Malvado Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Tror dere det kommer 3. Parts kjølere på 4GB utgaven? Ja. Trolig på begge utgavene , men tror at forhandlerne kommer til å prioritere det som de føler vil selge mest, så trolig 8Gb utgaven. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Tror dere det kommer 3. Parts kjølere på 4GB utgaven? Ja. Trolig på begge utgavene , men tror at forhandlerne kommer til å prioritere det som de føler vil selge mest, så trolig 8Gb utgaven. vurderer å skaffe et for folding. Samt leke litt med et AMD kort siden jeg ikke har hatt ett siden X1600XT... Trenger ikke mer enn 4GB da. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Hvis du ikke har hatt amd siden da så høres det ut som du har "valgt feil" en del generasjoner eller at du er super fanboi 3870x2 og 5870 f.eks står seg som gode valg hvis jeg ikke husker helt feil. Endret 28. juni 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Prisene som er på markedet nå er jo litt høye i forhold til hva de skal være : 480X 8Gb utgave : Veiledende utsalgspris 229$ 480X 4Gb utgave : Veiledende utsalgspris 200$ Med riktig kurs blir dette altså : 229 x 8.5141164 = 1949 Kroner / 1702 , greit å huske på at dette er med nettbutikkens avanse, at prisene som regel blir enda høyere her i Norge har jo med at de som selger produktene liker å ta seg godt betalt. En greit utsalgspris hadde trolig vært +500 til +750 på denne prisen og utifra etterspørsel. MSRP inkluderer ikke de ulike lands skatter og avgifter. Legg til momsen på 1949 så får du godt over 2400. Så legger leverandører på det de skal tjene + noen prosent avanse for butikker. Havner fort på 2800 da altså. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Skaffet ikke spill pc før 2012 igjen. Har amd på laptopen, men den egner seg ikke til gaming. Spilte på konsoll siden x360 og ps3 kom ut. Gtx 680 gjorde det bedre enn 7970 når jeg kjøpte det. Nå har jeg 980Ti Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Prisene som er på markedet nå er jo litt høye i forhold til hva de skal være : 480X 8Gb utgave : Veiledende utsalgspris 229$ 480X 4Gb utgave : Veiledende utsalgspris 200$ Med riktig kurs blir dette altså : 229 x 8.5141164 = 1949 Kroner / 1702 , greit å huske på at dette er med nettbutikkens avanse, at prisene som regel blir enda høyere her i Norge har jo med at de som selger produktene liker å ta seg godt betalt. En greit utsalgspris hadde trolig vært +500 til +750 på denne prisen og utifra etterspørsel. MSRP inkluderer ikke de ulike lands skatter og avgifter. Legg til momsen på 1949 så får du godt over 2400. Så legger leverandører på det de skal tjene + noen prosent avanse for butikker. Havner fort på 2800 da altså. MSRP betyr: Manufacturer's Suggested Retail Price. (Halvveis direkte oversatt: Produsentens Foreslåtte Sluttkunde Pris.) Det betyr at produsenten mener at det skal være mulig for utsalgssteder å tjene greit med penger på produktet om de selger til sluttkunde til den prisen. Altså at MVA og avanse til alle leverandør-leddene inkludert utsalgssted er innberegnet i MSRP. Jeg kjenner ikke forholdene i USA så godt, men har lest at "sales tax" er en lokal skatt. Så hvis en webshop med lager i Washington selger til en kunde i California, så legges ikke "sales tax" til på toppen av VAT slik det ville blitt gjort når Wallmart selger sine varer til sluttkunde. Så alle leddene før utsalgssted må betale VAT (MVA), men utsalgssted legger kun til "Sales tax" på toppen av det igjen, dersom de selger til sluttkunde innenfor egen stat. MSRP inneholder altså masse skatt (VAT) bare ikke nødvendigvis "Sales tax". Om produsentene som holder til i Asia selger direkte til Europa kan vi altså trekke fra all VAT som er innberegnet i amerikansk MSRP før europeiske skatter og avgifter legges til. Når en distributør i Tyskland sender til en distributør i Norge blir det altså ikke lagt til VAT fra Tyskland. I stedet legges det til MVA når utsalgssted selger til sluttkunde. Prisen inn til Norge bør altså være mye lavere enn MSRP. Så legges til avanse og MVA i henhold til hva markedet er villig til å betale.. Endret 29. juni 2016 av Gabri3L 1 Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Prisene som er på markedet nå er jo litt høye i forhold til hva de skal være : 480X 8Gb utgave : Veiledende utsalgspris 229$ 480X 4Gb utgave : Veiledende utsalgspris 200$ Med riktig kurs blir dette altså : 229 x 8.5141164 = 1949 Kroner / 1702 , greit å huske på at dette er med nettbutikkens avanse, at prisene som regel blir enda høyere her i Norge har jo med at de som selger produktene liker å ta seg godt betalt. En greit utsalgspris hadde trolig vært +500 til +750 på denne prisen og utifra etterspørsel. MSRP inkluderer ikke de ulike lands skatter og avgifter. Legg til momsen på 1949 så får du godt over 2400. Så legger leverandører på det de skal tjene + noen prosent avanse for butikker. Havner fort på 2800 da altså. MSRP betyr: Manufacturer's Suggested Retail Price. (Halvveis direkte oversatt: Produsentens Foreslåtte Sluttkunde Pris.) Det betyr at produsenten mener at det skal være mulig for utsalgssteder å tjene greit med penger på produktet om de selger til sluttkunde til den prisen. Altså at MVA og avanse til alle leverandør-leddene inkludert utsalgssted er innberegnet i MSRP. Jeg kjenner ikke forholdene i USA så godt, men har lest at "sales tax" er en lokal skatt. Så hvis en webshop med lager i Washington selger til en kunde i California, så legges ikke "sales tax" til på toppen av VAT slik det ville blitt gjort når Wallmart selger sine varer til sluttkunde. Så alle leddene før utsalgssted må betale VAT (MVA), men utsalgssted legger kun til "Sales tax" på toppen av det igjen, dersom de selger til sluttkunde innenfor egen stat. MSRP inneholder altså masse skatt (VAT) bare ikke nødvendigvis "Sales tax". Om produsentene som holder til i Asia selger direkte til Europa kan vi altså trekke fra all VAT som er innberegnet i amerikansk MSRP før europeiske skatter og avgifter legges til. Når en distributør i Tyskland sender til en distributør i Norge blir det altså ikke lagt til VAT fra Tyskland. I stedet legges det til MVA når utsalgssted selger til sluttkunde. Prisen inn til Norge bør altså være mye lavere enn MSRP. Så legges til avanse og MVA i henhold til hva markedet er villig til å betale.. USA bruker ikke Value Added Tax på varer. Sales tax er deres VAT. Leverandører betaler ikke moms, men kunder gjør det. Hva ville du tippe et GTX1080 FE ligger på i kostpris for en butikk? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) USA bruker ikke Value Added Tax på varer. Sales tax er deres VAT. Leverandører betaler ikke moms, men kunder gjør det. Hva ville du tippe et GTX1080 FE ligger på i kostpris for en butikk? Ser nå jeg klarte å knote til linken i mitt forrige innlegg. Har rettet det nå. Der forklares forskjellen mellom VAT og Sales Tax. Hva ting koster inn til butikk har jeg ikke ide om. Men om "alle" butikker bruker Itegra/Norek, så kan man jo lure på hvor mye som blir liggende igjen der.. Endret 29. juni 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 USA bruker ikke Value Added Tax på varer. Sales tax er deres VAT. Leverandører betaler ikke moms, men kunder gjør det. Hva ville du tippe et GTX1080 FE ligger på i kostpris for en butikk? Ser nå jeg klarte å knote til linken i mitt forrige innlegg. Har rettet det nå. Der forklares forskjellen mellom VAT og Sales Tax. Hva ting koster inn til butikk har jeg ikke ide om. Men om "alle" butikker bruker Itegra/Norek, så kan man jo lure på hvor mye som blir liggende igjen der.. FE ligger på 5899. Bruk DNB Valutakalkulator, kjøp 5899 med dollar. Eller bruk Rampage V Extreme Edition 10, 4799. MSRP på henholdsvis 699 og 599. Det er ikke noe mye som "ligger igjen" noen steder når det gjelder hardware i Norge. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 USA bruker ikke Value Added Tax på varer. Sales tax er deres VAT. Leverandører betaler ikke moms, men kunder gjør det. Hva ville du tippe et GTX1080 FE ligger på i kostpris for en butikk? Ser nå jeg klarte å knote til linken i mitt forrige innlegg. Har rettet det nå. Der forklares forskjellen mellom VAT og Sales Tax. Hva ting koster inn til butikk har jeg ikke ide om. Men om "alle" butikker bruker Itegra/Norek, så kan man jo lure på hvor mye som blir liggende igjen der.. Fin link det der, men nå har ikke USA VAT så resonnementet ditt i det første innlegget blir feil. Hvordan skal man bake inn VAT/sales tax i en MSRP når begge deler varierer fra land til land (og stat til stat i USA)? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Jeg ser jeg har missforstått første linken ja. Det var jo et amerikansk selskap som forklarte forskjellen mellom VAT og sales tax. Regnet med at begge deler var i bruk da.. Men når ingen stat i USA har over 11% sales tax, så er det jo ikke vanskelig for AMD i dette tilfellet å bare legge til 11% som en "worst case" scenario. Det er jo uansett bare en foreslått pris. Til syvende og sist er det jo supply&demand som bestemmer utsalgs pris.. Lenke til kommentar
Paddo Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 https://www.techpowerup.com/forums/threads/rumor-rx480-aib-card-leaked-and-tested.223351/page-26#post-3480293 Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Jeg ser jeg har missforstått første linken ja. Det var jo et amerikansk selskap som forklarte forskjellen mellom VAT og sales tax. Regnet med at begge deler var i bruk da.. Men når ingen stat i USA har over 11% sales tax, så er det jo ikke vanskelig for AMD i dette tilfellet å bare legge til 11% som en "worst case" scenario. Det er jo uansett bare en foreslått pris. Til syvende og sist er det jo supply&demand som bestemmer utsalgs pris.. Greit nok, men VAT varierer jo fra 16 til 25%. Har jo sett innkjøpspriser på mange produkter opp igjennom, og er ganske sikker på at VAT ikke er bakt inn i MSRP. Du kan jo bruke eksemplene jeg kom med og regne selv. Si fra hvis du vil ha flere eksempler Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Det jeg mener er at (for å ta noen enkle tall la oss si MSRP er på 220USD) om leverandøren selger Sapphire skjermkort til Newegg for 160 - 180USD. Så kan Newegg tjene 20 - 40USD per kort hvis de selger det i en stat med sales tax på 10% så blir utsalgsprisen 200USD + 20USD sales tax. Da blir AMDs MSRP også den reelle utsalgsprisen i den staten. Men hvis en norsk webshop handler inn de samme skjermkortene så handler de dem ikke inn for 220USD, de går jo rett på leverandør og handler for 160 - 180USD. Så kommer det forsendelse, avanse og mva på toppen før de kommer ut til kunder i Norge. Men utgangspunktet for å regne ut mva er ikke MSRP. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 199$ for 4GB ref på newegg 240-250$ for 8GB ref på newegg. 3.part kjølere blir da sikkert dyrere. Lenke til kommentar
skjamsjung Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Når skal herligheten legges ut for salg? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Når skal herligheten legges ut for salg? Ca kl 15 i dag Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 https://geizhals.eu/powercolor-radeon-rx-480-a1466259.html 2450kr med tysk moms (tror det är 19%) och med butikens påslag. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Noen som tror på tidlig juli for 1060? Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 (endret) Da fant jeg omsider en gaming benchmark for dette kortet, og det ser ut som det ligger bak et overklokka GTX 970 kort på nesten alle spill. Utrolig skuffende, jeg hadde håpet på GTX 980 ytelse for småpenger I tillegg var overklokking nesten ikke mulig, da kortet ble altfor varmt. Endret 29. juni 2016 av Gibblay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå