Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betale 1000kr for samme ytelse. Bedre å betale 1000kr mer for bedre ytelse :p

Nå har jo jeg et referansekort med blower, som jeg betalte 4500kr for.

Komplett har nå lagt ut ASUS Rog Strix utgaven, til 5890,-

https://www.komplett.no/product/1135920/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-radeon-rx5700xt-rog-strix-oc#

Prismessig er jo det tilsvarende 2070S, som i de fleste målinger yter litt bedre (5-10fps):

https://www.komplett.no/product/1134354/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-rtx-2070-super-ventus-oc#

Jeg ville følge litt med prisen på partnerkortene i tilfelle jeg ved å bruke minimalt med ekstra kroner, kunne få et kort som gikk litt kaldere og blåste mindre, men om jeg må opp 1400kr er det ikke verdt det i mine øyne. Jeg har i mitt Meshify S2-kabinett ikke problemer med temperatur eller støy på kortet med mitt bruk.

Edit:

Leste nå testen til Guru3D og det ser ut til at jeg kan forvente -5DB under load, men tilsvarende temperaturer som på blowern. Ytelsesmessig skiller det 2-3FPS. Da beholder jeg nok bare blowern. :)

Edit2:

Der kom Asus sitt TUF3 til 5490,- Kanskje det er håp likevel?

https://www.komplett.no/product/1136114/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-radeon-rx5700xt-tuf-3#

Edit3:

Og Sapphire Pulse til 4899,-

https://www.komplett.no/product/1136233/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/sapphire-pulse-radeon-rx-5700-xt

Endret av iknutis
Lenke til kommentar

Ikke gæli!

Hva er egentlig denne ultra hypen? Er ikke "ultra" bare en setting for noobs som ikke vet hva den forskjellige eyecandy gjør i spill? :p Jeg spiller alt med "custom" settings .. 

De som bare aktiverer Ultra uten å gå igjennom settingene etterpå kan vel tilhøre den kategorien og sløser fort med ressurser.

Men mange bruker ultra utrykket for å forenkle at de har ultra der det teller og justert ned der det ikke har noen hensikt og det kan være helt ned i low eller off. 

Men likevel har man da enkelte settinger godt over High.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Gammelt eller ei, det slår tredepartskortene til RX 5700 på spill. Og det er marginale forskjeller der 5700 scorer bedre.

Ulempene med 1080Ti må isåfall være støy og strømforbruk?

Radeon image sharpening, samt det at 1080ti ikke kommer til å få noen prosenter ytelse ut av nye drivere; det kommer 5700 til å få.

Koster et 1080ti over 3000,- brukt er det bare å glemme å kjøpe noe annet.

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mye god, oppklarende info her! 

Sitter i akkurat samme situasjon med et R9 390, hvor jeg nettopp har oppgradert til 3700X (med B450), men avventer GPU til ting har roet seg litt. Blir i utgangspunktet 144hz på 1080p, så ser etter en midlertidig oppgradering før RTX30/5900XT.

Er det noen gode modeller på bruktmarkedet evt hva er en OK pris for et 1660Ti eller tilsvarende som vil gi en boost sammenlignet med nåværende kort?

Mitt svar til KimRL var basert på at han selv har sett ut fra reviews at RTX kort som 2070S nok er overkill for 1080p oppløsning. Han sa heller ikke hva slags kort han har fra før, om noe. I Norge er 1660Ti et av de kortene som gir desidert best ytelse per krone, om vi ikke regner med RX570/580, som uansett ikke vil være aktuelle som oppgradering for deg. Men hvor mye av en oppgradering det er fra et R9 390 blir vanskelig å beregne, det er jo ikke akkurat overflod av benchmarks på 390 i dag. Jeg vil tro at R9 390's 8GB VRAM endelig gjør at det skiller seg vesentlig positivt ut fra GTX970, ettersom de fleste spill i dag lanseres med HD Texturs som default i preset'en "Ultra".

Du kan for eksempel se hvordan GTX1060 6GB var bare 6% raskere enn 3GB versjonen i september 2016, mens det i dag er 11,1% raskere. Der ser du også 390 lå 3% bak 1060 3GB den gang. Jeg tror altså at 390 nok ligger nærmere 1060 6GB i dag, enn 3GB versjonen. Da kan du videre se at 1660Ti ut fra den listen er ~38-40% raskere enn R9 390/6GB GTX1060.

Ikke noen kjempe oppgradering altså, men for streaming, kanskje likevel en svært fornuftig oppgradering. NVENC stjeler ikke mer enn ~3% av skjermkortets fps når man streamer. Mens software encoding på CPU i stedet med bare en 6 kjerners Ryzen R5 3600... Det vil nok koste vesentlig med ytelse. Gamers Nexus viste vel at man kunne regne med en halvvering i fps på spillerens side med en 2600X.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye gode poeng, som egentlig oppsummerer min forvirring de siste månedene.

Skjærte gjennom og bestilte Sapphire Pulse 5700xt nå - satser på at jeg ikke endte bakerst i køen til Komplett!

I går lå det kortet med leveringsdato i slutten av august, nå ser jeg de har endret det til bestilles ved ordre. Tipper du har det i månedsskiftet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...