Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Når det gjelder HKS så tok han feil nå med denne utgaven av VII og jobber nok såpass mye med NVIDIA sine løsninger at han trolig er mer fokusert på det.

Det er ikke bare jeg som ble overasket, AMD var veldig tydelige til både utviklere og en samlet tech-presse i fjord høst på at de ikke kom til å slippe noe konsumentversjon av Vega 20.

Jeg ventet dog at de skulle vise frem Navi, men i og med at RX590 ble lansert rett før jul og nå Radeon VII snakker vi nok fort høst 2019 før det dukker opp noe Navi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interne kilder jeg har pratet med ( mener nå det, langtidsminnet er noe ødelagt pga Kjemioterapien til topplokket for tiden ) før/etter sommeren påpekte at det var trolig noe nytt som ville dukke opp med 16 GB gpu internt minne og trolig lavere nm.

Vedkommende jobbet i et mindre selskap som jobbet sammen med AMD, men er trolig nå hos Intel da en viss person rekrutterte personer til dyktige test lag for en stund siden.

Lenke til kommentar

De aller fleste som har kjøpt 2080ti, har kjøpt fordi dette er det eneste merkbart raskere enn 1080ti. Svært få har kjøpt det pga raytracing/dlss alene.

Dette har ingen ting med å være fanboy. Folk må akseptere at noen vil ha "det raskeste" tilgjengelig. Ikkje alle tenker " mest hardware" for pengene.

Hadde det vært slik, så hadde ingen kjøpt Audi bil over tilsvarende billigere Passat bil. Man blir ikkje automatisk Audi fanboy, ved å kjøoe Audi. Selv om det finnes biler som gir "mere for pengene"

For meg må du gjerne bruke en million kroner på en boks med Elvis fjert. Jeg kaller deg ikke "Fanboy" fordi du kjøper 2080Ti, det var jeg jo på nippen til kjøpe selv. Jeg mener du er en "Fanboy" fordi du aldri ser, eller sier, noe negativt om merkene "dine", men alltid finner noe nedsettende å si om de andre.

Ellers må jeg si jeg lurer på hvorfor du ikke handlet Titan V, om ikke nettopp "mest hardware" for pengene var et argument selv du bryr deg om? Har du tenkt på det forresten? At for bare 26 000 Kr kunne du hatt RTX2080Ti ytelse helt siden 12.07.2017!? Først 1 år og 2 måneder (skjønt, med leveringstiden så ble det kanskje 1år og 4 måneder?) etter lanseringen av Titan V kom det første skjermkortet som kunne måle seg; 2080Ti. Hadde du solgt Titan V, selv for halv pris etterpå, så ville det bare kostet deg ett RTX2080Ti å ha den ytelsen i 1 år og 2(4) måneder før "alle" andre... Ja ja, sånn går det når man er så gniten som deg! :p

Problemet her er at Radeon VII er priset slik at det konkurrerer med "de beste", og alt tyder på at det ikke vil klare å slå RTX 2080. Når det i tillegg lager like mye eller mer varme enn 2080 Ti, blir det et hardt salg.

Slik jeg ser det er det to grupper mennesker som Radeon VII vil appellere til:

1. De som trenger 16GB VRAM og/eller god OpenCL-støtte.
  2. De som ønsker å støtte AMD av prinsipp, uansett om det er det beste valget for dem eller ikke.

Jeg sier ikke at AMD er feil valg uansett hvordan du vrir og vender på ting, jeg sier at toppmodellene deres ikke klarer å konkurrere utenom veldig spesifikke, konstruerte scenarier som kanskje 1 av 10000 benytter seg av.

He he, om man støtter AMD av "prinsipp", så må det jo nødvendigvis være det beste valget for dem. For øyeblikket er de jo eneste valget for folk som har kriteriet "not Nvidia". :p

Og "on that note" må jeg innrømme jeg lurer litt på hva som er galt med verden, når jeg ser mengder med folk på andre forum (ingen her foreløpig heldigvis) som skal boikotte Patreon, fordi Patreon ønsket å dis-assosiere seg selv med en bruker som brukte "offensive language". Og nå sist skal de lille "Incel'ene" boikotte Gillette fordi de ikke vil ha politisk korrekt reklame... Dette klarer altså folk virkelig å engasjere seg i... Men når Nvidia forsøker å ødelegge hele PC spill industrien med anti forbruker og anti konkurranse adferd, så er det bare: "Meh, det hadde AMD også gjort om det var omvendt."... :p

• Liker 3
Lenke til kommentar

For meg må du gjerne bruke en million kroner på en boks med Elvis fjert. Jeg kaller deg ikke "Fanboy" fordi du kjøper 2080Ti, det var jeg jo på nippen til kjøpe selv. Jeg mener du er en "Fanboy" fordi du aldri ser, eller sier, noe negativt om merkene "dine", men alltid finner noe nedsettende å si om de andre.

Ellers må jeg si jeg lurer på hvorfor du ikke handlet Titan V, om ikke nettopp "mest hardware" for pengene var et argument selv du bryr deg om? Har du tenkt på det forresten? At for bare 26 000 Kr kunne du hatt RTX2080Ti ytelse helt siden 12.07.2017!? Først 1 år og 2 måneder (skjønt, med leveringstiden så ble det kanskje 1år og 4 måneder?) etter lanseringen av Titan V kom det første skjermkortet som kunne måle seg; 2080Ti. Hadde du solgt Titan V, selv for halv pris etterpå, så ville det bare kostet deg ett RTX2080Ti å ha den ytelsen i 1 år og 2(4) måneder før "alle" andre... Ja ja, sånn går det når man er så gniten som deg! :p

He he, om man støtter AMD av "prinsipp", så må det jo nødvendigvis være det beste valget for dem. For øyeblikket er de jo eneste valget for folk som har kriteriet "not Nvidia". :p

Og "on that note" må jeg innrømme jeg lurer litt på hva som er galt med verden, når jeg ser mengder med folk på andre forum (ingen her foreløpig heldigvis) som skal boikotte Patreon, fordi Patreon ønsket å dis-assosiere seg selv med en bruker som brukte "offensive language". Og nå sist skal de lille "Incel'ene" boikotte Gillette fordi de ikke vil ha politisk korrekt reklame... Dette klarer altså folk virkelig å engasjere seg i... Men når Nvidia forsøker å ødelegge hele PC spill industrien med anti forbruker og anti konkurranse adferd, så er det bare: "Meh, det hadde AMD også gjort om det var omvendt."... :p

Det er ikkje noe "mine" merker, da jeg kjøper det meste av hardware det er fart i. Har jo hatt de fleste skjermkort fra begge sider. Inkludert fury X som kanskje den eneste her på forumet. 3-4 stk her takler ikkje at amd blir snakket negativt om. Skriver man noe possitivt, så får man instant 4 "likes"

Har fortsatt amdcpuene 1800x og 1950x.

Du skriver hver post for å få flest "likes", og jeg skriver min egen mening.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikkje noe "mine" merker, da jeg kjøper det meste av hardware det er fart i. Har jo hatt de fleste skjermkort fra begge sider. Inkludert fury X som kanskje den eneste her på forumet. 3-4 stk her takler ikkje at amd blir snakket negativt om. Skriver man noe possitivt, så får man instant 4 "likes"

Neida, når det ble avslørt at flere av Asus's Maximus XI hovedkort hadde 4 fasers VRM, så stod ikke du på frontlinjen og forsvarte dem, ikke i det hele tatt. Og når du til slutt innså sannheten, så fortsatte du ikke å anbefale Asus, bare da plutselig pga. "bedre BIOS" i stedet, akkurat som om det er i BIOS de fleste tilbringer tiden sin... Eller vent nå litt, når jeg tenker meg om, så var det jo akkurat det du gjorde. Selv etter å ha sett varmespredningen i PCB med Ir camera, og svart på hvitt bekreftelse fra Asus på hvordan VRM var utformet, så fortsatte du å anbefale Maximus XI Hero til stakkars uskyldige som kommer hit etter gode råd. I stedet serverte du dem religionen din. Ikke Asus fanboy du nei...

At du tror dine AMD eierskap gir deg noen som helst troverdighet, når du gir meg null, til tross for mine både Intel, og Nvidia eierskap, ja så faller det jo litt på sin egen urimelighet. Og at du ikke tror det går an å mene innlegg man skriver, fordi de får likes!? Seriøst? Du tror jeg ikke mener hva jeg skriver? Nei da kan du jo umulig være noen fanboy...

Faktum er at før Nvidia endelig slapp fri driverne sine til Freesync. Så fantes det et par tilbud tilgjengelig i Norge som gjorde AMD's skjermkort til de åpenbart, og objektivt sett beste kjøpene i sine prisklasser: RX570, RX580, og Vega 56 var alle tilgjengelig til priser under det man måtte betale for deres Nvidia konkurrerende modeller, samtidig som de yter likt eller bedre, og man kunne spare flere tusen kroner på å kjøpe Freesync skjerm i stedet for G-Sync. På toppen av det fikk/får man med 2 eller 3 helt nye spill på kjøpet.

Jeg har ikke sett deg anbefale noen av disse til noen, ikke en eneste gang. Jeg har faktisk ikke en gang sett deg innrømme at de er/var gode kjøp. Hva kommer det av? Har du i virkeligheten anbefalt dem en haug av ganger? Jeg har bare gått glipp av alle gangene du anbefalte det beste kjøpet til noen, selv om det ikke var lagd av Nvidia? Jeg mener, det er jo mulig, jeg leser jo ikke alle postene her på forumet... Men jeg liker å tro at jeg hadde lagt merke til det, om griser plutselig hadde fått vinger og flakset rundt...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tror de fleste her tåler at den ene eller den andre kritiseres, og helt ærlig så kan man både kritisere og berømme både AMD og Nvidia for mye de har gjort gjennom årene, det er nok å ta av for å si det sånn ;)

Når det kommer til kjøpsanbefalinger så er jo dette svært prissensitivt. I det verste cryptohelvete var jo AMD overhodet ikke konkurransedyktig, selv med freesync kunne de max tilby samme pakke ytelse\pris med høyere strømforbruk, og max opp til GTX 1080-ytelse. Så sprakk bobla og rr nå er AMD den klare vinneren på pris opp til 1060-klassen. Vega 56 var en veldig god deal helt til 2060 og freesync-støtte kom, men nå finnes det få argumenter for Vega 56, dropper prisen til 3-blank kan plutselig ting skifte ;) Freesync-støtte via HDMI tilbyr kun AMD så for de som ønsker budsjettskjermer og 560\570\580-pris\ytelse så er de jo fremdeles vinneren her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror de fleste her tåler at den ene eller den andre kritiseres, og helt ærlig så kan man både kritisere og berømme både AMD og Nvidia for mye de har gjort gjennom årene, det er nok å ta av for å si det sånn ;)

Hva mener du AMD bør kritiseres for utover elendig forretnings sans?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva mener du AMD bør kritiseres for utover elendig forretnings sans?

Hovedsaklig strømforbruk som igjen har ført til at de ikke greier å konkurrere innenfor bærbarsegmentet samt fått kritikk for støy og manglende turbohastighet på alle founders-modellene sine i RX og Vega-serien. Ta RX-serien som et eksempel, de kortene kjører på en spenning\frekens som ligger et bra stykke over effektivitetskurven sin bare fordi de måtte matche 1060. De traff ganske bra med RX 470, men 570, 480 og 580 er ikke så mye å skryte av. De kunne løst dette ved å f.eks kjørt opplegg ala gamledager med LE-utgaver etc. Kjører nå mitt RX 580-kort på 1185MHz på 870mv dønn stabilt, strømforbruket er under halvparten, ytelsa er ca 90% av stock. 1070-kortet (bærbar) mitt har jeg undervolta til 800mv på 1750MHz og strømforbruket er vell kutta med ca 1\3, dvs stock hastighet lå mye nærmere balansepunktet mellom ytelse\forbruk.

Lenke til kommentar

OK, da er jeg med. Jeg skrev i en post over, en kommentar til Nvidias forbruker og konkurranse fiendtlige praksis. Og så skrev du at AMD også kan kritiseres. Da trodde jeg du mente noe AMD skulle ha gjort, som var konkurranse eller forbruker fiendtlig...

Når det gjelder praksisen med "for" høy spenning, og elendige referanse kjølere, så tenker jeg det ikke er så viktig. Referanse kjøler designet med radialvifte er utformet slik for å tømme kabinettet for luften som har vært benyttet til å kjøle skjermkortet. På den måten minsker de sjansen for at PC'en skjermkortene havner i overopphetes, og videre "skylden" for at det skjedde: "Forbanna dritt AMD skjermkort som fikk PC'en til å krasje!". Det samme med for høy spenning; AMD har nok funnet ut at RMA DOA raten vil være så høy på lavere spenning at det vil gå ut over firmaets "good will". I tillegg så er det jævlig dyrt med en hvilken som helst RMA, så det er noe alle produsenter forsøker å unngå.

Den siste driveren til AMD skal forøvrig ha en automatisk undervolt funksjon, har du prøvd den?

• Liker 3
Lenke til kommentar

OK, da er jeg med. Jeg skrev i en post over, en kommentar til Nvidias forbruker og konkurranse fiendtlige praksis. Og så skrev du at AMD også kan kritiseres. Da trodde jeg du mente noe AMD skulle ha gjort, som var konkurranse eller forbruker fiendtlig...

Når det gjelder praksisen med "for" høy spenning, og elendige referanse kjølere, så tenker jeg det ikke er så viktig. Referanse kjøler designet med radialvifte er utformet slik for å tømme kabinettet for luften som har vært benyttet til å kjøle skjermkortet. På den måten minsker de sjansen for at PC'en skjermkortene havner i overopphetes, og videre "skylden" for at det skjedde: "Forbanna dritt AMD skjermkort som fikk PC'en til å krasje!". Det samme med for høy spenning; AMD har nok funnet ut at RMA DOA raten vil være så høy på lavere spenning at det vil gå ut over firmaets "good will". I tillegg så er det jævlig dyrt med en hvilken som helst RMA, så det er noe alle produsenter forsøker å unngå.

Den siste driveren til AMD skal forøvrig ha en automatisk undervolt funksjon, har du prøvd den?

For høy frekvens er sterkt medvirkende. Ytelsesforskjellen mellom 480 og 580 er svært liten, strømforbruket er 20% høyere for rundt 3% ytelse. Rundt 1200MHz ligger max ytelse for 480/580 pr watt. Spenningsbehovet der er svært mye lavere. AMDs behov for å ha identisk ytelse med 1060 førte til en kjedereaksjon da strømforbruket økte ekstremt. Blower har sin misjon, men de kunne valgt vapourchamber som Nvidia, det hadde bedre ytelsa og redusert støy.

Auto undervolt funker bare på vega, men fint de lanserte det.

Nvidia lager nydelige produkter, men er forbrukerfiendtlige i mine øyne. AMD er forbrukervennlige, men roter til produktene sine :/

Lenke til kommentar

Blower har sin misjon, men de kunne valgt vapourchamber som Nvidia, det hadde bedre ytelsa og redusert støy.

Som du vet må AMD sine skjermkort yte dobbelt så bra som Nvidias, og koste halvparten for å selge bra. ;) Mange er nok ikke klar over det, men GTX1070 FE hadde ikke vaporchamber, kun de langt dyrere GTX1080/Ti FE hadde det. Så å forlange vaporchamber til Vega 56, som tross alt yter litt bedre enn GTX1070 hadde vært litt urettferdig, det skulle jo fremdeles konkurrere på pris også. Men OK, kanskje Vega 64 burde hatt det, eller ihvertfall noe. Og vel, det hadde den jo, den kom i en LC versjon også. ;) Å sette vaporchamber på "lille" V64 tenker jeg uansett ville vært litt som å sette norges plaster på et skuddsår. V64 er rett og slett bare helt latterlig dårlig på strømforbruk... :p

Auto undervolt funker bare på vega, men fint de lanserte det.

Det var jeg ikke klar over, men ser det er litt andre funksjoner til RX serien. Jeg satser på at det meste vil rulles ut til flere modeller etterhvert. Slik har det jo alltid vært, hos Nvidia også; nye funksjoner testes ut på en mindre gruppe før den slippes løs på hele produkt stack'en.

Nvidia lager nydelige produkter, men er forbrukerfiendtlige i mine øyne. AMD er forbrukervennlige, men roter til produktene sine :/

Vel, jeg synes det er utrolig at et firma på konkursens rand har klart å være konkurranse dyktige i det hele tatt. Vi trenger tross alt konkurranse. Spørsmålet er om det ikke er for sent nå, og at Nvidia fanboys har ødelagt spill GPU markedet permanent. Vi har ingen grunn til å forvente oss noe fra AMD som kan konkurrere med 2080Ti, før i år 2020, og kanskje ikke en gang da...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som du vet må AMD sine skjermkort yte dobbelt så bra som Nvidias, og koste halvparten for å selge bra. ;) Mange er nok ikke klar over det, men GTX1070 FE hadde ikke vaporchamber, kun de langt dyrere GTX1080/Ti FE hadde det. Så å forlange vaporchamber til Vega 56, som tross alt yter litt bedre enn GTX1070 hadde vært litt urettferdig, det skulle jo fremdeles konkurrere på pris også. Men OK, kanskje Vega 64 burde hatt det, eller ihvertfall noe. Og vel, det hadde den jo, den kom i en LC versjon også. ;) Å sette vaporchamber på "lille" V64 tenker jeg uansett ville vært litt som å sette norges plaster på et skuddsår. V64 er rett og slett bare helt latterlig dårlig på strømforbruk... :p

Det var jeg ikke klar over, men ser det er litt andre funksjoner til RX serien. Jeg satser på at det meste vil rulles ut til flere modeller etterhvert. Slik har det jo alltid vært, hos Nvidia også; nye funksjoner testes ut på en mindre gruppe før den slippes løs på hele produkt stack'en.

Vel, jeg synes det er utrolig at et firma på konkursens rand har klart å være konkurranse dyktige i det hele tatt. Vi trenger tross alt konkurranse. Spørsmålet er om det ikke er for sent nå, og at Nvidia fanboys har ødelagt spill GPU markedet permanent. Vi har ingen grunn til å forvente oss noe fra AMD som kan konkurrere med 2080Ti, før i år 2020, og kanskje ikke en gang da...

1070ti founders (aka Vega 56-killer) har jo vapourchamber. Det koster (kostet) jo bare såvidt mer enn 1070 så det er tydelig at den endringa ikke medfører noen særlig prisøkning. Om du ser på tester medfører det betydelig mindre støy enn 1070 founders. https://www.tek.no/artikler/samletest-3x-gtx-1070-ti/412536/3 Temp er jo ganske lik pga temp-target, men støy langt lavere. Samme løsning på 4X0\5X0-serien hadde ikke vært like aktuelt, men synes det ofra alt for mye for den marginale ytelsesøkninga. 

Får håpe NAVI blir en ny og betydelig mer energieffektiv arkitektur :)

Lenke til kommentar

Hvis disse benchmarktallene stemmer er det trist lesing: https://www.google.no/amp/s/www.pcbuildersclub.com/en/2019/01/radeon-vega-vii-amd-publishes-26-benchmarks-and-further-details/amp/

Tallene AMD oppgir her viser at Vega VII ligger et godt stykke bak 1080 ti i ytelse. Her snakker vi om et skjermkort som skal konkurrere i pris med 2080, bare med 2070 ytelse uten DLSS og RT.

Stemmer dette og pris, så har faktisk AMD klart å danke ut 2080 ti på værst pris/ytelse. Trodde aldri vi skulle se noe skjermkort slå den suverent lave ytelsen som 2080 ti gir per krone (sammnliknet med tidligere skjermkort), men så feil kan man kanskje ta.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Hvis disse benchmarktallene stemmer er det trist lesing: https://www.google.no/amp/s/www.pcbuildersclub.com/en/2019/01/radeon-vega-vii-amd-publishes-26-benchmarks-and-further-details/amp/

Tallene AMD oppgir her viser at Vega VII ligger et godt stykke bak 1080 ti i ytelse. Her snakker vi om et skjermkort som skal konkurrere i pris med 2080, bare med 2070 ytelse uten DLSS og RT.

Stemmer dette og pris, så har faktisk AMD klart å danke ut 2080 ti på værst pris/ytelse. Trodde aldri vi skulle se noe skjermkort slå den suverent lave ytelsen som 2080 ti gir per krone (sammnliknet med tidligere skjermkort), men så feil kan man kanskje ta.

For noe svada  :p  Vega 7 blir vel å konkurrere med 2080 vel, både i pris og ytelse. 

2080 har msrp på 799$ vs 699$ Vega 7. Så om Vega blir litt billigere og med noen bra spill på kjøpet, så greier ikke eg å se hvorfor det skal være et dårligere kjøp sånn her og nå om mann skal kjøpe nytt. 

Av linken du sendte om det viser seg å stemme sånn ca. fra AMD sine egne tall. Så ser det ikke så gale ut i nyere spill vs 2080 Trio review vel? Dette er i 4K med alt skrudd på, så hvordan det blir i 1080p eller 1440p vet vil vel ikke enda? 

Venstre FPS er 2080Trio

Strange Brigade  70 vs 86

Battlefield 1         83 vs 80

Battlefield V        64 vs 62

Far Cry 5            57 vs 62

Shadow of the Tomb Raider  45 vs 47 

Deus Ex: Mankind Divided 51 vs 53 

Middle-Earth: Shadow Of War 58 vs 54 

Wolfenstein II 91 vs 93

Monster Hunter 33 vs 35

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpner du opp presseuttalelsen fra AMD, og ser på fotnotat 3 ser du de samme tallene: https://www.amd.com/en/press-releases/2019-01-09-amd-unveils-world-s-first-7nm-gaming-gpu-delivering-exceptional

Gjennomsnittlig forbedring er på 28.6% fra Vega 64, et sted mellom 25 og 30 er derfor rimelig å anta de fleste testere vil måle.

Om man ekstrapolerer dette over til techpowerup sine relative ytelseskart (ved å multiplisere Vega 64 sin 96% performance med ca 1.3) får man at Radeon VII legger seg et sted mellom 2070 og 1080 Ti.

Bare så det er sagt, dette er et estimat, og mye av det samme som AdoredTV holder på med (bortsett fra at jeg skriver dette med 100 ord, framfor en 30 minutter video).

For noe svada  :p  Vega 7 blir vel å konkurrere med 2080 vel, både i pris og ytelse. 

2080 har msrp på 799$ vs 699$ Vega 7. Så om Vega blir litt billigere og med noen bra spill på kjøpet, så greier ikke eg å se hvorfor det skal være et dårligere kjøp sånn her og nå. 

Av linken du sendte om det viser seg å stemme sånn ca. fra AMD sine egne tall. Så ser det ikke så gale ut i nyere spill vs 2080 Trio review vel? Dette er i 4K med alt skrudd på, så hvordan det blir i 1080p eller 1440p vet vil vel ikke enda? 

Venstre FPS er 2080Trio

Strange Brigade  70 vs 86

Battlefield 1         83 vs 80

Battlefield V        64 vs 62

Far Cry 5            57 vs 62

Shadow of the Tomb Raider  45 vs 47 

Deus Ex: Mankind Divided 51 vs 53 

Middle-Earth: Shadow Of War 58 vs 54 

Wolfenstein II 91 vs 93

Monster Hunter 33 vs 35

Du kan ikke sammenligne ytelsesverdier fra forskjellige tester, forskjellige steder i spill vil ha forskjellige ytelseskarakteristikker. Du vet ikke hvilken bane AMD testet, og dermed kan du ikke sammenligne tallene direkte mot en test fra Guru3D som sannsynligvis testet et annet sted.

Angående ytelse i lavere oppløsninger, så vil det nok ligne svært mye på Fury X og Vega 64: dårligere ytelse i forhold til Nvidia. AMDs største problem med GCN er at de ikke klarer å mate shader-enhetene med nok å gjøre, derfor er det minimal forskjell mellom Vega 56 og 64 på samme klokkefrekvenser.

Lenke til kommentar

Åpner du opp presseuttalelsen fra AMD, og ser på fotnotat 3 ser du de samme tallene: https://www.amd.com/en/press-releases/2019-01-09-amd-unveils-world-s-first-7nm-gaming-gpu-delivering-exceptional

Gjennomsnittlig forbedring er på 28.6% fra Vega 64, et sted mellom 25 og 30 er derfor rimelig å anta de fleste testere vil måle.

Om man ekstrapolerer dette over til techpowerup sine relative ytelseskart (ved å multiplisere Vega 64 sin 96% performance med ca 1.3) får man at Radeon VII legger seg et sted mellom 2070 og 1080 Ti.

Bare så det er sagt, dette er et estimat, og mye av det samme som AdoredTV holder på med (bortsett fra at jeg skriver dette med 100 ord, framfor en 30 minutter video).

Du kan ikke sammenligne ytelsesverdier fra forskjellige tester, forskjellige steder i spill vil ha forskjellige ytelseskarakteristikker. Du vet ikke hvilken bane AMD testet, og dermed kan du ikke sammenligne tallene direkte mot en test fra Guru3D som sannsynligvis testet et annet sted.

Angående ytelse i lavere oppløsninger, så vil det nok ligne svært mye på Fury X og Vega 64: dårligere ytelse i forhold til Nvidia. AMDs største problem med GCN er at de ikke klarer å mate shader-enhetene med nok å gjøre, derfor er det minimal forskjell mellom Vega 56 og 64 på samme klokkefrekvenser.

Ja ser den, vi får vente å se 7.Feb:) Om det blir mye likt som 2080 og litt billigere så er nå det et greit alternativ. 

Ryktene sier vel at de egentlig skulle vise frem Navi på CES, men at det gikk noe galt med det tilbake her i November. Kan forklare hvorfor de plutslig  kom med Vega 7 (MI50). Kommer Navi senere i sommer, men for 2060-2070 ytelse for en rimligere peng (tar over for Polaris). Så kommer ikke noe nytt highend kort fra amd før neste år i følge de selv. Det blir vel første kortet som går vekk fra GCN. GCN har hatt mange begrensninger og har møtt veggen for lenge siden slik du sier. 

https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/you_will_hear_more_about_navi_in_2019_-_lisa_su/1

http://www.redgamingtech.com/navi-announced-in-june-launches-july-more-powerful-navi-launching-next-year/

Det er også lekket an apu (Gonzalo) med 8-kjerner og Navi Lite. Dette er kanskje noe til ny konsoll? 

https://www.computerbase.de/2019-01/amd-gonzalo-next-gen-konsolen-soc-zen-kernen-navi-grafik

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Ja ser den, vi får vente å se 7.Feb:) Om det blir mye likt som 2080 og litt billigere så er nå det et greit alternativ. 

Ryktene sier vel at de egentlig skulle vise frem Navi på CES, men at det gikk noe galt med det tilbake her i November. Kan forklare hvorfor de plutslig  kom med Vega 7 (MI50). Kommer Navi senere i sommer, men for 2060-2070 ytelse for en rimligere peng (tar over for Polaris). Så kommer ikke noe nytt highend kort fra amd før neste år i følge de selv. Det blir vel første kortet som går vekk fra GCN. GCN har hatt mange begrensninger og har møtt veggen for lenge siden slik du sier. 

Jeg ser du ikke leste det jeg skrev til Emile, om at tallene AMD selv har publisert plasserer ytelsen et sted mellom 2070 og 2080.

699 USD er forøvrig samme pris som de billigste 2080-ene selges for.

Jeg tviler sterkt på at Navi skal klare å konkurrere mot 2070 med en mid-range GPU, i så tilfelle vil Navi være like rask som Vega 56.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Seriøst nizzen, for å få flest"likes" :shrug:

Er det et problem for deg om han for fler likes enn deg :hmm:

Vi skriver da alle her inne våres meninger, har du ikke skjønte det :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...