Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi

ExcaliBuR
Gjest

Anbefalte innlegg

Vega 20 = Instinct MI60

Vega 10 = Instinct MI25, RX Vega 56 og RX Vega 64

Du snakker kanskje om en eller annen mobil- eller APU-versjon av Vega? Jeg snakker om kodenavn på brikker.

Vi finner fort ut hva som stemmer når AMD kommer med offentlig informasjon om forbruker utgavene av Vega på 7nm og eventuelt neste gen 7nm gpuer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ingen forbrukerversjon av Vega på 7nm i overskuelig fremtid.

Kan du komme med en kilde som bekrefter dette?

Slik jeg forstår det er det ryktet til at det kommer forbrukerversjoner av gpu'er som er 7nm  i løpet av Q1 til Q3 2019, derav trolig Vega 20.

Noen av de eldre ryktene

Tweaktown Juli 2

WCCFTECH Juli 12

Som siste artikel nevner : 

AMD Vega 20 GPU Not A Gaming GPU – Price and Production Cited as Main Constraints

Men siden Amd fikk se hvor dyre topp-kortene til Nvidia er så kan det være at en del ting har endret seg, man har jo alltids de kortene som ikke fungerer optimalt og som kan deaktivere noe av funksjonaliteten og dermed selges videre.

Per dags dato ser jeg det slik at det enda ikke er bekreftet at Amd kommer til å kun slippe Vega 20 til kun utviklere og derfor er muligheten åpen for at det faktisk kommer dyre utgaver i et begrenset antall til spillere også.

Det er også sannsynlig at vi får se Radeon 590 først, eventuelt som 680 og så den nye serien basert på ny arkitektur neste år, vi får smøre oss med tålmodighet.

Lenke til kommentar

Her er vel en liten bekreftelse på at det kommer en Vega 20 variant til Mac book pro : 

SANTA CLARA, Calif 10/30/2018

Offering fast, powerful, and fluid graphics performance, AMD (NASDAQ: AMD) today unveiled new AMD Radeon™ Vega Mobile graphics processors for next-generation notebooks -- including the AMD Radeon™ Pro Vega 20 and Radeon™ Pro Vega 16 graphics, which will be available as configuration options on Apple’s 15-inch MacBook Pro starting late November.

Powered by the AMD “Vega” architecture1, the new graphics processors were engineered to excel in notebooks for cool and quiet operation. In addition, the processor’s razor-thin design features HBM2 memory (2nd Generation High Bandwidth Memory), which takes up less space in a notebook compared to traditional GDDR5-based graphics processors2.

Kilde : AMD

En annen ting som er verdt å bemerke seg, er at selv om disse har et relativt likt navn ser det ut som det er snakk om 14nm og ikke 7nm, med mindre dette endres fortløpende ( jo lavere jo bedre for bærbare ).

Edit : I alle fall er det klart at de er svært like på navn, arkitekturmessig og hva som brukes der kan jeg ikke selv svare på akkurat nå da det er uklart. En forbedret Vega i alle fall med tanke på HBM2.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Her er vel en liten bekreftelse på at det kommer en Vega 20 variant til Mac book pro : 

Kilde : AMD

En annen ting som er verdt å bemerke seg, er at selv om disse har et relativt likt navn ser det ut som det er snakk om 14nm og ikke 7nm, med mindre dette endres fortløpende ( jo lavere jo bedre for bærbare ).

Edit : I alle fall er det klart at de er svært like på navn, arkitekturmessig og hva som brukes der kan jeg ikke selv svare på akkurat nå da det er uklart. En forbedret Vega i alle fall med tanke på HBM2.

Dette er for Macbook Pro, og gjelder brikken Vega 12 (20 CUs)

Det blir egentlig ganske spennende å se hvor godt disse GPU-ene vil yte, det er godt mulig de vil klare å levere ganske god ytelse (i forhold til brikkestørrelse og varme).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er for Macbook Pro, og gjelder brikken Vega 12 (20 CUs)

Det blir egentlig ganske spennende å se hvor godt disse GPU-ene vil yte, det er godt mulig de vil klare å levere ganske god ytelse (i forhold til brikkestørrelse og varme).

Jepp, denne brikken ble egentlig vist frem for nesten et år siden på CES 2018, og den blir også referert til som "AMD Radeon RX Vega Mobile". Selve "pakken" er ganske lik "Vega M" som man finner på Intel Kaby-Lake-G, hovedforskjellen er at "AMD Radeon RX Vega Mobile" bruker Vega-arkitekturen (FL 12_1) og ikke Polaris slik man finner i "Vega M".

Vega 12 er forresten basert på samme 14nm FinFET som Vega 10.

Så da er listen med Vega-brikker slik:

Vega 20 = Instinct MI60
Vega 12 = AMD Radeon RX Vega Mobile
Vega 10 = Instinct MI25, RX Vega 56 og RX Vega 64
Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visstnok er det noen butikker i Asia som har begynt å selge RX590 allerede, og noen 3DMark scores med overklokkede kort opp til ~1690MHz indikerer at de kan komme opp i rett under GTX1070 ytelse. Også AotS benchmarks viser opp til ~27% bedre fps enn enkelte RX580 kort. TPU har på sin "placeholder" side i GPU databasen sin satt Boost frekvens til 1545MHz, som altså ser ut som kan stemme. Det er 5MHz raskere enn det raskeste de noensinne klarte å overklokke et RX580. Til riktig pris kan dette bli et helt greit kort for 1080p gaming de neste årene. Men må innrømme jeg synes vel de burde kalt det RX585, eller RX670. Jeg skjønner jo hvorfor de ikke gjør det, men "90" pleide jo å være forbeholdt "The besht of the besht of the besht".. :p

Lenke til kommentar

Er kanskje for å sluttføre 14/12 Nm serien, neste blir jo ned til 7nm ( og der er den varianten av Vega jeg lurer på hva AMD har gjort med for forbrukerne, men det blir nok heller Next gen gpu der) og de siste polaris 30 ( og andre varianter av polaris) som vil trolig ha 6xx seriens navn.

Lenke til kommentar

Visstnok er det noen butikker i Asia som har begynt å selge RX590 allerede, og noen 3DMark scores med overklokkede kort opp til ~1690MHz indikerer at de kan komme opp i rett under GTX1070 ytelse. Også AotS benchmarks viser opp til ~27% bedre fps enn enkelte RX580 kort. TPU har på sin "placeholder" side i GPU databasen sin satt Boost frekvens til 1545MHz, som altså ser ut som kan stemme. Det er 5MHz raskere enn det raskeste de noensinne klarte å overklokke et RX580. Til riktig pris kan dette bli et helt greit kort for 1080p gaming de neste årene. Men må innrømme jeg synes vel de burde kalt det RX585, eller RX670. Jeg skjønner jo hvorfor de ikke gjør det, men "90" pleide jo å være forbeholdt "The besht of the besht of the besht".. :p

Det er ikke noen annen grunn enn å gi noe nytt for OEM. De forlanger alltid noe nytt på markedet. 590 = zzzz 

Lenke til kommentar

MSRP for RX 590 blir visstnok $279, og ytelsen ~12% raskere enn RX 580 i følge WCCFTech. Veldig interessant også; de hevder RX 590 kommer med bundle på The Division 2, Devil May Cry 5, og Resident Evil 2 Remake. Full pris på de spillene blir vel rundt 1800Kr? Om man ser verdien i spillene blir dette i så fall et grisebillig skjermkort med bundle'en! :)

*Kjøpe skjermkortet for å beholde spilla. Selge skjermkortet igjen*

Lenke til kommentar

Det ble nærmest slakt hos HWUB:

Når det er sagt, så henger han seg opp i en prisforskjell ned til GTX1060 på $30, og kaller RX 590 for det "åpenbare" kjøpet om den bare hadde vært $30 billigere.  :confused:  Med spill bundle tenker jeg den da må være det "åpenbare" kjøpet uansett. Men bundle'en nevnes ikke i review'en.

Bundle'en gjelder riktignok ikke kun RX 590, men også *delvis* 570/580 og Vega fremdeles. Så det blir jo uansett et spørsmål om pris. Får man RX 580 til ~2000 Kr, tilsvarende de $200 man får det for i USA, så blir jo det åpenbart et bedre kjøp.

Viktig også å kontakte eventuelt komplett før man kjøper derfra, ettersom de ikke opplyser om kampanjen.

Viktig også å spørre seg hva Asus har i pipetobakken sin!  :rofl:

Edit: * Man kan velge 2 av de 3 spillene om man kjøper RX 570 eller RX 580

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsomt at RX 590 er billigere enn RX 580 på Komplett.

Det triste med RX 590 er at det klarer å være tregere enn et 40 måneder gammelt GTX 980 Ti, og likevel har det omtrent samme strømforbruk. Det er greit å bruke litt mer energi enn konkurransen, men når man kommer opp i 220 Watt er det ikke lengre et kjølig og stille kort...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Polaris er desverre ikke bygga for så høue klokkehastigheter :/ Etter enda mer tuning kjører mitt RX 580 på sekundærmaskina på 1155MHz. Undervolta til 0.85mv. Strømforbruk under last er 75-80W mot 150-170W stock på 1411MHz. Ytelsa er ca 10% lavere med min mod. Støy og varme er fremmedord ettet undervolting og underklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...