Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Doom og vulkan gir oss en viss pekepinne hvordan det står til med ytelsen mellom Nvidia og AMD med den nye generasjonen API...

Tja...

Doom bruker også "Shader Intrinsic Functions" som er proprietære utvidelser for AMD. Det burde vært slått av for å få en helt rettferdig sammenligning (på samme måte som reviews pleier å slå av GameWork-effekter) på spill som er er spesielt optimert for nvidia.

 

Dessverre er det ikke så mange spill som bruker Vulkan enda...

 

DX12 er også laget for konsoll, men det vil også gi et greit ytelse hopp i fra DX11 på pc.

Ikke nødvendigvis. Det spørs hvor flaskehalsen ligger.

En av fordelene til API'er som DX12 er at det er mindre last på CPU og bedre støtte for flertråder (konsoller som PS4 og Xbox1 har veldig svake CPU'er sammenlignet med en PC). På en PC med kraftig CPU vil da ofte flaskehalsen ligge på GPU, ikke CPU. Da hjelper DX12 lite.

 

Nvidia har også i motsetning til AMD støtte for flertråding i både OpenGL og DirectX 11 driver, dette gjør også sannsynligheten for at CPU blir en flaskehals mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Doom og vulkan gir oss en viss pekepinne hvordan det står til med ytelsen mellom Nvidia og AMD med den nye generasjonen API...

Tja...

Doom bruker også "Shader Intrinsic Functions" som er proprietære utvidelser for AMD. Det burde vært slått av for å få en helt rettferdig sammenligning (på samme måte som reviews pleier å slå av GameWork-effekter) på spill som er er spesielt optimert for nvidia.

 

Dessverre er det ikke så mange spill som bruker Vulkan enda...

 

DX12 er også laget for konsoll, men det vil også gi et greit ytelse hopp i fra DX11 på pc.

Ikke nødvendigvis. Det spørs hvor flaskehalsen ligger.

En av fordelene til API'er som DX12 er at det er mindre last på CPU og bedre støtte for flertråder (konsoller som PS4 og Xbox1 har veldig svake CPU'er sammenlignet med en PC). På en PC med kraftig CPU vil da ofte flaskehalsen ligge på GPU, ikke CPU. Da hjelper DX12 lite.

 

Nvidia har også i motsetning til AMD støtte for flertråding i både OpenGL og DirectX 11 driver, dette gjør også sannsynligheten for at CPU blir en flaskehals mindre.

Som du sier, så vil DX12 hjelpe på ytelse for de fleste av oss^^

Lenke til kommentar

17.4.2

 

 


Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.4.2 Highlights

    • Initial support for Windows®10 Creators Update.

Fixed Issues

    • SteamVR Asynchronous Reprojection feature may not function or enable correctly on supported hardware.
    • Battlefield™1 may experience poor scaling in Multi GPU mode using DirectX®11 API.
    • Radeon ReLive may experience flickering when recording with an extended display connected on Windows®7 system configurations.
    • Application profiles in Radeon Settings may fail to retain after system log off or reboot for some gaming applications.
    • Windows® Security popup may be experienced after install and reboot on some Hybrid Graphics system configurations.

Known Issues

    • Radeon WattMan may fail to apply settings on some Radeon R9 390 series graphics products.
    • Radeon Settings may crash on switching Windows® user after toggling AMD CrossFire™ technology mode.
    • A small amount of apps may still experience issues with Borderless Fullscreen mode and AMD FreeSync™ technology if other applications or game launchers are running on the primary screen in the background.
    • Counter-Strike™: Global Offensive and World of Warcraft™ may experience flickering or performance issues the first time the game is launched on a system boot with AMD FreeSync™ technology enabled. Workarounds include exiting and restarting the application or task switching (alt+tab) in and out of the game to fix the issue.

Known Issues for Radeon ReLive

    • The XBOX™ DVR application may cause conflicts with Radeon ReLive, users are suggested to disable XBOX™ DVR if Radeon ReLive is experiencing issues.
    • Radeon ReLive may fail to install on AMD APU Family products or experience a system hang or failure to record when using the recording feature on AMD APU Family products.
    • Radeon ReLive may intermittently fail to work after performing task switches of applications. A work around is to disable and then enable the feature in Radeon Software.
    • Radeon ReLive may exhibit corruption in recordings when capturing Microsoft Office applications.
    • Radeon ReLive may experience recording or streaming issues when task switching using ALT+TAB.
Lenke til kommentar

 

Nvidia har også i motsetning til AMD støtte for flertråding i både OpenGL og DirectX 11 driver, dette gjør også sannsynligheten for at CPU blir en flaskehals mindre.

 

 

Men du kjenner jo selvsagt til kontroversen rundt Nvidia sin implementering av dette og Amd sin argumentasjon for hvorfor de gjør det på den måten de gjør det. 

 

http://forums.pcsx2.net/Thread-OpenGL-renderer-is-slow-on-AMD-GPU-due-to-inefficient-driver-Sorry?page=3

 

Slik jeg ser det fungerer ting langt bedre i moderne programvare som er laget for å utnytte skjermkortene langt bedre enn eldre versjoner som DX11 og eldre varianter av Opengl, med vulkan implementert ser vi faktisk at ytelsen øker uavhengig av om du har Windows 7 / 8 / 8.1 eller 10 og dermed konkrete varianter av DX.

 

Dette er jo sikkert ikke ukjent for deg som hevder å være utvikler ( eller bruker avansert programvare ) , men jeg kan ikke nekte for at jeg mener du har et bias her.

 

Heldigvis har Nvidia modernisert både arkitekturen sin og driverne sine slik at den kommende generasjonen med skjermkort ( 11xx serien) vil endelig utnytte fult ut DX12 og Vulkan og da blir trolig også utviklingen av spill og programvare som kan benytte seg av dette langt mer normalt for både Amd og Nvidia.

Lenke til kommentar

Men du kjenner jo selvsagt til kontroversen rundt Nvidia sin implementering av dette og Amd sin argumentasjon for hvorfor de gjør det på den måten de gjør det.

Jeg er helt enig med AMD. Med de begrensede resursene de har så er det bedre å fokusere på fremtidige API'er. Å skrive om en OpenGL eller DX11 driver til å være multi-threaded er en veldig stor oppgave.

Nvidia gjorde dette for flere år siden.

 

Slik jeg ser det fungerer ting langt bedre i moderne programvare som er laget for å utnytte skjermkortene langt bedre enn eldre versjoner som DX11 og eldre varianter av Opengl, med vulkan implementert ser vi faktisk at ytelsen øker uavhengig av om du har Windows 7 / 8 / 8.1 eller 10 og dermed konkrete varianter av DX.

Ja, men OpenGL og DX11 kommer ikke til å forsvinne over natten, vi kan da denne diskusjonen på nytt om et år, og majoriteten av spillene kommer fremdeles til å være enten DX11 eller DX11 med DX12 "patchet på" i etterkant.

 

Dette er jo sikkert ikke ukjent for deg som hevder å være utvikler ( eller bruker avansert programvare ) , men jeg kan ikke nekte for at jeg mener du har et bias her.

Fri verden, du må gjerne mene hva du vil. Vi jobber både med GPUer og CPUer fra AMD, Intel og Nvidia. Driver man med interconnect må ytelsen være bra på alle plattformer.

 

Heldigvis har Nvidia modernisert både arkitekturen sin og driverne sine slik at den kommende generasjonen med skjermkort ( 11xx serien) vil endelig utnytte fult ut DX12 og Vulkan og da blir trolig også utviklingen av spill og programvare som kan benytte seg av dette langt mer normalt for både Amd og Nvidia.

Ja ja 097100106111101 eller bedre kjent som Malvado....

Tror kanskje ikke dette er tråden for å ta diskusjonen om Nvidia videre.

 

Men siden vi snakker om å utnytte DX12 og Vulkan fult ut så er det jo lov å håpe at AMD endelig modernisert både arkitekturen sin og driverne sine slik at de endelig støtter funksjoner som conservative rasterization og rasterizer ordered views, også kjent som feature level 12_1. Både Nvidia og Intel har støtten på plass nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men du kjenner jo selvsagt til kontroversen rundt Nvidia sin implementering av dette og Amd sin argumentasjon for hvorfor de gjør det på den måten de gjør det.

Jeg er helt enig med AMD. Med de begrensede resursene de har så er det bedre å fokusere på fremtidige API'er. Å skrive om en OpenGL eller DX11 driver til å være multi-threaded er en veldig stor oppgave.

Nvidia gjorde dette for flere år siden.

 

Slik jeg ser det fungerer ting langt bedre i moderne programvare som er laget for å utnytte skjermkortene langt bedre enn eldre versjoner som DX11 og eldre varianter av Opengl, med vulkan implementert ser vi faktisk at ytelsen øker uavhengig av om du har Windows 7 / 8 / 8.1 eller 10 og dermed konkrete varianter av DX.

Ja, men OpenGL og DX11 kommer ikke til å forsvinne over natten, vi kan da denne diskusjonen på nytt om et år, og majoriteten av spillene kommer fremdeles til å være enten DX11 eller DX11 med DX12 "patchet på" i etterkant.

 

Dette er jo sikkert ikke ukjent for deg som hevder å være utvikler ( eller bruker avansert programvare ) , men jeg kan ikke nekte for at jeg mener du har et bias her.

Fri verden, du må gjerne mene hva du vil. Vi jobber både med GPUer og CPUer fra AMD, Intel og Nvidia. Driver man med interconnect må ytelsen være bra på alle plattformer.

 

Heldigvis har Nvidia modernisert både arkitekturen sin og driverne sine slik at den kommende generasjonen med skjermkort ( 11xx serien) vil endelig utnytte fult ut DX12 og Vulkan og da blir trolig også utviklingen av spill og programvare som kan benytte seg av dette langt mer normalt for både Amd og Nvidia.

Ja ja 097100106111101 eller bedre kjent som Malvado....

Tror kanskje ikke dette er tråden for å ta diskusjonen om Nvidia videre.

 

Men siden vi snakker om å utnytte DX12 og Vulkan fult ut så er det jo lov å håpe at AMD endelig modernisert både arkitekturen sin og driverne sine slik at de endelig støtter funksjoner som conservative rasterization og rasterizer ordered views, også kjent som feature level 12_1. Både Nvidia og Intel har støtten på plass nå...

 

 

Man kan sjekke brukernavnet til enhver bruker inne i profilen, så akkurat noe hemmelighet at jeg har skiftet er det heller ikke, budskapet i det nye brukernavnet (om man oversetter) bør de fleste ha fått med seg da jeg gradvis trapper ned deltagelsen på forumet. Gammel vane vanskelig å knerte.

Men hva prøver du egentlig å oppnå med å ta opp det gamle brukernavnet mitt? Jeg har selv sagt ifra at jeg ikke lenger ønsket å moderere her ( hovedsakelig pga helse ) , så om du insinuerte noe annet så tar du grundig feil.

 

Uansett kos deg på forumet fremover.

 

Mulig det kan bli spennende på Amd skjermkortfronten om en stund

 

Lenke til kommentar

 

Er vel bare rx580 som kommer. Altså noe kjdelige greier for de som liker litt futt :p

 

 

Jeg tror at du sannsynligvis har rett, men det har også gått rykter om en Nitro+ Versjon av Vega, så om den dukker opp er det nok mange som blir veldig glade.

 

Uansett ikke lenge å vente nå.

18 april er releasedatoen for rx 580 :)

Lenke til kommentar

 

 

Er vel bare rx580 som kommer. Altså noe kjdelige greier for de som liker litt futt :p

 

Jeg tror at du sannsynligvis har rett, men det har også gått rykter om en Nitro+ Versjon av Vega, så om den dukker opp er det nok mange som blir veldig glade.

 

Uansett ikke lenge å vente nå.

18 april er releasedatoen for rx 580 :)

 

 

Trolig.

Jeg tipper du så denne også som er en fin teaser om vega som ble sluppet for noen timer siden : https://wccftech.com/amd-radeon-rx-vega-8-gb-hbm2-teaser-video-leak/

 

Denne bekrefter mer eller mindre at det blir Polaris nå : http://hexus.net/tech/news/graphics/104626-amd-radeon-rx-500-graphics-cards-presentation-slides-leak/

Endret av 097100106111101
Lenke til kommentar

Forhåpningene mine til Vega =0 Jeg venter å ser hva ytelsen blir. AMD har nå kommet med nien produkter i senere tid som overklokker lite; furyX, rx 4xx og Ryzen. Dermed er jeg redd vega er litt i samme bane. Sikkert bra, men ikkje sikkert bra nok. Litt typisk at Vega også blir litt "nerfa"

 

Men om det er fest, så stiller jeg som vanlig :D

Lenke til kommentar

Men siden vi snakker om å utnytte DX12 og Vulkan fult ut så er det jo lov å håpe at AMD endelig modernisert både arkitekturen sin og driverne sine slik at de endelig støtter funksjoner som conservative rasterization og rasterizer ordered views, også kjent som feature level 12_1. Både Nvidia og Intel har støtten på plass nå... 

 

Morsomt. Når AMD hadde støtte for "mer" enn nVidia så var argumentet fra "nVidiots" at det var ubrukelig (eller at fremtidig driver kom til å adde lik ytelse hos de grønne), og nå når det er omvendt så blir det brukt som argument på at AMD "holder igjen"?

 

...

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi virkelig synke så dypt her på Diskusjon.no også at vi tar i bruk idiotiske begreper som "nVidiots"? Folk som skriver slikt fjas kan holde seg til IT-Avisen og WCCFTech.

 

Wow, du skjønner ikke bruken av ""? Det var ment som humor, nVidiots er et gammelt ord på fanboys fra nVidia leiren.

 

Merk, jeg kalte INGEN i tråden for dette, hvis du leser ordlyden i innlegget mitt en gang til så ser du kanskje det. Om du ble støtt av dette så får du ta en runde med deg selv.

 

EDIT: Det motsatte til "nVidiots" er/var "fanATIcs".

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rx580 oc resultat i timespy. Om det er bra vet jeg ikkje. Tungvint å sjekke på mobil :p

 

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1869006363125356&id=1151498521542814&set=a.1151691698190163.1073741829.1151498521542814

 

I følge kineserne så er det på høyde med 1060 6Gb, altså ikke noe å hoppe i taket av.

Skal Amd holde følge må nok prisen ned enda mer på disse kortene, noe jeg tviler sterkt på.

Så da gjenstår det kun for Nvidia å lansere sin "1160" serie med skjermkort til hvermansen og Amd vil slite om de kan gi en betydelig økning i ytelsen.

Lenke til kommentar

097100106111101

Hvordan klarer du å få over 17xxx med nytt bruker navn, ville jeg fått det om jeg byttet bruker :hmm:

 

 

Brukernavnet = Adjø om jeg ikke har rotet alt for mye når jeg laget det.

 

Tilbake til topic :

 

Nyeste bios til Asrock X370 Killer (2.10) gir faktisk litt bedre stabilitet med 16Gb minne og 1700 , greier akkurat nå en liten overklokk uten å gå over 1.25 Vcore til 3.8 Ghz stabilt , 2 timer med prime95 uten problemer. Hastigheten på minne er ikke noe å hoppe i taket over ( 2400 Mhz ) men kan klokke dette etter hvert opp til 3200.

 

Får snart en bedre kjøleløsning så jeg er spent på hva dette kortet vil gi totalt i ytelse, akkurat nå har jeg det i bruk sammen med R9 280 da det ene Nvidia kortet ga meg blåskjerm og ville ikke fungere optimalt med mindre jeg brukte det andre pcie sporet som blir litt for lavt i kabinettet her.

 

Meh, innlegget ble kuttet under redigering : Har også testet med et RX 480 kort som jeg fikk låne, samme problem der, men slik jeg oppfatter det kan det være at det er pga minnet jeg bruker da jeg ikke er den eneste som har hatt samme problem.

 

Så om noen har problemer med RX480 serien / noen Nvidia kort  og Asrock hovedkort, kan de prøve å bytte pci-e spor da det har fungert for noen av oss. Jeg må nok vente på enda en bios oppdatering da kabinettet er litt trangt akkurat der det andre pci-e sporet til skjermkortet går ( Hd løsningene og kablene ).

Endret av 097100106111101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...