Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gir jo null mening da brukere kun mest sannsynlig trenger å skru det på via fw.

Da holder de prisene kunstig oppe for forbrukere ved å gjøre slike forandringer, som koster tid, som er meningsløse. Da kunne de også ha lansert RX Vega samtidig om det er 0 forskjell arkitekturmessig med FE?

Det gir ingen mening å trenere launhcdato for RX, et firma vil jo ha et produkt så fort som mulig ut. Og spesielt når de henger såpass langt etter som de gjør nå tidsmessig (nvidia neste-gen).

Tror ikke aksjeeiere er så fornøyde med en slik avgjørelse ihvertfall.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ECC er skrudd på for FE, RX vega vil jo ha dette avskrudd bl.a. 

Implementasjonen av ECC fungerer annerledes i HBM2-minne enn i GDDR. I HBM2 koster ECC hverken båndbredde eller latens.

https://www.cs.utah.edu/thememoryforum/mike.pdf

http://monitorinsider.com/HBM.html

ECC er optional.

"Not including optional additional ECC bits A stack providing ECC storage may have 12.5% more bits"

"The 16 bits are being transferred via the data mask (DM) IOs. Just like other DRAM types, HBM has one data mask pin per 8 bits of data pins. This pin is traditionally used to tell the DRAM whether or not a particular byte in memory must be overwritten during a write operation. That's also true for HBM by default, but when ECC mode is enabled, the pin gets repurposed and data masking is disabled.

Since ECC mode requires extra storage, one would expect this feature not to be present for HBM devices that are targeted for consumer applications.."

Ekstra kapasitet betyr mer data å håndtere, enten det er hardware(eg den vil antakelig gjøre det internt eller via ekstern controller) er uansett nødt å påvirke enten båndbredde eller latency(spørsmålet er om ECC påvirker det like hardt som GDDR).

Endret av darkyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gir jo null mening da brukere kun mest sannsynlig trenger å skru det på via fw.

Da holder de prisene kunstig oppe for forbrukere ved å gjøre slike forandringer, som koster tid, som er meningsløse. Da kunne de også ha lansert RX Vega samtidig om det er 0 forskjell arkitekturmessig med FE?

Det gir ingen mening å trenere launhcdato for RX, et firma vil jo ha et produkt så fort som mulig ut. Og spesielt når de henger såpass langt etter som de gjør nå tidsmessig (nvidia neste-gen).

Tror ikke aksjeeiere er så fornøyde med en slik avgjørelse ihvertfall.

Svært få brukere som tukler med VBIOS-flashing, og med 8GB HBM2 på den vanlige utgaven er det nok ikke noe problem for AMD å lage et VBIOS for FE som ikke fungerer på annet enn FE-kortet.

Investorer vil være veldig glad for at AMD driver med produktsegmentering, ettersom det sørger for at marginene deres er høyere. Det er nok heller ikke store tidskostnaden å aktivere/deaktivere ECC.

At AMD bruker lang tid på å få ut RX Vega og ikke har gitt noen indikasjon på ytelse tyder bare på at det er vanskelig å stille kortet i positivt lys.

Det er uansett ikke bra for AMD å lansere en brikke på ca 480mm^2 med dyrt minne som konkurrerer mot GP104, hvordan skal de ha fornuftige marginer?

Det jeg, og flere andre, lurer på er hva som har skjedd med arkitektur-forbedringene i Vega, den burde i det minste levere noe bedre ytelse per TFLOP enn Fiji, men det vi har sett frem til nå tyder bare på at Vega er en krympet Fiji med 2x 16-bit og 4x 8-bit muligheter.

Lenke til kommentar

Så, om jeg skjønner deg og hks riktig:

Vega har 0% tap av ecc men det skrus av i rx vega pga. produksegmentering. Istedenfor å gi ut rx over en måned tidligere og tjene inn på de salgene det ville gitt ekstra. Og dette er investorer glade for.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vega har 0% tap av ecc men det skrus av i rx vega pga. produksegmentering. Istedenfor å gi ut rx over en måned tidligere og tjene inn på de salgene det ville gitt ekstra. Og dette er investorer glade for.

Another benefit of HBM2 memory is native support for error correcting code (ECC) functionality. ECC provides higher reliability for compute applications that are sensitive to data corruption. It is especially important in large-scale cluster computing environments where GPUs process very large datasets and/or run applications for extended periods.

ECC technology detects and corrects single-bit soft errors before they affect the system. In comparison, GDDR5 does not provide internal ECC protection of the contents of memory and is limited to error detection of the GDDR5 bus only. Errors in the memory controller or the DRAM itself are not detected.

https://images.nvidia.com/content/pdf/tesla/whitepaper/pascal-architecture-whitepaper.pdf

Hvilke produkter AMD har ECC støtte i firmware på vet jeg ikke. Det er aktivert i Instinct MI25 som er det produktet jeg har testet.

Hvorfor AMD ikke lanserer RX Vega enda vet jeg heller ikke, jeg tipper yield / volum enda er på plass enda.

Lenke til kommentar

Investorer vil være veldig glad for at AMD driver med produktsegmentering, ettersom det sørger for at marginene deres er høyere. Det er nok heller ikke store tidskostnaden å aktivere/deaktivere ECC.

At AMD bruker lang tid på å få ut RX Vega og ikke har gitt noen indikasjon på ytelse tyder bare på at det er vanskelig å stille kortet i positivt lys.

Det er uansett ikke bra for AMD å lansere en brikke på ca 480mm^2 med dyrt minne som konkurrerer mot GP104, hvordan skal de ha fornuftige marginer?

Det jeg, og flere andre, lurer på er hva som har skjedd med arkitektur-forbedringene i Vega, den burde i det minste levere noe bedre ytelse per TFLOP enn Fiji, men det vi har sett frem til nå tyder bare på at Vega er en krympet Fiji med 2x 16-bit og 4x 8-bit muligheter.

Igjen, FE representerer ikke gamingytelsen til RX.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, FE representerer ikke gamingytelsen til RX.

Fordi det vet jo du :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir vel litt som å se på Firepro og si at det er representabelt for sin "gamingvariant" av GPUen? Evt. Quadro serien og si at dem er representabelt for GeFroce? ;)

Driveren til FE kan ikke sammenliknes driveren til RX angående optimaliseringer osv. opp mot spill.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir vel litt som å se på Firepro og si at det er representabelt for sin "gamingvariant" av GPUen? Evt. Quadro serien og si at dem er representabelt for GeFroce? ;)

Driveren til FE kan ikke sammenliknes driveren til RX angående optimaliseringer osv. opp mot spill.

Men nå kommer jo FE (i motsetning til FirePro og Quadro) med en driver hvor man kan switche mellom "Pro" og "Gaming".

I Am Focused on Game Development Workloads

Radeon™ Vega Frontier Edition introduces “Gaming Mode”. This allows you to switch from Radeon™ Pro Settings to Radeon™ Settings where you can access gaming features for playtesting and performance optimization.

If you are focused on game development on a Windows® platform, get your driver here and switch to “Gaming Mode.”

I Just Want to Game

If you want to game on a Windows® platform, get your driver here and switch to “Gaming Mode.”

http://support.amd.com/en-us/download/frontier?os=Windows+10+-+64

Er ikke uten grunn jeg sier at PR-avdelingen til AMD burde fått sparken. Tror dette er den mest klønete lanseringen jeg har sett på lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og du mener faktisk at gaminsiden av den driveren er samme som RX serien får? Står ingenting om ytelsen at gamingsiden av driveren skal være lik RX.

Visstnok er greia at man *kan* game. Se videoen i posten min her hvor PCWorld tester Vega sammen med Nick Pandher.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og du mener faktisk at gaminsiden av den driveren er samme som RX serien får? Står ingenting om ytelsen at gamingsiden av driveren skal være lik RX.

Visstnok er greia at man *kan* game. Se videoen i posten min her hvor PCWorld tester Vega sammen med Nick Pandher.

Det sier han vel ikkje, men du påstår jo nesten at du vet at ikkje ytelsen er rimelig lik. Det vet jo svært få noe om.

Alt er jo selvfølgelig spekulasjoner. Det er jo tross alt det vi kan diskutere om både Vega og threadripper. Vi vet jo ikkje latterlig mye håndfast enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det sier han vel ikkje, men du påstår jo nesten at du vet at ikkje ytelsen er rimelig lik. Det vet jo svært få noe om.

Alt er jo selvfølgelig spekulasjoner. Det er jo tross alt det vi kan diskutere om både Vega og threadripper. Vi vet jo ikkje latterlig mye håndfast enda.

Har du sett videoen? Tviler på det...

Kan starte den for deg når Pandher sier noe om gaming og FE, se

.

TL:DW: Pandher presiserer at det ikke er gaming som er fokuset med driveren til FE, og de som vil game vil få "en bedre opplevelse" med RX Vega. Hvor RX Vega sin driver vil få helt andre driveroptimiseringer osv.

Og siden alle her elsker å tolke og synse, så tolker jeg det dithen at det faktisk er ytelsen han snakker om. Gamingsiden for FE er myntet på "content creators" bl.a så de slipper å bytte rigger for å sjekke resultatene osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://images.nvidia.com/content/pdf/tesla/whitepaper/pascal-architecture-whitepaper.pdf

are not detected.

Hvilke produkter AMD har ECC støtte i firmware på vet jeg ikke. Det er aktivert i Instinct MI25 som er det produktet jeg har testet.

Hvorfor AMD ikke lanserer RX Vega enda vet jeg heller ikke, jeg tipper yield / volum enda er på plass enda.

Nå er jeg ikke utvikler, men det eneste logiske svaret er at aktivering av ECC i HBM2 koster ytelse, derfor vil man trolig ikke se dette aktivert i Vega versjonen som er til vanlig forbruker.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke utvikler, men det eneste logiske svaret er at aktivering av ECC i HBM2 koster ytelse, derfor vil man trolig ikke se dette aktivert i Vega versjonen som er til vanlig forbruker.

Det gjør det ikke, forskjellen vil være helt neglisjerbar.

Nå er uansett ikke ECC aktivert i FE-kortene ut i fra hva jeg klarer å se på Internett og AMD sine produktsider. Det er kun Instinct MI25 som har det, så skjønner egentlig ikke hvorfor vi har denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...