Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med annet det kommer til å få konsekvenser for butikkene i fremtiden, så tviler jeg på at de kommer til å bry seg, for salg er salg.
Uavhengig av hvem som kjøper.

Men AMD skal ha for at de i det minste prøver å få flest mulig produkter ut til faktiske kunder.

Endret av Cappo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si at for første gang på veeeldig lenge så er denne AMD lanseringen virkelig spennende.

Med Nvidia som har klønet det til voldsomt med sin Ampere lansering og det merkelige valget av samsung har virkelig åpnet dørene for AMD. Tar de ikke store markedsandeler nå så kommer de aldri til å få det til. Dette er Radeon group sin Ryzen mulighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (16 minutter siden):

Må si at for første gang på veeeldig lenge så er denne AMD lanseringen virkelig spennende.

Med Nvidia som har klønet det til voldsomt med sin Ampere lansering og det merkelige valget av samsung har virkelig åpnet dørene for AMD. Tar de ikke store markedsandeler nå så kommer de aldri til å få det til. Dette er Radeon group sin Ryzen mulighet.

Ang Samsung så hadde de ikke noe valg. De valgte TSMC 7nm for proffkortene og Samsung 8nm for konsument. AMD, Apple og mange flere bruker mye av kapasiteten til TSMC. Nvidia var alt for trege med bestillingene sine eller krevde en for lav pris til at TSMC godtok det. At Nvidia landa på Samsung da som er rimeligere og ikke så mye dårligere (ca 10% lavere tetthet vs TSMC 7nm HPC) er ikke så rart. TSMC ville vært bedre og fått ned strømforbruk litt samt trolig nådd høyere klokkehastigheter, men de måtte betalt noen hundrelapper mer pr GPU og hatt enda dårligere produksjonskapasitet.

Ellers enig i at AMD nå har en gylden mulighet til å øke markedsandelene sine. Om de beste RDNA2-kortene ligger rundt 3080 i ytelse og får noe lavere pris vil de nok selge meget bra. Litt spent på om AMD har noen konkurrent vs DLSS som virkelig begynner å ta av nå etter at v.2+ kom.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Cowboystrekk said:

Ang Samsung så hadde de ikke noe valg. De valgte TSMC 7nm for proffkortene og Samsung 8nm for konsument. AMD, Apple og mange flere bruker mye av kapasiteten til TSMC. Nvidia var alt for trege med bestillingene sine eller krevde en for lav pris til at TSMC godtok det. At Nvidia landa på Samsung da som er rimeligere og ikke så mye dårligere (ca 10% lavere tetthet vs TSMC 7nm HPC) er ikke så rart. TSMC ville vært bedre og fått ned strømforbruk litt samt trolig nådd høyere klokkehastigheter, men de måtte betalt noen hundrelapper mer pr GPU og hatt enda dårligere produksjonskapasitet.

Ellers enig i at AMD nå har en gylden mulighet til å øke markedsandelene sine. Om de beste RDNA2-kortene ligger rundt 3080 i ytelse og får noe lavere pris vil de nok selge meget bra. Litt spent på om AMD har noen konkurrent vs DLSS som virkelig begynner å ta av nå etter at v.2+ kom.

Det er et valg å prøve å presse TSM.. husk at de trolig tok dette valget for minst tre år siden.  Hvor bra samsung er kontra tsm er vanskelig å si. Mye av det som skiller er hemmelig som yields etc. Husk også at samsung sin 8nm egentlig er en 10nm node. Og det virker som det er mye trøbbel her med kanselleringen av så mange produkter. 

Det de sparte på wafere har de tydelig brukt på kjøling i stedet for disse kortene er ikke billige å lage. Nvidia vil ikke engang selge sine reference kort siden de trolig ikke tjener penger på dem (og kanskje tom taper).  Og AIB'ene ligger skyhøyt over MSRP..

Enig, AMD må få på plass noe ala DLSS 2.0.. og ikke kløne til driverne sine som de har for vane å gjøre.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja dersom kjøleløsningen gjør det dyrere enn wafer-produksjonen. Godt poeng, montro hva som er svaret på det der?

Ellers la jeg merke til et rykte om at Nvidia utsetter 3080 20 Gig, dette er jo ikke godt nytt i konkurransen. Kan man gjette på katt og muslek mellom Nvidia og AMD, eller har det reelle produksjonskapasitetshensyn som årsak? Er ihvertfall ikke enkelt å forholde seg til informasjonen som foreligger så tidlig før lansering.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (3 timer siden):

Det er et valg å prøve å presse TSM.. husk at de trolig tok dette valget for minst tre år siden.  Hvor bra samsung er kontra tsm er vanskelig å si. Mye av det som skiller er hemmelig som yields etc. Husk også at samsung sin 8nm egentlig er en 10nm node. Og det virker som det er mye trøbbel her med kanselleringen av så mange produkter. 

Det de sparte på wafere har de tydelig brukt på kjøling i stedet for disse kortene er ikke billige å lage. Nvidia vil ikke engang selge sine reference kort siden de trolig ikke tjener penger på dem (og kanskje tom taper).  Og AIB'ene ligger skyhøyt over MSRP..

Enig, AMD må få på plass noe ala DLSS 2.0.. og ikke kløne til driverne sine som de har for vane å gjøre.

https://www.techcenturion.com/7nm-10nm-14nm-fabrication hvis vi ser på faktisk densitet så ligger Samsung 8nm på 61.2 mens TSMC HPC på 66,7, litt under 10%. At samsung 8nm er basert på 10nm spiller egentlig ingen rolle da de har greid å øke densiteten vs 10nm fra 51.8. Samsung sin node er ikke så dårlig som endel skal ha det til med tanke på tetthet (som er svært viktig for energieffektivitet), MEN det ser ut som om det er vanskelig å få til høy kjernehastighet på Samsungnoden. Om det skyldes noden i seg selv eller noe i Ampere-arkitekturen vet jeg lite om. Nvidia ville garantert fått litt bedre ytelse og litt lavere strømforbruk med TSMC, men samtidig betalt noen hundrelapper mer. Var det verdt det mtp at de måtte ha noe kraftigere og dermed dyrere kjøleløsning? Trolig ikke for FE-kortene (3080 og 3090) hvor kjøleren kostet nærmere 150USD (estimert), som sikkert er grunnen til at de har slutta å selge dem. For AIBs trolig mindre da de har valgt rimeligere kjølere som er videreutvikla fra eksisterende produkter. Det verste med valget av Samsung var at de ikke har høy nok produksjon, men alternativet hos TSMC var enda værre. En pest eller ebola situasjon (ikke kolera, den er alt for snill vs pest ;)).

Endret av Cowboystrekk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (37 minutter siden):

Jeg fikk 11761 med mitt 3080 palit umodda stock kjøler. Til sammenlikning :p

så ganske bra resultat på "Big Navi"

Det kan godt være at AMD er kompetetive i Fire Strike Ultra, men det trenger ikke ha en sammenheng med faktisk spillytelse. RX 5700 XT gjør det ca 20% bedre i Fire Strike Ultra enn et 2070 Super, det er rimelig å tro "Big Navi" har tilsvarende fordel i denne testen.

Om det så er tilfelle, snakker vi om noe mellom 2080 Ti og 3080 ytelsesmessig fra Big Navi,

Lenke til kommentar
-=HellBound=- skrev (2 timer siden):

Første bildet av PCB? Hvorfor er ikke minne på? HBM2e? 😛 Er en del leaks rundtom nå bla. firestrike ultra 11500 score. 

https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-6800xt-navi-21-engineering-board-photo-leaked

zzKSHYc.jpg

tPbPLaX.jpg

6800 XT som yter bedre enn 3080, med dårligere specs, og lavere pris, yeah right.

Så det betyr at 6900 XT med 30-70% dårligere specs slår 3090 til halve prisen.

Call bs, kortene er ikke engang gitt ut. Vent på legit tester sier nå jeg, og ikke trolls på twitter.

Hypetrain begynner å bli for dumt nå.

Får vel tonnevis for hate og ekle personangrep på meg nå, fordi jeg er den eneste her som forholder seg til fakta, og de konkrete tallene og spesifikasjonene vi har fått.

Kommer til å rapportere samtlige svar som går på meg som person, eller at jeg er en fanboy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...