av en industridesigner):

Varer i 30 min, så for de som ikke gidder å se på: Han sier han ville valgt iPad Pro av de tre om han skulle valgt det som en maskin han kan bruke når han er ute og reiser. (Da han konkluderte med at man som designer uansett ikke kan erstatte noen av disse maskinene med det å sitte foran en stasjonær maskin).

Wacomen er ifølge han den beste å tegne på. Den har best trykksensitivitet, slik at en kan skissere mer nøyaktig, spesielt gjelder dette når en skal tegne veldig svake linjer. Pencil var visstnok bra på dette området også, mens på Surface Pro så var det mange ganger linjene ikke ble tegnet, i tillegg til at det lagget litt når man tegnet fort. Wacom og Pencil gir deg også gode muligheter til å skravere (som om man bruker kull, markere, ect). Men dette fungerte heller ikke så bra på Surface Pro. Wacom sin stylus var også best å holde, samt at teksturen på skjermen der fører til at det føles mer som å tegne på et ark (mens iPaden f.eks gir en veldig glass-følelse).

Men som han konkluderer med: Batteritiden, og vekten er vesentlig bedre på iPad Pro (enn Wacom, Surface Pro ble vurdert som dårligst til designbruk), i tillegg til at man kan gjøre mye annet enn å bare jobbe grafisk på den. (Der er nok Surface Pro best imo, mens Wacom Cintiq Companion ikke fungerer til det i det hele tatt).

Eller så må jeg si at jeg blir litt provosert av hvor mye de tar seg betalt for tilbehørene. Av den grunn så hadde jeg bare vurdert å kjøpe den om man også kunne koblet iPaden til den stasjonære maskinen sin med bluetooth (eller kabel), og på den måten brukt den som som et rent tegnebrett. For da kunne den (kanskje, har ikke fått testet den selv enda) erstattet mitt tegnebrett fra Wacom, og dermed rettferdiggjort litt av prisen sin.

Edit2: Hmm, men ser nå at Surface Pro har en egen stylus utviklet av Wacom, litt utrolig at han ikke tar med det, da jeg regner med at det ville bedret opplevelsen hans med SP betraktelig (riktignok ikke laggingen da).

Edit1: Wow, det er faktisk mulig å bruke iPad Pro som et tegnebrett for sin stasjonære maskin.

Hmm, da må jeg faktisk vurdere den, da dette vil kunne erstatte både tegnebrettet og min mindre iPad! Prisen av en iPad Pro vil også være billigere enn et nytt tegnebrett og en ny iPad (Air) når dette behovet melder seg (om ett til to år... Da har de forhåpentligvis sluppet en eller to nye utgaver som er enda bedre). Han her vurderer (faktisk) sin iPad Pro som bedre enn sitt Wacom tegnebrett. Han er riktignok illustratør, og ikke industridesigner (som han over. De har vanligvis større tekniske behov når de jobber, så ikke så rart at han i den siste videoen er mer positiv men).

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, og apples tastatur er ikke tilgjengelig. Har dog lest tester av apples smart keyboard og det får jevnt over veldig dårlig kritikk, dyrt og dåårlig å skrive på. Om en sammenligner med andre nettbrett med mobil os er gjerne saken en annen, men å sammenligne dette med sp4 blir egentlig litt dumt. Eneste som er sammenlignbart mellom ipad pro og sp4 er vell egentlig prisen, og når ikke engang den går i ipad pro's favør, ja...hva skal man si?

Merkelig, det er faktisk bortimot samme tastatur som i nye MacBook, og det har ikke fått dårlig kritikk jevnt over som du sier,... Skjønner godt at du prøver å ro deg i land når du bommet totalt i forrige kommentar, legg gjerne med linker som viser de jevnt over dårlige kritikkene, og prisen ligger der andre tastatur er, uansett så er aldri Apple kjent for å være billigst i klassen. BTW, det var Tek som dro SP 4 inn som ett alternativ...
Lenke til kommentar

Du forventer vel ikke Apple kritikere leser artiklene? Slike mennesker er ikke på jakt etter en diskusjon, de har allerede bestemt seg. Apple kunne kurert kreft og de ville hatet det.

Bruker en ipad 3 til å skrive denne replikken, og digger å bruke den til nettsurfing i sofaen og netflix.Når det kommer til jobbing (tekst og bilder) synes jeg den fort blir irriterende med alle begrensningene som følger med ios, og man må finne på kreative metoder for å omgå dem. Fullverdig os er gull (for meg windows eller osx, jeg har begge) For meg virker det litt crazy å punge ut 10000 for å få stor bulky ipad.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...