ExcaliBuR Skrevet 9. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Om de ikke kom til å bruke HBM2 så vil jeg vel tro det. Angående effektivitet så blir det vel bare spekulasjoner, tviler vel egentlig at det er pga. W, men heller pcb størrelse bl.a. Vega får i utgangspunktet ikke lavere båndbredde, men lik. (512GB/s), du tenker kanskje på bussbredden (2048 vs. 4096)? Her kjører nok mest sannsynlig HBM2 på 1GHz og ikke 500MHz, ihvertfall på "store" Vega. Vega er vel mer enn en nodekrymping og, de går fra GCN3 (Fiji) -> GCN4 (Polaris) -> GCN5 (Vega). Endret 9. juni 2017 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Nå er da HBM2 implementeringen til Amd mer enn kun "minne på Gpu" slik jeg forstår det, denne artikkelen som er bare noen dager gammel kan være greit å lese for å friske litt opp : http://www.trustedreviews.com/news/amd-vega-specs-performance-release-date-technology-explained Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Jeg har god tid, så ingen problem med den uoppdaterte linken Bestiller RX580 hvis det kommer på lager hos DI. Hvis ikke blir det sikkert Vega når det kommer Dårlig med lan på sommeren uansett Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) På netonnet så er det nå flere rx580 som har så du kan legge de i handlevognen og på noen av de står det 13 og 14 juni og idag er det jo 11 så bare ett par dager om det stemmer, kanskje du har flaks. Kan jo prøve å "reservere" ett kort å se om det kommer inn eller ikke, får tilbake pengene om man kanselerer bestillingen om man bruker kort uansett. Endret 11. juni 2017 av meg0709 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 11. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2017 (endret) Kjørte nettopp en liten bench av Deus Ex Mankind Divided på mitt Fury X med 17.6.1: Gleder meg til Vega kommer ja =) EDIT: TAA var også på. Endret 11. juni 2017 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 På netonnet så er det nå flere rx580 som har så du kan legge de i handlevognen og på noen av de står det 13 og 14 juni og idag er det jo 11 så bare ett par dager om det stemmer, kanskje du har flaks. Kan jo prøve å "reservere" ett kort å se om det kommer inn eller ikke, får tilbake pengene om man kanselerer bestillingen om man bruker kort uansett. Done Takker Lenke til kommentar
Koven Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) Lurer på når Vega hadde kommet om det ikke brukte HBM2..... Oktober 2016 som først antatt? Og hvorfor dette vanvittige presset for hbm2? Er energieffektiviteten på Vega så dårlig at de på død og liv må true frem en minneteknologi som ikke er klar? Og i tillegg får Vega lavere båndbredde enn forrige generasjon. (Ihvertfall av det vi har sett av specs) Er som regel ganske lett begeistret når AMD kommer med nye produkter men her er jeg ekstremt skeptisk. Å krympe en Fiji brikke bør ikke ta så lang tid (Pascal) Hva får deg til å tro at det tar 3 mnd. å få ut en ny arkitektur ut på markedet etter at den ble ferdigstilt på papiret? 1 år er vanlig, og Vega er ikke noe unntak her! Midten av 2017 har alltid vært datoen for Vega, og gudene vet hvor du har oktober 2016 i fra... Vega er en helt ny arkitektur som har over 200 forbedringer i fra Polaris, som er en mye bedre utgave av Fiji! Kan jeg spørre deg hvor du har denne krympingen i fra? Tror du skal google litt om Vega før du poster usannheter om Vega! Bare HBC vil gi en 50% økning i FPS, og 100% i minimum FPS^^ Og pga. HBC, så tilsvarer 4 GB minne på Vega det samme som 8 GB minne på Polaris! Endret 15. juni 2017 av Koven Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Nåda, det er faktisk sånn at selve brikken var klar for masseproduksjon i fjor, hva som skjedde etter dette vet jeg ikke, men antageligvis ble den både utsatt og kanskje finpusset nettopp pga prisen og tilgjengeligheten på HBM2... Mener det finnes en artikkel om dette en eller annen plass, skal se om jeg finner den. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Hva får deg til å tro at det tar 3 mnd. å få ut en ny arkitektur ut på markedet etter at den ble ferdigstilt på papiret? 1 år er vanlig, og Vega er ikke noe unntak her! Midten av 2017 har alltid vært datoen for Vega, og gudene vet hvor du har oktober 2016 i fra... Vega er en helt ny arkitektur som har over 200 forbedringer i fra Polaris, som er en mye bedre utgave av Fiji! Kan jeg spørre deg hvor du har denne krympingen i fra? Tror du skal google litt om Vega før du poster usannheter om Vega! Bare HBC vil gi en 50% økning i FPS, og 100% i minimum FPS^^ Og pga. HBC, så tilsvarer 4 GB minne på Vega det samme som 8 GB minne på Polaris! Ut fra det jeg har lest hadde Vega 10 tapeout for et snaut år siden, så tilgjengeligheten på HBM2 et definitivt en avgjørende faktor for lanseringen av Vega 10. High Bandwidth Cache vil kun hjelpe når skjermkortet for tom for VRAM ut fra det vi har blitt fortalt, det står AMD måtte begrense demoen til 4K og 2GB VRAM for å vise frem effekten betyr bare at det ikke har stort for seg i dagens spill og oppløsninger. Jeg har fortsatt til gode å høre at Vega er en helt ny arkitektur, meg forstått er det fortsatt GCN med kraftig forbedret rasterisering. Lenke til kommentar
Koven Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Hva får deg til å tro at det tar 3 mnd. å få ut en ny arkitektur ut på markedet etter at den ble ferdigstilt på papiret? 1 år er vanlig, og Vega er ikke noe unntak her! Midten av 2017 har alltid vært datoen for Vega, og gudene vet hvor du har oktober 2016 i fra... Vega er en helt ny arkitektur som har over 200 forbedringer i fra Polaris, som er en mye bedre utgave av Fiji! Kan jeg spørre deg hvor du har denne krympingen i fra? Tror du skal google litt om Vega før du poster usannheter om Vega! Bare HBC vil gi en 50% økning i FPS, og 100% i minimum FPS^^ Og pga. HBC, så tilsvarer 4 GB minne på Vega det samme som 8 GB minne på Polaris! Ut fra det jeg har lest hadde Vega 10 tapeout for et snaut år siden, så tilgjengeligheten på HBM2 et definitivt en avgjørende faktor for lanseringen av Vega 10. High Bandwidth Cache vil kun hjelpe når skjermkortet for tom for VRAM ut fra det vi har blitt fortalt, det står AMD måtte begrense demoen til 4K og 2GB VRAM for å vise frem effekten betyr bare at det ikke har stort for seg i dagens spill og oppløsninger. Jeg har fortsatt til gode å høre at Vega er en helt ny arkitektur, meg forstått er det fortsatt GCN med kraftig forbedret rasterisering. Det tar ca 1 år fra tapeout til ferdigprodukt... AMD kjørte demoen med 4GB HBM2, og Vega brukte bare 2GB minne på demoen! Helt ny arkitektur er det ikke, men forbedringene er utrolige store sammenlignet med polaris, som igjen er en stor forbedring i fra Fiji. Ganske så utrolig at en så gammel arkitektur holder tritt med pascal, og AMD har enda ikke lansert gen.9^^ Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2017 Vega er GCN 5, som jeg skrev her. Og ja, det er imponerende hvordan de har holdt liv i en arkitektur som ble lansert i 2011. 1 Lenke til kommentar
Koven Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) Nåda, det er faktisk sånn at selve brikken var klar for masseproduksjon i fjor, hva som skjedde etter dette vet jeg ikke, men antageligvis ble den både utsatt og kanskje finpusset nettopp pga prisen og tilgjengeligheten på HBM2... Mener det finnes en artikkel om dette en eller annen plass, skal se om jeg finner den. Vega ble ferdig på tegnebrettet sensommeren 2016! Så du antyder at masseproduksjonen vare klar noen mnd etter det? Du er vel klar over at AMD flyttet nesten hele sitt driverteam over til vega tidlig 2017? Vega har aldri vært klar for lansering i 2016! Veikartet har alltid vist midten av 2017 Dårlige rykter har påstått 2016 lansering. Selv NVidia og Intel bruker ca. 1 år fra papir til lansering^^ Endret 15. juni 2017 av Koven Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Det tar ca 1 år fra tapeout til ferdigprodukt... AMD kjørte demoen med 4GB HBM2, og Vega brukte bare 2GB minne på demoen!Tape-out tid varierer veldig bra brikke til brikke, men la oss ta GP100 fra Nvidia, siden den har mye til felles med Vega 10 (første Nvidia brikke med HBM2) Den hadde tape-out i slutten av august 2015, ble annonsert i april 2016 og produkter begynte å shippe i juni 2016. GPU'en de brukte hadde 16GB med HBM2 minne, men for Tomb Raider benchmark hadde de begrenset til 2GB for å kunne demonstrere caching med HBC. https://www.techpowerup.com/233388/amd-announces-radeon-vega-frontier-edition-not-for-gamers Helt ny arkitektur er det ikke, men forbedringene er utrolige store sammenlignet med polaris, som igjen er en stor forbedring i fra Fiji.Den største endringen i grafikkarkitekturen er at de endrer til tiled rendering. Det er en teknikk som PowerVR fra Imagination har brukt veldig lenge, og Nvidia implementerte med Maxwell. Ganske så utrolig at en så gammel arkitektur holder tritt med pascal, og AMD har enda ikke lansert gen.9^^Vanskelig å svare på uten å bli kalt AMD-hater og fanboy, men det stemmer overhodet ikke... Nå har ikke AMD noen produkter som kan sammenlignes med high-end Pascal foreløpig, så vi kan ta Polaris 10 (RX 480) versus GP106 (GTX 1060). Der er ytelsen ganske lik, AMD vinner noen tester, og Nvidia vinner andre. La oss se på noen teoretiske tall: Antall ALU'er: Polaris 10: 2304 GP106: 1280 Teoretisk regnekraft (uten boost): Polaris 10: 5,161 TFLOPS GP106: 3,855 TFLOPS Areal på brikke: Polaris 10: 232 mm2 GP106: 200 mm2 Antall transistorer: Polaris 10: 5,7 milliarder GP106: 4.4 milliarder TPD: Polaris 10: 150W GP106: 120W Så selv om AMD har nesten dobbelt så mange ALUer, 15% større areal, 25% flere transistorer og 30% høyere energiforbruk så klarer de bare å matche Nvidia sin brikke. De "holder tritt" fordi de kaster mye mer resurser på problemet. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2017 Det kan nok stemme det du sier HKS, men med fare for å sparke i gang en annen diskusjon så må vi kanskje også se på GPUOpen vs GameWorks og hvor mye de forskjellige der gagner de forskjellige produsentene? I tillegg så er vel ikke en AMD ALU = nVidia ALU? I så fall ville ytelsen der være proporsjonalt høyere dess flere ALUer det er? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 For å dra tråden tilbake til topic... Prisene for Radeon Vega Frontier Edition er nå klare (prisene er i US dollar, men kan vel gange med 10 for å få bra estimat på norsk pris): $1200 for standard utgave $1800 for closed loop vannkjøling Kortene har 16GB med HBM2 minne og skal shippe 30. juni. Så er det bare å vente på at konsumentkortene blir tilgjengelig i august... Lenke til kommentar
Koven Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 (endret) Det tar ca 1 år fra tapeout til ferdigprodukt... AMD kjørte demoen med 4GB HBM2, og Vega brukte bare 2GB minne på demoen!Tape-out tid varierer veldig bra brikke til brikke, men la oss ta GP100 fra Nvidia, siden den har mye til felles med Vega 10 (første Nvidia brikke med HBM2)Den hadde tape-out i slutten av august 2015, ble annonsert i april 2016 og produkter begynte å shippe i juni 2016. GPU'en de brukte hadde 16GB med HBM2 minne, men for Tomb Raider benchmark hadde de begrenset til 2GB for å kunne demonstrere caching med HBC. https://www.techpowerup.com/233388/amd-announces-radeon-vega-frontier-edition-not-for-gamers Helt ny arkitektur er det ikke, men forbedringene er utrolige store sammenlignet med polaris, som igjen er en stor forbedring i fra Fiji.Den største endringen i grafikkarkitekturen er at de endrer til tiled rendering. Det er en teknikk som PowerVR fra Imagination har brukt veldig lenge, og Nvidia implementerte med Maxwell. Ganske så utrolig at en så gammel arkitektur holder tritt med pascal, og AMD har enda ikke lansert gen.9^^Vanskelig å svare på uten å bli kalt AMD-hater og fanboy, men det stemmer overhodet ikke... Nå har ikke AMD noen produkter som kan sammenlignes med high-end Pascal foreløpig, så vi kan ta Polaris 10 (RX 480) versus GP106 (GTX 1060). Der er ytelsen ganske lik, AMD vinner noen tester, og Nvidia vinner andre. La oss se på noen teoretiske tall: Antall ALU'er: Polaris 10: 2304 GP106: 1280 Teoretisk regnekraft (uten boost): Polaris 10: 5,161 TFLOPS GP106: 3,855 TFLOPS Areal på brikke: Polaris 10: 232 mm2 GP106: 200 mm2 Antall transistorer: Polaris 10: 5,7 milliarder GP106: 4.4 milliarder TPD: Polaris 10: 150W GP106: 120W Så selv om AMD har nesten dobbelt så mange ALUer, 15% større areal, 25% flere transistorer og 30% høyere energiforbruk så klarer de bare å matche Nvidia sin brikke. De "holder tritt" fordi de kaster mye mer resurser på problemet. Du selv bekrefter at det tar ca 1 år her! HBCC er også en veldig stor endring i arkitekturen! Kanskje den største? Uansett så holder GCN pascal i tøyene, selv om AMD ikke har laget noen high-end av polaris! AMD viser at en gammel arkitektur fint matcher Pascal i mellomklassen, og det til en billigere pris^^ Endret 15. juni 2017 av Koven Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Hadde Polaris holdt tritt med Pascal hadde RX 480 levert 30% bedre ytelse enn GTX 1060 6GB, kontra dagens situasjon der GTX 1060 6GB er ca 5% raskere. 3 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 AMD viser at en gammel arkitektur fint matcher Pascal i mellomklassenGammel og gammel... Polaris er 4. generasjon GCN. Vega blir 5. generasjon. Til sammenligning er Pascal Nvidia sin 5. generasjon compute-arkutektur (Også ofte kalt CUDA-arkitektur). 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 Uavhengig av generasjonsmerking/antall så ble vel Pascal introdusert i 2014? Ca. 3 år etter GCN? 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 16. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2017 17.6.2 er ute Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå