Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bl.a. Toms HW har foreløpig latt være å publisere Sapphire "lekkasjen" da de mener det er stor sannsynlighet for at den er fake...

Ja, det var liksom det.

Det har jo lenge vært AMDs greie å tilby mest bang4buck og at de nå plutselig skal legge seg likt med Nvidia i pris, når Vega 56/64 allerede oppnår samme ytelse som disse to Navi kortene skal ha.

Lenke til kommentar

Gjenstår å se hva reel ytelse blir, ofte så er det store avvik på 3dmarkismen og hva man opplever under spilling , noen kombinasjoner gir langt bedre ytelse og man føler det er bedre flyt selv om fps kanskje ikke når 100, mens i andre tilfeller er det kun når man ser 200 fps at man føler at spillet ikke "lagger".

Sånn kan jeg ærlig innrømme at det finnes en god del spill der det hakker hos Amd og det funker godt hos Nvidia, motsatt skjer også men litt sjeldnere hos Amd så håper at de har virkelig tatt tak i dette som jeg antar er litt pga arkitektur også.

Lenke til kommentar

man sjekker alltid benchmark på spilla man faktisk skal spille. eks. rx580 og gtx1060(mulig det var ti, det husker jeg ikke, men dette er bare et eksempel.) ligger veldig likt om man tar snittet av 30 spill. men de spriker med opp til 30% ytelse forskjell på enkelte spill.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Som ventet kom det ikke så veldig mye informasjon om Navi på Computex.

Vi vet nå at kortene slippes under Radeon RX 5000 serien. Påstås at ytelse pr MHz går opp med 25% sammenlignet med Vega, og at effektforbruket samtidig skal gå ned. Usikker på om det bare er ved "stock" Vega, eller om det faktisk er noe å hente sammenlignet med undervoltet Vega. Navi kommer til å benytte GDDR6 minne, så da får vi håpe de er i stand til å prisene kortene sine bra.

Mer informasjon på E3 (10. juni), og lansering i juli.

https://www.anandtech.com/show/14412/amd-teases-first-navi-gpu-products-rx-5700-series-in-july-25-improved-perf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som ventet kom det ikke så veldig mye informasjon om Navi på Computex.

Vi vet nå at kortene slippes under Radeon RX 5000 serien. Påstås at ytelse pr MHz går opp med 25% sammenlignet med Vega, og at effektforbruket samtidig skal gå ned. Usikker på om det bare er ved "stock" Vega, eller om det faktisk er noe å hente sammenlignet med undervoltet Vega. Navi kommer til å benytte GDDR6 minne, så da får vi håpe de er i stand til å prisene kortene sine bra.

Mer informasjon på E3 (10. juni), og lansering i juli.

https://www.anandtech.com/show/14412/amd-teases-first-navi-gpu-products-rx-5700-series-in-july-25-improved-perf

Vel, du glemte å nevne at RX5700 slo 2080Ti med litt over 60% i den ene testen da. ;)

Men også at Navi ikke er "GCN", men i stedet deres nye "RDNA".

Strøm effektivitet er også litt oppe i luften fremdeles. Noen rykter hadde det jo til at det var et "problem". For meg ser det ut som om størrelsen på chip'en er ganske liten. Og at de kanskje av den grunn har gått for høye frekvenser, og dermed rett og slett ikke prioritert strøm effektivitet. Et raskt overslag fra et av de mer kapable hodene på HWUBs discord anslo at Navi med 40CU vil trenge å kjøre på rundt 2GHz for å slå 2070 med AMDs oppgitte 10%. Om det er cirka der RX5700 ligger, så vil det være ganske interessant å se hva den kan gjøre på ~18-1900MHz med litt UV. Det kan altså være snakk om en svært svært energi effektiv arkitektur, bare AMDs nå vanlige problem, er at de ikke har råd til å lage mange forskjellige chip'er.

Så chipen på RX5700 kan være "the full fat" av chipen på den. Men som de i stedet for å la kjøre på lave frekvenser og knuse 2060 både i energi effektivitet og ytelse, i stedet tyner maks på frekvens for å måle seg mot RTX2070 i stedet. Det er jo et mye mer attraktivt prispunkt å sikte seg inn på...

Rykter har også handlet om at Navi skal ha HW støtte for RT, men det ble ikke nevnt med et ord. Men det vil jo kanskje være naturlig å spare til E3 uansett. :)

Lenke til kommentar

Men også at Navi ikke er "GCN", men i stedet deres nye "RDNA".

Det er GCN, men måten Compute Unites er distribuert ut over brikken er ganske annerledes sammenlignet med tidligere GCN-brikker (Sammenlignet med tidligere GCN-brikker er dette den første "major revision").

Men det er også gjort en del endringer i cache-hierarkiet for å prøve å løse utfordringene AMD tidligere har hatt med minnnebåndbredde (GDDR6 har lavere båndbredde enn HBM2). Vega var optimert for compute, Navi er optimert for grafikk.

Flere detaljer kommer 10. juni.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er GCN, men måten Compute Unites er distribuert ut over brikken er ganske annerledes sammenlignet med tidligere GCN-brikker (Sammenlignet med tidligere GCN-brikker er dette den første "major revision").

Men det er også gjort en del endringer i cache-hierarkiet for å prøve å løse utfordringene AMD tidligere har hatt med minnnebåndbredde (GDDR6 har lavere båndbredde enn HBM2). Vega var optimert for compute, Navi er optimert for grafikk.

Flere detaljer kommer 10. juni.

Det er vel fullstendig umulig for next gen å ikke ha noe GCN i seg ja.

Men en ting jeg har lurt på som du kanskje er rette mann å spørre om: Jeg har hørt at Radeon VII's Infinity Fabric Link ikke kan skrus av, og trekker så mye som ~40-50W til tross for å ikke være i bruk på R7. Vet du nok om arkitekturen til å kunne si om det er noe sannhet i det?

Lenke til kommentar

Det er i alle fall en del endringer i arkitekturen til kommende AMD gpu'er som vil gjøre at det er enklere å fordele ytelsen på flere nivå, litt tidlig for meg å si hva fordelene / ulempene blir av dette men jeg vil anta at resultatene vil være ganske så fleksible i de forskjellige spillene.

Når det gjelder HKS så er han Nvidia spesialist så vanskelig å si om han jobber såpass dypt med Amd skjermkortene at han har tilgang til de modellene du lurer på og ytelsen de eventuelt kan gi.

Lenke til kommentar

Når det gjelder HKS så er han Nvidia spesialist så vanskelig å si om han jobber såpass dypt med Amd skjermkortene at han har tilgang til de modellene du lurer på og ytelsen de eventuelt kan gi.

Det måtte komme en bitter kommentar fra deg ja! :D

@Gabri3L: Vi har bare AMD Instinct kort, ikke Radeon VII. Men, det høres ikke riktig ut at det skal bruke så mye strøm hvis det skulle vært aktivert. Det er også relativt trivielt å power-gate deler av brikkene, så høres rart ut at AMD ikke har gjort dette.

Lenke til kommentar

det var i en test som var designet for å teste pci-e bandbredde. så ikke rart pci-e 4 slår pci-e 3

Typisk Nvidia fanboys, tåler ikke at AMD vinner noenting! :p

@Gabri3L: Vi har bare AMD Instinct kort, ikke Radeon VII. Men, det høres ikke riktig ut at det skal bruke så mye strøm hvis det skulle vært aktivert. Det er også relativt trivielt å power-gate deler av brikkene, så høres rart ut at AMD ikke har gjort dette.

Radeon VII er jo et MI50, bare med halvparten så mye VRAM? Jeg synes også det høres ikke bare mye ut, men også rart at det ikke skulle være mulig å skru av. Men fyren som hevder det har altså en mastergrad i computer science, og kjøpte likevel Radeon VII til seg selv...

Lenke til kommentar

For å si det slik, Ryzen9 3900X på et Asus X570 E-ATX med Corsair MP600 M.2 SSD og Navi ble en ekstremt sterk kandidat  for mitt oppgraderingsbygg i 2019.

Snakk om bang for buck! :O

Håper Navi blir like mye killer på ytelse/pris opp mot 1080Ti. Da kan det fort være at hele riggen blir AMD.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å si det slik, Ryzen9 3900X på et Asus X570 E-ATX med Corsair MP600 M.2 SSD og Navi ble en ekstremt sterk kandidat  for mitt oppgraderingsbygg i 2019.

Snakk om bang for buck! :O

Håper Navi blir like mye killer på ytelse/pris opp mot 1080Ti. Da kan det fort være at hele riggen blir AMD.

Jeg ville ventet litt med Corsair MP600, fordi du vet ikkje hvordan den yter annet enn at den har høy sekvensiell ytelse. Skulle ikkje forundre meg om Samsung 970evo/adata sx8200pro vinner over den i alle tester, untatt i sekvensiell les og skriveytelse :) Vent iallefall på tester.

Lenke til kommentar

Nja, slik jeg forstår det jobber du mesteparten  av tiden din med Nvidia og har derfor ikke like mye erfaring og kunnskap om Amd sine løsninger til både bedrifter og forbrukere. Men jeg har oppfattet deg personlig som litt ensidig da jeg hadde foretrukket en litt mer "Nvidia har gode og dårlige løsninger, eksempelvis : **** " fra deg, men kan være at du absolutt har gjort det og jeg bare ikke har fått det med meg.

Per dags dato er jeg mindre og mindre her inne på forumet og trolig trapper jeg ned / forsvinner etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...