Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes faktisk prisene er ca 2 000,- for mye. Kan godt skjønne at folk kommer til å vurdere P5000 over AIO Vega FE ihvertfall. Nå har vi ikke sett noen benches av AIO løsningen da, den burde i det minste klare å holde en høyere frekvens over lenger tid og således score mer.

Lenke til kommentar

Sitter på gjerdet med å bestille Ryzen 5 1600 pc, har valgt alt av komponenter, men er fremdeles usikker på skjermkort. Har funnet et AMD RX460 2GB til 899 hos NetonNet. Er det helt tullete av meg å kjøpe et slikt kort i dag? Er så forbanna drit at RX470 4GB er helt tomme. Ser noen plasser har 1060 3GB til en noenlunde samme pris.. Vil helst ikke gå over 2000kr på skjermkort, da jeg er smått usikker på hvor mye gaming det egentlig blir. 

Jeg kan gjerne game strategispill som CIV5, eller fps som BF1

Lenke til kommentar

Sitter på gjerdet med å bestille Ryzen 5 1600 pc, har valgt alt av komponenter, men er fremdeles usikker på skjermkort. Har funnet et AMD RX460 2GB til 899 hos NetonNet. Er det helt tullete av meg å kjøpe et slikt kort i dag? Er så forbanna drit at RX470 4GB er helt tomme. Ser noen plasser har 1060 3GB til en noenlunde samme pris.. Vil helst ikke gå over 2000kr på skjermkort, da jeg er smått usikker på hvor mye gaming det egentlig blir. 

Jeg kan gjerne game strategispill som CIV5, eller fps som BF1

Om du skal ha skjerm også, så er det AMD skjermkort som gjelder i denne prisklassen. Da kan du kjøpe en billig Freesync skjerm som gir mye bedre flyt på lav fps, enn man får med Nvidia alternativene. I din prisklasse ville jeg bestilt dette skjermkortet om det haster. RX560 er raskere klokket, og har flere shader cores enn RX460. Så selv om det er litt dyrere, så blir pris per ytelse omtrent den samme som for kortet du kikket på hos Netonnet (tenker det blir ~22% dyrere for omtrent 18% høyere ytelse). Kompletts lagerstatus ser ut til å være ikke oppdatert. Noe som tyder på at det enten er på lager, eller kommer hvert øyeblikk.

Om du ikke skal ha maskinen med en gang, er det ellers bare å bestille det kortet du vil ha der det er kortest ventetid før det er på lager, og til en grei pris. Det er mye tomme hyller for tiden. Men de vil fylles snart. Det ser også ut som Nvidia kortene holder på å ta igjen AMD kortene på mining. Det vil i så fall gjøre at det er Nvidia kortene som blir vanskeligere å få tak i fremover..

Lenke til kommentar

En RX 460 passer nok bedre sammen med G4560 med mindre du driver med tunge programvareoperasjoner.

Huff, jeg håper ikke det var en anbefaling? :p

Civ 5 elsker mange kjerner på CPU når det skal regne ut AI mellom turene. G4560 har 2 kjerner +HT låst på 3,5GHz. Mens R5 1600 har 6 kjerner +"HT", og kan enkelt overklokkes til minst 3,7GHz, og gjerne helt opp til 4,1GHz. Da hjelper det ikke med Kaby Lake IPC på G4560.

Jeg så en test av CPU'er med Civ 5 for en stund tilbake der utregnings tiden mellom turer viste seg å være lineær med antall kjerner. Så en 4930K på samme hastighet som en 3770K var nesten nøyaktig 50% raskere. Det er altså anledning til å anta at R5 1600 litt overklokket vil være rundt 200% raskere enn G4560 i akkurat dette bruks scenarioet..

Ellers vil RX560 klare rundt 43fps i BF1 på "Ultra". Samme som et GTX1050, så der ville jeg nok gått ned på grafikken. Igjen; Freesync vil gjøre BF1 til en mye mer behagelig opplevelse på et RX560 enn noe alternativ med Nvidia i samme prisklasse. Jeg ville nok til og med heller gamet på en 75Hz Freesync monitor med RX560, enn selv et GTX1060 3GB, med monitor som har fast oppdaterings frekvens..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er base-frekvensen på omtrent 1250 MHz

The rated clock speed of the Radeon Vega Frontier Edition is 1600 MHz, but in our testing the GPU never really got to that, settling in the 1440 MHz range the majority of the time

Kilde.

Men jeg håper virkelig RX Vega er noe annet om dette stemmer:

AMD has confirmed that switching between Game Mode and Professional Mode will have no performance impact, only visual and UI elements (of the ReLive driver settings GUI *only* - not your games) will change.

Kilde.

Hvis ikke har de komme opp med et kort som yter dårligere pr. MHz enn Fiji, og også perf/W. Det virker så elendig gjennomført at om ikke investorer trekker seg ut nå...

Lenke til kommentar

tek.no har blitt solgt til vg, men ikke diskusjon.no

Kjipt. Likte å se siste innlegg i forumet på forsiden og kunne klikke seg inn på forumet via lenken. Kombinasjonen av tek og forum var best, ikke hver for seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En RX 460 passer nok bedre sammen med G4560 med mindre du driver med tunge programvareoperasjoner.

Huff, jeg håper ikke det var en anbefaling? :p

Civ 5 elsker mange kjerner på CPU når det skal regne ut AI mellom turene. G4560 har 2 kjerner +HT låst på 3,5GHz. Mens R5 1600 har 6 kjerner +"HT", og kan enkelt overklokkes til minst 3,7GHz, og gjerne helt opp til 4,1GHz. Da hjelper det ikke med Kaby Lake IPC på G4560.

Jeg så en test av CPU'er med Civ 5 for en stund tilbake der utregnings tiden mellom turer viste seg å være lineær med antall kjerner. Så en 4930K på samme hastighet som en 3770K var nesten nøyaktig 50% raskere. Det er altså anledning til å anta at R5 1600 litt overklokket vil være rundt 200% raskere enn G4560 i akkurat dette bruks scenarioet..

Ellers vil RX560 klare rundt 43fps i BF1 på "Ultra". Samme som et GTX1050, så der ville jeg nok gått ned på grafikken. Igjen; Freesync vil gjøre BF1 til en mye mer behagelig opplevelse på et RX560 enn noe alternativ med Nvidia i samme prisklasse. Jeg ville nok til og med heller gamet på en 75Hz Freesync monitor med RX560, enn selv et GTX1060 3GB, med monitor som har fast oppdaterings frekvens..

Litt humor inne i bildet ja, men synes RX 560er stusselige greier sammenligna med RX 570 som jeg mener gir mer valuta for pengene. Forhåpentligvis krasjer cryptogalskapen snart så folk kan bygge gamingrigger igjen :)
Lenke til kommentar

Hvis ikke har de komme opp med et kort som yter dårligere pr. MHz enn Fiji, og også perf/W. Det virker så elendig gjennomført at om ikke investorer trekker seg ut nå...

Det yter som et Fiji med en overklokk ut fra målingene som har blitt vist, og hadde vi snakket om en GPU på under 400 mm^2 hadde det ikke vært spesielt overraskende, men faktum er at den er nesten 500 mm^2, med den eneste fordelen over 2xPolaris at den lar seg klokke ca 200 MHz høyere med "samme" strømforbruk (bortsett fra at HBM er vesentlig mer effektivt enn GDDR5)

Helt klart at noe ikke henger på grep med denne GPUen, man får bare håpe at AMD får forbedringene i Vega til å fungere som de skal til lansering om en måned

Lenke til kommentar

Som jeg skrev, jeg håper at RX Vega blir noe annet i spillytelse. Jeg regner nesten med det, spesielt siden AMD har tuta om at det er arkitekturforbedringer fra forrige gen.

De "proffe" benchmarksene er jo ganske imponerende synes jeg ihvertfall, når man tenker på prisforskjellen mellom en P5000 og Vega FE på luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...