Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen vet noen ting.

 

Men en må anta at Vega vil yte markant bedre enn Fury X fra 2015. Har ingen tro på at Vega vil matche 1080 ti, men det er ikke et veldig høyt hopp fra Fury X til 1070/1080.

 

Jeg tipper Vega matcher 1070 og 1080, men legger seg noe under i pris.

Bare HBC vil øke ytelsen med 50%.

Klokkefrekvensen vil øke med minst 50%.

HBM2 

Samt 200+ andre forbedringer i arkitekturen.

 

Regnestykket blir veldig enkelt når vi sammenligner dette med polaris og pascal! AMD har vist oss en demo der Vega klarer 4K 60FPS i ultra når kortet er belastet under 50%!

Lenke til kommentar

 

 

Vega vil ikke ha noe problemer med ytelsen til pascal! Det spennende er om Nvidia vil kontre Vega med pris/ytelse med volta!

Det vet du fordi?
Hvorfor vet du at vega vil yte dårligere enn pascal?
Hvor sa jeg det? Har ikkje sagt noe om ytelse, fordi det ikkje finnes noe å fortelle ;)

 

Det ble sagt i sin tid at Fury X var Titan X maxwell killer. Jeg kjøpte Fury X på releasedagen, og ytelsen var 20%+ dårligere når begge var overklokka. Hadde 3x titan x maxwell. Ja jeg var skuffa over Fury X, men det var gøy å teste.

 

Jeg har lært for lengst at å tro på rykter/tidelige estimater for ytelse, ikkje stemmer med det som faktisk stemmer når korta kommer ut.

 

Gikk jo rykter om at gigabyte extreme 1080 skulle klare 1400mhz også på luft :p Sannheten var ca 2050-2150mhz...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

Vega vil ikke ha noe problemer med ytelsen til pascal! Det spennende er om Nvidia vil kontre Vega med pris/ytelse med volta!

Det vet du fordi?
Hvorfor vet du at vega vil yte dårligere enn pascal?
Hvor sa jeg det? Har ikkje sagt noe om ytelse, fordi det ikkje finnes noe å fortelle ;)

 

Du sammenligner Vega med 1070^^

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så rart at man er ganske så skeptiske til hva som lanseres hos Amd da de siste produktene ikke akkurat har levert, til og med første produkt med HBM var jo begrenset, hovedsakelig pga mengden minne og litt skuffende ytelse.

På skjermkortfronten har det vært mange rebrands og lite nytt, heldigvis ser det ut som de i det minste nå jobber med gpu'ene selv etter lansering så noen "mindre forbedringer" blir det jo om man ser på RX 5xx serien osv, men Vega må VIRKELIG levere.

 

Amd greide det med Ryzen så vi får se om de får liv i entusiast skjermkortserien sin også, en ting er sikkert, markedet har virkelig behov for flere aktører så vi slipper at Nvidia kan bare øke prisene og gi ut produkter som ikke er store forbedringer fra gen til gen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vega vil ikke ha noe problemer med ytelsen til pascal! Det spennende er om Nvidia vil kontre Vega med pris/ytelse med volta!

Det vet du fordi?
Hvorfor vet du at vega vil yte dårligere enn pascal?
Hvor sa jeg det? Har ikkje sagt noe om ytelse, fordi det ikkje finnes noe å fortelle ;)

Du sammenligner Vega med 1070^^

Hvor? Det holder med trolling nå :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Vega vil ikke ha noe problemer med ytelsen til pascal! Det spennende er om Nvidia vil kontre Vega med pris/ytelse med volta!

Det vet du fordi?
Hvorfor vet du at vega vil yte dårligere enn pascal?
Hvor sa jeg det? Har ikkje sagt noe om ytelse, fordi det ikkje finnes noe å fortelle ;)
Du sammenligner Vega med 1070^^

Hvor? Det holder med trolling nå :)

 

Jeg troller ikke :) Jeg har sett hva du har forventet av Vega!

Lenke til kommentar

 

Ingen vet noen ting.

 

Men en må anta at Vega vil yte markant bedre enn Fury X fra 2015. Har ingen tro på at Vega vil matche 1080 ti, men det er ikke et veldig høyt hopp fra Fury X til 1070/1080.

 

Jeg tipper Vega matcher 1070 og 1080, men legger seg noe under i pris.

Bare HBC vil øke ytelsen med 50%.

Klokkefrekvensen vil øke med minst 50%.

HBM2 

Samt 200+ andre forbedringer i arkitekturen.

 

Regnestykket blir veldig enkelt når vi sammenligner dette med polaris og pascal! AMD har vist oss en demo der Vega klarer 4K 60FPS i ultra når kortet er belastet under 50%!

 

 

 

Er det noe jeg har lært som PC entusiast over en god del år så er det å aldri la seg gripe av hypen. AMD sin historikk, spesielt på skjermkortfronten de siste årene er temmelig laber så jeg forholder meg rolig til de faktisk lanserer et produkt som er i nærheten av levere opp imot det mange tilsynelatende sitter å tror, håper og forventer at de skal klare å levere. Inntil et faktisk produkt foreligger, ytelsestestene er ute og prisen er satt så blir dette bare spekulasjoner.

 

På CPU med Ryzen så hadde AMD legenden Jim Keller som har skapt gull ut av alt han har jobbet med av CPU, mens Raja Koduri på sin side er ikke i nærheten av å ha noe lignende å vise til. Så jeg forholder meg rolig og forventer null og niks så får heller AMD overraske meg positivt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Vega vil ikke ha noe problemer med ytelsen til pascal! Det spennende er om Nvidia vil kontre Vega med pris/ytelse med volta!

Det vet du fordi?
Hvorfor vet du at vega vil yte dårligere enn pascal?
Hvor sa jeg det? Har ikkje sagt noe om ytelse, fordi det ikkje finnes noe å fortelle ;)
Du sammenligner Vega med 1070^^
Hvor? Det holder med trolling nå :)

Jeg troller ikke :) Jeg har sett hva du har forventet av Vega!

Sett hvor?

Lenke til kommentar

 

 

 

Tipper det er hans personlige tolkning av deg , men i bunn og grunn er du jo performance entusiast uten like om jeg forstår deg rett og gir blanke F i om det er Rødt, gult eller grønt så lenge det fungerer bedre enn det andre som finnes.

 

Når det gjelder Vega sier ryktebørsen at det kan bli enda en forsinkelse, HBM2 leveringsproblemer eller produksjonsproblemer, men nå vet jeg ikke om det kan stoles på det som skrives på konkrete forum (eller jeg tolker det kinesiske forumet helt feil).

Lenke til kommentar

Har tydeligvis vært en Q&A med Don Woligroski hos tom'sHardware

 

Syntes svaret hans om et spørsmål om FreeSync var interessant:

 

Vega performance compared to the Geforce GTX 1080 Ti and the Titan Xp looks really nice.

 

 

Morsomt når nettsteder også plukker opp hint, bare mye senere ;)

 

http://wccftech.com/amd-radeon-rx-vega-performance-gtx-1080-ti-titan-xp/ 

Lenke til kommentar

Sier iløpet av juni.

 

12,5 tflops hadde vært stas det.

Slutten av kvartalet er hva AMD har fortalt oss. Da stemmer juni bra.

 

 

Må innrømme at jeg ikke hadde fått med meg at de hadde halvert "minnebussbredden" til HBM2.

 

Doblet frekvensen siden det fortsatt skal være <512GB/s.

 

Var vel nødvendig for å få til 8GB på to "stacks"?

AMD har i Polaris og Vega implementert flere teknikker som sparer minnebåndbredde, så behovet er heller ikke like stort som på for eksempel Fiji.

 

En annen viktig grunn til at de kun har to stacks er pris. Vega 10 er allerede en veldig stor brikke (20% større enn GP102).

Lenke til kommentar

 

12,5 tflops hadde vært stas det.

12.5 TFLOPS er fint det, men AMD må få mer effektiv utnyttelse av denne teoretiske verdien.

R9 Fury X yter hele 8.6 TFLOPS, men GTX 1070 med 6.5 TFLOPS er fortsatt et raskere kort.

 

Til sammenligning har et stock 1080 Ti 11,7 TFLOPS og Titan Xp har 12,1 TFLOPS.
Lenke til kommentar

 

 

12,5 tflops hadde vært stas det.

12.5 TFLOPS er fint det, men AMD må få mer effektiv utnyttelse av denne teoretiske verdien.

R9 Fury X yter hele 8.6 TFLOPS, men GTX 1070 med 6.5 TFLOPS er fortsatt et raskere kort.

 

Til sammenligning har et stock 1080 Ti 11,7 TFLOPS og Titan Xp har 12,1 TFLOPS.

 

 

Er det gamle regnestykket: CUDA x 2MAC x frekvens fremdeles riktig?

 

Altså om mitt bestilte Aorus 1080Ti holder sin boost hastighet i OC mode så blir det: 3584 CUDA cores x 2 x 1746MHz = 12,5TFLOPS?

 

Og videre med en OC på f.eks. 2000MHz så er vi oppe i 3584 x 2 x 2000 = 14,3TFLOPS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...