Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ledningene og kontaktene er vel dimensjonert for det dobbelte eller mer...

Det har ikke noe å si det heller, effekt kan lett regnes ut med formlene:

U = RI

P = UI = RI*I = U*U/R

 

Om spenningen er på 12V, og motstanden er på 0,08 ohm, vil strømmen ende opp på 12.5A, uansett om kablene er dimensjonert for å takle 12.5A eller ikke. Om kablene ikke takler 12.5A vil det rett og slett ta fyr, som senere da vil bryte kretsen fordi kobberet i kablene har brent opp.

Lenke til kommentar

Kan vel si at det ser ut som strømproblemene nå er fikset. I alle fall om man skal ta den siste posten fra Ingeniørene til Amd seriøst på forumet.

 

Link til forumet var postet for under time siden der inne under grafikk mener jeg, hvis ikke er det jeg som har blingset litt da jeg ikke finner linken til tråden jeg leste (eller den er fjernet av en eller annen grunn).

 

Fiksen skal komme Tirsdag om jeg forstår det rett.

Lenke til kommentar

 

Ledningene og kontaktene er vel dimensjonert for det dobbelte eller mer...

Det har ikke noe å si det heller, effekt kan lett regnes ut med formlene:

U = RI

P = UI = RI*I = U*U/R

 

Om spenningen er på 12V, og motstanden er på 0,08 ohm, vil strømmen ende opp på 12.5A, uansett om kablene er dimensjonert for å takle 12.5A eller ikke. Om kablene ikke takler 12.5A vil det rett og slett ta fyr, som senere da vil bryte kretsen fordi kobberet i kablene har brent opp.

 

Jeg må virkelig ordlegge meg bedre. :p

At kablene minimum skal tåle 8A eller noe i den dur. 

Lenke til kommentar

AMD påstår det kommer driver fix for strøm problemet, ny oppdatering på tirsdag.

 

http://www.anandtech.com/show/10465/amd-releases-statement-on-radeon-rx-480-power-consumption

Ja, det bør være en enkel fiks...

 

Du reduserer mengden strøm kortet har tilgjengelig ved å oppgradere power management.

Den enkleste måte å gjøre dette på er å gjøre mer aggressiv strømsparing i brikken (klokkegating, strømgating, etc.).

 

De fysiske begrensningene får du ikke gjort noe med. Brikken har 150W tilgjengelig, 75W over PCIe og 75W over 6-pin PCIe power. AMD har tunet brikken slik at de overstiger maks tilgjengelig strøm i enkelte worst-case scenarioer. Tipper de angrer på at de ikke designet kortet med en 8-pin connector.

 

Kan spekulere i at det skyldes at PCB (det fysiske kortet) og power delivery ble designet før AMD viste noe særlig om Pascal. Vi må huske at AMD viste frem første fungerende prototype av Polaris 10 under CES-messen i januar i år.

Lenke til kommentar

Kan spekulere i at det skyldes at PCB (det fysiske kortet) og power delivery ble designet før AMD viste noe særlig om Pascal. Vi må huske at AMD viste frem første fungerende prototype av Polaris 10 under CES-messen i januar i år.

Det gir ingen mening at RX 480 ble klokket høyere på grunn av Pascal, AMD RTG har hele tiden sagt at kortet skulle levere "VR-ready" ytelse (970/290 er minstekravet som det passerer med noen prosent).

 

Det som derimot gir mer mening er at GloFos 14nm finFET-prosess kombinert med GCN-forbedringene ikke ga så god ytelse/effektforbruk/klokkefrekvens som AMD RTG regnet med: Computerbase fikk bedre ytelse fra kortet ved å undervolte det, og det er liten grunn til å tro at alle kortene kan bli undervoltet slik ettersom AMD RTG da hadde kjørt en lavere spenning ut av eska på kortene. Mest sannsynlig forventet AMD RTG at kortet lett ville kjøre på 1500 MHz, og så har de endt opp med å klokke det forbi stupet av effektivitet, i likhet med Fury X, 290X, og 7970 GHz Edition.

 

På en annen side har AMD RTG også brutt PCIe-spesifikasjonene på 6-pin siden av PCBen, ved at de bruker "sense"-porten som jord. Så det er mye som ikke henger på grep med dette designet, og det er nok som du skriver en hel del hos AMD RTG som angrer på at de ikke utstyrte kortet med en 8-pin istedet.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I kommentar seksjonen på siden står det at Koudori (sjefen for RTG) hadde fortalt på en AMA at reviewere hadde fått 8GB versjonen. Men med bios til 4GB versjonen også, slik at de kunne teste 4GB versjonen med samme kort. Det høres jo ganske fornuftig ut, så jeg tviler litt på om det er mange kort som selges som 4GB, som faktisk er utstyrt med 8GB..

Lenke til kommentar

Det er bra man kan få 8 GB minne, men minnet er nok negradert av en grunn.

 

Men tror noen det er mulig å få RX 480 OC så liten?

Eller er det kun GTX 1070 som klarer å bli så smått?

 

 

Om det er mulig skal jeg ikke mene for mye om. Men GTX1070s GPU har 35% større areal enn RX480s, så det er lettere for den å kvitte seg med varmen. GTX970 kom jo også i en slik mini versjon, men dens kjerne var jo enda større enn GTX1070s...

Lenke til kommentar

Er vel kanskje ikke så langt fra sannheten...

Polaris 10 blir en Hawaii-erstatter. Polaris 11 blir en low-end brikke for å erstatte 370 og lavere.

...

Her kommer det blant annet frem at Polaris har samme "gfx IP" som Tonga og Fiji. Det kan type på at det primært er 14nm prosessen som er nytt i de første Polaris-brikkene, og at flere av GCN Gen4 endringene først kommer med Vega (tidligere Greenland) i 2017.

Da viser deg seg at informasjonen jeg hadde i mars og de videre antakelsene mine stemte godt...

 

ISA (instruksjonsettet) på GCN4 som "Polaris" er bygget på er identisk med ISA for GCN3 (Fiji, Tonga). Det vil si at optimeringen AMD har gjort primært er på backend-nivået i brikken. Det betyr også at Polairs kun støtter DirectX 12 feature level 12_0, og at AMD enda ikke har implementert støtte for conservative rasterization og Rasterizer Ordered Views (ROV) også kjent som feature level 12_1.

Forhåpentligvis kommer dette på Vega i 2017... :)

Lenke til kommentar

Så Vega (2017) er da vi håper på det blir lønnsomt å bytte ut R9 280\290x (R9 390x). (Til R9 490x).

 

RX 480 (OC) er kun for å spare strøm?

Har det blitt bekreftet at RX 480 selv på VR finnes det ikke noen gode argumenter for å gå for RX 480 Crossfire?

 

Da det finnes kjølere som blir langt billigere, Arctic Cooling Accelero Xtreme IV 280X

EK vannblokk for skjermkort, EK-FC R9-290X Rev.2

 

Problemet ofte har eldre skjermkort maks 3 GB minne, men vet ikke om det spiller særlig stor rolle for skjermer under 1600p.

Fikk lyst å få raskere ram\skjermkort men vet ikke hva som gir best valuta for pengene for overklokking?

 

Noen som vil gi ekspert råd for AMD brukere hva vi bør gjøre før AMD Zen og AMD VEGA kommer?

Lenke til kommentar

Så Vega (2017) er da vi håper på det blir lønnsomt å bytte ut R9 280\290x (R9 390x). (Til R9 490x).

 

RX 480 (OC) er kun for å spare strøm?

Har det blitt bekreftet at RX 480 selv på VR finnes det ikke noen gode argumenter for å gå for RX 480 Crossfire?

 

Da det finnes kjølere som blir langt billigere, Arctic Cooling Accelero Xtreme IV 280X

EK vannblokk for skjermkort, EK-FC R9-290X Rev.2

 

Problemet ofte har eldre skjermkort maks 3 GB minne, men vet ikke om det spiller særlig stor rolle for skjermer under 1600p.

Fikk lyst å få raskere ram\skjermkort men vet ikke hva som gir best valuta for pengene for overklokking?

 

Noen som vil gi ekspert råd for AMD brukere hva vi bør gjøre før AMD Zen og AMD VEGA kommer?

Slutte å være "AMD-bruker" og bare være "bruker" har fungert i ganske mange år

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du med det?

 

Jeg vil si jeg er ganske nøytral, prøver å ikke låse meg til en platform.

Men liker nvidia bedre til linux.

 

Kunne gjerne likt å vite guider på overklokking av ram\skjermkort.

Om det er noe poeng hvis man f.eks har r9 280x.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så Vega (2017) er da vi håper på det blir lønnsomt å bytte ut R9 280\290x (R9 390x). (Til R9 490x).

 

RX 480 (OC) er kun for å spare strøm?

Har det blitt bekreftet at RX 480 selv på VR finnes det ikke noen gode argumenter for å gå for RX 480 Crossfire?

Overklokker du RX 480 så forsvinner argumentet om å spare strøm.

 

 

Her er RX 480 klokket til 1500 MHz med vannkjøling og diverse modifikasjoner til power management. Ytelsen er på nivå med et GTX 980 kort (ikke referanse) og strømforbruket på nivå med R9 390X...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men tror du AMD RX 480 OC drar viften særlig opp særlig under opensuse 42.1?

For det har jeg ofte problemer med Sapphire AMD Radeon R9 280X Vapor-X OC 3GB Graphics

 

Noe tips å få den å bli ganske lik som RX 480? Bortsett fra ram?

Da merker sammen med FX 8350 blir maskinen mindre responsiv en GTX titan med i7 2600k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...