Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så, folk som kjøper ny pc idag så er vel dette helt alright produkt, spesielt om du gamer 1080p og vil bruke lite penger på GPU.

Jeg kan trygt si at jeg hadde kjøpt meg en nå om jeg satt med gammelt 780, men det skulle skjedd for 1-2 år siden, you feel me? ^^

 

Radeon RX 480 vs GTX 970/ R9 390/ R9 380 1080p Gaming Benchmarks

Lenke til kommentar

Förstår inte helt vilket kort 480 skall konkurrera mot. Prestandamässigt är det ganska likt som Radeon 390 som kostar 2900 med en riktigt bra kylare. Men 390 drar ca 25% mer ström. Hade bara 480 haft ett år med "driverboost" så hade situationen varit en helt annan. Lägg på 20% ytelse på alla resultat och se vart det hamnar. Då är man fort uppe i Fury och till och med 980ti.

 

Who know's, kanskje Hialgo kan hjelpe dem med 20%?

https://www.thestreet.com/story/13624880/1/why-chipmaker-amd-just-acquired-a-software-company.html?puc=yahoo&cm_ven=YAHOO

Lenke til kommentar

Aldri skjønt at folk ikke kjøper skjermkort i 3K klassen fordi det er "dyrt". Synes man det er dyrt, hvorfor spille på pc i det hele tatt? Skal man kjøpe skjermkort til 1500kr får man jo bedre grafikk på PS4 og Xbox One.

Greit at man ikke bestandig har pengene til det, men da bør man jo heller spare å kjøpe noe som er litt skikkelig når man først skal kjøpe. Kjøpe gaming pc for å spille på low har jeg aldri skjønt.

 

rx480 er jo greit for de som aldri kjøpte 970/980. Fåes til under 3K etterhvert også, men skal man ha god grafikk på pc må man i alle fall ha ett rx480.

Lenke til kommentar

Aldri skjønt at folk ikke kjøper skjermkort i 3K klassen fordi det er "dyrt". Synes man det er dyrt, hvorfor spille på pc i det hele tatt? Skal man kjøpe skjermkort til 1500kr får man jo bedre grafikk på PS4 og Xbox One.

 

Det viser egentlig hvor lite bakkekontakt enkelte entusiaster her inne har, når det kommer til PC-hardware. Så hvis man ikke kjøper et kort i entusiastsegmentet (som 3000,- og over er, uansett hva du måtte mene), så er man ikke rettferdiggjort PC-kjøp i det hele tatt?

 

Eller at du tror 1500,- GPUer ikke kan hamle om opp med dagens konsoller i ytelse. 

 

Er det mulig...

Endret av La Menthe
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Aldri skjønt at folk ikke kjøper skjermkort i 3K klassen fordi det er "dyrt". Synes man det er dyrt, hvorfor spille på pc i det hele tatt? Skal man kjøpe skjermkort til 1500kr får man jo bedre grafikk på PS4 og Xbox One.

 

Det viser egentlig hvor lite bakkekontakt enkelte entusiaster her inne har, når det kommer til PC-hardware. Så hvis man ikke kjøper et kort i entusiastsegmentet (som 3000,- og over er, uansett hva du måtte mene), så er man ikke rettferdiggjort PC-kjøp i det hele tatt?

 

Eller at du tror 1500,- GPUer ikke kan hamle om opp med dagens konsoller i ytelse. 

 

Er det mulig...

 

HAHA... velkommen til VW og ferrari forumet. hvor det kun er lov å kjøpe ferrari:P 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det tok jo ikke så lang tid: 2490,-  :p

 

Det er 4GB-utgaven. Så den prisen er fortsatt latterlig overpriset i forhold til de amerikanske prisene på $199.

 

 

Det stod 8GB når jeg linket til den, så det var dessverre en typo hos Proshop da..

 

jeg putter gjerne noen kort i min egen maskin og vil gjerne anbefale andre å kjøpe AMD. Men akkurat nå så ville mitt tips til andre som vurderer RX480 å vente for å se hvordan 1060 yter før de bestemmer seg, da jeg syns dessverre at RX480 ikke yter der jeg syns det burde. Om man vil RX480 så kjøper man det uansett.

 

Historisk sett så har x60 kortene bare unntaksvis slått forrige generasjons x70. 560 slo ikke 470, men 660 slo vel 570. Deretter kom 760, som var litt tregere enn 670. Og sist 960, som var litt tregere enn 770. Det er med andre ord ikke noen stor grunn til å anta at 1060 kommer til å slå 970. Og om den gjør det, så blir det gjerne med minst mulig margin. Nvidia er ikke interessert i at deres egne produkter skal være sin egen verste konkurrent. De må derfor holde ytelsen tilstrekkelig langt unna 1070 til at 1070 ikke blir kannibalisert. Om 1070 består av dies fra samme wafer som 1080s. Så er det veldig viktig for Nvidia å bli kvitt disse. Yields på 1060 brikken kommer til å bli rimelig høye uansett siden den blir fysisk mindre. Nvidia har det helt greit med om 1060 yter omtrent som RX480, eller til og med litt svakere slik GTX960 var i forhold til R9 380 siden merkevare lojaliteten er såpass høy blant kundene demmes.

 

Det er med andre ord, slik jeg ser det. Ikke noen stor grunn til å ikke anbefale RX480 nå. Utenom den litt vel svake referanse kjøleren. Og muligens dersom det er viktig at skjermkortet bruker så lite strøm at hver eneste Watt teller.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Förstår inte helt vilket kort 480 skall konkurrera mot. Prestandamässigt är det ganska likt som Radeon 390 som kostar 2900 med en riktigt bra kylare. Men 390 drar ca 25% mer ström. Hade bara 480 haft ett år med "driverboost" så hade situationen varit en helt annan. Lägg på 20% ytelse på alla resultat och se vart det hamnar. Då är man fort uppe i Fury och till och med 980ti.

 

Who know's, kanskje Hialgo kan hjelpe dem med 20%?

https://www.thestreet.com/story/13624880/1/why-chipmaker-amd-just-acquired-a-software-company.html?puc=yahoo&cm_ven=YAHOO

 

 

HiAlgo var jo rett og slett små genialt for de som kan bruke "boost". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det virker som du tror markedet er mettet på kort i 970 klassen siden 970 solgte så godt, dermed så er sjansen stor for at de fleste som kikker på RX480 allerede har et 970, noe som så klart ikke stemmer.

 

Husk at dette er et kort som i utgangspunktet skal være $130 billigere (4GB) enn 970, altså en god tusenlapp. Det åpner et helt nytt marked for folk som tidligere har måttet ta til takke med R9 380 eller GTX 960.  Vi ser bare ikke denne prisen i norge enda, som forøvrig er kritikkverdig.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at å "oppgradere" fra 970 til RX480 ikke har så mye for seg.

 

 

 

 

Kan vi gi oss snart nå? Er slitsomt med all denne vriingen og pirkinga, blir så ekstremt lei av å lese dette, regner med at andre her også føler det samme, så ikke noe vits å dra dette til mange sider (igjen)

Ja det blir litt pirk, men det kommer av at folk generelt sprer feilinformasjon og kritiserer AMD for å gjøre akkurat det samme de tidligere har forgudet nVidia for å gjøre. Da blir det reaksjoner fra oss som ønsker at begge selskapene skal dele markedet.

 

Nei, poenget er at dette kortet blir på en måte hauset opp til å være det "nye 970"-kortet, noe jeg syns det ikke er. For meg så burde det yte litt bedre. Er fullstendig klar over at det bare er 5% av markedet som sitter på 970 på Steam (noe som forøvrig er utrolig mye)

 

 

Svar til La Menthe:

 

Jeg orker rett og slett ikke å sitte i timesvis nå å saumfare TPU (som virker til å være din eneste troverdige kilde for noen ting som helst). Jeg tar meg heller noen øl og klokker litt på 6900K ;)

 

At du kaller det "HW-fanboy" er vel og bra, men den HW'en kommer fra AMD. Du tråkker jo ned på alt som Nvidia kommer med og en generelt like glad som en moden sitron inne på Intel-forumet, både her og på BF.no. Så kommer AMD med et Mainstream-kort selv, så er det jo full fest, finnes jo ingen måte på hvor godt det kortet er. Se deg selv i speilet for en gangsskyld.

 

Og slike kommentarer "folk her inne som ikke har bakkekontakt" osv, kan du ikke bare gi deg? Greier du å føre debatt uten å pisse på alle andre, eller dette helt umulig for deg? 

 

Igjen, jeg har vært positiv til AMD her inne, og jeg blir omtrent lynsjet fordi min første antagelser rundt RX480 ikke var til mine forventinger? Satan som du bjeffer opp feil busk  :huh:

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk her inne er fornøyd med RX 480. Samme ytelse ca som GTX 970 som kom ut September 2014, og det koster mer.

Samtidig har det et vanvittig strømforbruk, overklokker elendig og har høye temperaturer. Er verken grønn eller rød, men at folk roper hipp hurra for dette kortet er for meg veldig merkelig.

 

Er vel bare å fortsette ventinga på Vega nå da.  :xmas:

Lenke til kommentar

Historisk sett så har x60 kortene bare unntaksvis slått forrige generasjons x70. 560 slo ikke 470, men 660 slo vel 570. Deretter kom 760, som var litt tregere enn 670. Og sist 960, som var litt tregere enn 770. Det er med andre ord ikke noen stor grunn til å anta at 1060 kommer til å slå 970. Og om den gjør det, så blir det gjerne med minst mulig margin. Nvidia er ikke interessert i at deres egne produkter skal være sin egen verste konkurrent. De må derfor holde ytelsen tilstrekkelig langt unna 1070 til at 1070 ikke blir kannibalisert.

 

Vanligvis er det du sier helt riktig, når det kommer til ytelsen av de ulike generasjonene. Men vi er ikke i en hvilken som helst generasjon heller, men i et hopp hvor man halverer prosessnoden. I dette tilfellet er det snakk om ~60% økning i ytelse fra forrige generasjon for både AMD og Nvidia. GTX 960 har 60% lavere ytelse enn 970, så at Nvidia kan matche akkurat 970en, er sannsynlig, men bare såvidt. 1070en gjør et hopp på noe sånt som 55% fra 970en.

 

Det er viktig å huske på at gapet i ytelse mellom 960 og 970 var latterlig stor og nesten uten sidestykke i Nvidias historie. Tidligere var forskjellen enda mindre: 10% mellom 760 og 770, og 30% mellom 660 og 670 og 30% mellom 560 og 570. Så fra historien å dømme kan vi selvsagt se at gapet mellom 1060 og 1070 blir mindre. Men da snakker vi om ytelsesøkninger ala ~80%, noe som rett og slett er urealistisk.

 

En økning på 55% er uansett ikke nok for å slå 480en, da sistnevnte kort allerede yter i gjennomsnitt 7-8% bedre enn 970. 1060en må da klare en ytelsesøkning på i hvert fall 60-65% fra forrige generasjon for å matche 480ens 4- og 8GB-utgave. Hvor realistisk dette er, får tiden vise. De to første Pascal-kortene har allerede vist at Nvidia ikke har gitt seg så mye spillerom mtp. frekvens, så om Nvidia skal sikte seg på 65% økt ytelse eller mer, kan det gå utover strømeffektiviteten. 

 

Det er også viktig å huske på at gapet i ytelse mellom 960 og 970 var latterlig stor og nesten uten sidestykke i Nvidias historie. Tidligere var forskjellen enda mindre: 10% mellom 760 og 770, og 30% mellom 660 og 670 og 30% mellom 560 og 570. Så fra historien å dømme kan vi selvsagt se at gapet mellom 1060 og 1070 blir mindre. Men da snakker vi om ytelsesøkninger ala ~80%, noe som rett og slett er urealistisk.

 

Fatter ikke at folk her inne er fornøyd med RX 480. Samme ytelse ca som GTX 970 som kom ut September 2014, og det koster mer.

 

Samtidig har det et vanvittig strømforbruk, overklokker elendig og har høye temperaturer. Er verken grønn eller rød, men at folk roper hipp hurra for dette kortet er for meg veldig merkelig.

 

Er vel bare å fortsette ventinga på Vega nå da.   :xmas:

 

Folk er fornøyd over RX 480 av den enkle grunn at det er snakk om 60-65% økt ytelse fra forrige toppkort fra det samme prissegmentet (GTX 960/R9 380). Hva er det som ikke er imponerende med det?

 

Du fattet jo ikke hvorfor folk var fornøyd over GTX 1080 heller -- og den ga hva, 60% økt ytelse fra 980en? I en hvilken som helst annen generasjon, ville RX 480 og GTX 1080 ha gitt økninger på ~30% fra sine forgjengere. Og likevel er du ikke imponert.

 

Du må gjerne ramse opp alle de gangene du har sett et grafikkort hoppe 60% i ytelse fra en generasjon til en annen. Siden du ikke er imponert, må du vel ha opplevd noe lignende før og?

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk her inne er fornøyd med RX 480. Samme ytelse ca som GTX 970 som kom ut September 2014, og det koster mer.

 

Samtidig har det et vanvittig strømforbruk, overklokker elendig og har høye temperaturer. Er verken grønn eller rød, men at folk roper hipp hurra for dette kortet er for meg veldig merkelig.

 

Er vel bare å fortsette ventinga på Vega nå da.  :xmas:

 

Jeg vil vel ikke si meg helt enig i dette da.

 

Ja, et godt overklokket GTX 970 yter bedre enn stock RX 480. I DX11 vel og merke. I DX12 kan 970 gå å legge seg. I tillegg blir det litt urettferdig å ikke la custom-kortene få en sjanse, før man slakter OC potensialet.

 

Videre ser det for meg ut som RX 480 4GB versjonen er ca 300 kroner billigere enn nvidia gtx 970 ved release.

 

Prisene er vi litt uheldige med her i norge da - det ødelegger litt. Men det kommer seg får vi satse på.

 

Strømforbruket vanvittig? Hmm ... I guru3d sin review så lå det 12 W over 970. Ja huff og huff. :huh:

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fatter ikke at folk her inne er fornøyd med RX 480. Samme ytelse ca som GTX 970 som kom ut September 2014, og det koster mer.

 

Samtidig har det et vanvittig strømforbruk, overklokker elendig og har høye temperaturer. Er verken grønn eller rød, men at folk roper hipp hurra for dette kortet er for meg veldig merkelig.

 

Er vel bare å fortsette ventinga på Vega nå da.  :xmas:

 

Jeg vil vel ikke si meg helt enig i dette da.

 

Ja, et godt overklokket GTX 970 yter bedre enn stock RX 480. I DX11 vel og merke. I DX12 kan 970 gå å legge seg. I tillegg blir det litt urettferdig å ikke la custom-kortene få en sjanse, før man slakter OC potensialet.

 

Videre ser det for meg ut som RX 480 4GB versjonen er ca 300 kroner billigere enn nvidia gtx 970 ved release.

 

Prisene er vi litt uheldige med her i norge da - det ødelegger litt. Men det kommer seg får vi satse på.

 

Strømforbruket vanvittig? Hmm ... I guru3d sin review så lå det 12 W over 970. Ja huff og huff. :huh:

 

 

Og når man først påpeker at et OC 970 yter bedre enn RX 480 så er det ingen som snakker om strømforbruket på disse.

Nei, jeg kan per dags dato ikke anbefale 9xx serien til Nvidia selv om disse i noen tilfeller vil gi bedre ytelse enn RX480 , problemet er at de har utdatert teknologi og at de trolig ikke vil være i Nærheten av å få alle fordelene til 10xx serien som Nvidia har å by på om man ikke er fornøyd med det Amd har å by på og kjøper et "rødt" kort.

Lenke til kommentar

 

 

...

 

...

 

 

Og når man først påpeker at et OC 970 yter bedre enn RX 480 så er det ingen som snakker om strømforbruket på disse.

Nei, jeg kan per dags dato ikke anbefale 9xx serien til Nvidia selv om disse i noen tilfeller vil gi bedre ytelse enn RX480 , problemet er at de har utdatert teknologi og at de trolig ikke vil være i Nærheten av å få alle fordelene til 10xx serien som Nvidia har å by på om man ikke er fornøyd med det Amd har å by på og kjøper et "rødt" kort.

 

 

Når jeg ser hva RX 480 yter i DX12, 1440p, så kan jeg jo heller spør meg selv "Hva fa** skal jeg med disse overprisa 980 TI'ene????"

:lol:  Blir det nok DX12 titler så er det bare å bytte ser det ut som ja ..

 

Og vedr prisen på kortet så kan vi dra regnestykket lenger, og ta med inflasjon. Hvis nvidia GTX 970 kosta 2750 kroner ved release i 2014 så tilsvarer det ca 2900 i dag. Når da 480 4GB koster 2490,- så blir plutselig regnestykket enda penere :) Alle vet jo at X antall penger for X antall år siden er verd mer enn samme sum i dag.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Denne anbefales virkelig å leses der man prøver noen andre kjøleløsninger :

http://videocardz.com/61697/how-fast-radeon-rx-480-can-be

 

 

 

Yet, they achieved 9 GHz effective memory clock (1000 MHz above the specs). Stable clock and higher clock speeds increased framerate by 12%.

 

 

 

he OC branch of JagatReview has put even beefier cooler on RX 480. The results are ever better than PCGH. The clock speed of 1400 MHz has been successfully put through Fire Strike Stress Test and the temperature did not exceed 63C.

 

Ser ikke ut som alle kortene har denne muligheten så en bedre pcb og flere strømtilkoblinger / mosfets er nok viktig for å få til gode hastigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...