Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dersom jeg var litt "blodfan" av AMD så hadde jeg lett kjøpt ett RX480 eller to. Eller ett par RX470.
Istedetfor å irritere meg at prisene er noe høye på akkurat disse kortene - eller kanskje ikke.

Nvidia GTX* er jo ikke akkurat billige de heller? (Ref. det Nizzen skriver over + "valuta-faktoren" for NOK for tiden).

Men jeg er ikke fanboi og har derfor kjøpt ett av hver "farge". 

:D

GTX1060 3GB yter litt bedre enn RX470 8GB, men det som irriterte meg var at jeg hadde en "stusselig" ci5 (4690K) i den ene riggen, så her må det oppgraderes.

:hmm:

Lenke til kommentar

Kan være så enkelt at amd kort er dyrere i innljøp enn nvidia sine her til lands

Kan ikke være så vanskelig å skjønne hvorfor det skal være tilfelle heller:

"Hei, jeg skal ha 50 000 GTX 1060, hvilken pris kan dere gi meg?"

"Hei, jeg skal ha 5 000 RX 480, hvilken pris kan dere gi meg?"

Med volumene på skjermkort som Komplett har i Norge/Sverige/Danmark er det fortsatt et godt stykke unna volumene de har i England, Tyskland, og for ikke å snakke om USA

Lenke til kommentar

Kan være så enkelt at amd kort er dyrere i innljøp enn nvidia sine her til lands

Med volumene på skjermkort som Komplett har i Norge/Sverige/Danmark er det fortsatt et godt stykke unna volumene de har i England, Tyskland, og for ikke å snakke om USA

Finns väl plenty med dataelektronik som är prissatt samma här som i de länderna du snackar om?

Lenke til kommentar

Finns väl plenty med dataelektronik som är prissatt samma här som i de länderna du snackar om?
Som tidligere nevnt i tråden er jo gtx 1060 like bra eller bedre priset som i resten av verden.

Poenget her er at salget av rx 480 er vesentlig svakere enn gtx 1060 i Norge, delvis pga pris, men mest fordi gtx 1060 er bedre

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor mye vi skal legge i den listen. Om vi sorterer på størst økning i prosent poeng. Så er det R9 200 serien og R4 serien fra AMD som havner på toppen. Men så var de nede på 0% merket i Juli..."Alle" med R9 200/R4 sluttet å spille i Juli?! HD7970 er kun på listen i "M" utførsel, men til gjengjeld 4 ganger. R9 380 serien har ingen oppføring i Juni, og så plutselig 1,14% i Juli. Så eh.. Jah..

Om vi likevel prøver å legge noe til grunn med tallene. Så ser vi at GTX1060 har en "markedsandel" på 0,48% poeng, og RX480 har 0,26% poeng. Det betyr at de to skjermkortene som AMD og Nvidia regner med kommer til å selge mest. Foreløpig deler sitt segment mellom seg med ~35/65. Etter AMDs kollaps har Nvidia tatt over 80% av markedet. Men for disse kommende "volum modellene" har de ramlet ned til ~65%. Så om disse tallene kan brukes, så er dette en vannvittig god nyhet for AMD. Å øke sin markedsandel (i nysalg) fra ~20% til ~35% på et par måneder er ganske vilt.

Men som sagt; jeg vet ikke helt hvor mye vi skal legge i denne listen. Dette er vel en global oversikt? Og om prisforskjellen for resten av verden er mindre, slik den er i Norge. Så vil nødvendigvis GTX1060 selge mye bedre globalt. Og på en måte kan det "utvanne" salgstallene fra USA. Men RX480 kan altså være en stor suksess for AMD, spesielt lokalt.

Ser vi på AMDs aksje kurs, så er selskapet nå vurdert å være ~37% mer verdt enn for 3 måneder siden før RX480. Og det etter en ganske kjip knekk for dem i månedsskiftet nå. Men trenden er altså positiv igjen. Ellers så kan det være AMD stiger på nye APU kontrakter.  Og ZEN rykter, og presentasjoner, kan ha blåst kursen opp kunstig høyt. Men etter denne korrigeringen i måneds skiftet ligger altså AMD 111% opp fra nyttår. Jeg tror RX 480 selger riktig så bra. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer litt på å lage meg et oppsett med 6 skjermer og lurer på hvordan jeg lettest kan gjøre det. 
Ser litt på RX 480, skal støtte 6 skjermer ser jeg på komplett. 

https://www.komplett.no/product/895773/datautstyr/skjermkort/pci-express/xfx-radeon-rx-480-8gb-rs

Da er jeg vel avhengig av noen slags adaptere for å få koblet til 6 skjermer til dette kortet. Det jeg lurer på da er hvordan jeg kan gjøre det "lettest"/greiest mulig? Eventuelt andre løsninger som flere kort. Ønsker en maskin som også kan spilles på.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med mer enn 2 skjermer tilkoplet AMD skjermkort. Jeg tenker Google kanskje er din venn her. Jeg ville sjekket om 2stk. RX470 i crossfire kunne vært et alternativ? Da kan du jo få 6stk.  DisplayPort utganger. I tillegg til 2x DVI og 2x HDMI. Bare undersøk hvilke utganger som kan være aktive på likt. Jeg lurer på om DVI og HDMI er delt, slik at bare en av dem kan brukes av gangen..

Lenke til kommentar

Huff da, dette bør vel ikke skjeggkledde Nvidia fans se, da kan de få tunga i halsen...

Bra at Nvidia får litt konkurranse, det tjener vi alle på.

Ser ut som om det hjalp litt :D

GTX 1070 til 3990kr  :dribble:

https://www.netonnet.no/art/startpageno/asus-geforce-gtx1070-dual-8gb/236135.4854/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...