Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Har du fått kortet? :) Jeg får mitt i morgen :)

Har fått sporingsnummer i dag. Så det lunker vel avgårde fra Sverige i dag tenker jeg med Postnord.

Surfer fra den gamle skrøpelige 2-kjerne i5 intel laptop'en jeg ga kr 2500 for brukt, hvor jeg la inn en ekstra Samsung sekundær SSD til den som stod i som er veldig liten i kapasitet. Samt den har kun 16 Gig RAM som jeg oppgraderte den til. Men den er ikke kjempesprek. Grei surfemaskin pluss litt mer enn det.

Så fikk innlevert GTX 1660-kortet forhåpentligvis på åpent kjøp med 2 døgns buffer på min side. Skal uansett ikke nytte PC i helgen, så om det skulle gå til mandag så får så være. Har vel det nye kortet kanskje på fredag/lørdag alt ettersom når sentral og biler til Postnord har sitt virke. GTX 1660 var et strengt tatt nødvendig kjøp for å kunne være på den nye PC aktiv på internett. GTX 1060 var det kortet jeg hadde nesten 50 dager på åpent kjøp før det.

Men 27 fps på den mest beintøffe benchmark på GTX 1660-kortet. Fuck it, kan jo ikke ende på noe sånn.

Har nok gamle skrøpelige PC'er jeg kunne ha kommet meg på internett med, så jeg blir ikke avlogget internet med det første, tilfelle krise. Da er et verre med bredbåndet, tilfelle det tar kvelden en dag. Da måtte en ha mobilsurfet seg til internett. Muligens jeg har en gammel 3G ispinne til å surfe på SIM-kortet med også liggende i krisetilfelle.

Edit:

Nice, tok kun 9 timer for det å nå fram til Oslo fra Sverige i 23-tiden i kveld. Nå skal det vestover   :)

Bestillet i dag før kl 14   :wee:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde kjøpt et kort med referansekjøler personlig. Den ene vifta på kortet vil jo bli praktisk talt meningsløs i det kabinettet, og vil sannsynligvis ende opp med å støye mer.

Vurder å gå for referansekort, men er det store forskjellar på leverandørane her? Ser Elkjøp har det kortet her fra Asus, og dei har jo grei returordning om det skulle være bomkjøp.

https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/46521/asus-radeon-rx-5700xt-grafikkort-8-gb?scid=Pricecomparison2989_5_False&utm_id=Pricecomparison2989_5_False

Lenke til kommentar

Vurder å gå for referansekort, men er det store forskjellar på leverandørane her? Ser Elkjøp har det kortet her fra Asus, og dei har jo grei returordning om det skulle være bomkjøp.

https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/46521/asus-radeon-rx-5700xt-grafikkort-8-gb?scid=Pricecomparison2989_5_False&utm_id=Pricecomparison2989_5_False

Heilt lik, som regel så er ASUS korta litt dyrere pga ASUS skatt viss man kan kalle det det ;)

Så skal du ha referansekort så finn det billigste du kan på prisjakt.no

Edit: Ser at det kortet er det billigste pr dags dato :) 

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Da har jeg ihvertfall landet på et skjermkort som blant de artigere å eie (antar jeg). Så om jeg blir sittende med dette pga. jeg er for treig med å nytte åpent kjøp igjen så er det ikke det største minuset som kan skje. Da er det kun de 5 tusen det står om, altså siden de sannsynligvis er omdisponerbare i noen dager. Så er spent på hva som skjer i oktober nå. Om det trigger lysten på å lete videre eller ikke  :)

Kl 05:44 så forlot kortet mitt Oslo i dag morges for videretransport. Er mulig det blir litt delay med monteringen. Det kommer helt an på om jeg får det i dag det, eller om det kommer i morgen. For er med på en helgeaktivitet hvor jeg er vekk i fra den deilige PC-boksen min dessverre. Tilbake på søndag da.

Det neste jeg kommer til å lure på er hvordan dette Asrock-kortet kommer til å yte i forskjell. Om det blir verdt å bytte til det dersom det i det hele tatt kommer til denne delen av verden omsider. Eller om det er noe annet som vil trigge lysten i midten av oktober. Man vet jo aldri om AMD gir ut noe nytt sprekere snacks i midten av oktober. Og om man får disse her på berget uti februar 2020 fra de norske nettbutikkene, elns.  :lol:

Eneste lysten ved å bytte blir evt. de 6 utgangene. Det er det eneste så langt ihvertfall. Det har vel 10 +1 Phase Power da, men får jeg noen glede av slikt?

https://www.asrock.com/Graphics-Card/AMD/Radeon%20RX%205700%20XT%20Taichi%20X%208G%20OC+/

l86MADgJZURoOaOM.jpg

10+1Phase-Power-Radeon%20RX%205700%20XT%

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glede meg selv til kortet, får det mest sannsynelig i ettermiddag å jeg håper å trur at det blir en god oppgradering fra 1.gen Titan :D

Ser i de fleste spill så er det GPUen som holder meg igjen, så håper jeg ser med mine egne øyner forskjell :D

Men om det blir montering er noe annet da fruen kommer en tur å skal være til lørdag :O

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Har ordnet meg barne- og konemorfri i høstferien ? Jeg bestilte kortet fra netonnet (5190,-) onsdag 1500, i går ble det sendt, og i dag 0935 kunne jeg hente det på Kiwi-posten. Riktignok betalte 79 kr for rask levering, men nå sitter jeg faktisk med esken på fanget ? Men det er svææææært ?

Ingen som hadde noen tanker angående Trixx vs Afterburner?

Endret av Sarasin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ordnet meg barne- og konemorfri i høstferien Jeg bestilte kortet fra netonnet (5190,-) onsdag 1500, i går ble det sendt, og i dag 0935 kunne jeg hente det på Kiwi-posten. Riktignok betalte 79 kr for rask levering, men nå sitter jeg faktisk med esken på fanget Men det er svææææært

Ingen som hadde noen tanker angående Trixx vs Afterburner?

Hvis Afterburner funker, da ser jeg ingen grunn for å bruke trixx. Afterburner er det jo evige muligheter på, og den blir stadig oppdatert. Derfor bruker jeg Afterburner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor kanskje mer grisgrent til enn deg Sarasin. Vestlandet vet du, er ikke det samme som Østlandet i avstander fra Sverige. Kan jo håpe at det skjer en oppdatering rundt midnattstider. Ellers har det ikke skjedd noe . Er nesten så jeg vil tro at det blir å vente til mandag med å hente det nå da jeg ikke får anledning på ettermiddagen i morgen. Hadde jo vært greit å få det i hus, men det får ligge tryggt over helgen på hentepunktet da regner jeg med. Får uansett ikke anledning til å montere det på fredag dersom det kjøres ut med ca. kl 15-16 bil. Men får rett og slett se an, når sporingen oppdateres.

2019-09-27

03:30 Forsendelsen er ankommet utkjøringsterminal 

2019-09-27

08:04 Forsendelsen er på vei til utleveringsstedet   :w00t:

Postnord er konge, ift. til middelmådige tregere oldingen Posten.no

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Afterburner funker, da ser jeg ingen grunn for å bruke trixx. Afterburner er det jo evige muligheter på, og den blir stadig oppdatert. Derfor bruker jeg Afterburner. 

Bruker Trixx kun på grunn av Trixx Boost-funksjonen.

Uansett hva jeg velger så får jeg ingen fan control i det hele tatt - virker som viftene skal stå stille frem til omtrent 50 grader, og deretter er det 67% vifte. Det liker jeg dårlig...

Noen som kan hjelpe meg med å løse dette?

Lenke til kommentar

2019-09-27

03:30 Forsendelsen er ankommet utkjøringsterminal 

2019-09-27

08:04 Forsendelsen er på vei til utleveringsstedet   :w00t:

Postnord er konge, ift. til middelmådige tregere oldingen Posten.no

Gøy! :D

Jeg sliter med viftekontrollen på kortet - si fra hvis du finner en løsning! :)

Lenke til kommentar

Ok, har lekt litt og prøvd litt. Gikk inn i Global settings i Radeon software, og videre til Global Wattman. Dette er noe jeg aldri har brukt før, men ser ut som det funker (foreløpig). Under "Fan & Temperature" setter man fra automatic til Manual under "Speed/Temperature". Deretter valgte jeg følgende"dots":

25c = 10%

40c = 10%

60c = 25%

85c = 35%

100c = 100%

Opplysningene i Rivatuner samstemmer ikke med disse prosentene, men det fungerer i alle fall. Ligger stabilt på 65-70c i Furmark 1440p (alt på maks) over tid (15 minutter).

Har ikke tulla med noe undervolting og greier, fordi jeg ikke kan noenting om det :p Du kan jo prøve å se om det funker.

OBS: Fjernet haken i Afterburner som sier "Enable user defined..."

Spørsmål:

Hvilken temperatur er den viktigste å lese av på GPU? Det finnes jo noen forskjellige :p

-GPU Temperature

-GPU Memory Junction Temperature

-GPU VR VDDC Temperature

-GPU Hot Spot Temperature

-GPU VR MVDD0 Temperature

-GPU VR MVDD1 Temperature

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Ok, har lekt litt og prøvd litt. Gikk inn i Global settings i Radeon software, og videre til Global Wattman. Dette er noe jeg aldri har brukt før, men ser ut som det funker (foreløpig). Under "Fan & Temperature" setter man fra automatic til Manual under "Speed/Temperature". Deretter valgte jeg følgende"dots":

25c = 10%

40c = 10%

60c = 25%

85c = 35%

100c = 100%

Opplysningene i Rivatuner samstemmer ikke med disse prosentene, men det fungerer i alle fall. Ligger stabilt på 65-70c i Furmark 1440p (alt på maks) over tid (15 minutter).

Har ikke tulla med noe undervolting og greier, fordi jeg ikke kan noenting om det :p Du kan jo prøve å se om det funker.

OBS: Fjernet haken i Afterburner som sier "Enable user defined..."

Spørsmål:

Hvilken temperatur er den viktigste å lese av på GPU? Det finnes jo noen forskjellige :p

-GPU Temperature

-GPU Memory Junction Temperature

-GPU VR VDDC Temperature

-GPU Hot Spot Temperature

-GPU VR MVDD0 Temperature

-GPU VR MVDD1 Temperature

Bruk heller Afterburner til å justete viftehastighet, den tillater fanstop i motsetning til wattman.

Undervolt gir deg noen prosent ekstra ytelse og lavere forbruk. Tipper du lett kan sette volt til 1150mv, muligens helt ned i 1100mv uten problemer. Gir 2-5% bedre ytelse og ca 30W lavere strømforbruk hos meg ihvertfall med 5700 xt referansekort:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...