Kjetil Lura Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Mange klager på det ja, men de glemmer selv hva de har i lønn, så kommer arbeids avgift + forsikringer osv. 250kr du har i timen koster bedriften du jobber for ca 500 ++, det glemmer syte pavene Og som noen skrev: 2-3års reklamasjon betaler vi for, ingenting er free i denne verden. Det forklarer ikke hvorfor kort fra to forskjellige produsenter som skal prises nesten likt prises viden forskjellig. Prisforskjellen er så stor mellom Norge og utlandet at jeg har bedt en kompis om å kjøpe et RX 480 over disk i UK og ta med seg hjem til meg i oktober en gang. Ok, flått det. Men skal din kompis over engang og å få det fikset om korte tar kveld Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Tja, er det så stor forskjell da? Sapphire RX 480 Nitro+ (4GB) for 2590 NOK (219 USD), GTX 1060 for ca 2800 NOK (249 USD), dette blir henholdsvis 11,83 NOK per USD og 11,24 NOK per USD... Dette varierer som regel fra kort til kort. Nitro+ er ikke ute enda, og vil i så tilfelle bli det første 4GB-kortet som kommer ut på det norske markedet. Sammenligner du med de kortene som er tilgjengelige, så får du billigste RX 480 for 2900,- inkl. frakt, mens det koster $239 i USA. Det er 12 NOK per dollar. 1060en kan man få for 2800,- inkl. frakt på Komplett, mens det koster $249 i USA. Det er 11,2 NOK per dollar. Så jo, det er faktisk en forskjell her. 2 Lenke til kommentar
jonny Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Tja, er det så stor forskjell da? Sapphire RX 480 Nitro+ (4GB) for 2590 NOK (219 USD), GTX 1060 for ca 2800 NOK (249 USD), dette blir henholdsvis 11,83 NOK per USD og 11,24 NOK per USD... Dette varierer som regel fra kort til kort. Nitro+ er ikke ute enda, og vil i så tilfelle bli det første 4GB-kortet som kommer ut på det norske markedet. Sammenligner du med de kortene som er tilgjengelige, så får du billigste RX 480 for 2900,- inkl. frakt, mens det koster $239 i USA. Det er 12 NOK per dollar. 1060en kan man få for 2800,- inkl. frakt på Komplett, mens det koster $249 i USA. Det er 11,2 NOK per dollar. Så jo, det er faktisk en forskjell her. Jeg ser ikke at forskjellen er spesielt stor. Hvorfor sammenligner du kun kort som er på lager? Hvis vi ser prisene hos Komplett er billigste RX 480 (8GB) kr 2790,- mens GTX 1060 er kr 2799,-, de amerikanske prisene på disse skal være $239 og $249. Dermed blir det 11,67 og 11,24 kr per $, ikke store forskjellen spør du meg - prisen på RX 480 burde kun vært 100 kr lavere. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 23. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2016 Så hvorfor er det ikke det da? Er vel det som er poenget her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Litt skuffet over fansen her. Normalt vil en ekte fan kjøpe "sitt" favorittmerke(produsent) uansett om det koster mye mer enn en billigere (og bedre) konkurrent.Så hva har skjedd?Er den ikke noen "blodfans" blant AMD-tilhengere igjen?Personlig så synes jeg prisforskjellene er marginale her.Problemet er vel mer at hw uansett om det er Intel, AMD eller Nvida har blitt en god del dyrere etter at NOK ble en "råtten" valuta. Ad topic:Jeg hadde store forventninger til RX 480 etter de første "lekkede" tester/rykter.Må si kortet ikke er såååå fantastisk som jeg først trodde.GTX 1060 virker rett og slett som ett bedre kjøp nå. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Hvorfor sammenligner du kun kort som er på lager? Fordi jeg ikke sammenligner med produkter som ikke eksisterer og som eventuelt kan forandre pris når det først blir tilgjengelig. Litt skuffet over fansen her. Normalt vil en ekte fan kjøpe "sitt" favorittmerke(produsent) uansett om det koster mye mer enn en billigere (og bedre) konkurrent. Så hva har skjedd? del dyrere etter at NOK ble en "råtten" valuta. Hater fanboyisme. Folk burde like/ikke like ting basert på handlinger, ikke på grunn av en irrasjonelle lojaliteter. Personlig holder jeg meg unna Nvidia av rent prinsipielle grunner, med idiotiske ting som Gameworks, G-Sync, manglende støtte for eldre kort ol. i bakhodet. Jeg holder meg ikke til AMD fordi jeg liker AMD, men fordi jeg misliker noen av de tidligere handlingene til Nvidia. At AMD leverer gode alternativer og, gjør ikke akkurat valget noe vanskeligere. Jeg forventer dog ikke at den jevne bruker gir flette faen i sånt. Derfor vurderer jeg kortene fra hva som er best i forhold til pengene. Og per dags dato er GTX 1060 et bedre kjøpsalternativ enn RX 480 8GB. Likeså er 4GB-utgaven et bedre alternativ enn 1060en i min mening; især når aftermarket-utgavene er ute på markedet. Endret 24. juli 2016 av La Menthe Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Føltes ut som du snakker litt mot deg selv noen ganger La Menthe. Du har motsigelser i starten og slutten av inlegget ditt. Etter å ha lest nitro anmeldelsen. Så ligger det jo nære gtx 1060. Litt bak på noe og forran på hitman fks grunnet Glacier. Det som jeg syntes er horribelt er at strømforbruket er 80-90w på systemet under load på med rx480 enn gtx1060. Når det har brukt så mye tid på strømforbruk. Folk vil jo aldri regne på dette men blir jo noen kr i løpet av 1 år. Gtx1060 virker forøvrig å overklokke bedre. Forøvrig så forsvarer du jo AMD hele tida. Jeg kjøper alltid det beste uavhengig av merke. Sånn er det vel for mange her inne. Er ikke fanboyism å kjøpe nvidia når amd ikke har noe å komme med. Er jo flaut. Spiller selv på 3440x1440. Og der har jo AMD nada av alternativer. Om AMD hadde hatt det beste kortet hadde jeg kjøpt det La Menthe. Å si at AMD har alternativer for forbrukerne er å dra den litt langt. De har et alternativ for 1080p. Men i middel,topp og entusiast er det jo helt tomt. Min mening av fanboyism har alltid vært den samme. De som skriker og klager på at folk er fanboy er som regel de værste selv Endret 24. juli 2016 av henrikrox Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Folk vil jo aldri regne på dette men blir jo noen kr i løpet av 1 år. Hvis vi sier 80w mer .. Regner 3 timer spilling hver dag i ett år. Sier en gj.snitt kraftpris på 40 øre/kw - Dobler dette mhp nettleie osv. Vi snakker da rundt 70 kroner i året Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Hvis henrikrox tenker på den kilden jeg tror, så var det snakk om 80W-90W høyere kun som peake. Gjennomsnittlig forbruk er hos TPU målt til ~50W mer enn GTX1060 i ett spill. Mens hos Hardware Unboxed måler de gjennomsnittet over flere spill, og kom da frem til ~40W. Endret 24. juli 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Sjekka kjøpshistorikken min på Komplett idag. Kjøpte GTX970 med en gang det var tilgjengelig for 2.890 (som var "billig" den gang mtp at det like etter kostet godt over 3k). Så da er 2.590 for RX480 "nitro", eller 2.790 for GTX1060 egentlig en "no-brainer". Dersom jeg finner på bytte ut kortet i "surfemaskinen" jeg sitter på nå. Hmmmmm... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 og kom da frem til ~40W. jepp, jeg har også lest 40. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 BTW: Sjekket annen ordrehistorikk, og ser at jeg kjøpte R9 290X for 2.590 for litt over ett år siden.Så det bekrefter igjen at prisene på de nye korta (RX480 og GTX1060) er greie egentlig. Må vel trekke tilbake den survinga jeg har skrevet tidligere om prising. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Folk som bruker watt som argument for å kjøpe/ikke kjøpe= *facepalm*. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 BTW: Sjekket annen ordrehistorikk, og ser at jeg kjøpte R9 290X for 2.590 for litt over ett år siden. Så det bekrefter igjen at prisene på de nye korta (RX480 og GTX1060) er greie egentlig. Må vel trekke tilbake den survinga jeg har skrevet tidligere om prising. Da slo du til på lagertømmings pris på 290X. Den var atskillig dyrere før dette. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Folk som bruker watt som argument for å kjøpe/ikke kjøpe= *facepalm*. Må si meg litt uenig der, høyere strømforbruk betyr mer varme og mer støy (særlig om man har et lite kabinett eller kabinettet plassert på et ikke optimalt sted kjølemessig (HTPC-bruk e.l.)), så kan fint se at dette kan være viktig for folk. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Og folk som kjøper små kabinetter og klager på store skjermkort etc = *facepalm* det også. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Måkke slå deg så mye i tryne Men ja, man må jo planlegge bygget litt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Forøvrig så forsvarer du jo AMD hele tida. Jeg kjøper alltid det beste uavhengig av merke. Sånn er det vel for mange her inne. Er ikke fanboyism å kjøpe nvidia når amd ikke har noe å komme med. Er jo flaut. Spiller selv på 3440x1440. Og der har jo AMD nada av alternativer. Om AMD hadde hatt det beste kortet hadde jeg kjøpt det La Menthe. Å si at AMD har alternativer for forbrukerne er å dra den litt langt. De har et alternativ for 1080p. Men i middel,topp og entusiast er det jo helt tomt. Min mening av fanboyism har alltid vært den samme. De som skriker og klager på at folk er fanboy er som regel de værste selv Tja, personlig mener jeg at 1060 kommer til for kort i DX12 og vulkan, faktisk i et spill man skulle tro at 1060 slo Amd totalt ( Doom ) så viser det jo seg at RX 480 gjør det bedre. http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_1060_founders_edition_review/4#.V5S68riLSUk http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_1060_founders_edition_review/5#.V5S7JLiLSUk Mer eller mindre likt : http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_1060_founders_edition_review/6#.V5S7SriLSUk Jeg får sikkert høre at det som spilles nå er DX11 bla bla bla , det er så få spill der ute med DX12 / Vulkan osv , driverne til Nvidia er ikke topp / Amd sine drivere er ikke topp osv osv. Poenget er at ser man nå på hva som er realiteten på DX12 i alle fall så ser man at Amd sitt kort som både er tregere i hastighet og har høyere effektforbruk ser ut til å gjøre det rett og slett bra i slike titiler , noe jeg i det minste ser på som gode muligheter for at både DX11 og DX12 kan forbedres enda mer ( sistenevnte forventer jeg ikke store endringene på dog ) . Min prognose er at DX11 har enda 10 til 20% mer å gå på i forhold til rX 480 og DX12 har kanskje opp mot 10% ( det føler jeg selv kanskje er å ta i ) , Nvidia sine kort har kanskje litt å hente de også , men trolig svært lite på DX11 og kanskje ikke så mye denne runden på DX12. Vanskeligere å spå Nvidia pga at de som regel har hatt dønn stabile drivere fra dag en og de fleste er enige med at ytelsen man får ved lansering er omtrent den ytelsen man vil ha hos Nvidia ( Men konkrete spill får forbedringer dog ). Det er derfor jeg er spent på partnerkortene til Amd, kommer de med omtrent 1350 til 1400 i hastighet som standard uten nevneverdig strømforbruk er plutselig kortene til Amd langt mer konkurransedyktige enn de er nå¨og bør igjen vurderes i forhold til pris / ytelse. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Forøvrig så forsvarer du jo AMD hele tida. Jeg kjøper alltid det beste uavhengig av merke. Sånn er det vel for mange her inne. Er ikke fanboyism å kjøpe nvidia når amd ikke har noe å komme med. Er jo flaut. Spiller selv på 3440x1440. Og der har jo AMD nada av alternativer. Om AMD hadde hatt det beste kortet hadde jeg kjøpt det La Menthe. Å si at AMD har alternativer for forbrukerne er å dra den litt langt. De har et alternativ for 1080p. Men i middel,topp og entusiast er det jo helt tomt. Min mening av fanboyism har alltid vært den samme. De som skriker og klager på at folk er fanboy er som regel de værste selv Tja, personlig mener jeg at 1060 kommer til for kort i DX12 og vulkan, faktisk i et spill man skulle tro at 1060 slo Amd totalt ( Doom ) så viser det jo seg at RX 480 gjør det bedre. http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_1060_founders_edition_review/4#.V5S68riLSUk http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_1060_founders_edition_review/5#.V5S7JLiLSUk Mer eller mindre likt : http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_1060_founders_edition_review/6#.V5S7SriLSUk Jeg får sikkert høre at det som spilles nå er DX11 bla bla bla , det er så få spill der ute med DX12 / Vulkan osv , driverne til Nvidia er ikke topp / Amd sine drivere er ikke topp osv osv. Poenget er at ser man nå på hva som er realiteten på DX12 i alle fall så ser man at Amd sitt kort som både er tregere i hastighet og har høyere effektforbruk ser ut til å gjøre det rett og slett bra i slike titiler , noe jeg i det minste ser på som gode muligheter for at både DX11 og DX12 kan forbedres enda mer ( sistenevnte forventer jeg ikke store endringene på dog ) . Min prognose er at DX11 har enda 10 til 20% mer å gå på i forhold til rX 480 og DX12 har kanskje opp mot 10% ( det føler jeg selv kanskje er å ta i ) , Nvidia sine kort har kanskje litt å hente de også , men trolig svært lite på DX11 og kanskje ikke så mye denne runden på DX12. Vanskeligere å spå Nvidia pga at de som regel har hatt dønn stabile drivere fra dag en og de fleste er enige med at ytelsen man får ved lansering er omtrent den ytelsen man vil ha hos Nvidia ( Men konkrete spill får forbedringer dog ). Det er derfor jeg er spent på partnerkortene til Amd, kommer de med omtrent 1350 til 1400 i hastighet som standard uten nevneverdig strømforbruk er plutselig kortene til Amd langt mer konkurransedyktige enn de er nå¨og bør igjen vurderes i forhold til pris / ytelse. Du kan like godt innrømme at du forsvarer AMD hele tiden, isåfall er du den eneste som ikkje legger merke til det For at AMD skal være raskere i Doom må man ha en ny og rask cpu. Om man har en gammel cpu, så kommer plutselig 1060 bedre ut. RX 480 er akkurat som Fury X var. De skulle redde verden, og yte like bra som toppmodellen (Titan X) til nVidia. Dette skjedde ikkje. Så mente mange at man måtte bare vente på overklokkingsverkttøy, SÅ skulle Fury X skinne. Det skjedde heller ikkje. Så skulle ny frelsende driver komme som skulle redde verden. Så jækla bra var ikkje "Crimson" driveren. RX480 skulle være best i klassen på strømforbruk, det skjedde iallefall ikkje. "Alle" har nå ventet på at køstom kjølere skulle komme til RX480, så RX480 kunne overklokke som en gud. Hvor langt overklokker Sapphire rx480 nitro korta? Nesten ikkje en dritt. Man nå sette opp spenningen for å overklokke RX 480 opp mot 1400mhz, men strømforbrukert da tar HELT av. Altså ikkje verdt det. Slik er det hele tiden desverre. Din prognose fra i fjor var vel at DX12 skulle ta fulstendig av i 2016, det har iallefall ikkje skjerdd Endret 24. juli 2016 av Nizzen 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Folk vil jo aldri regne på dette men blir jo noen kr i løpet av 1 år. Hvis vi sier 80w mer .. Regner 3 timer spilling hver dag i ett år. Sier en gj.snitt kraftpris på 40 øre/kw - Dobler dette mhp nettleie osv. Vi snakker da rundt 70 kroner i året Verre om du kjører 12 kort 24/7. Så jo viktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå