Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

 

Dvs at 1070/1080 i vil gjøre rent bort i sine segmenter frem til Vega. Dette kan jo ikke være bra for AMD?

AMD har en langsiktig plan, og hva som er bra for AMD i fremtiden får vi ikke vite før Navi blir lansert. Men så langt så ser det bra ut selv med polaris for AMD! 

 

Kan du forklare litt mer om hvorfor det er en god idé og ikke slippe Vega? Husk at Volta kommer rett etter, eller kanskje til og med på samme tid? Polaris og Vega skulle konkurrere med Pascal, ikke Volta

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dvs at 1070/1080 i vil gjøre rent bort i sine segmenter frem til Vega. Dette kan jo ikke være bra for AMD?

AMD har en langsiktig plan, og hva som er bra for AMD i fremtiden får vi ikke vite før Navi blir lansert. Men så langt så ser det bra ut selv med polaris for AMD! 

 

Kan du forklare litt mer om hvorfor det er en god idé og ikke slippe Vega? Husk at Volta kommer rett etter, eller kanskje til og med på samme tid? Polaris og Vega skulle konkurrere med Pascal, ikke Volta

 

 

Du baserer dine innlegg på et rykte i fra Fudzilla :p Slik som at vega skulle komme i oktober^^

 

Kilde:http://wccftech.com/nvidia-roadmap-2017-volta-gpu/

Endret av Koven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som også strengt talt er for seint?

 

EDIT: Du kan ikke mene at dette er sunt for AMD?

Hva legger du i ordet "sunt"? AMD spiser jo markedsandeler i fra nvidia! AMD viser jo oss at man ikke trenger dyre grafikkort for å selge bedre i et segment som stuper, og er i ferd med å dø ut om trenden fortsetter! AMD har sin nisje som bare øker med tiden^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener altså det er bra at AMD ikke gir ut korta som skal konkurrere med 1070/1080 (som tro det eller ei - selger veldig godt). Mener du at Vega er konkurrenten til "1160"?

"Nei takk, vi vil ikke ha penger vi". Syns du overselger RX480 noe hardt her nå. Det er et bra kort, for all del, men om hele trenden skal snu skikkelig, så må AMD være konkurransedyktig i alle segmenter, hvis ikke blir de Matrox

EDIT: Eller gudforby, 3dfx

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at behovet for skjermkort kommer til å øke når dedikerte maskinvareparker som tar for seg ordentlig VR i hjemmet kommer på plass, da vil nok den ubestridte "desktop" pc'en få sin renessanse både i form av at man kommer til å bruke en del penger på å la den være kraftig nok til at man har bra nok skjermkort og hardware.

 

Så personlig tror jeg at Amd har gjort riktig med de første stegene inn på VR verdenen og at det nå vil komme an på forbrukerne hva vi ønsker fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener altså det er bra at AMD ikke gir ut korta som skal konkurrere med 1070/1080 (som tro det eller ei - selger veldig godt). Mener du at Vega er konkurrenten til "1160"?

 

"Nei takk, vi vil ikke ha penger vi". Syns du overselger RX480 noe hardt her nå. Det er et bra kort, for all del, men om hele trenden skal snu skikkelig, så må AMD være konkurransedyktig i alle segmenter, hvis ikke blir de Matrox

Markedet lyver ikke, og trenden vil forsette! Nvidia vil selge enda mindre når Zen kommer på markedet! Er en god grunn til at Nvidia ser etter andre markeder! AMD eier konsul-markedet og dem vil selge enda flere APUer når zen kommer, og det på bekostning av dedikerte grafikkkort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at behovet for skjermkort kommer til å øke når dedikerte maskinvareparker som tar for seg ordentlig VR i hjemmet kommer på plass, da vil nok den ubestridte "desktop" pc'en få sin renessanse både i form av at man kommer til å bruke en del penger på å la den være kraftig nok til at man har bra nok skjermkort og hardware.

 

Så personlig tror jeg at Amd har gjort riktig med de første stegene inn på VR verdenen og at det nå vil komme an på forbrukerne hva vi ønsker fremover.

Når VR blir moden, så tror jeg at en APU er kraftig nok i nær fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at behovet for skjermkort kommer til å øke når dedikerte maskinvareparker som tar for seg ordentlig VR i hjemmet kommer på plass, da vil nok den ubestridte "desktop" pc'en få sin renessanse både i form av at man kommer til å bruke en del penger på å la den være kraftig nok til at man har bra nok skjermkort og hardware.

 

Så personlig tror jeg at Amd har gjort riktig med de første stegene inn på VR verdenen og at det nå vil komme an på forbrukerne hva vi ønsker fremover.

 

Jeg må innrømme, jeg tror ikke VR kommer til å bli en stor fremdriver for dedikerte skjermkort med det første. VR kit's som Rift og Vive er så sinnssykt dyre at de er nesten helt uaktuelle for de aller fleste. Vi er et bittelite land, og må prøve å se litt uten forbi landets grenser. VR headset er dyrt for de fleste nordmenn. Tenk på hva slags priser det er relativt i andre land som ikke har vår økonomi, men der store salgsvolum kunne ha drevet VR fremover?

 

I tillegg så er både Rift og Vive håpløst dårlig oppløst. Det er bare de mest hardbarka VR fans som klarer å se forbi dette, også bokstavelig talt. Oppløsningen er et kompromiss etter at de har oppdaget at man må opp i minst 90fps/Hz for at de fleste skal klare å befinne seg i VR i mer enn 20 minutter uten å bli "sjøsyke". Å skulle drive 2160*1200 i 90fps uten å droppe en eneste frame. Er det samme som å skulle drive et 1080p display i 112,5fps uten å droppe en eneste frame. GTX970 var regnet som minstekrav for VR. Og vi har jo sett hva slags LEGO grafikk det er snakk om.

 

Jeg er med på at om det dukker opp noe nytt som "alle" må ha, men som krever skikkelig dedikert grafikk kort. Så kan det være positivt for skjermkort industrien. Men jeg tviler på at VR er greia. BF1 kommer til å selge flere skjermkort på en måned enn VR på et helt år. Vi får bare håpe at VR ikke er død og begravet innen det er skjermkort på markedet som klarer å drive ordentlige VR oppløsninger til en fornuftig pris. Det betyr noe sånt som halvparten av dagens pris, og dobbelt så høy oppløsning på VR kitt'ene. Og dermed også 4 ganger så kraftige skjermkort som GTX970, men til GTX970 pris. Så, 3-4år frem i tid?

 

Om VR skal overleve ellers, så blir det på grunn av PS VR, som er greit priset, og som kan drives med en grisebillig spill konsoll. Ihvertfall relativt til en "VR Ready" PC..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1337 azz ;)

(Til Ettan)

 

Hvordan takler du det egentlig? Er det ikke helt jævlig å spille med?

 

Hehe :p Det fungerer faktisk kjempe bra. Begynte seff å spille på 1920x1080 (16:9) som de aller feleste spiller på. Men jeg syntes at det ble litt for lite når motstanderne var langt unna. Gikk over til 1440x1080 (4:3) stretched. Var en omstilling og mus-sensitiviteten forandret seg jo, så muscle-memory måtte læres på nytt. Deretter oppgraderte jeg fra XL2420T til nåværende PG278Q og da var det jo naturlig å videreføre 4:3 stretched oppløsningen. Den økte oppløsningen på Swift'en i 4:3 gjorde jo at grafikken ble vesentlig bedre også :D Fordelene jeg ser det med 4:3 vs 16:9 er jo at alt kommer litt nærmere og motstanderne blir litt "feitere" til gjengjeld for at de selvfølgelig beveger seg fortere når de strafer da! Men om du er keen på å bli bedre så er den oppløsningen virkelig å anbefale! Hilsen en som endelig ranka til GE igår kveld :p 

Lenke til kommentar

 

Ok, skjønner at du har mer innsikt i dette en Lisa Su. Jeg skal backe off.

Det tviler jeg på, les hva du selv siterte: 

 

 

Our strong second quarter graphics performance was capped by the launch of our new Polaris-based RX 480 GPUs at the end of June,

Oversatt til norsk blir den setningen noe sånt som

Vårt sterke salg i andre kvartal av grafikkprosessorer ble toppet av lanseringen av vår nye Polaris-baserte RX 480 i slutten av juni.

Hadde Polaris stått for mesteparten av salget hadde AMD brukt verbet define, eller et lignende sterkt uttrykk.

 

Personangrep er forøvrig svært ukult  :glare:

 

 

 

 

The company’s management says that the recent introduction of its Polaris-based Radeon RX 470 and 480 GPUs helped it to increase unit sales of graphics cards in the channel in Q2.

 

Hvor personangrepet mitt var hen i forrige innlegg lurer jeg på, var vel heller ment ironisk. Om du tok det som et personagrep så beklager jeg det.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

 

The company’s management says that the recent introduction of its Polaris-based Radeon RX 470 and 480 GPUs helped it to increase unit sales of graphics cards in the channel in Q2.

Hvor personangrepet mitt var hen i forrige innlegg lurer jeg på, var vel heller ment ironisk. Om du tok det som et personagrep så beklager jeg det.

Rx 470 kom jo først i august, hvordan i alle dager kan det ha spilt inn på det totale salget av AMD-gpuer i Q2?

Eieren av overclockers.co.uk postet forøvrig i juli at de solgte flere gtx 1080 og 1070 enn rx 480, de som rett og slett ikke inn like mange og ofte rx 480 som 1080 og 1070...

Legger ved en link fra 20. Juni som delvis bevis:

https://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=29653512&postcount=4754

 

Jeg har en annen teori på hvorfor AMD fikk såpass god markedsandel i q2: de ryddet ut lageret for Hawaii, Fiji, og Tonga rundt mars/april. Det var ikke bare jeg som la merke til at de gamle radeon-kortene har vært ganske billige før og i sommer.

Lenke til kommentar

 

Du mener altså det er bra at AMD ikke gir ut korta som skal konkurrere med 1070/1080 (som tro det eller ei - selger veldig godt). Mener du at Vega er konkurrenten til "1160"?

 

"Nei takk, vi vil ikke ha penger vi". Syns du overselger RX480 noe hardt her nå. Det er et bra kort, for all del, men om hele trenden skal snu skikkelig, så må AMD være konkurransedyktig i alle segmenter, hvis ikke blir de Matrox

Markedet lyver ikke, og trenden vil forsette! Nvidia vil selge enda mindre når Zen kommer på markedet! Er en god grunn til at Nvidia ser etter andre markeder! AMD eier konsul-markedet og dem vil selge enda flere APUer når zen kommer, og det på bekostning av dedikerte grafikkkort!

 

Helt riktig, markedet lyver ikke, og det er tallene i enden vært år som gjelder. RX480 selger ganske bra (fortsatt dårligere enn 1060 men) og de har ikke noe i markedet over dette kortet. Over sikt så kan ikke dette være bra for AMD. At AMD selger mange 480-kort er som sagt bra, men de må ta igjen alt det de ikke selger også. Hjelper liksom ikke å slippe Vega når Volta kommer, de skulle hatt Vega på plass for lenge siden for å være markedsdyktige i alle segmenter. Du også ser jo at dette er en dårlig strategi, ikke sant? Du kan ikke tjene noe uten å ha et produkt - ikke sant? Og RX480 skal altså være løsningen for at det de ikke har

 

Og hvor mye tjente/tjener AMD på konsoller igjen kontra kostnaden? Tror du avansen er så vill? Vi snakker om et selskap som inntil nylig (og kanskje enda) virkelig blødde penger, og om de ikke kommer seg på pluss-siden i år så vil det være et halvt tiår uten å tjene penger i det hele tatt, og dette er penger de må ta igjen. Dette er jo ikke akkurat noe bra reklame for fremtidige investorer, de ønsker å tjene penger de også enten det er kort- eller langsiktig. 

 

http://www.marketwatch.com/investing/stock/amd/financials

http://www.marketwatch.com/investing/stock/nvda/financials

 

Jeg håper virkelig at AMD snur skuta, men jeg er ekstremt skuffet over at Vega ikke kommer i år, det for meg begynner å ligne på noe jeg ikke skal si høyt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig, markedet lyver ikke, og det er tallene i enden vært år som gjelder. RX480 selger ganske bra (fortsatt dårligere enn 1060 men) og de har ikke noe i markedet over dette kortet. Over sikt så kan ikke dette være bra for AMD. At AMD selger mange 480-kort er som sagt bra, men de må ta igjen alt det de ikke selger også. Hjelper liksom ikke å slippe Vega når Volta kommer, de skulle hatt Vega på plass for lenge siden for å være markedsdyktige i alle segmenter. Du også ser jo at dette er en dårlig strategi, ikke sant? Du kan ikke tjene noe uten å ha et produkt - ikke sant? Og RX480 skal altså være løsningen for at det de ikke har

Og hvor mye tjente/tjener AMD på konsoller igjen kontra kostnaden? Tror du avansen er så vill? Vi snakker om et selskap som inntil nylig (og kanskje enda) virkelig blødde penger, og om de ikke kommer seg på pluss-siden i år så vil det være et halvt tiår uten å tjene penger i det hele tatt, og dette er penger de må ta igjen. Dette er jo ikke akkurat noe bra reklame for fremtidige investorer, de ønsker å tjene penger de også enten det er kort- eller langsiktig. 

 

http://www.marketwatch.com/investing/stock/amd/financials

http://www.marketwatch.com/investing/stock/nvda/financials

 

Jeg håper virkelig at AMD snur skuta, men jeg er ekstremt skuffet over at Vega ikke kommer i år, det for meg begynner å ligne på noe jeg ikke skal si høyt

 

 

Det kan jo være flere grunner til at vega ikke kommer , eksempevis så kan jo lave hastigheter være en av årsakene til at Amd velger å finpusse litt til og sammen med Globalfoundries prøver å få til bedre yields og hastigheter , det kan også være snakk om en redesign av noen av svakhetene til brikken.

 

Det jeg personlig tror kommer til å skje er at vi vil se en ny revisjon av RX 480 der man prøver å få til noen forbedringer til i form av lavere strømforbruk samtidlig som man prøver å øke hastigheten enda litt til , man ser jo at konkurrenten med sin 1060 sliter virkelig med DX12 selv  når kortet er overklokket en god del så yter det knapt litt bedre enn RX 480 og det kun i noen få spill , men på DX11 så tar det igjen rundt bord.

 

Jeg vet derimot at det er snakk om at Amd har hatt fungerende brikker i en god stund nå , men jeg er usikker på om de startet masseproduksjon eller måtte vente pga HBM2 eller om de i siste liten har valgt å redesigne noen deler av brikken , Lisa Sue vet at det er en tøff kamp og det er godt mulig at hun prøver å ta de beste valgene for selskapet der...

 

Så for oss entusiaster så er det jo selvsagt skuffende at Amd fortsatt ikke har kommet med en virkelig utfordrer til Nvidia sine 1070 og 1080 men samtidlig må vi forstå at det er et stort selskap som virkelig ikke lenger har råd til å gjøre store feil , så vi får se...

Lenke til kommentar

Hvorfor gikk de ikke for GDDR5/X? Pascal var jo også ryktet til å ha HBM2 i starten, men når Nvidia ditcher den planen, så ser man jo fort hvorfor. Jeg forstår AMD på mange måter, men de er nødt til å kapitalisere på produktene sine også, de produktene må være produkter man kjøpe og ikke snakke om over et halvår etter Pascal allerede gjorde rent bord og cruiser mot Volta (om ryktene om tidlig 2017 stemmer ang. Vega)

Og apropos finpussing, jeg håper ikke de kjører en rebranding greie igjen, dette har ikke vært god butikk

Jeg veit jeg virker negativ mot AMD her nå, men som en gammel nerd så skulle jeg gjerne sett AMD og Nvidia være 50/50 i markedet. Før i tiden hadde vi jo fire stk som kjempet. Jeg bare greier ikke å finne lyspunktene her, men jeg er verken for eller i mot den ene eller den andre. Det som yter best finner veien inn i maskinen min (bortsett fra Titan XP, da de er umulige å oppdrive omtrent)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Hvorfor gikk de ikke for GDDR5/X? Pascal var jo også ryktet til å ha HBM2 i starten, men når Nvidia ditcher den planen, så ser man jo fort hvorfor. Jeg forstår AMD på mange måter, men de er nødt til å kapitalisere på produktene sine også, de produktene må være produkter man kjøpe og ikke snakke om over et halvår etter Pascal allerede gjorde rent bord og cruiser mot Volta (om ryktene om tidlig 2017 stemmer ang. Vega)

 

Og apropos finpussing, jeg håper ikke de kjører en rebranding greie igjen, dette har ikke vært god butikk

 

Jeg veit jeg virker negativ mot AMD her nå, men som en gammel nerd så skulle jeg gjerne sett AMD og Nvidia være 50/50 i markedet. Før i tiden hadde vi jo fire stk som kjempet. Jeg bare greier ikke å finne lyspunktene her, men jeg er verken for eller i mot den ene eller den andre. Det som yter best finner veien inn i maskinen min (bortsett fra Titan XP, da de er umulige å oppdrive omtrent)

 

AMD var vel mer eller mindre nødt til å kjøre HBM når de først kom med det, det er jo en kjent sak at de bidro kraftig til at HBM1 ble en realitet og vi ser jo nå at både HBM2 og 3 lover svært bra for Gpu'er og cpu'er som virkelig trenger det. I det lange løp vil jo dette føre til mer kompakte enheter , både mobile , gpu'er og ikke minst cpu'er så helt idiotisk er det jo ikke , men vi ser jo også at ting har ikke gått helt bra med tanke på at Nvidia med enorm kapital har faktisk satt en liten sperre for Amd når de fikk forkjøpsrett på HBM2 , noe jeg mistenker ligger litt bak at det nå tar tid.

 

Så vi får nesten håpe at Ingeniørene virkelig utnytter denne tiden til å finpusse designet og gå over gpu'ene som er på markedet nå sånn at neste gang et produkt kommer ut så får vi noe som virkelig er konkurransedyktig på flere områder enn kun pris...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt mer detaljer om AMD sine kommende arkitekturer har lekket... De stemmer godt overens med hva AMD sa i en briefing jeg deltok på under "IEEE HotChips" i August.

 

Vega 10 - Planlagt i 1. kvartal 2017. 64 CU (4096 ALU). 16GB HBM2 minne. Produsert på 14nm og basert på hva AMD kaller GFX9 (Vil si at ISA er oppgradert i forhold til Polaris).

 

Vega 11 - Blir en erstatter til Polaris 10 neste år, AMD sa ikke noe om minne, men jeg tipper på GDDR5X.

 

Det interne veikartet jeg så hadde Navi blitt utsatt til 2019, og ble referert til som en Polairs-erstatter med GF sin 7nm prosess. Det samme gjelder Vega20 som skal være en oppgradert versjon av Vega 10 på 7nm, og første AMD brikke med PCI Express 4.0.

 

Regner med at det lekker flere detaljer rundt neste store HPC-konferanse som er SC'16 i november.

 

http://videocardz.com/63700/exclusive-first-details-about-amd-vega10-and-vega20

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...