Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

HKS trenger jo ikkje kilde, da han ER kilden til det meste fakta her på forumet :D

HKS er kilde til NVIDIA, men denne hadde han ikke mer peiling på enn hvermansen. Noen få utvalgte har derimot brukt versjoner av Vega for testing av de nye driverne og programvaren og viste at Lisa kom til å fortelle om skjermkortet ved lansering.

Så får vi se antall som vil være tilgjengelig for salgs og pris, men ikke forvent så mye denne gangen da det er slik jeg har oppfattet det en "filler".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjipt at de gikk ned til PCIe3.0, når Ryzen 3 også går opp til PCIe4.0? Har du en kilde på at Radeon VII kommer med PCIe3.0?

Dokumenter fra AMD... :/

Edit:

HKS er kilde til NVIDIA, men denne hadde han ikke mer peiling på enn hvermansen.

Selv om vi bruker mest Nvidia hardware (CUDA er de facto standard i industrien og akademia). Det samme gjelder med maskinlæring (cuDNN og TensorRT) så betyr ikke det at vi ikke også jobber med AMD... SR-IOV og PCIe-networking er stikkord der... :) Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, følger man med så får man høre litt mer : 

AMD set enthusiasts' hearts alight today when it announced its 7nm Ryzen 3000-series processors. These new processors come bearing the 7nm process, the world's smallest for desktop PCs, which will lead to reduced power consumption and heat, but they also support PCIe 4.0, giving AMD yet another advantage over Intel's lineup.

At its CES keynote, AMD reiterated its guarantee of support for the Socket AM4 motherboards until 2020, so the new Ryzen processors will be backward compatible with the existing motherboards, but with a caveat: AMD says you will lose support for PCIe 4.0 on its older platforms.

But after speaking with several motherboard vendors here at CES 2019, we've learned that many of them have successfully tested PCIe 4.0 on 300- and 400-series AMD motherboards, meaning that the feature could be enabled with a simple BIOS update, at least partially.

Kilde Tomshardware

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

For full PCIe 4.0 kompatibilitet så trenger du nok nyere revisjoner av hovedkort, og høyst sannsynlig 500-serie hovedkort.

Det er spesielt et problem når du skal gå lenger enn nærmeste PCIe-slot fra CPU...

På grunn av at PCIe 4.0 dobler frekvensen (16 GT/s) er du mye mer følsom på lengden på traces. Kommer du over 15 cm trenger du en PCIe redriver eller retimer.

Edit: Typo

Edit2:

Per nå er det ikke veldig mange produkter som trenger PCIe Gen4, av produkter som shipper i dag finner du kun noen InfiniBand-kort og AMD Instinct MI50 og 60.

De eneste CPU'ene som shipper i dag med PCIe Gen4 er IBM Power9 og Nvidia Tegra Xavier.

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For full PCIe 4.0 kompatibilitet så trenger du nok nyere revisjoner av hovedkort, og høyst sannsynlig 500-serie hovedkort.

Det er spesielt et problem når du skal gå lenger enn nærmeste PCIe-slot fra CPU...

På grunn av at PCIe 4.0 dobler frekvensen (16 GT/s) er du mye mer følsom på lengden på traces. Kommer du over 15 cm trenger du en PCIe redriver eller retimer.

Edit: Typo

Ah, OK. Kjente på meg at CFX var et litt dumt eksempel. :p Det jeg tenkte mer på var faktisk et "problem" jeg har i dag med X470 kortet mitt. Som du sikkert vet, så har jo 2700X 20 PCIe baner, 16 til GPU, og 4 til SSD. Men på hovedkortet mitt (Crosshair VII Hero) og andre kort også, om jeg ikke setter OS SSD i M.2 slot'en lengst fra CPU socket, men heller den som er nærmest, så stjeler SSD x4 PCIe baner fra skjermkortet i stedet for å ta de 4 som er reservert til det i CPU. Og da ender man jo videre opp med bare x8 PCIe baner til skjermkortet, selv om man kjører med bare ett skjermkort.

Med for eksempel x8 PCIe4.0 baner til skjermkort, så ville man fått samme båndbredde som med x16 PCIe3.0 baner. Men fremdeles hatt x8 baner til SSD'er, pluss eventuelt x4 til, dersom de gjør det likt som på Ryzen 1 gen.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

OK, kjipt da. Kunne jo kjørt helt fin CFX med 2x Radeon VII, og hatt 8 baner til overs med PCIe4.0. :p

AnandTech skriver det også ser jeg...

Past that, AMD will be employing some mild product segmentation here to avoid having the Radeon VII cannibalize the MI50 – the Radeon VII does not get PCIe 4.0 support, nor does it get Infinity Link support

https://www.anandtech.com/show/13832/amd-radeon-vii-high-end-7nm-february-7th-for-699

Edit:

Med for eksempel x8 PCIe4.0 baner til skjermkort, så ville man fått samme båndbredde som med x16 PCIe3.0 baner. Men fremdeles hatt x8 baner til SSD'er, pluss eventuelt x4 til, dersom de gjør det likt som på Ryzen 1 gen.

Ser poenget ditt, her ønsker nok både Intel og AMD og pushe high-end plattformene (TR4/LGA2066) for multi-GPU. Endret av HKS
Lenke til kommentar

2 år gammel ytelse, for samme pris som for 2 år siden (1080ti)

Får se hvordan det overklokker (under vann med mods). Man kan tydeligvis overklokke (tweake) mer på AMD enn på NVIDIA, så det er litt kult for den som liker å dille med slikt. Hvis dette kortet skal briske seg med RTX 2080 også så blir det kanskje litt nye priser, og det kan jo være fordel for oss. Jeg vil bare ha ned prisene litt  :closedeyes:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det skal være endringer i Vega 20 på 7nm oppdateringen som kommer snart som gir en del fordeler, vi vet også at AMD har hatt open source ray tracing ute i et par år nå så får vi se hva som kommer ut av alt dette.

Sett fra et annet perspektiv kan faktisk arkitekturen til AMD kanskje føre til at Ray tracing fordeles på ledig arbeidskraft på gpu og derfor behøver ikke dedikert del. Ytelsetap? Trolig høyt.

Lenke til kommentar

2 år gammel ytelse, for samme pris som for 2 år siden (1080ti)

Ytelsa skal ut ifra hva vi vet så langt være ganske lik\noe bedre enn 2080 som igjen er noen hakk vassere enn 1080ti. Ytelsa til 2080 ligger ca 10% over 1080ti så om Vega 7 er noe bedre enn dette så er det jo greit, er dog enig i at vi kanskje burde fått noe mer. Når sant skal sies har jo Nvidia gjort omtrent det samme. De har lansert Turing-serien som med unntak av 2060 ikke gir mer for pengene enn forrige generasjon. Får håpe Intel snart får ut fingeren og lanserer noen kurrante GPUer.

Det jeg er mest kritisk til med Vega 7 er strømforbruket og mengden minne. Håper de asap lanserer en utgave med 8gb da minne er en kraftig prisdriver, mens ytelsesforskjellen mellom 8 og 16 i beste fall er marginal i 4k. Det er bra de går over til flere vifter og bort fra blower-designet, det i seg selv kan jo gjøre kortet betraktelig mer attraktivt enn Vega 64 founders som ble for varmt, bråka for mye og throttla pga varme.

Lenke til kommentar

Dokumenter fra AMD... :/

Edit:

Selv om vi bruker mest Nvidia hardware (CUDA er de facto standard i industrien og akademia). Det samme gjelder med maskinlæring (cuDNN og TensorRT) så betyr ikke det at vi ikke også jobber med AMD... SR-IOV og PCIe-networking er stikkord der... :)

Men, du har flere ganger kommet med konkrete meninger som denne 1

Det kommer ingen forbrukerversjon av Vega på 7nm i overskuelig fremtid. 

Det var en del påstander og jeg kunne ikke komme med akkurat den kilden jeg hadde som var troverdig på det tidspunktet ( og må innrømme at pga operasjonen i topplokket er det mye rot der oppe som kommer og går ) for å motbevise nettopp dette, men jeg viste at det ville trolig bli avklart ganske så snart at det ville komme en versjon for forbrukerne også av Vega.

Det er derimot kanskje greit å påpeke at skjermkortet er trolig ikke en av de kortene Amd satser på å ha et stort salg av, spesielt med tanke på prising og hvordan det blir markedsført, men trolig er det også fordi de nå vil åpne veien videre for å kunne kjøpe via Amd noen utvalgte kort og i partnerskap med andre aktører som Sapphire.

Lenke til kommentar

Men, du har flere ganger kommet med konkrete meninger som denne 1

Det var faktisk ikke en mening, men offisielle uttalelse fra AMD i fjord høst. Det er ikke bare meg som ble fortalt av Vega 20 ikke kom til å ende opp i noe konsumentkort.

This is a bit of surprising move from AMD, given that the company had previously kept a tight lid on the idea that a 7nm Vega refresh would actually ship and compete in the consumer market.

https://www.extremetech.com/gaming/283380-amd-announces-radeon-vii-7nm-vega-coming-to-the-consumer-market

When they first announced Vega 20 back in 2018, they made it very clear it was going to be for the Radeon Instinct series only.

https://www.anandtech.com/show/13832/amd-radeon-vii-high-end-7nm-february-7th-for-699

Gidder ikke finne flere, det ble også sagt av AMD på produkt og veikart-briefinger under Supercomputing 2019 også.

Hvorfor AMD nå plutselig snudde 180 grader og faktisk lanserer konsumentkort med Vega 20 er jo selvsagt åpent for spekulasjoner... :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ytelsa skal ut ifra hva vi vet så langt være ganske lik\noe bedre enn 2080 som igjen er noen hakk vassere enn 1080ti. Ytelsa til 2080 ligger ca 10% over 1080ti så om Vega 7 er noe bedre enn dette så er det jo greit, er dog enig i at vi kanskje burde fått noe mer. Når sant skal sies har jo Nvidia gjort omtrent det samme. De har lansert Turing-serien som med unntak av 2060 ikke gir mer for pengene enn forrige generasjon. Får håpe Intel snart får ut fingeren og lanserer noen kurrante GPUer.

Det jeg er mest kritisk til med Vega 7 er strømforbruket og mengden minne. Håper de asap lanserer en utgave med 8gb da minne er en kraftig prisdriver, mens ytelsesforskjellen mellom 8 og 16 i beste fall er marginal i 4k. Det er bra de går over til flere vifter og bort fra blower-designet, det i seg selv kan jo gjøre kortet betraktelig mer attraktivt enn Vega 64 founders som ble for varmt, bråka for mye og throttla pga varme.

Vi har fått servert tre tall med ytelse sammenlignet mot RTX 2080:

La meg bare understreke at de fleste tester antyder det nye RTX 2060 er nesten like kraftig som Vega 64. Techpowerup, Guru of 3D.

På bakgrunn av disse tallene, og at Radeon VII i praksis er en høyere klokket Vega-modell, tror jeg Radeon VII vil slite med å konkurrere mot RTX 2080 i de fleste spill, og heller legge seg et sted nærmere 2070.

Tror ikke vi får se et Radeon VII med bare 8GB, da må Samsung eller SK Hynix produsere 2GB per stack, som ikke vil være interessant for annet enn Radeon VII.

EDIT:

Flere tall i fotnotene på AMDs pressemateriale: https://www.amd.com/en/press-releases/2019-01-09-amd-unveils-world-s-first-7nm-gaming-gpu-delivering-exceptional

Jeg regnet ut gjennomsnittlig forbedring fra Vega 64 til Radeon VII til å være 28.6% forbedring, det er ikke nok for å ta igjen 1080 Ti, og i hvert fall ikke nok for RTX 2080

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men neste generasjon så er det endelig muligheter for at AMD virkelig kan konkurrere med Nvidia. Så lenge chipen er basert på GNC så er det begrenset hva de kan gjøre.

Det vil si neste år, altså 2020 i følge tidligere roadmaps.

Jeg tipper vi får se Infinity Fabric på GPU snart. Og når det skjer så vil en mest sannsynligvis få mye ytelse for en billig penge.

Det å kunne redde og bruke chips som ikke er 100% er veldig kostnadsbesparende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...