Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

AMD har hatt tilgang til TSMC 16nm FF+ I over to år nå, hvorfor skulle de produsere en ny Polaris-variant på den nå for +10% bedre ytelse mot en betraktelig utviklingskostnad?

 

Det er mye mer realistisk å forvente GDDR6 på AMDs neste forbrukerkort enn den Nvidia-utviklede GDDR5X, på samme måte som TSMC ikke uten videre vil gi AMD tilgang til 12nm FFN(vidia).

 

AMD trenger ikke en liten inkrementell forbedring fordi RX 580 kan konkurrere mot GTX1060, og mot den nye TU106 vil de mangle vesentlig mer enn 10-15% ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noreng det er jeg litt usikker på, hvis dagens 2080 kort kun er en 20 - 30 % ytelseløft og en krymping av nm så gir det jo en pekepinn på hva et nytt 2060 kort kan gi om det også skal støtte det nyeste til NVIDIA.

Jeg tipper den reelle ytelseløft på et 2060 vil være 20% men prisen vil bli høyere enn AMD sinn nye 6xx serie.

 

Så til slutt blir det spennende å sammenligne ytelsen i Dx12 og vulkan titler kontra Amd sin 6xx serie, rx 580 gjør det bra der vs dagens 1060 i alle fall.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

GTX 2060 vil trolig ligge rundt GTX1070 ytelse og trolig 4000,- +- i pris. Om AMD klarer å få en "680" opp i denne ytelsen så vil de ha en gylden mulighet til å kapre store deler av GPU markede i dette segmentet.

 

Nvidia må nesten følge 20XX kurven når det kommer til pris på 2060 så her er det uansett en stor mulighet for AMD.

Lenke til kommentar

Grafikkortet mitt ser ut til å ha dødd, så jeg har kikket litt på priser de siste dagene. En ting jeg ikke skjønner er Vega 56. Det er priset bare under 500 kroner lavere enn Vega 64! Prisene på Komplett akkurat nå:

  • ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix OC - 6 477,-
  • ASUS Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC - 6 890,-
Hva er grunnen til det? Ingen kjøper Vega 56 når det er så liten prisforskjell. Vega 56 er overpriset. Hadde det kostet rundt 4000,- så hadde det vært et kanonbra kjøp og jeg hadde slått til lett. Du kan få et GTX 1070 til 4500,- så hvorfor kjøpe Vega 56?
Lenke til kommentar

Det har vært mye "mining" på vega kortene og RX 580 kortene, de som startet i tide tjente inn kortet sitt og strømregninga i samme slengen.
Nå er det nok langt verre...

RX Vega 56 hadde en lanseringspris på 4000 kroner mener jeg, Vega 64 på 4999Kr ( standard AMD modell ), hadde personlig ikke betalt noe mer for disse kortene da jeg mener de har en del svakheter selv om de kan greie ytelse på nivå med 1070 og 1080 i noen få tilfeller ( dx12 spill ).

Lenke til kommentar

 

Grafikkortet mitt ser ut til å ha dødd, så jeg har kikket litt på priser de siste dagene. En ting jeg ikke skjønner er Vega 56. Det er priset bare under 500 kroner lavere enn Vega 64! Prisene på Komplett akkurat nå:

  • ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix OC - 6 477,-
  • ASUS Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC - 6 890,-
Hva er grunnen til det? Ingen kjøper Vega 56 når det er så liten prisforskjell. Vega 56 er overpriset. Hadde det kostet rundt 4000,- så hadde det vært et kanonbra kjøp og jeg hadde slått til lett. Du kan få et GTX 1070 til 4500,- så hvorfor kjøpe Vega 56?

 

 

Begge de prisene er helt høl i huet, men selvsagt hadde man jo lagt på de 400 for et V64 i stedet. Det virker som det bare er partier som kommer inn på tilbud innimellom. Jeg kjøpte et V56 for noen måneder siden fra Komplett, akkurat i det de hadde 13% rabatt på hele butikken. Endte da med å betale ~3800,- Proshop hadde tilbud i helgen på 5200 Kr for et V56 fra MSI med blower kjøler, men man får jo med spill for ~1200 Kr i tillegg, og med MSI kortene fulgte det med et spill tastatur til ~1200Kr i tillegg. Om man har interesse av slikt, så blir det jo veldig hyggelig pakkepris. V64 var vel da ~800Kr dyrere, og kunne jo i teorien vært interessant til den prisen. Men V64 med blower kjøler? :p

Lenke til kommentar

Tilbud og bundles er sikkert greit nok det. Men poenget mitt er at de vanlige prisene ikke henger på greip, hverken i forhold til svakere produkter fra samme produsent, eller i forhold til konkurrerende produkter. Det må jo være bedre å faktisk få solgt produktene sine til en mer fornuftig pris, enn å la de stå og samle støv til priser som ikke gir noe mening.

Lenke til kommentar

Du ser på det fra et rent gaming perspektiv. Vega 64 har rundt 11% høyere FP32 ytelse, og dobbelt så høy FP64 ytelse som et GTX1080Ti! Så til den typen bruk er Vega kort likevel rimeligere enn GTX1080Ti som jo ligger på rundt 7000Kr for tiden. Kortene blir nok solgt de. ;)

Vega 64 har 1:16 av FP32-ytelsen når det kommer til FP64, det er praktisk talt bare for kompatibilitet at støtten er der.

Samme gjelder 1080 Ti, FP64 er der kun for kompatibilitet.

GTX Titan fra 2013 har 1570 GFLOPS FP64-ytelse, og den har bare 1:3 FP64-ytelse.

Titan V når nesten 7 TFLOPS FP64.

 

Ellers er FP32 svært viktig i spill. Vega 64 har høyere teoretisk ytelse enn sine konkurrenter, men det er ganske åpenbart at denne ytelsen ikke kan utnyttes i praksis grunnet manglende register/cache/scheduling

Lenke til kommentar

Om ryktene stemmer så kommer 580-refreshen snart. Ifølge videocardz så vil ytelsa ligge ca 10% over 580. Om dette stemmer, strømforbruket holder seg uendra eller går ned og prisen blir max 3k er det vell et greit alternativ til 1060 mtp freesync etc :)

 

Å fått ut en direkte 580-oppfølger på 7nm, gddr6 med ytelse ala vega 56 med 150W-ish strømforbruk så fort som mulig hadde vært mer ideelt.

Lenke til kommentar

Du ser på det fra et rent gaming perspektiv. Vega 64 har rundt 11% høyere FP32 ytelse, og dobbelt så høy FP64 ytelse som et GTX1080Ti! Så til den typen bruk er Vega kort likevel rimeligere enn GTX1080Ti som jo ligger på rundt 7000Kr for tiden. Kortene blir nok solgt de. ;)

 

Nå tenkte jeg mer på Vega 56 med tanke på salg. Du får Vega 64 ned til ca. 6000,- og det er vel ikke så alt for gale. Omtrent det samme som et GTX 1080. Og jeg er mer interessert i faktisk ytelse i spill, ikke Flops.

Lenke til kommentar

Ser ut som 7nm nå fungerer bra med skjermkortbrikkene til Amd

Det ser ut som den kommende Navi serien vil bli lansert før en oppdatert Vega serie og vil gi ytelse som er kanskje på nivå eller over et 1080 ( +-= ti kanskje? ) dette til prisen av et vanlig mellomklasse skjermkort...

Fortsetter det sånn blir det nok svært spennende, så vi får håpe disse blir lansert fort nok.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ser ut som 7nm nå fungerer bra med skjermkortbrikkene til Amd

 

Det ser ut som den kommende Navi serien vil bli lansert før en oppdatert Vega serie og vil gi ytelse som er kanskje på nivå eller over et 1080 ( +-= ti kanskje? ) dette til prisen av et vanlig mellomklasse skjermkort...

Fortsetter det sånn blir det nok svært spennende, så vi får håpe disse blir lansert fort nok.

"Vega 7nm" er i første omgang "Vega 20" som er et lav-volum produkt for HPC-markedet. Kommer til å bli annonsert på Supercomputing nå i november, og shipping i Q1 2019.

 

Når det gjelder Navi så er jo kilden din ganske tydelig på hva vi kan vente oss (GTX 1080)... Skal erstatte Polaris, tenker de kommer med "sneak peek" på CES, og lansering i Q3 2019. Ellers får Navi PCIe Gen4, GDDR6-minne og det blir siste integrasjon av GCN før de erstatter med en ny arkitektur i 2020/2021!

 

Forhåpentligvis vil Navi bidra til å senke Nvidia sine RTX 2070/2060-priser litt! :)

Lenke til kommentar

"Vega 7nm" er i første omgang "Vega 20" som er et lav-volum produkt for HPC-markedet. Kommer til å bli annonsert på Supercomputing nå i november, og shipping i Q1 2019.

 

Når det gjelder Navi så er jo kilden din ganske tydelig på hva vi kan vente oss (GTX 1080)... Skal erstatte Polaris, tenker de kommer med "sneak peek" på CES, og lansering i Q3 2019. Ellers får Navi PCIe Gen4, GDDR6-minne og det blir siste integrasjon av GCN før de erstatter med en ny arkitektur i 2020/2021!

 

Forhåpentligvis vil Navi bidra til å senke Nvidia sine RTX 2070/2060-priser litt! :)

Artikkelen som omtaler en fudzilla artikkel påpeker også "However, earlier this month AMD indicated that we might see Navi info/demos at the CES in January 2019. Of course, sooner would be better for AMD and all those waiting for new products to replace the aging RX 500 series and GTX 10 (up to 1060) series products on the shelves."

 

Bruk gjerne linker når du kommer med god informasjon slik at man kan lese seg litt mer innpå faktaene som serveres.

 

Akkurat nå ser det ut som fokuset vil være å nå "consumer" altså den gjennomsnittlige PC eieren med neste skjermkort så Vega varianten og så ny generasjon med skjermkort i 2020 som har viktige endringer i arkitektur og fokuserer på å gi forbrukerne både den ytelsen og de features som er inne eller som AMD forventer slår ann.

 

Om dette blir realiteten er vanskelig å si, AMD har rotet utrolig mye på gpu avdelingen og det kan være at Radjia sin avgang gir friskt blod for å fornye gpu avdelingen helt.

En ting er sikkert og det er at med de prisene som NVIDIA nå leverer trenger vi virkelig god konkurranse.

Lenke til kommentar

Fascinerende hvor energieffektivt 580 4gb er/kan være! Har testa litt videre for skøy og med 0.9mv på 1215MHz gpu, 0.85mv 1750MHz ram ligger snittforbruk i unigine heaven 4 på 85W på extreme. Ytelsa ligger ca 8-9% under 1411MHz gpu som er stock. Viftene går knapt. Strømforbruk stock er 156W, med 1.12mv og 0.85mv ram stock speed er forbruk 135W. Nvidia er mye flinkere til å binne på pascal er mitt inntrykk etter x-antall nvidiakort hvor jeg knapt kan røre volt uten krasj.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...