Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Man kjøper ikke RX 480 for best ytelse det er i alle fall sikkert, men det ble aldri heller lovet av AMD. Det har hele tiden vært snakk om ytelse per krone og der eier RX 480 ganske greit. Så for vi se hvordan GTX 1060 og RX 480 etter markeds kort blir.

 

Endret av Gralle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kjøper ikke RX 480 for best ytelse det er i alle fall sikkert, men det ble aldri heller lovet av AMD. Det har hele tiden vært snakk om ytelse per krone og der eier RX 480 ganske greit. Så for vi se hvordan GTX 1060 og RX 480 etter markeds kort blir.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2IcRF201cEc&feature=youtu.be&t=847

Jeg måtte stoppe å se den videoen ti sekunder inn, denne aksenten er den styggeste jeg noen gang har hørt. Glasgow?

 

Uansett så virker dette kortet som et dårlig kjøp da GTX970 er billigere og bedre i de fleste spill.

Lenke til kommentar

 

Man kjøper ikke RX 480 for best ytelse det er i alle fall sikkert, men det ble aldri heller lovet av AMD. Det har hele tiden vært snakk om ytelse per krone og der eier RX 480 ganske greit. Så for vi se hvordan GTX 1060 og RX 480 etter markeds kort blir.

 

Jeg måtte stoppe å se den videoen ti sekunder inn, denne aksenten er den styggeste jeg noen gang har hørt. Glasgow?

 

Uansett så virker dette kortet som et dårlig kjøp da GTX970 er billigere og bedre i de fleste spill.

 

 

Nei, selv om 970 er raskere er det gammel teknologi. Vurderer du i det hele tatt 970 bør du vente på 1060 og heller kjøpe det om det innfrir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg bare har scannet raskt gjennom tester, så virker det som rx480 yter omtrent on par med 970 i eldre titler, mens nyere titler gjør 480 det noe bedre? Er det ikke trolig at spill som kommer det neste året vil yte bedre på 480? Personlig tenker i alle fall jeg mer på hva som er fremtidsrettet, selv om man vanskelig kan si noe med hundre prosent sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nei, selv om 970 er raskere

 

 

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/24.html

 

Ser ikke ut for meg som det er raskere heller.

 

Endelig en seriøs kilde. At folk her inne til stadighet viser til benchmarks hvor kortet sidestilles med aftermarket-utgaver av R9 390 og GTX 970, og i overklokkede tilstander, er enten dumskap eller forkastelig forsøk på å skape et feil bilde av den faktiske situasjonen (vi så den samme situasjonen for 1 måned tilbake med grinete 980 Ti-kjøpere som viste til hvordan deres overklokkede kort matchet 1080en). Og jeg sier forkastelig fordi kommentarene og referansene kommer fra godt etablerte og nokså kunnskapsrike brukere her inne, som til tross for å vite bedre, lukker øynene og gir oss de dumme sammenligningene likevel.

 

Her viser altså Techpowerup at RX480 8GB er i gjennomsnitt 7-8% bedre enn GTX 970 i 15 av de mest relevante/moderne spill. Og sunn fornuft vil tilsi at dette er en ledelse som bare vil øke, da 970en er et modent kort på dette punktet, mens 480en har en lang framtid med forbedring gjennom drivere. Ikke minst mtp. AMDs overtak i DX12, eller det faktum at eldre AMD-kort har tatt et markant forsprang over like gamle Nvidia-kort de siste 2 årene. GTX 780 er nå knapt bedre enn R9 280X (7970), mens GTX 770/680 knapt slår R9 270X/7870. Vi snakker altså om et forsprang på 20-30% i ytelse enn det, det var når kortene kom ut. Hvorvidt dette skyldes gode drivere fra AMD, bevisst gimping/apati fra Nvidia eller en blanding av begge, så er dette realitetene. Og det er ingen grunn til å tro at det vil være noe annerledes for GTX 970 heller. Vi har jo allerede sett det, der R9 390 gikk fra å være dårligere i nesten samtlige spill til å være best i et overveldende antall av dem. 

Endret av La Menthe
  • Liker 6
Lenke til kommentar

selv om man vanskelig kan si noe med hundre prosent sikkerhet.

Det som iallfall er sikkert er at hva prisene lander på, hva ytelsen til syvende og sist viser seg å være (med driveroppdateringer og custom kort) og da ytelse/pris ikke kan stadfestes ennå.

 

Jeg fikk inn de første prisene for under 2 timer siden. Kanskje liiiitt tidlig å slå spikeren i kista.

Lenke til kommentar

De fleste spill er IKKE DX12

De fleste spillene som nå kommer vil støtte DX12 trolig fra lansering eller ved patching.

Og ja, det ser ut som at 480 kortene gjør det svært bra i testene hvor Dx12 er og spesielt i forhold til us dollar prisen og de kortene de konkurrere mot i andre land.

Prisene akkurat nå er stive i Norge og ikke akkurat et godt argument for å bruke opp til 3500 kr på et 480 , under 2500 og avhengig av kjøleløsning vil jeg si at det er et sabla bra kort for den gjennomsnittelige spilleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste spill er IKKE DX12

 

280X tok igjen forspranget til GTX 780 og 390 tok ledelsen over GTX 970 i DX11-spill. I uansett tilfelle er det verdt å merke seg at DX12 har vært ute i 1 år nå, og sannsynligvis tilgjengelig for spillutviklere litt lengre. At grafikkort gjør det bra i DX12 er betydningsfullt 1-2 år fram i tid. Tro det eller ei, men folk flest kjøper ikke et nytt grafikkort innen 4-5 år.

 

480X gir uansett allerede bedre ytelse enn 970 (som er i sin billigste prisnivå på dette tidspunktet).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...