Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Definér Navi MK.2? O.o

Forestill deg at den kommende 150 dollars 3400G APU'en hadde like stort Raytracing "potensiale" som et 2080Ti... Latterlig ikke sant? Vel... Om etterfølgeren "4400G" til neste år kommer i form av en APU med en Zen 2, eller 3 chiplet, og en 16CU RDNA2 GPU chiplet... Tror du en slik ville kunne matche et 2080Ti? ;)

Det var et "trick question", den vil i praksis ha det dobbelte... :p

(Edit: En liten unøyaktighet der som kan missforstås, så jeg bør kanskje forklare/utdype. Potensialet vil være bitte litte granne høyere for 2080Ti, så potensialet til "min" hypotetiske "4400G" ville bare nesten matche 2080Ti's potensiale.

Problemet er at 2080Ti's potensiale på 10 GigaRays er et helt uinteressant tall, det er utregnet når 2080Ti gjør ingenting annet enn å raytrace ett triangel. I virkeligheten er 2080Ti's antall GigaRays sporet i et spill som BFV, rundt 3,5 GigaRays. Det er grunnen til at 2080Ti bruker mindre strøm med "RTX" skrudd på, enn uten: 2080Ti (vel alle Geforce RTX skjermkort selvsagt) kan ikke benytte shaderne til noenting annet mens det raytracer...

Dette er hva AMDs ny-publiserte patent viser at de har løst; ikke bare at RDNA2 er flere ganger mer effektivt, men at de har løst det på en måte slik at de kan gjøre begge deler på likt; både raytrace og bruke shaderne til andre oppgaver samtidig.

Så når jeg skrev at "4400G" vil i "praksis ha det dobbelte", så mente jeg ikke dobbelt så stort potensiale, jeg mente dobbelt så høyt faktisk antall sporede stråler. ;) )

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Det er klart Nvidia fanboys vil tro det. Men AMD fanboys vil ha rett, og da tror de jo ikke lenger. ;)

Som (jeg tror jeg har) sagt (her) tidligere; Nvidia har ikke en sjanse i helvete i en priskrig mot RX 5700/XT. Nvidia har nok penger til at de kan tåle å tape noe penger på en eller 2 SKU's. Men AMD ville nådd sitt mål om fortjeneste (Mener Lisa Su sa de har oppjustert det til ~43% i et investor møte nylig?) på 5700XT til en langt lavere pris enn de nå ble "tvunget" ned på.

Det smarte Nvidia har gjort, er altså å ta livet av 2070 vanilla, og å gjøre begge 2060 kortene til nedkuttede versjoner av chipen de er basert på. Så de chipene som ikke lenger trenger bli til 2070 siden den er kansellert, eller nå på grunn av defekter i silisiumen ikke kan bli Quadro/Mobile/Max-Q (som Nvidia har mye høyere inntekt på), kan i stedet få et liv som 2060S, og en prosentandel av de chipene igjen som ikke kan brukes som 2060S en gang, kan fortsatt bli 2060 "vanilla" i stedet. Så dette gjorde Nvidia litt mer robuste til å møte konkurransen i dette segmentet.

MEN... Det er fremdeles en litt over 80% større chip! Det slår ut negativt for Nvidia i 2 omganger; Det totale antallet chipper de kan få ut av en wafer går drastisk ned, og det totale antallet "salvageable" chips av dem igjen i prosent, blir også vesentlig lavere enn når man produserer chiper på nesten halvparten av arealet.

2060S og 5700XT er ellers ganske like; samme minnebuss bredde, samme mengde VRAM, og identisk VRAM hastighet. Så disse kortene koster mye det samme å produsere... Utenom selve chipen. ;)

Nå, hvorfor fanboysa heier på selskapene "sine" over dette er jo en annen sak. Og en ganske dum en sådan. AMD fanboys: "He he, vi vant!"... Eh, nei... AMD vant, ikke dere. Og AMDs seier her gjorde at de klarte å holde prisen på kortene sine høyere enn vi som forbrukere normalt ville ønsket. Så hvordan dette er en seier for AMD fanboys blir sånn sett et mysterium. Og det samme med Nvidia fanboys; ikke bare vant ikke Nvidia, de var heldige som slapp unna med skrekken... Og igjen, ikke til fordel for forbrukere som ønsker seg rimeligere skjermkort...

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så dette skjer? :D Hvordan skal jeg da stille meg til en totaloppgradering med X570-hovedkort og Navi-GPU de kommende månedene? Dersom jeg kjøper hovedkortet (vet dette bikker litt offtopic), vil disse nye (mk.2-kortene) fungere?

Lenke til kommentar

Så dette skjer? :D Hvordan skal jeg da stille meg til en totaloppgradering med X570-hovedkort og Navi-GPU de kommende månedene? Dersom jeg kjøper hovedkortet (vet dette bikker litt offtopic), vil disse nye (mk.2-kortene) fungere?

Jepp, dette skjer. ;)

Og det er klart disse fremtidige skjermkortene også vil fungere flott på et X570 hovedkort. Men det vil de jo for såvidt mest sannsynlig på alle nåværende hovedkort av en viss kvalitet. :)

Men, disse kortene er såpass langt inn i fremtiden, at det er vanskelig å gi noen definitive råd om hva som er "lurt" å gjøre. Om du er Røkke kjøper du selvsagt bare 2080Ti x2 og koser deg med det uten å tenke noe mer over saken inntil de nye kortene kan kjøpes. Beveger vi oss nedover i folks inntektsgrunnlag kan det imidlertid bli en svært kjip affære å kjøpe selv bare ett 2080Ti i dag. På en måte handler det jo rett og slett om hva hver enkelt synes er "mye" penger. Eller synes er en "passende" sum for et skjermkort som man potensielt kun vil være fornøyd med i litt over ett år. Og for noen ville jo det vært tilfelle uansett hva som kommer. ;)

Når det gjelder de kommende 5700/XT, som nå har fått et lite priskutt. Så har jeg litt troen på den rimeligste av dem som "ventepølse". Ut fra aktiviteten i denne tråden tror jeg 5700/XT kommer til å bli litt flopp, til tross for et par svært attraktive features. Men det betyr i så fall kanskje at prisen neppe blir så veldig presset, og vi kan kanskje håpe på lavere priser enn MSRP relativt kjapt... I USA... I Norge er det slett ikke lett å forutse priser på AMD skjermkort. :p

Lenke til kommentar

Slippes det tester i dag 15.00?

Jeg vil tro det. Men jeg bryr meg i grunnen kun om HWUB/Techspots review. Og den blir sluppet på YT ~12 timer etter Ryzen review'en på grunn av YT's algoritmer. Om de slipper 2 videoer på likt, så ender videoene opp med å "sloss" innbyrdes om synlighet på platformen. Og de ender da opp med å tjene mindre per video, så de valgte å prioritere den lanseringen som har mest forventning koplet til seg; CPU'ene...

Lenke til kommentar

Lest flere tester nå og 5700XT ligger såvidt over 2070, og litt under 2070S, strømforbruk såvidt over 2070 så bra til AMD å være, men totalt sett ikke helt på nivå med de grønne. 5700 derimot ble jeg mer imponert over, ytelse mellom 2060 og 2060S og strømforbruk på nivå med vanlig 2060, dvs det slår de grønne på effektivitet. Så er spørsmålet om man vil ha RT da, ønsker man det er nok de grønne mer å satse på pr idag. Vil dog si at 5700 og 5700 XT er de klart beste kortene fra AMD over lavbudsjettklassen nå med tanke på ytelse\strømfobruk\pris

Lenke til kommentar

Lest flere tester nå og 5700XT ligger såvidt over 2070, og litt under 2070S, strømforbruk såvidt over 2070 så bra til AMD å være, men totalt sett ikke helt på nivå med de grønne. 5700 derimot ble jeg mer imponert over, ytelse mellom 2060 og 2060S og strømforbruk på nivå med vanlig 2060, dvs det slår de grønne på effektivitet. Så er spørsmålet om man vil ha RT da, ønsker man det er nok de grønne mer å satse på pr idag. Vil dog si at 5700 og 5700 XT er de klart beste kortene fra AMD over lavbudsjettklassen nå med tanke på ytelse\strømfobruk\pris

Har du sett noen reviews som kikker mer i dybden? Altså FidelityFX og Anti-Lag?

Lenke til kommentar

Har du sett noen reviews som kikker mer i dybden? Altså FidelityFX og Anti-Lag?

Anti-lag er bare for de "lette" kompetitive spilla, som Overwatch, CS, fortnite etc...

For AAA spill så kan det bli dårligere ytelse i følge AMD. 

Lenke til kommentar

HWUB sin review gjorde meg enda mer positiv til 5700/5700XT. Med strømforbruk på hele systemet bruker 5700XT omtrent identisk som 2070S og yter et par % under. 5700 yter ca som 2060S og bruker litt mindre strøm. Ser fram til tredjeparts, mindre støy og varme og bedre ytelse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...