Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 1080p ja. Hvem orker å sitte på noe mindre enn 27t i 2016

Du mener kanskje 1440p? Jeg tok 1080p som eksempel, siden det er det folk flest bruker fremdeles. Men fra samme link som jeg brukte der, så fremkommer det at GTX1070 er 45% raskere i 1440p. Men faller ned til 40% raskere i 4K.

Proffe FPS'ere foretrekker visstnok forøvrig 24". Og det har kommet en ganske artig (G-Sync riktignok) 24" 1440p skjerm nå.

Lenke til kommentar

Og mange proffe FPS'ere foretrekker å kjøre CS:GO i 1280x960 i stretched mode på sin 24" 144Hz 1080p skjerm med bruker omtrent en drøy halvmeter for å gjøre en 360 med musa :p
Jeg kommer ikke til å gjøre dette bare fordi "de flinke" gjør det, de fleste av oss besitter ikke disse ferdighetene

27" 1440p synes jeg er sweetspot om dagen, og egentlig perfekt størrelse, venter bare på at 144Hz i ultrawide skal komme i butikkene :)

Lenke til kommentar

La merke til noe interessant akkurat nå på reddit:

RX 480 NITRO+ på tilbud Newegg:http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814202223&cm_re=rx_480-_-14-202-223-_-Product

RX 480 NITRO+ på Komplett ikke tilbud: https://www.komplett.no/product/895422/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-rx-480-nitro

Sorterer jeg på pris er billigste RX 480 8GB på Newegg 260 USD: http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&N=100007709%20601203793%20600494828&IsNodeId=1&bop=And&Order=PRICE&PageSize=36

Billigste 8GB RX 480 på Komplett er NITRO+: https://www.komplett.no/product/895422/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-rx-480-nitro

265 USD til NOK pluss 25% moms er 2753 kr i skrivende øyeblikk, Newegg og Komplett har så vidt jeg har forstått omtrent samme markedsposisjon. Hvorfor er det da så voldsomt fokus på at norske priser på RX 480 er så høye? Det virker mer som om AMDs pris for referansekortet rett og slett ikke etterlater marginer for produsentene å legge på bedre kjølere.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Noreng : Akkurat nå ser det faktisk ut som det er pga etterspørsel ( eller mangel på kort ) at prisene er såpass stive , jeg vil anta at Amd ikke har produsert nok og at de har valgt å heller produsere litt for lite enn for mye. Det er trolig svært kostbart å produsere alt for mye.

Men som jeg sa tidligere , bra for oss forbrukere er det ikke da Nvidia sine kort akkurat nå er bedre i forhold til kr / ytelse , til og med i DX12 der Amd har hatt et greit overtak. 

Så skal Amd konkurrere må tilgjengeligheten opp og prisene ned , men jeg mistenker at vi ikke kommer til å se det før vi snart får se en ny revisjon av RX480 eller eventuelt Vega om det kommer i år.

Ryktebørsen sier i alle fall at produktene til Amd fungerer bra og at mange av oss kommer til å bli positivt overrasket , så får vi se om prisen og ytelsen blir attraktivt nok for oss forbrukere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ryktebørsen sier i alle fall at produktene til Amd fungerer bra og at mange av oss kommer til å bli positivt overrasket , så får vi se om prisen og ytelsen blir attraktivt nok for oss forbrukere.

AMD har truffet bra denne gangen, selv om dem ikke har noen kort som matcher nvidia i high-end. AMD spiser markedsandeler i fra nvidia, så dem må ha truffet bra der det selges mest! Ser ut som forbrukerene er fornøyd med ytelse og pris.

Ser også i forskjellige forumer at forbrukeren er veldig opptatt av vulkan og DX12, og jeg tror AMD selger litt ekstra pga. det!

Endret av Koven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- 1060 selger desidert flere kort og er bedre enn RX480

- AMD har ingen konkurrent til 1070/1080 som også selger meget bra

- AMD har ingen konkurrent til Titan XP som selger overraskende bra, dog få i antallet og liten tilgjengelighet, men pengene hentes likevel

Konklusjon: "AMD har truffet bra denne gangen"?  :huh: 

De er jo mange måneder for sent til sin egen fest, hvor i alle dager blir det av Vega? Volta er jo ryktet til neste år den også. Føler at alt AMD kan gjøre er å spille "catch up" med konkurrenten(e) her. Vi vil ha AMD først og best. Ikke halvåret etter og "like bra"

• Liker 1
Lenke til kommentar

- 1060 selger desidert flere kort og er bedre enn RX480

- AMD har ingen konkurrent til 1070/1080 som også selger meget bra

- AMD har ingen konkurrent til Titan XP som selger overraskende bra, dog få i antallet og liten tilgjengelighet, men pengene hentes likevel

Konklusjon: "AMD har truffet bra denne gangen"?  :huh: 

De er jo mange måneder for sent til sin egen fest, hvor i alle dager blir det av Vega? Volta er jo ryktet til neste år den også. Føler at alt AMD kan gjøre er å spille "catch up" med konkurrenten(e) her. Vi vil ha AMD først og best. Ikke halvåret etter og "like bra"

Nei, AMD har truffet bra med Polaris i markedet:

http://www.anandtech.com/show/10613/discrete-desktop-gpu-market-trends-q2-2016-amd-grabs-market-share-but-nvidia-remains-on-top

Trodde du at det skulle snus tvert?

Lenke til kommentar

Amd har faktisk tatt tilbake markedsandeler fra Nvidia , trenden hos Amd har vært dårlig i de siste årene av mange forskjellige grunner , mye av dette har jo vært pga at de ikke har greid å fått på plass et bra produkt etter 79xx serien , men vi ser jo at satsingen til dem går bra hovedsakelig pga arkitekturen fungerer ganske så bra i DX12 , noe vi nå ser at Nvidia ikke gjør det like bra ( men har fortsatt hestekrefter nok til å yte bedre enn Amd sine kort, med unntak fra 1060 som yter langt dårligere i DX12 enn 480 ) .

Men man snur ikke forbrukernes vaner over natta og mange som sverger til Nvidia kommer fortsatt til å gjøre det i tiden framover selv om kortene til Amd vil være både konkurransedyktige og gi grei ytelse til en fin pris , sånn er det bare. Skal denne trenden snu må Amd levere gang på gang produkter som har bedre pris og bra ytelse hele tiden...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men man snur ikke forbrukernes vaner over natta

Nei, ikke så lett :) men Er vel de AMD prøver med å gi ut kort i 970 "klassen". uansett er dx12 nytt, og 14nm er nytt. så dette kan kun bli bedre for oss. syns egentlig det er vanvittig å se hva begge klarte å få til med 28nm.

Hadde bare rx480 hatt 100w tdp og gx 980 ytelse slik jeg trodde så hadde man vært inne på noe :)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

970, som apropos selger overraskende godt enda, nå som det er skikkelig billig og sikkert billig og produsere også

Men greit, skal ikke mase mer om det, jeg for min del skulle bare hatt litt mer enn det AMD viser til om dagen. De er på vei et sted, de er bare ikke helt der for meg enda. Håper de også vil innfri mine sære ønsker med Vega, men Vega må komme snart

Lenke til kommentar

Amd har faktisk tatt tilbake markedsandeler fra Nvidia , trenden hos Amd har vært dårlig i de siste årene av mange forskjellige grunner , mye av dette har jo vært pga at de ikke har greid å fått på plass et bra produkt etter 79xx serien , men vi ser jo at satsingen til dem går bra hovedsakelig pga arkitekturen fungerer ganske så bra i DX12 , noe vi nå ser at Nvidia ikke gjør det like bra ( men har fortsatt hestekrefter nok til å yte bedre enn Amd sine kort, med unntak fra 1060 som yter langt dårligere i DX12 enn 480 ) .

Men man snur ikke forbrukernes vaner over natta og mange som sverger til Nvidia kommer fortsatt til å gjøre det i tiden framover selv om kortene til Amd vil være både konkurransedyktige og gi grei ytelse til en fin pris , sånn er det bare. Skal denne trenden snu må Amd levere gang på gang produkter som har bedre pris og bra ytelse hele tiden...

Yter egentlig 1060 langt dårligere enn rx480 i dx12?

https://www.computerbase.de/2016-09/deus-ex-patch-dx12/?utm_source=newsletter-weekly&utm_medium=email&utm_content=html&utm_term=content-title&utm_campaign=newsletter-weekly#diagramm-spiel-update-unter-directx-11-geforce-gtx-1060

Man finner de resultatene man vil hehe

Lenke til kommentar

Nei , det er ikke en enorm forskjell , men fortsatt nok til at et kort som i utgangspunktet skal være billigere enn 6Gb 1060 kortet faktisk gir mer ytelse per krone i Dx12 . 

Kortet som Nvidia prøver å lure forbrukerne til å kjøpe som er 3Gb versjonen har enda lavere ytelse i Dx12 , problemet i dag er at prisene som Amd lovte knapt er tilgjengelige her , altså 199 og 229/239$ , partner kort til omtrent 259$ eller 269$ som skal ha minst 100 til 150 mhz raskere hastighet ( opp mot 1360 ) har også være vanskelig å få tak i og vi ser igjen at 10 eller 11 til 12 x blir brukt for å sette pris på kortene.

Husk at prisene i Us dollar da allerede inkluderer fortjeneste til de som selger kortene.

Lenke til kommentar

Pris/ytelse - stock vs stock? Hva med overklokkings potensialet? Er dette noe du er villig til å betale litt ekstra for?

Om man overklokker og får disse resultatene : http://www.hardwareunboxed.com/nvidia-geforce-gtx-1060-overclocking/

så kan man vel si at 1060 kortet virkelig yter bedre , men man ser fortsatt at selv med en slik overklokk taper det fortsatt i noen DX12 spill , ergo den ekstra hastigheten har ikke så mye å si for ytelsen der.

http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-overclocked-results/

Personlig overklokker jeg kun skjermkortet om det lar seg gjøre uten unødvendig økning i støy og effektforbruk , eksempelvis dette Amd skjermkortet ( 280 ) er ikke overklokket mens Nvidia skjermkortet på Htpc'en ( 980 ) har fått seg en liten boost hvor jeg også har kunnet senke spenningene. Avhengig av klokk kunne jeg senke med 35% mener jeg ( Stock og turbo ) som jeg ble ganske imponert over , men økte jeg hastighetene forsvant dette relativt fort. Mener jeg økte med 100 Mhz og kunne senke spenning litt , resultatet er i alle fall litt raskere kort med identiske / laveretemperaturer enn stock ( slå den Amd :p ) .

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Helt enig med bshagen angående AMDs lansering av kort i litt høyere sjikt. Det var i utgangspunktet "greit" at de utsatte det til Oktober. Men når det senere viste seg å bli utsatt til Januar, og deretter langt uti 2017, altså ca. 1 år etter 1070 og 1080 (og på et tidspunkt da Nvidia sannsynligvis har flere/nye kort klare), så ble det rett og slett for dumt.

Med det sagt, er RX 470 og 480 fantastiske kort. Du kan ikke ignorere DX12-overtaket som RX480 har, bshagen. Folk kjøper ikke disse kortene for å ha de i bare 6-12 måneder. Sapphire RX 480 Nitro+ 8GB går for 2800,- absolutt ikke et dårlig kjøp. Men såklart, når man kan få tak i 1060 6GB for

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...