Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hoppet på det tilbudet. Men må jeg da vente på regningen i posten før jeg får avslaget, eller vil de 20% også trekkes i nettbanken?

Rabatten kommer på avregning av kredittkortet. Det trekkes altså først 2990Kr fra kredittkortet. Men så settes det inn av DnB, en rabatt på 598Kr. Slik at regningen på kredittkortet beløper seg til 2392Kr. Dette gjelder altså kun med Mastercard for privatpersoner utstedt av DnB.

Lenke til kommentar

Så da må jeg altså vente på regningen for å få rabatten, og ikke betale inn 3000 på Mastercardet i nettbanken nå? Takk for svar :)

Jeg husker ikke om det er 30 eller 45 dager rentefri kreditt på disse kortene? Men uansett. Om kortet står i null, altså at du ikke bruker noe av kreditten. Så må du ha minst 2990Kr i tilgjengelig kreditt. De fleste har vel minst 10.000Kr, så den biten regner jeg med er grei. Så på neste regning, vil det stå at du skal betale 2.392Kr. Ikke 2.990Kr. Det vil stå spesifisert som at du har brukt 2.990Kr som gikk ut av kortet. Og så ser det ut som DnB har satt inn rabatten på 598Kr slik at du må betale de siste 2.392Kr for å få kortet i null igjen.

Om du derimot velger å sette inn 2.392Kr med en gang, så vil du vel ikke få noen regning i det hele tatt. Fordi da går kortet først 598Kr i minus, og så trekker DnB fra disse 598Kr i rabatt slik at kortet står i null. Det blir altså det samme hvilken vei du gjør det, så lenge du ikke benytter kreditten inn i renteperioden slik at renter tilkommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at de har meldt seg ut av konkurransen? RX 480 skulle f.eks være "the budget king"... dette kortet taper faktisk på nesten alle dimensjoner... ytelse, pris og strømforbruk.

RX480 er nesten en fallitt erklæring, det kommer litt an på hva Vega bringer til bordet. Men når det gjelder pris ihvertfall, så blir det litt navlebeskuende å kikke på det norske markedet. I USA er RX480 ingen taper på pris/ytelse. Og med lyspunkter som "Doom" med Vulkan, der RX480 til og med matcher GTX1070 i ytelse tenker jeg det er litt prematurt å påstå at RX480 taper på ytelse. Teoretisk shader ytelse er høyere på RX480 enn på GTX1060, og foreløpig har RX480 en liten ledelse i DX12 spill over GTX1060. Strømforbruket er imidlertid riktignok litt høyere for AMDs kort enn Nvidias. Men vi snakker i det minste ikke lenger om forskjellen på GTX980 og R9 390X. Så dette er skritt i riktig retning i det minste. Selv om AMD ikke innfridde på lovnader om strømforbruket i annet enn en litt etterpåklok setting. Det var nemlig Polaris 11 som ble vist når AMD lovet klasseledende strøm/ytelse. Og i RX460/GTX950 "klassen" så har de jo sånn sett foreløpig innfridd med et nødskrik.

Ellers er det flere gode grunner til å velge RX480 over GTX1060; Pris (i USA), ytelse (i DX12/Vulkan(foreløpig)), CFX, og Freesync monitorer.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Angående Vega:

AMD har nettopp hatt en "Investor Presentation"...

For de som er interessert finner dere slides her:

https://app.scoutfin.com/document.html?id=57c01d11fcd1d0bb759fd048&_branch_match_id=297670879870932296

Utdrag fra side 8:

Will launch “Vega” for the enthusiast market in 1H 2017

Så der har vi det, Vega kommer en eller annen gang mellom januar og juni 2017.

Hvis det i det hele tatt blir noe 490-kort tipper jeg det blir et "dobbel Polaris 10".

Lenke til kommentar

Angående Vega:

https://app.scoutfin.com/document.html?id=57c01d11fcd1d0bb759fd048&_branch_match_id=297670879870932296

Utdrag fra side 8:

Hvis det i det hele tatt blir noe 490-kort tipper jeg det blir et "dobbel Polaris 10".

Jeg tipper du tar feil , i alle fall på Vega.

Vega er delt opp på samme måte som Polaris i Vega 10 og 11 , vi vil trolig se den versjonen som er ment å konkurrere mot Geforce 1070 og 1080 i 2016 mens den som er ment å utkonkurrere Titan + kommer i 2017.

Lenke til kommentar

Vega er delt opp på samme måte som Polaris i Vega 10 og 11 , vi vil trolig se den versjonen som er ment å konkurrere mot Geforce 1070 og 1080 i 2016 mens den som er ment å utkonkurrere Titan + kommer i 2017.

Hvilken titan? Første generasjon som tilhørte 700 serien?

i så fall er den gammeldags nå, får noe ligdene til rundt 2000-2500 kr på bruktmarkedet.

Så ser lite grunn for AMD Skal lage noe slikt, med mindre det koster under 3000 kr.

Folk vil heller kjøpe den brukt eller gå for 980.

Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som sier dette. Det er AMD selv som sier dette til sine investorer.

Hvorfor mener du AMD skal misslede investorene sine?

Lenke til kommentar

Angående Vega:

Utdrag fra side 8:

Vega vil da bli 500-serien, og RX570 eller lavere vil være rebrand av polaris?

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som sier dette. Det er AMD selv som sier dette til sine investorer.

Hvorfor mener du AMD skal misslede investorene sine?

Nå har da selskap som AMD , INTEL og Nvidia vært svært forsiktige før med investorene sine og har heller gitt informasjon etter hvert som at ting går bra. Man gir heller gode resultater istedenfor å gi falske forhåpninger og får store problemer om kortene ikke selger som forventet.

Så ja, jeg mener fortsatt at muligheten er der for at Vega dukker opp i oktober, den som venter får se.

Lenke til kommentar

At Vega skulle komme i år har vært "håp i et hengende snøre" hele tiden. Som HKS sier så er denne nye informasjonen rett og slett en ganske effektiv siste spiker i den kista/håpet.

AMDs investorer skal ha muligheten til å for eksempel kjøpe seg opp i firmaet før lansering av Vega. Og de hadde nok blitt rimelig forbanna, om de nå blir informert om at Vega kommer først til neste år. Så da lar de være å kjøpe flere AMD aksjer nå. Men blir sittende på sidelinjen og ser på at aksje kursen stiger i rakettfart fordi Vega innfrir og ble lansert i oktober. Da vil AMD ha forledet sine investorer, og det er rett og slett sannsynligvis ikke lovlig.

Alle aksjeselskaper er forpliktet til å melde fra om ting som kan ha stor innvirkning på aksje kursen. Aksje kursen er et uttrykk for firmaets verdi. Så om AMD hadde hatt et stort lager med Vega liggendes, så ville det ha påvirket verdien til selskapet i stor nok grad til at de må melde om forventet økt omsetning i forhold til tidligere prognoser. Eneste måten Vega kommer i oktober på nå, er om det har vært planen hele tiden...

Lenke til kommentar

Vega vil da bli 500-serien, og RX570 eller lavere vil være rebrand av polaris?

Vanskelig å si, men blir ikke forundret hvis de kanskje beholder "Fury" brandingen på high-end produktene.

Jeg gjetter på at Vega 10 vil bli 580/590, og at Vega 11 vil være Fury... Jeg vil tro at det vil sitte en Vega i Xbox Scorpio som kommer slutten av neste år, og den vil neppe ha en APU fra AMD som er basert på 400-serien.

Endret av Koven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye synsing, men:

Tenker ikke at de hopper på 5x0 navngiving med Vega. Hvis det blir "stor/liten" så vil jeg *tro* at de fortsetter med Fury på begge for å skille arkitekturene mer i markedet.

Når det kommer til konsoller så tenker jeg at Vega vil bli for dyrt å putte i en konsoll med tanke på masseproduksjon. Vil tippe at det fortsatt vil være mellomklasse som regjerer i konsollverdenen. Evt. en "hybrid" slik forrige gen var i X360, men det er vel heller mer tvilsomt, igjen pga. kostnader.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det vil sitte en Vega i Xbox Scorpio som kommer slutten av neste år, og den vil neppe ha en APU fra AMD som er basert på 400-serien.

Tviler.

Det er nok en GPU ganske lik "Polaris 10".

Så, en custom APU med 8 stk. "Jaguar" CPU cores krympet til 14nm og 36CU Polaris GPU.

Zen-APU'ene som kommer i andre halvdel av neste år kommer også til å bruke Polaris, ikke Vega.

Edit:

Tror nok at "Xbox Scorpio" sin SoC kommer til å ligne ganske mye på PS4 NEO sin SoC, med unntak av at Microsoft sikkert kommer til å beholde sin litt spesielle minnehierarki.

http://wccftech.com/playstation-4-neo-leaked-document-reveals-specs-developer-guidelines/

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Leser dere faktisk nederste del av notatene som kom ut? 

Side 25 :

*The Information contained herein is subject to change and may be rendered inaccurate for many reasons.

Joda, det er godt mulig at vi ikke ser noe til Vega 10 og 11 i år, men muligheten har ikke forsvunnet over kvelden og det er en del hint til at det kommer, så får vi se hva som skjer i gpu verden fremover.

Om noen spør meg så kommer jeg ikke si at man skal vente til Vega kommer ut om man ønsker det beste på markedet, da er det kun 1080 som gjelder.

Så får vi heller ta en eventuell lansering av Vega i 2016 som en positiv overraskelse 

http://videocardz.com/63450/amd-vega-to-launch-in-1h-2017

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...