Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Må man skrape alle rutene eller holder det med frontruta og siderutene foran? Mange varebiler har jo ikke sideruter bak eller bakrute.... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det kreves vel at du skraper slik at du har mulighet ti å se ut av alle vinduer slik at du kan se eventuelle farer og slik. Lenke til kommentar
burgertyv Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Vil det da si at i en stasjonvogn, så kan man ikke laste over nedre kant av siderutene? Jeg har blitt stoppet for det samme, hadde kun skrapet fremre sideruter og frontrute, prøvde å si at hundepatruljebilen de kom kjørende i hadde null sikt ut av bakrutene pga. hundebur og annet utstyr. Ble møtt med at "det skulle jeg drite i" og forespørsel om overnatting i glattcelle for å ikke etterkomme politiets pålegg. Måtte ut og skrape. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Jeg skraper som regel forvindu og sidevinduer og så tar jeg bak til slutt når varmetrådene har myket opp. Baksetevinduene er jo totalt irrelevant egentlig, da det som nevnt flere ganger tidligere i saken er flust med biler hvor det ikke er utsyn der uansett. Blir for dumt. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Det held vell med å trykke to varme tomlar mot frontruta? Ein tommel for kvart auge. ' Men meir seriøst. Kravet finn du i forskrift om bruk av kjøyretøy: § 1-3.UtsynFøreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende. Som du ser så er det krav om tilstrekkelig utsyn til alle sider. Nøyaktig kva som er tilstrekkelig vil være ei subjektiv vurdering, men i utgangspunktet skal ein være veldig forsiktig med å redusere sikkerheitskvalitetar som ligger i bilen. Har din bil bakrute så skal du ha muligheit til å sjå bakover, sjølv om andre modellar også blir levert utan bakrute. Lenke til kommentar
burgertyv Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Har man to utvendige speil har man tilstrekkelig utsyn til alle sider Eller? Endret 20. november 2015 av burgertyv 1 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) "Blindsone" er eit begrep som du skulle ha lært på køyreskulen, burgertyv. For øvrig so er det sikkert alltid like greitt å skrape alle tilgjengelege vindauge. Med mindre du har sett på bilen din og tenkt "jøss, det vindauget der hadde bilen min klart seg heilt fint utan". Endret 20. november 2015 av soleis 3 Lenke til kommentar
burgertyv Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Har full kjennskap til begrepet "blindsone", det er ikke det diskusjonen handler om. Dette dreier seg om hvorvidt man er pålagt å skrape vinduer bak b-stolpen. All den tid man kan sote rutene så mørke man vil bak b-stolpe, laste opp til taket i stasjonsvogn/varebil med vinduer, kjøpe Transporter med og uten sidevinduer bak, så ser ikke jeg hvorfor man er pålagt å skrape. 2 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Du skal helst etterstrebe å ha mest mogleg utstyn av bilen. At nokre bilar ikkje har sidevindauge bak er ikkje nokon grunn til å begrense ditt eiga utsyn. Personleg ser eg på det å la vere å skrape alle rutene som rein latskap. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Garasje er tingen Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 og webasto ... (Med fjernkontroll - snart på tide å dra hjem.) Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Man kan også kjøre uten bilbelte med noen biler - du med din må uansett bruke det. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Må man skrape alle rutene eller holder det med frontruta og siderutene foran? Mange varebiler har jo ikke sideruter bak eller bakrute.... Holder med frontruta og siderutene foran. Kan selvsagt diskutere om det er hva lovteksten krever, men det er slik loven blir håndhevet av politiet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Du skraper bort nok til å gi deg tilstrekkelig sikt. Jeg skraper kun frontrute og siderutene foran. 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 denne reglene for krav om bilglass burde vell være relevant 3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_31#KAPITTEL_31dvs at du ikke skal trenge og se ut andre vindu en forran og sideruter , og blålys skal synes gjennom bakruten . 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Man skal skrape sideruter forran slik at man ser i speil, samt det området vindusviskerne dekker av frontruten. Har man skrapt for dårlig risikerer man bot, har man skrapt et kikkehull på størrelse med et a4 ark mister man lappen. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 denne reglene for krav om bilglass burde vell være relevant 3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_31#KAPITTEL_31 dvs at du ikke skal trenge og se ut andre vindu en forran og sideruter , og blålys skal synes gjennom bakruten . Interesant. Jeg har aldri skrapet bakruta mi, og har alltid hatt bil med innvendig speil og bakrute, men har aldri fått noe bemerkning på det de gangene jeg har blitt stoppet, eller fått reaksjon av politi som ser at bakruta ikke er skrapet. Men, slik det står der, så krever det ikke sikt gjennom bakruta, men at blålys kan ses. Med is på ruta, kan vel ofte blålys ses, selv om du ikke har klar sikt bakover? Er ruta dekket med så mye is og snø, at den er helt ugjennomsiktig, så tolker jeg det til å være straffbart. Eller gjelder denne paragrafet kun solfilter? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 jeg skal ikke si for sikkert hva den gjelder og ikke , men det er kravene hvordan bliglass skal være utformet og siktkrav . Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. desember 2015 Del Skrevet 7. desember 2015 Kravet finn du i forskrift om bruk av kjøyretøy: § 1-3.UtsynFøreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende. Som du ser så er det krav om tilstrekkelig utsyn til alle sider. Nøyaktig kva som er tilstrekkelig vil være ei subjektiv vurdering, men i utgangspunktet skal ein være veldig forsiktig med å redusere sikkerheitskvalitetar som ligger i bilen. Har din bil bakrute så skal du ha muligheit til å sjå bakover, sjølv om andre modellar også blir levert utan bakrute. Jeg ser også spesifisert at snø og is ikke skal hindre sikten. Sånn jeg leser dette, er det ikke egentlig en subjektiv vurdering hva som er tilstrekkelig dersom isen hindrer sikten. Når det er sagt, så er det et godt stykke fra strengeste tolkning til politiets praksis. Dersom du tåler en bot, får du beholde førerkortet strengt tatt alt for lenge: Retningslinjene våre sier at hvis det er mindre sikt enn et A4-ark så ender det med førerkortbeslag, forteller operasjonsleder ved Søndre Buskerud politidistrikt Olav Myrvold. http://http://www.dt.no/trafikk/drammen/skrapte-ikke-ruta-mistet-lappen/s/5-57-223797 Og et annet lite informasjonsdrypp fra samme artikkel, forteller hvor grensa for bot (2000 kroner) går: På frontruta praktiserer politiet en regel på at du skal skrape det området som vindusviskerne dekker. Som bekreftes av: UP-sjef Runar Karlsen forteller at hovedregelen er enkel: Så lenge «vindusviskerfeltet» på frontruten, samt sidevinduene foran b-stolpen (de forreste sidevinduene), er frie før snø, is og dugg, gis det ingen reaksjon. http://www.tv2.no/a/7510411 men motsies litt av: Operasjonsleder Gunnar Hanssen understreker at hele frontruta skal være skrapet for å oppnå maksimal sikt. http://www.tv2.no/a/3938017 Altså, litt forskjell mellom det de "understreker" og det de "gir reaksjon" mot... På grunn av utforminga på min innkjørsel, er jeg helt klar på at is på høyre side bak vil definitivt hindre sikten når jeg rygger ut i veien. Is på venstre side bak er fullstendig irrelevant, fordi jeg ikke ser den ruta fra venstre forsete. Jeg skraper alltid ruta bak på høyre side, og ikke venstre side. Ikke i tilfelle kontroll, men for å få bedre utsyn bakover. Lenke til kommentar
Prøve.no Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har vanskelig for å tro at politiet gir folk bot for å ha is på bakre sidevindu. Jeg tror de som oftest har en god porsjon sunn fornuft de bruker i slike saker. Forresten så er det jo verdt å merke seg at om man kjører med biler nevnt over her, der sikten bakover er svært dårlig, så plikter man om nødvendig å ha noen til å holde utkikk for seg for å sikre tilstrekkelig oversikt når man rygger. Det er ikke slik at man er fritatt fra plikten om å være aktpågivende fordi bilen ble levert med elendig sikt bakover. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå