Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Mottok Asrock Challenger 5700XT kortet på torsdag. Har prøvd det i 1 1/2 dag. Tja, hva skal en si...?  Det er definivt ikke noe Sapphire og til fullpris kan jeg ikke forstå at noen kjøper dette foran Gigabyte, Sapphire eller Powercolor.

Sammenlignet med mitt gamle Sapphire Nitro+ RX580 så føles kortet billig og "løst" når en tar i det.

Med standard innstillinger (1.2v, 2100Mhz maks) blir det VARMT. Ryker fort opp over 90c med en enorm viftelyd. På toppen av det hele lager viftene en eller annen vibrasjonslyd når de når litt under 70%. Har lest om folk som sier at denne går vekk etter en stund...?

Men uansett så visste jeg at jeg måtte tweake det for å bli fornøyd. Prøvde meg med 1950Mhz og 1017mv eller noe først. Dette virket stabilt, men har hatt noen krasjer med lengre tids spilling. Litt vanskelig å vite om det er driverne eller ustabil undervolt siden det er så mange barnesykdommer med Navi. Har det på 1950Mhz og 1050mv nå for å bare være sikker. Skruddene ned viftehastigheten til 45% og støyen og temperaturen ble bedre. Ingen vibrasjonslyd på så "lave" hastigheter. Jeg spiller med 4k60fps så det er ikke alle spill som kjører det så hardt når jeg har vsync på, så da blir det ikke nødvendigvis så varmt (70-75c). Prøver jeg med mer krevende spill og uten vsync kryper det fort litt over 80c med 45-47% viftehastighet.

Må også nevne at jeg overklokka minnehastigheten til 900Mhz.

Må si meg fornøyd med dette selvom, det ikke kan sammenlignet med det gamle Sapphire kortet mitt støymessig etter underklokking og undervolt. Da var Sapphire kortet mitt så godt som stille. Kunne høre de mekaniske harddiskene over skjermkortet under last (63c og 26% viftehastighet).

En av problemene jeg hadde var at freesync ikke virket med displayport kabelen min. Sjekket med CRU og freesync og noe annen informasjon ble ikke fanget opp av skjermkortet. Ganske sikker på at det var noen av grunnen til stutter når jeg lå mellom 59-60fps. Skiftet over til HDMI 2.0 og nå virker det igjen, men får av og til "snø" over hele skjermen i et lite sekund. Får vel få tak i en ny displayport kable da (den virket fint med RX 580, gudene vet om dette er et driverproblem eller hardware).

Kjekt å beta teste for AMD, og håper konsolleierne blir fornøyde til neste år med det harde arbeidet vi legger ned :)

Får se om det blir noen bedre priser på Sapphire Nitro+ eller Powercolor Red devil når butikkene er ferdig med å melke og black friday/cyber monday kommer. Får sikkert solgt dette uten noe stort tap (ble jo kjøpt for 4000kr).

Endret av AMDvidian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gøy! :D

Jeg sliter med viftekontrollen på kortet - si fra hvis du finner en løsning! :)

Tok et døgn mer enn jeg hadde forventet. Men kanskje de i butikken var trege med innregistrering. Vanskelig å vite når jeg ikke har vært tilstede for å spør utleveringsstedet på fredagskvelden.

2019-09-28

15:36 Et varsel er levert til mottaker per sms

Jaja, da blir det først mest gøy på mandag da, likevel.

Lenke til kommentar

Må ha meg nytt kabinett -.- 

Har en grei H110 AIO liggende, men den passer ikke i R3 kabinettet. Så hadde ikke vert for det så hadde jeg brukt den og fått god klaring!

Så jeg tenker litt på dette kabinettet å det skal passe med specs på skjermkort og evt en stor luftkjøler viss jeg velger å bytte ut den jeg har nå til Be Quiet! Dard Rock Pro 4.

Er ganske faan av FD Define kabinettet, de er så stilrene samt god støydemping.

Evt noen andre kabinett i m-atx str å anbefale som er stilrene og har støydemping? (Bryr meg lite om vindu i kabinettet da jeg har litt rgb allergi)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Jeg har MiniC, riktignok med vindu. Har også investert i en del Noctuavifter (2 140mm inn, og 2 120mm ut, pluss push/pulk på cpu-kjøleren. Funker bra hos meg, og er veldig glad i kabinettet ? På toppen kan du velge mellom mesh og plast med støydemping, jeg brukte dremmel og gikk 50/50 med den ene ut-vifta over cpu-kjøler. Ville tvinge luftenstrømmen frem til cupen, siden jeg har overtrekk i kabinettet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg savner, er USB-C i front, men kanskje dagens modeller har dette?

På R6? Ja du kan kjøpe både med og uten usbc, tror du kan kjøpe å sette inn frontpanel del med usbc også som tilbehør.

Du får jo også med og uten vindu, kan også kjøpe dør med vindu som tilbehør du har også R6 med enten hvite vifter/aksenter og en som er helt svart, altså svarte vifter etc, den heter da black out, den med hvitt i heter vel bare define R6.

https://www.komplett.no/product/1044677/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/tilbehoer/fractal-design-define-r6-usb-c-kit

Usbc kit, er bare 1 usbc da, litt lite kanskje.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Hahah. Kappe det som kappes kan!

Hvordan er støynivået sammenlignet med Titan? :p Sikkert enda større forbedring enn hva jeg fikk.

Derfor jeg har kjørt mine grafikkort på Hero 8-kortet i nedre hovedkort slot som kun støtter 8x PCIe enn så lenge. Gidder liksom ikke å drive på å måtte demontere CPU-kjøler framfor å gamble med å kanskje være heldig å nå PCIe-slot release-knappen. Eller måtte lete etter egnet verktøy og/eller kirurghender for å få det til uten å måtte demontere CPU-kjøler først.

Tipper at jeg graver meg et hull til en jobb med å måtte demontere CPU-kjøler i framtiden for å få ut Sapphire-kortet som jeg nå sitter med hendene på.

En helt annen ting:

DDU ser ut som et litt krøkkete greie. Man skal ha grafikkdriverne for hånden og greier. Statement fra utvikler:

Display Driver Uninstaller (DDU) is a driver removal tool that can help you completely remove AMD (ATI), NVIDIA and Intel graphics drivers, Realtek audio driver from your system, without leaving leftovers behind (such as registry keys, folders, files, driver store). Over time these leftover files can cause compatibility issues, such as drivers failing to install, reducing performance or system crashes/freezes. By using DDU you can remove these leftovers and solve many common issues related with GPU drivers.

Dette høres jo egentlig ut som en perfekt jobb for RevoUninstaller Pro. Men kanskje det ikke er så enkelt med drivere som det ellers er med annen software å avinstallere. Men Revo Uninstaller fjerner også registry keys, folders, files, men kanskje ikke driver store?
Endret av G
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele guiden ferdig enda. Så bare innledningsvis at de foreslår å lete fram driver før man laster ned DDU.

https://www.wagnardsoft.com/content/ddu-guide-tutorial

Måtte også google hvordan man går i Safe Mode. Har vært i det før, men aldri på Windows 10 før nå:

How do I boot Windows 10 in Safe Mode?
Click Windows-button → On/Off.
Hold down the Shift key and click Restart.
Click the option Troubleshoot and then Advanced options.
Afterwards go to “Advanced options” and click Start-up Settings.
Under “Start-up Settings” click Restart.
Several boot option are displayed. ...
Windows 10 is now starting in Safe Mode.

Nå skal jeg kose meg med å pakke ut det nye grafikkortet  :wee:

Edit2:

Satan, blir våt av å bare se på innpakningen (esken).

Selv esken var lekker  :dribble:

post-30484-0-71747500-1569840251_thumb.jpg

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele guiden ferdig enda. Så bare innledningsvis at de foreslår å lete fram driver før man laster ned DDU.

https://www.wagnardsoft.com/content/ddu-guide-tutorial

Måtte også google hvordan man går i Safe Mode. Har vært i det før, men aldri på Windows 10 før nå:

Nå skal jeg kose meg med å pakke ut det nye grafikkortet  :wee:

Edit2:

Satan, blir våt av å bare se på innpakningen (esken).

Selv esken var lekker  :dribble:

Hysj, ikke fortell oss om koseturen på do du nå snart har ! Ha ha ha ha :p

Huff, må prøve å få til noen kroner til så jeg kan oppgradere snart skjermkortet som sitter i pcen, mye bra hardware der ute nå til en overkommelig pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder ikke å bruke mye tid på riktigste kameravinkler og oppsett. Har ihvertfall sørget for greie lyskilder. Vil i gang på software-siden snarest:

Med "gladpack" på, de tar det seriøst hos Sapphire:
post-30484-0-13736200-1569842294_thumb.jpg

Og noen flere bilder. Siste bilde viser klaring på Be-Quiet Dark Pro

post-30484-0-72909700-1569842346_thumb.jpgpost-30484-0-29128600-1569842354_thumb.jpgpost-30484-0-22039400-1569842363_thumb.jpg

Her vises klaring:
post-30484-0-88016400-1569842369_thumb.jpg

Kabelrydding kommer jeg til å skyve fram i tid. Skal huske på å koble strøm til grafikkortet (slapp av)  :wee:
Har bestillet en Be-Quiet vifte til å erstatte den brune Noctua'en i toppen av kabinettet som vist for noen uker siden.

post-30484-0-00006700-1569845397_thumb.jpg

Forlater åstedet slik, kriminellt. Men, tviler på at luftflyten blir så vanvittig redusert i og med at brorparten av kablene ligger utenfor senter inni kabinettet. Men selvsagt så kan det gjøres mye bedre.
Dette er også en grei måte å huske hvordan ting ser ut inni kabinettet. For det å skulle drasse det fram fra en krok under pulten hver gang man skal sjekke hvordan var det nå igjen det så ut..
Tok ut 3 harddisk caddies for å lage rom til montering av grafikkortet. Noe som burde øke litt på luftflyt også.
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder ikke å bruke mye tid på riktigste kameravinkler og oppsett. Har ihvertfall sørget for greie lyskilder. Vil i gang på software-siden snarest:

Med "gladpack" på, de tar det seriøst hos Sapphire:

Og noen flere bilder. Siste bilde viser klaring på Be-Quiet Dark Pro

Her vises klaring:

Kabelrydding kommer jeg til å skyve fram i tid. Skal huske på å koble strøm til grafikkortet (slapp av)  :wee:
Har bestillet en Be-Quiet vifte til å erstatte den brune Noctua'en i toppen av kabinettet som vist for noen uker siden.

Forlater åstedet slik, kriminellt. Men, tviler på at luftflyten blir så vanvittig redusert i og med at brorparten av kablene ligger utenfor senter inni kabinettet. Men selvsagt så kan det gjøres mye bedre.
Dette er også en grei måte å huske hvordan ting ser ut inni kabinettet. For det å skulle drasse det fram fra en krok under pulten hver gang man skal sjekke hvordan var det nå igjen det så ut..
Tok ut 3 harddisk caddies for å lage rom til montering av grafikkortet. Noe som burde øke litt på luftflyt også.

Ser bra ut og du har greid å ikke begå dødssynden som er å ha en strømtilkobling til skjermkortet og har brukt 2 kabler isteden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...