Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

 

 

Folk vil jo aldri regne på dette men blir jo noen kr i løpet av 1 år.

 

Hvis vi sier 80w mer .. Regner 3 timer spilling hver dag i ett år. Sier en gj.snitt kraftpris på 40 øre/kw - Dobler dette mhp nettleie osv.

 

Vi snakker da rundt 70 kroner i året :)

 

Verre om du kjører 12 kort 24/7. Så jo viktig :)

 

Lurer på hvordan du har råd til 12 skjermkort, men ikke de 70 kronene pr år ish pr skjermkort.

 

Kan skru av noen lyspærer/rør, senke termostaten en halv grad osv for å ta igjen de pengene... Utvikler jo enormt med varme også ifølge enkelte her ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt om å spare? Har snart målet mitt, men for varmt for folding nå.

Og det har og med å prioritere. Hva bruker du penger på, bli ikke overasket at jeg mener det er feil :)

Absolutt, merket at du gikk i forsvar der.

 

Og jeg mener at du har en veldig merkelig måte å spare på i så fall. =)

Lenke til kommentar

Javel, hva er merkelig med min måte å spare på? 1000 inn på fond og resten konto :)

 

Med fare for å deraile hele tråden med sparetips:

 

Jeg synes det er merkelig at ditt argument for å ikke velge 480 er fordi du har 12 skjermkort og da er det mye å spare på ikke velge det kortet i strømutgifter.

 

Det var dette spareutsagnet ditt jeg tok utgangspunkt i min kommentar, ikke hele din private økonomi som du ikke delte på daværende tidspunkt.

 

 

Hørt om å spare?...

Lenke til kommentar

 

Du kan like godt innrømme at du forsvarer AMD hele tiden, isåfall er du den eneste som ikkje legger merke til det ;)

 

For at AMD skal være raskere i Doom må man ha en ny og rask cpu. Om man har en gammel cpu, så kommer plutselig 1060 bedre ut.

 

RX 480 er akkurat som Fury X var. De skulle redde verden, og yte like bra som toppmodellen (Titan X) til nVidia. Dette skjedde ikkje. Så mente mange at man måtte bare vente på overklokkingsverkttøy, SÅ skulle Fury X skinne. Det skjedde heller ikkje. Så skulle ny frelsende driver komme som skulle redde verden. Så jækla bra var ikkje "Crimson" driveren. 

 

RX480 skulle være best i klassen på strømforbruk, det skjedde iallefall ikkje.

"Alle" har nå ventet på at køstom kjølere skulle komme til RX480, så RX480 kunne overklokke som en gud. Hvor langt overklokker Sapphire rx480 nitro korta? Nesten ikkje en dritt. Man nå sette opp spenningen for å overklokke RX 480 opp mot 1400mhz, men strømforbrukert da tar HELT av. Altså ikkje verdt det.

 

Slik er det hele tiden desverre. Din prognose fra i fjor var vel at DX12 skulle ta fulstendig av i 2016, det har iallefall ikkje skjerdd :p

 

 

Tydeligvis så mener du at noen forsvarer Amd når man i tråden som omhandler nettopp AMD Polaris og Vega skulle mene noe konkret om teknologiene til Nvidia og Amd , og spesielt om det er i favør av en aktør... Om du har følgt litt med så anbefaler jeg hovedsakelig 1060 til alle som bruker ca over 2800 kroner på skjermkort og per dags dato med mindre man overklokker et tredjeparts kort er det soleklart at Nvidia sitt kort yter for det meste bedre på samtlige DX11 spill som er på markedet.

 

Men ser man på noen konkrete spill i DX12 så er per dags dato det ikke til å skimte at Amd gjør det svært bra der , men igjen legg merke til at jeg på ingen måte sier at RX 480 er en vinner , for det er absolutt kortet ikke.

 

Når det gjelder DX12 mener jeg at jeg ikke har tatt feil, vi har allerede nå flere store spill som støtter DX12 ,Doom er også et spill som støtter Vulkan og som derfor også har en god del av det Amd utviklet under Mantle , men egentlig spiller dette ikke noen rolle for deg Nizzen da du kommer til å bruke såpass mye på skjermkort at du skiller deg kraftig ut fra hva gjennomsnittsbrukeren i det hele tatt bruker på gpu.

 

Og når det gjelder min personlige mening om AMD? Selskap som ikke har noen fornuftig markedsføring i det hele tatt og overdriver svært mye av det selskapet kommer med på i et idiotisk forsøk på å kapre markedsandeler. Personlig tror jeg selskapet tar fyken i løpet av neste år / 2018 og at Zen og Vega blir de siste produktene selskapet kommer med før det hele deles opp. 

Lenke til kommentar

 

Javel, hva er merkelig med min måte å spare på? 1000 inn på fond og resten konto :)

 

Med fare for å deraile hele tråden med sparetips:

 

Jeg synes det er merkelig at ditt argument for å ikke velge 480 er fordi du har 12 skjermkort og da er det mye å spare på ikke velge det kortet i strømutgifter.

 

Det var dette spareutsagnet ditt jeg tok utgangspunkt i min kommentar, ikke hele din private økonomi som du ikke delte på daværende tidspunkt.

 

 

Hørt om å spare?...

 

Amd er for trege til det jeg bruker kortene til og for mye strøm dessverre. Derfor ikke amd.

Så ut med 980Ti inn med 1080?

Lenke til kommentar

Føltes ut som du snakker litt mot deg selv noen ganger La Menthe. Du har motsigelser i starten og slutten av inlegget ditt.

 

Etter å ha lest nitro anmeldelsen. Så ligger det jo nære gtx 1060. Litt bak på noe og forran på hitman fks grunnet Glacier.

 

Det som jeg syntes er horribelt er at strømforbruket er 80-90w på systemet under load på med rx480 enn gtx1060. Når det har brukt så mye tid på strømforbruk. Folk vil jo aldri regne på dette men blir jo noen kr i løpet av 1 år.

 

Hvor er mine motsigelser? Jeg sier 4GB-utgaven er et bedre kjøp, ikke at den nødvendigvis yter bedre (det har ikke kommet noen utvidede benchmarks av Nitro+-utgaven, før vi kan konkludere noe som helst enda).                     

 

Når det gjelder strømbruk, er jeg enig at 1060 er overlegen RX 480 på dette punktet og er en av grunnene jeg bruker til at førstnevnte kort er overlegen. Når det er sagt, syns jeg kronebruk er latterlig argumentasjon her. En PC under load (som jeg vil anta vil være på toppen 3 timer om dagen for enkelte) bruker langt i fra så mye penger som du tror.

 

Først av alt bruker RX 480 8GB-utgaven (altså referanseversjonen) 167W på sitt høyeste i gaming. Referanseutgaven av GTX 1060 bruker 125W på sitt høyeste i gaming. For aftermarket-utgaver av begge kortene, er disse tallene selvsagt høyere. Men det er likegyldig, da en kan sette begge kortene i samme bås. Uansett er det snakk om 42W mer, ikke 80-90W slik du påstår.

 

Vi kan ta utgangspunkt i 0,85 NOK/kWh, og at systemet trekker 42W mer i 3 timer (dvs. 3 timer kontinuerlig "peak" gaming) av 8 timer av PC-bruk om dagen. Hvis en vanlig PC med GTX 1060 bruker ca. 300W på de 8 timene (3 av de timene er på load, mens 5 er på idle), så vil det bruke litt under 316W for et system med RX 480.

 

0,316 kW x 0.85 x 24 x 365  = 2353

0, 300 kW x 0.85 x 24  x 365 =  2234

 

Så totalt bruker man 119,- mer i året med RX 480. 

 

Legge merke til at jeg antar:

 

1) Brukeren gamer 3 timer om dagen, hvorav alle de 3 timene pusher kortet til det det ytterste i strømforbruk

2) Brukeren gjør pkt. 1) 7 dager i uka, og 52 uker i året. Uten hensyn til jobb, skole, ferie eller annet.

 

Så dette er en urealistisk overdrevet scenario. Tallet ligger nok nærmere 60,-.

 

Vil du virkelig bruke 60,- ekstra i strømbruk i året som argumentasjon for hvorfor folk bør velge 1060?

 

Om AMD hadde hatt det beste kortet hadde jeg kjøpt det La Menthe. Å si at AMD har alternativer for forbrukerne er å dra den litt langt. De har et alternativ for 1080p. Men i middel,topp og entusiast er det jo helt tomt.

 

Jeg har sagt dette flere ganger før: entusiastene her inne må slutte å betrakte seg som "den jevne bruker"/mainstreamsegmentet. Tro det eller ei, men noe sånt som 80% av gamere sitter med grafikkort til under 3000,-. Så jo, AMD har faktisk et alternativ til forbrukere. 

 

Du har også en utrolig rar betegnelse på middel, topp og entusiast. Per definisjon er alt som koster over 3500,- ansett som det lavere entusiastsegmentet. RX 480 og GTX 1060 er ansett som "mellomsjiktet".

 

Forøvrig så forsvarer du jo AMD hele tida. 

 

Gud bedre. Jeg sa jo nettopp at GTX 1060 er et bedre kjøp enn RX 480 8GB.

 

 

Folk som bruker watt som argument for å kjøpe/ikke kjøpe= *facepalm*.

 

Må si meg litt uenig der, høyere strømforbruk betyr mer varme og mer støy (særlig om man har et lite kabinett eller kabinettet plassert på et ikke optimalt sted kjølemessig (HTPC-bruk e.l.)), så kan fint se at dette kan være viktig for folk.

 

 

Det fungerer ikke nødvendigvis slikt. 480en bruker 33% mer strøm enn 1060en. Likevel er den "bare" 9% varmere.

Endret av La Menthe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

For at AMD skal være raskere i Doom må man ha en ny og rask cpu. Om man har en gammel cpu, så kommer plutselig 1060 bedre ut.

 

Feil. Du trekke denne konklusjonen fra YouTube-videon der man testet med over 6 år gamle prosessorer. De testet aldri RX 480 og 1060 med for eks. Sandy Bridge og Ivy Bridge, som begge er over 4 og 5 år gamle. For å ikke snakke om Haswell, som allerede er 3 år gammelt.

 

Du kan like godt innrømme at du forsvarer AMD hele tiden, isåfall er du den eneste som ikkje legger merke til det ;)

 

La oss snu det rundt: du kan gjerne innrømme at du forsvarer Nvidia hele tiden, og at du slenger dritt om AMD hver gang anledningen bryr seg. I så fall er du den eneste som ikke legger merke til det.

 

.RX 480 er akkurat som Fury X var. De skulle redde verden, og yte like bra som toppmodellen (Titan X) til nVidia. Dette skjedde ikkje. Så mente mange at man måtte bare vente på overklokkingsverkttøy, SÅ skulle Fury X skinne. Det skjedde heller ikkje. Så skulle ny frelsende driver komme som skulle redde verden. Så jækla bra var ikkje "Crimson" driveren. 

 

Alt dette er fabrikasjoner eller overdrivelser fra din side. Ingen forventet at RX 480, en direkte arvtager av R9 380(X), skulle gi 980 Ti-ytelse. Det ble snakket i sammenheng med Polaris-arkitekturen (som man dengang trodde skulle omfatte R9 490 og 490X). 

 

RX480 skulle være best i klassen på strømforbruk, det skjedde iallefall ikkje.

 

Den skulle gi en kraftig forbedring i strømforbruk fra forrige generasjon. Det gjorde den.

Endret av La Menthe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du tar jo alt vi sier La Menthe og vrir det om til å si at det enten er teite argumenter eller stille AMD i et bedre lys. Du er jo værst av alle her inne og slår ned på fanboyism?

 

Så litt vanskelig å ta deg seriøst.

 

Mye fra AMD de siste årene har jo vært en skuffelse. Lovnader om bare vent til neste generasjon. Lite interessert i budjsett kort selv. Poenget mitt, og som du ikke svarer på er jo at AMD ikke har klart å hamle opp med high end.

 

Bør ikke jeg bry meg om de korta som jeg vil ha?

 

Hadde kjøpt AMD selv hadde de hatt noe interessant. Poenget er jo at det er en stund siden. I mitt segment vel og merke. At de har noe i budsjett klassen er vel å bra. Men 970 ytelse er jeg ikke interssert i 2 år etter 970 kom ut. Men det er MEG.

 

Men jada Vega blir det nye store.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Men jada Vega blir det nye store.

 

Det er enten eller , får ikke Amd på plass Vega og kan faktisk utkonkurrere Nvidia kraftig ( ja , jeg mener kraftig ) så er løpet over og ut.

Det holder ikke å ha et helt "greit" produkt lenger , det RX 480 greier å konkurrere på akkurat nå er lavere pris ( i andre land enn norge ironisk nok ) og helt grei ytelse sånn sett , men det skal ikke mye til før Nvidia faktisk utkonkurrere Amd på samtlige DX11 spill og det er kun i DX12 og Vulkan at man ser at dette endrer seg noe.

 

Jeg tror som jeg har påpekt tidligere at RX 480 har litt å gå på , men for å konkurrere må prisen ned med 10 dollar og man må nesten sørge for at partnerkortene også har lav pris selv med bedre kjøling og høyere klokk ( og bedre strøm ).

Lenke til kommentar

Hva med å svare meg direkte på det jeg skriver til deg, frarmor å løpe vekk fra ansvaret? Du påstår RX 480 bruker to ganger mer strøm enn 1060 enn det den egentlig gjør. Jeg tar deg på denne løgnen, og plutselig har du ikke mer si om saken. Du hinter til at det koster en del mer penger i året å ha RX 480 fremfor GTX 1060. Jeg gjør en utfyllende regnskap av det og viser hvor svakt argumentet ditt er. Og plutselig har du ikke mer å si om saken.

 

Poenget mitt, og som du ikke svarer på er jo at AMD ikke har klart å hamle opp med high end.

 

Feil. Du skrev:

 

Å si at AMD har alternativer for forbrukerne er å dra den litt langt. De har et alternativ for 1080p. Men i middel,topp og entusiast er det jo helt tomt.

 

Jeg noterte deg på at RX 480 er "middelsegmentet", og at det faktisk er et alternativ for forbrukere. 

 

Bør ikke jeg bry meg om de korta som jeg vil ha?

 

Klart du bør (om jeg ikke husker riktig, syns du til og med GTX 1080 ga skuffende ytelse). Men hva gjør du i en tråd som handler om det eneste kortet AMD enda har ute: RX 480? Hvorfor komme inn her og sutre om RX 480 og opphøye GTX 1060, når du tydeligvis ikke er en som vil hva hverken av kortene?

 

Hadde kjøpt AMD selv hadde de hatt noe interessant. Poenget er jo at det er en stund siden. I mitt segment vel og merke. At de har noe i budsjett klassen er vel å bra. Men 970 ytelse er jeg ikke interssert i 2 år etter 970 kom ut. Men det er MEG.

 

Du kom med den samme idiotiske argumentasjonen når GTX 1080 kom ut og. RX 480 er ikke en oppfølger til GTX 970, men R9 380. Skal man klage over at GTX 1060 "bare gir GTX 980-ytelse år etterpå" og? I din verden er absolutt alle kort, bortsett fra det dyreste og beste fra både AMD og Nvidia skuffende. For alt annet er tross alt bare like bra som et dyrere kort fra året før. GTX 1070 er jo bare GTX 980 Ti-ytelse 1 år etterpå!

 

Men jada Vega blir det nye store.

 

Jess, og når Vega kommer ut og ikke yter så bra som dere selv blåste det opp som, kommer dere med:

 

"Skulle ikke Vega lizzzom bli det nye store?"

Endret av La Menthe
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Føltes ut som du snakker litt mot deg selv noen ganger La Menthe. Du har motsigelser i starten og slutten av inlegget ditt.

 

Etter å ha lest nitro anmeldelsen. Så ligger det jo nære gtx 1060. Litt bak på noe og forran på hitman fks grunnet Glacier.

 

Det som jeg syntes er horribelt er at strømforbruket er 80-90w på systemet under load på med rx480 enn gtx1060. Når det har brukt så mye tid på strømforbruk. Folk vil jo aldri regne på dette men blir jo noen kr i løpet av 1 år.

 

Gtx1060 virker forøvrig å overklokke bedre.

 

Forøvrig så forsvarer du jo AMD hele tida. Jeg kjøper alltid det beste uavhengig av merke. Sånn er det vel for mange her inne. Er ikke fanboyism å kjøpe nvidia når amd ikke har noe å komme med. Er jo flaut. Spiller selv på 3440x1440. Og der har jo AMD nada av alternativer.

 

Om AMD hadde hatt det beste kortet hadde jeg kjøpt det La Menthe. Å si at AMD har alternativer for forbrukerne er å dra den litt langt. De har et alternativ for 1080p. Men i middel,topp og entusiast er det jo helt tomt.

 

Min mening av fanboyism har alltid vært den samme. De som skriker og klager på at folk er fanboy er som regel de værste selv :)

Så du klager over 11-12 kroner i mnd i strømforbruk, men du nevner ikke at kortene avgir samme varmegang! Jeg sier bare lykke til i fremtiden med DX11 og OpenGl^^ DX12 og Vulkan så snur bildet opp ned! Så du som kritiserer AMD-støttere, og er ikke villig til å se frem i fremtiden- Ta en tilbaketitt i tiden, så ser du at Radeon går forbi Geforce i ytelse over tid! I dag så ser vi at Radeon yter bedre enn Geforce i i fremtiden! Hvorfor er dere så i mot Vulkan og DX12? Har enda ikke sett en vettug post fra dere hvorfor DX12 og Vulkan blir akseptert! Dere tviholder på gammel teknologi så busta fyker av dere! Så lenge vi har et grafikkort som yter best i DX11 eller OpenGL, så har vi det beste kortet^^                                                                                                                                   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeez. 

 

Hadde lett kjøpt AMD om de hadde noen gode kort. For mitt bruk så suger kortene til AMD, og nVidia er best for meg. Har samme bruksområde som min gode venn Kjetil, jeg spiller jo litt innimellom, jeg er jo i rette alderen. ^^

 

Får håpe at Vega endrer mitt neste skjermkort kjøp. Kanskje jeg tilogmed har en AMD CPU neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men jada Vega blir det nye store.

 

Det er enten eller , får ikke Amd på plass Vega og kan faktisk utkonkurrere Nvidia kraftig ( ja , jeg mener kraftig ) så er løpet over og ut.

Det holder ikke å ha et helt "greit" produkt lenger , det RX 480 greier å konkurrere på akkurat nå er lavere pris ( i andre land enn norge ironisk nok ) og helt grei ytelse sånn sett , men det skal ikke mye til før Nvidia faktisk utkonkurrere Amd på samtlige DX11 spill og det er kun i DX12 og Vulkan at man ser at dette endrer seg noe.

 

Jeg tror som jeg har påpekt tidligere at RX 480 har litt å gå på , men for å konkurrere må prisen ned med 10 dollar og man må nesten sørge for at partnerkortene også har lav pris selv med bedre kjøling og høyere klokk ( og bedre strøm ).

 

Har du ikke sett Q2 resultatene for AMD? Dem ligger faktisk foran skjema^^ Vega betyr ikke en dritt for AMD! Det er Zen som skal snu skuta, sammen med kraftige APU'er! Nå ryktes det at nintendo også skal hoppe på AMD's APU'er^^ AMD dør ikke så fort som du spår malavdo :)

Lenke til kommentar

Jeez. 

 

Hadde lett kjøpt AMD om de hadde noen gode kort. For mitt bruk så suger kortene til AMD, og nVidia er best for meg. Har samme bruksområde som min gode venn Kjetil, jeg spiller jo litt innimellom, jeg er jo i rette alderen. ^^

 

Får håpe at Vega endrer mitt neste skjermkort kjøp. Kanskje jeg tilogmed har en AMD CPU neste gang.

Mange som føler som deg Christian :) Mine kunder sier også det samme, så jeg er veldig grønn ufrivillig^^ jeg skjønner dem godt pga strømforbruket! Det er ikke noe problem i dag med 400-serien!

Endret av Koven
Lenke til kommentar

 

 

Men jada Vega blir det nye store.

 

Det er enten eller , får ikke Amd på plass Vega og kan faktisk utkonkurrere Nvidia kraftig ( ja , jeg mener kraftig ) så er løpet over og ut.

Det holder ikke å ha et helt "greit" produkt lenger , det RX 480 greier å konkurrere på akkurat nå er lavere pris ( i andre land enn norge ironisk nok ) og helt grei ytelse sånn sett , men det skal ikke mye til før Nvidia faktisk utkonkurrere Amd på samtlige DX11 spill og det er kun i DX12 og Vulkan at man ser at dette endrer seg noe.

 

Jeg tror som jeg har påpekt tidligere at RX 480 har litt å gå på , men for å konkurrere må prisen ned med 10 dollar og man må nesten sørge for at partnerkortene også har lav pris selv med bedre kjøling og høyere klokk ( og bedre strøm ).

 

Har du ikke sett Q2 resultatene for AMD? Dem ligger faktisk foran skjema^^ Vega betyr ikke en dritt for AMD! Det er Zen som skal snu skuta, sammen med kraftige APU'er! Nå ryktes det at nintendo også skal hoppe på AMD's APU'er^^ AMD dør ikke så fort som du spår malavdo :)

 

 

Både nintendo, Sony og Microsoft bruker AMD og har brukt det i lang tid.

 

Hvor har du lest det jeg siterer i bold tekst?  :ninja:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...