Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Men kan noen eksperter si hvorfor? Er et dårlig optimalisering av AMD? drivere eller skjermkort chipset?

 

Normalsett ved lavere prosess størrelse burde strømbrukeren gå ned.

Men er ikke alltid slik. Da skylake vs sandybridge fremdeles trekker like mye strøm ved maks belasting.

Men ytelsen der er langt bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg har kjøpt, men tipper det går i retur når aftermarket kommer.

 

Hvordan fungerer angreretten egentlig? La oss si jeg kjøper en 480 fra Komplett i dag og bruker den jevnt og trutt i 3 uker framover. Kan den returneres da? Eller må det være grunnlag for feil i produktet? Har aldri vært utspekulert nok til å undersøke dette før...

 

 

Du har 2 ukers angrerett. Dette er lovbestemt og gjelder alle fjernkjøp. Strengt tatt vil du ikke kunne returnere produktet etter 3 uker, såfremt det ikke er snakk om en defekt naturligvis.

 

Men Komplett har også 45 dagers åpent kjøp. I praksis betyr dette at du kan returnere produktet, så lenge det er i samme stand som da det ble kjøpt.

Lenke til kommentar

Men kan noen eksperter si hvorfor? Er et dårlig optimalisering av AMD? drivere eller skjermkort chipset?

 

Normalsett ved lavere prosess størrelse burde strømbrukeren gå ned.

Men er ikke alltid slik. Da skylake vs sandybridge fremdeles trekker like mye strøm ved maks belasting.

Men ytelsen der er langt bedre.

Felet du gör är att du sannsynligtvis jämför med fel kort. Jämför med riktigt kort så ser du att det är en del skillnad mot tidigare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Aldri skjønt at folk ikke kjøper skjermkort i 3K klassen fordi det er "dyrt". Synes man det er dyrt, hvorfor spille på pc i det hele tatt? Skal man kjøpe skjermkort til 1500kr får man jo bedre grafikk på PS4 og Xbox One.

Det viser egentlig hvor lite bakkekontakt enkelte entusiaster her inne har, når det kommer til PC-hardware. Så hvis man ikke kjøper et kort i entusiastsegmentet (som 3000,- og over er, uansett hva du måtte mene), så er man ikke rettferdiggjort PC-kjøp i det hele tatt?

 

Eller at du tror 1500,- GPUer ikke kan hamle om opp med dagens konsoller i ytelse.

 

Er det mulig...

Jeg sa på ingen måte at det ikke rettferdiggjorde pc kjøp.

Å spille spill på low/medium på pc, har jeg ingen tro for at ser bedre ut enn på en full hd TV med ps4.

Jeg hadde ikke spilt på pc hvis ting ikke så bedre ut. En pc i seg selv koster en god del mer enn en konsoll, så hvis man har råd til det, har man råd til et dugbart skjermkort som RX 480 også.

 

Å kjøpe en dårlig maskin med amd prosessor og skjermkort til 1500kr vil jeg tørre å påstå at man like greit kan gå på konsoll, også pga det økonomiske man sparer.

 

Du trenger ikke blåse deg opp x)

Endret av Enlightened
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kan noen eksperter si hvorfor? Er et dårlig optimalisering av AMD? drivere eller skjermkort chipset?

 

 

Jeg er ingen ekspert. Men hvis man ser på forskjellen mellom kortene, så er det jo kanskje ikke så rart at hele kortet trekker litt mer strøm enn GTX970. RX480 har nesten 10% flere transistorer og dobbelt så mye minne. Og begge deler er i tillegg klokket høyere. Oppbyggingen av kortene er også svært forskjellig. RX480s 2304 shadere er ~38% flere shadere enn GTX970s 1664 Cuda cores. Når vi ser på DX12 titler som "Rise of the Tombraider" der RX480 er 41% raskere. Så sier dette kanskje noe om det reelle potensialet til RX480, og ytelse per Watt blir jo mye bedre med et RX480 enn GTX970 i akkurat den tittelen. Kanskje det er Asynchronous Compute som gjør at RX480 får utnyttet sine shadere mer effektivt slik at vi ser en ytelses forbedring nesten tilsvarende antallet flere shadere? Fremtidige DX12 titler vil kanskje kunne gi svar på dette. Det er slett ikke sikkert ytelse per Watt er den samme til neste år. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Aldri skjønt at folk ikke kjøper skjermkort i 3K klassen fordi det er "dyrt". Synes man det er dyrt, hvorfor spille på pc i det hele tatt? Skal man kjøpe skjermkort til 1500kr får man jo bedre grafikk på PS4 og Xbox One.

Det viser egentlig hvor lite bakkekontakt enkelte entusiaster her inne har, når det kommer til PC-hardware. Så hvis man ikke kjøper et kort i entusiastsegmentet (som 3000,- og over er, uansett hva du måtte mene), så er man ikke rettferdiggjort PC-kjøp i det hele tatt?

 

Eller at du tror 1500,- GPUer ikke kan hamle om opp med dagens konsoller i ytelse.

 

Er det mulig...

Jeg sa på ingen måte at det ikke rettferdiggjorde pc kjøp.

Å spille spill på low/medium på pc, har jeg ingen tro for at ser bedre ut enn på en full hd TV med ps4.

Jeg hadde ikke spilt på pc hvis ting ikke så bedre ut. En pc i seg selv koster en god del mer enn en konsoll, så hvis man har råd til det, har man råd til et dugbart skjermkort som RX 480 også.

 

Å kjøpe en dårlig maskin med amd prosessor og skjermkort til 1500kr vil jeg tørre å påstå at man like greit kan gå på konsoll, også pga det økonomiske man sparer.

 

Du trenger ikke blåse deg opp x)

 

 

Det er nå en haug av spill som krever mus og tastatur, men som ikke krever mer enn et 1000 - 2000 kroners skjermkort..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men kan noen eksperter si hvorfor? Er et dårlig optimalisering av AMD? drivere eller skjermkort chipset?

 

Normalsett ved lavere prosess størrelse burde strømbrukeren gå ned.

Men er ikke alltid slik. Da skylake vs sandybridge fremdeles trekker like mye strøm ved maks belasting.

Men ytelsen der er langt bedre.

En del av det ligger vel i at Globalfounderies ikke er på høyde med TSMC. Vega skal produseres på TSMC hvis jeg ikke tar feil. Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

 

 

 

Aldri skjønt at folk ikke kjøper skjermkort i 3K klassen fordi det er "dyrt". Synes man det er dyrt, hvorfor spille på pc i det hele tatt? Skal man kjøpe skjermkort til 1500kr får man jo bedre grafikk på PS4 og Xbox One.

Det viser egentlig hvor lite bakkekontakt enkelte entusiaster her inne har, når det kommer til PC-hardware. Så hvis man ikke kjøper et kort i entusiastsegmentet (som 3000,- og over er, uansett hva du måtte mene), så er man ikke rettferdiggjort PC-kjøp i det hele tatt?

 

Eller at du tror 1500,- GPUer ikke kan hamle om opp med dagens konsoller i ytelse.

 

Er det mulig...

Jeg sa på ingen måte at det ikke rettferdiggjorde pc kjøp.

Å spille spill på low/medium på pc, har jeg ingen tro for at ser bedre ut enn på en full hd TV med ps4.

Jeg hadde ikke spilt på pc hvis ting ikke så bedre ut. En pc i seg selv koster en god del mer enn en konsoll, så hvis man har råd til det, har man råd til et dugbart skjermkort som RX 480 også.

 

Å kjøpe en dårlig maskin med amd prosessor og skjermkort til 1500kr vil jeg tørre å påstå at man like greit kan gå på konsoll, også pga det økonomiske man sparer.

 

Du trenger ikke blåse deg opp x)

 

 

Det er nå en haug av spill som krever mus og tastatur, men som ikke krever mer enn et 1000 - 2000 kroners skjermkort..

 

Kjøper man pc er det neppe for og IKKE spille fps. Som nizzen sa så må man jo som regel ha tastatur og mus til 2K i tillegg.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

 

 

Det er nå en haug av spill som krever mus og tastatur, men som ikke krever mer enn et 1000 - 2000 kroners skjermkort..

 

 

Kjøper man pc er det neppe for og IKKE spille fps. Som nizzen sa så må man jo som regel ha tastatur og mus til 2K i tillegg.

 

 

Du har kanskje ikke hørt om Dota 2? Det har like mange spillere på steam som de 9 neste spillene på topp 10 til sammen. Også har vi jo de litt mer skjulte perlene som nesten ingen har hørt om, slik som World of Warcraft og sånt. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har jo også vært slik i mange år at noen spill får du en fordel med å spille med low/medium grafikk, har vel aldri spilt med mer enn maks medium grafikk i noen BF spill, vil jo ha de fordeler man kan få av grafikk glitches osv.

Har jo hatt skjermkort som kan brukes til høyere grafikk, men vil heller ha fps enn grafikk, i moderne spill så er det så mye clusterfuck med grafikken uansett, ser nesten ikke spillere for bare trær mange ganger, der var eldre BF(spesielt) spill mye bedre, er passe lei av at alt skal være så realistisk også.

 

Kort til 3k er jo ikke akkurat noe beist det heller, verken for amd eller nvidia idag, så logikken er vel at man MÅ kjøpe det dyreste når det meste som er billigere funker like bra for folk som ikke er helt nazi på å ha det beste/ikke kan ha det beste.

 

Hvorfor kjøper ikke vanlig folk seg Ferrari da?

Den har mange ganger flere hestekrefter enn en vanlig Golf som mange kjøper seg, er det kanskje fordi det er dyrt og golfen gjør samme nytta?

Rart det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har jo også vært slik i mange år at noen spill får du en fordel med å spille med low/medium grafikk, har vel aldri spilt med mer enn maks medium grafikk i noen BF spill, vil jo ha de fordeler man kan få av grafikk glitches osv.

Har jo hatt skjermkort som kan brukes til høyere grafikk, men vil heller ha fps enn grafikk, i moderne spill så er det så mye clusterfuck med grafikken uansett, ser nesten ikke spillere for bare trær mange ganger, der var eldre BF(spesielt) spill mye bedre, er passe lei av at alt skal være så realistisk også.

 

Kort til 3k er jo ikke akkurat noe beist det heller, verken for amd eller nvidia idag, så logikken er vel at man MÅ kjøpe det dyreste når det meste som er billigere funker like bra for folk som ikke er helt nazi på å ha det beste/ikke kan ha det beste.

 

Hvorfor kjøper ikke vanlig folk seg Ferrari da?

Den har mange ganger flere hestekrefter enn en vanlig Golf som mange kjøper seg, er det kanskje fordi det er dyrt og golfen gjør samme nytta?

Rart det der.

Du kan ikke sammenligne en ferrari til mange hundretusener mer enn en golf, med skjermkort der det er 4-6K mellom dyrt og billig ;) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er nå en haug av spill som krever mus og tastatur, men som ikke krever mer enn et 1000 - 2000 kroners skjermkort..

 

 

Kjøper man pc er det neppe for og IKKE spille fps. Som nizzen sa så må man jo som regel ha tastatur og mus til 2K i tillegg.

 

 

Du har kanskje ikke hørt om Dota 2? Det har like mange spillere på steam som de 9 neste spillene på topp 10 til sammen. Også har vi jo de litt mer skjulte perlene som nesten ingen har hørt om, slik som World of Warcraft og sånt. :p

 

Joda, men det var jo voldsomt å bruke 5-7K på Dota 2 xP

Lenke til kommentar

Kan jeg med andre ord kjøpe kortet og bruke det i 2 uker for å så returnere når prisen endrer seg eller det kommer en god aftermarket?

 

 

 

 

 

Jeg har kjøpt, men tipper det går i retur når aftermarket kommer.

 

Hvordan fungerer angreretten egentlig? La oss si jeg kjøper en 480 fra Komplett i dag og bruker den jevnt og trutt i 3 uker framover. Kan den returneres da? Eller må det være grunnlag for feil i produktet? Har aldri vært utspekulert nok til å undersøke dette før...

 

Du har 2 ukers angrerett. Dette er lovbestemt og gjelder alle fjernkjøp. Strengt tatt vil du ikke kunne returnere produktet etter 3 uker, såfremt det ikke er snakk om en defekt naturligvis.

 

Men Komplett har også 45 dagers åpent kjøp. I praksis betyr dette at du kan returnere produktet, så lenge det er i samme stand som da det ble kjøpt.

Lenke til kommentar

 

Det har jo også vært slik i mange år at noen spill får du en fordel med å spille med low/medium grafikk, har vel aldri spilt med mer enn maks medium grafikk i noen BF spill, vil jo ha de fordeler man kan få av grafikk glitches osv.

Har jo hatt skjermkort som kan brukes til høyere grafikk, men vil heller ha fps enn grafikk, i moderne spill så er det så mye clusterfuck med grafikken uansett, ser nesten ikke spillere for bare trær mange ganger, der var eldre BF(spesielt) spill mye bedre, er passe lei av at alt skal være så realistisk også.

 

Kort til 3k er jo ikke akkurat noe beist det heller, verken for amd eller nvidia idag, så logikken er vel at man MÅ kjøpe det dyreste når det meste som er billigere funker like bra for folk som ikke er helt nazi på å ha det beste/ikke kan ha det beste.

 

Hvorfor kjøper ikke vanlig folk seg Ferrari da?

Den har mange ganger flere hestekrefter enn en vanlig Golf som mange kjøper seg, er det kanskje fordi det er dyrt og golfen gjør samme nytta?

Rart det der.

Du kan ikke sammenligne en ferrari til mange hundretusener mer enn en golf, med skjermkort der det er 4-6K mellom dyrt og billig ;)

 

 

Jo jeg kan det, fordi at for enkelte folk så er ett skjermkort som koster 4-5-6k dyrt, vitner egentlig mest om at du og mange andre er ekstremt bortskjemte og ikke klarer og se forbi egen nesetipp.

Jeg også er bortskjemt i så måte, men syns fortsatt at 5k+ skjermkort er VELDIG dyrt, men har ingen problemer økonomisk med å kjøpe ett kort til den prisen hvis jeg vil.

 

Så hvorfor syns du en Ferrari til 1,5mill er dyrt i forhold til en golf til 400k, burde jo være lett å hoste opp en sånn sum for en såpass sterk bil når den tross alt yter såpass bra, for hallo, klarer du ikke 1,5mill da kan du jo like så godt gå til butikken, fattig lus.

Endret av meg0709
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...