Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

AMDs Lisa Su skal holde en keynote på CES 2019, 9. januar 2019. Skal snakke om overgang til 7 nm GPU og CPU.

 

 

 

In 2019, AMD will catapult computing, gaming, and visualization technologies forward with the world’s first 7nm high-performance CPUs and GPUs, providing the power required to reach technology’s next horizon. During her CES keynote, Dr. Su and guests will provide a view into the diverse applications for new computing technologies ranging from solving some of the world’s toughest challenges to the future of gaming, entertainment and virtual reality with the potential to redefine modern life.

 

https://www.ces.tech/News/Press-Releases/CES-Press-Release.aspx?NodeID=e8a189c0-5cdf-4176-9d38-ad65a2652e47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på om jeg burde poste dette tilbudet. Det er bare bra under bestemte forhold...

 

Proshop har altså helge salg igjen, denne gangen på RX Vega 56 og 64. I prisjakt ser nok ikke tilbudene så veldig bra ut. Blant annet fordi dette er bundler. Så man får altså med et tastatur til en verdi av 1200Kr, og spill, også til en verdi av ~1200Kr. Om man legger de prisene til grunn, får man altså for eksempel V56 for 2800Kr!!! Men man må jo ut med 5200Kr... Om man heller ser på det som at man får spill og tastatur til halv pris ved å kjøpe skjermkortet, altså verdsetter bundle'en til ~1200Kr, så kommer skjermkortet på ~4000Kr. Som jo også er en grei pris mtp. at det gjør det til markedets billigste V56 for øyeblikket, med grei margin. Men... Det er fremdeles bundler... Og kortene er av typen med blower style kjøler, så dette er ikke de stilleste kortene på markedet...

 

Folk får gjøre seg opp sin egen mening, nå har jeg uansett tipset. :)

 

Edit: Måtte endre linken, da skjermkortene ikke lenger dukker opp i søket jeg lagde for å få frem kortene med tastatur i bundle'en. Endret til Vega kort, så man må finne MSI kortene med tastatur selv.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, jeg tipset om RX580 for to uker siden på fredag kveld, og da ble de utsolgt på lørdags morgen (uten at jeg tror det var noen sammenheng), skulle jo liksom være weekend tilbud. Så jeg regner med det ble solgt et par da.

 

Nå er jo dette tilbudet som sagt litt hvordan man ser på det. Om man ser på det som 2800Kr for V56, så er det helt sinnssyk pris, og grisebanker jo alt annet på pris ytelse for øyeblikket. Bare synd man må ut med 5200Kr for å få det til den prisen. :p

 

Edit: Var en fyr tidligere i dag som ønsket seg en av Samsung's 1440p skjermer med Freesync 2 HDR. Lurte på hvordan det ville gå å drive den med et RTX2080. Jeg prøvde å forklare ham at med Freesync aktivert vil han få nærmere 2080 "ytelse" med et V56 til den skjermen, men til betraktelig lavere pris. Det gikk ikke akkurat hjem, eller inn for å si det slik. Alle "vet" jo at det er Nvidia som gjelder. :p

 

Men uansett, personlig ville jeg jo helt klart spart pengene mellom opp til et RTX2080, og heller brukt et V56 med den skjermen. Billigste RTX2080 ligger jo på nesten 8300Kr. Selv til full pris på ~6000 Kr uten bundle hadde V56 vært et "fornuftig" kjøp i stedet. Her slipper man unna med 800 Kr mindre og får spill og tastatur for flere tusen kastet etter seg.. Eneste kjipe i min bok er den kjøleren..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåda, det er jo en grei måte å få kvittet seg med de lite selgende kortene til Amd ved å gi kundene et greit tilbud.
Du får en god del for pengene og kjøper du kortene for å spille så er det jo kjekt med nytt utstyr til dem.

For meg personlig så vil nok 580 kortet på 8 Gb holde i god tid fremover, det dekker ungenes behov på pcen og jeg surfer som regel og da er det kjekt å ha et skjermkort der viftene ikke engang rører på seg pga den lille belastningen på det.
Har lekt meg med en del andre kort når jeg har hatt muligheten til det og testet det nyeste av Amd cpu'er og hovedkort, men pga helsen min og litt prioriteringer har jeg kuttet godt ned på den leken for tiden, fikk tilbud av en venn å montere og låne en ny pc for ham ( Nvidia 2080 ti basert ) men sa at jeg er rett og slett utslitt på dagene jeg går på kjemio så han får greie seg selv.

 

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Edit: Var en fyr tidligere i dag som ønsket seg en av Samsung's 1440p skjermer med Freesync 2 HDR. Lurte på hvordan det ville gå å drive den med et RTX2080. Jeg prøvde å forklare ham at med Freesync aktivert vil han få nærmere 2080 "ytelse" med et V56 til den skjermen, men til betraktelig lavere pris. Det gikk ikke akkurat hjem, eller inn for å si det slik. Alle "vet" jo at det er Nvidia som gjelder. :p

Det blir fullstendig feil, G-sync/Freesync gir ikke en forbedring i ytelse.

Det er kun når man er vant til å spille med double buffered vsync at flyten blir bedre, og det er kun i tilfelle man blir flaskehalset av CPU. Et 2080 er såpass raskere at det vil yte over 60 FPS når V56 er på 40 FPS

Når man spiller med triple buffered vsync blir inputlag noe lavere.

Om man ikke spiller med vsync til vanlig vil du merke en betraktelig forskjell på V56 og 2080, igjen fordi 2080 er vesentlig raskere.

 

Skal ikke si noe på prisen, for RTX-kortene koster mye penger, men det er på ingen måte nødvendig å ha en G-sync/freesync-monitor med tilhørende grafikkort. Det er heller ikke slik at 45 fps er mykt med G-sync, vil faktisk påstå at det er ganske hakkete.

Hilsen G-sync eier som på ingen måte har blitt frelst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir fullstendig feil, G-sync/Freesync gir ikke en forbedring i ytelse.

Det er kun når man er vant til å spille med double buffered vsync at flyten blir bedre, og det er kun i tilfelle man blir flaskehalset av CPU. Et 2080 er såpass raskere at det vil yte over 60 FPS når V56 er på 40 FPS

Når man spiller med triple buffered vsync blir inputlag noe lavere.

Om man ikke spiller med vsync til vanlig vil du merke en betraktelig forskjell på V56 og 2080, igjen fordi 2080 er vesentlig raskere.

 

Skal ikke si noe på prisen, for RTX-kortene koster mye penger, men det er på ingen måte nødvendig å ha en G-sync/freesync-monitor med tilhørende grafikkort. Det er heller ikke slik at 45 fps er mykt med G-sync, vil faktisk påstå at det er ganske hakkete.

Hilsen G-sync eier som på ingen måte har blitt frelst.

 

Jeg er ikke akkurat uenig i det du skriver her, men variablene er mange. Jeg skrev "ytelse" med anførselstegn her i Polaris/Vega tråden, for å indikere at jeg ikke mente i tradisjonell forstand, og forklarte det nærmere i den aktuelle posten. Som jeg nevner i det litt forenklede eksempelet mitt der, vil en med Freesync få en variabilitet i hvor lenge en frame står på skjermen som tilsvarer forskjellene mellom hvor lang tid de neste frame'en tar å produsere. Mens uten freesync vil man være låst til å kun oppdatere skjermen på faste intervaller hvert ~7ms for den aktuelle skjermen som ble vurdert.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Det fine med AMD er at du kan gjøre gode kjøp hos de, fordi de blir liggende litt under radaren for de fleste. De var for en liten stund siden over 40% avslag på RX570 og RX580 hvor jeg hivde meg i rundt og kjøpte et MSI rx570 twin frozn(elns) til en av mine gutter. Det kostet 1799 ferdig levert som jeg syntes, og synes var et røverkjøp. Makan til bang for buck tror jeg aldri har kjøpt. I tillegg er kortet tyst som graven.

 

Den andre sitter med et GTX 1060 som kostet drøyt tusenlappen mer, og jeg opplever ikke nevneverdig forskjell i ytelse på de to oppsettene. De har ellers ganske lik Hardware. 

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar

Det fine med AMD er at du kan gjøre gode kjøp hos de, fordi de blir liggende litt under radaren for de fleste. De var for en liten stund siden over 40% avslag på RX570 og RX580 hvor jeg hivde meg i rundt og kjøpte et MSI rx570 twin frozn(elns) til en av mine gutter. Det kostet 1799 ferdig levert som jeg syntes, og synes var et røverkjøp. Makan til bang for buck tror jeg aldri har kjøpt. I tillegg er kortet tyst som graven.

 

Den andre sitter med et GTX 1060 som kostet drøyt tusenlappen mer, og jeg opplever ikke nevneverdig forskjell i ytelse på de to oppsettene. De har eller ganske lik Hardware. 

 

Weekend salget jeg tipset om for 2 uker siden var bl.a. 4GB RX580 til 1999,-... Med bundle'en med spill verdt 1200Kr!!! Helt ridoncolous! :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel rykter om et 680 kort på vei. Fortsatt polaris men med noen tweeks og på tcm 12nm istedet for gf sin node. Vi kan kanskje se rundt 1070 ytelse for ca 250$.. om ryktene stemmer da.. nvidia har jo med 20xx åpnet opp for AMD her

 

ellers på tide at AMD kommer med noe nytt

 

Jau, men jeg tviler litt på at AMD har klart å finne opp kruttet på nytt ihvertfall. En tech tuber jeg kjenner spurte AMD om å bli samplet på de kommende kortene, men fikk beskjed om å høre med AIB partnere. Det får det til å høres mye ut som at det er mest hold i ryktene om en beskjeden refresh. Altså en launch med kun partner kort, slik som for 500 serien. Om de heller ikke har giddet designe nye PCB'er, så er det bare snakk om en liten bump i klokkehastighet, og eventuelt raskere GDDR5 RAM. Altså "die size" har ikke endret seg, slik at de kan bruke de gamle PCB designene de allerede har liggende. De har i så fall kanskje bare puttet i mer "dark silicon" på en mindre node, slik at de kan nå høyere frekvens, og kanskje lavere strømforbruk. Så om vi får et RX680 som blir 10-15% raskere, tenker jeg det er omtrent så mye vi kan håpe på. Mener det er RX670 som kommer først forøvrig. Men jeg er nok litt som de fleste andre; jeg følger ikke så mye med, fordi det er neppe kjempespennende nytt på gang uansett.

 

Det er Navi som er det neste store steget. Og det kommer ikke i år. AMD har nok ikke planlagt noe i år i det hele tatt, utover å holdt døren oppe for kort med små forbedringer for å holde OEM'er fornøyde. Når de nå så at Nvidia skuffet og har store problemer med RTX lanseringen , og det ikke kommer nye rimelige mellomklasse kort fra dem før neste år. Så har det åpnet seg et vindu som AMD kanskje har bestemt seg for å bruke. Ryktene sier et RX670 nå i oktober, og RX680 i november. Jeg har sett noen winky emojier fra flere tech tubere i chatter som indikerer at de ikke kan kommentere, men at nok kan være hold i disse ryktene. Hadde det vært noe stort dog, så hadde nok "alle" visst om det. Grunnen til at "ingen" vet særlig, er at "ingen" av de folkene som kunne funnet ut, har brydd seg nok til å spørre de rette folkene de rette spørsmålene...

Lenke til kommentar

Nå er det vel rykter om et 680 kort på vei. Fortsatt polaris men med noen tweeks og på tcm 12nm istedet for gf sin node. Vi kan kanskje se rundt 1070 ytelse for ca 250$.. om ryktene stemmer da.. nvidia har jo med 20xx åpnet opp for AMD her

 

ellers på tide at AMD kommer med noe nytt

Det høres utrolig lite nyttig ut.

TSMC 12nm FFN har samme størrelse som 16nm finFET, bortsett fra at linsene som brukes gjør at det er mulig å lage 800 mm^2 store brikker.

Jeg kunne kjøpt dette om det var en Vega-basert brikke med Polaris antall CU-er.

Lenke til kommentar

Mente å huske at det var Global Foundries det var snakk om, et kjapt Google søk bekrefter at det ihvertfall er det som regnes som det mest sannsynlige, ihvertfall i noen kretser..

 

Edit: Altså, det er svært lite sannsynlig at AMD gidder plukke med seg annet enn lavthengende frukt. Om det å produsere samme design på en mindre node gir høyere frekvens, og/eller lavere strømforbruk, så er det jo "gratis". De har så og si ikke trengt å bruke en krone i R&D. Og da blir det mer ett spørsmål om hvorfor ikke?

 

De må jo nesten passe på at eventuelle ytelses forbedringer ikke gjør Navi lanseringen mye mindre imponerende. Altså et eventuelt Navi kort med GTX2080 ytelse, blir ikke like imponerende om det bare er 30% raskere enn "RX680". Men om "RX680" eventuelt blir 15% rasker enn RX580, og går fra å være 43% av ytelsen til RTX2080, til 50% av ytelsen. Så vil jo et eventuelt Navi med 2080 ytelse også være dobbelt så raskt som RX680.

 

Problemet er hva de eventuelt skal gjøre med gapet mellom et slikt "RX680" og RTX2080/Navi. For øyeblikket ligger jo Vega der. Men Vega kortene med HBM er jo alt for dyrt å fortsette å produsere til det segmentet. Et Polaris 30 kan således være en modifisert "Scorpio engine", altså XBox 1X's chip uten jaguar kjernene og de overflødige media engine'ene. Det blir vel 40 CU'er eller noe slikt? Og vil kanskje passe greit mellom "RX680" og "Navi". Jeg vet ikke om de trenger TSMC's 12nm for en såpass liten chip dog. Men kanskje for å få opp frekvensen?

 

Edit 2: Noe slikt vil i grunnen passe greit med to andre rykter jeg kom på i farten. Det ene er at AMD visstnok skal tilbake til modell nummer som gir litt mer mening enn dette vaset med at Vega tar over der RX580 stopper, uten noenting i navn/modell nummer som gir antydning om hvor ytelsen ligger relativt til de andre kortene som er i produksjon.

 

Det andre er at det skulle komme et RX590 kort. Men det ville jo strengt tatt fordret at de holdt seg på RX500 serie nummer. Ikke at det er umulig. Men det er kanskje litt sent å bytte ut RX570 til fordel for RX575 vel? Å gå opp 100 høres jo bedre ut enn 5. Om det er noe i ryktet vil jeg tro det er RX670 som skal dytte ut RX580 først, og så et RX680 eventuelt i november om det er noe hold i den time line'en, som altså er ~10-15% raskere enn RX670/RX580. Skjønt, da kunne de jo strengt tatt bare re-badget RX580 også... Uansett, et RX590 eller RX690 med GDDR5/X, med Vega ytelse kan jo da være en mulighet..

 

Meh... Begynner å gå i surr her. Tror det får være nok spekulasjoner for meg i dag. Vi får tidsnok fasiten. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Har ikke HKS sagt at Navi bare vil erstatte Polaris? Mao mid-range GPU'er på det beste. Så kanskje vil Navi erstatte Vega56, men Vega64 vil være toppkortet til AMD frem til Arcturus eller hva det vil hete kommer. Eller om det kommer nye konsument high-end Vega på 7nm.

Vanskelig å si om det HKS stemmer 100% da han jobber hovedsakelig med Nvidia og prioriterer de skjermkortene og den informasjonen han får fra Nvidia.

De opplysningene jeg kan huske som han har kommet med har i alle fall stemt med det som allerede har vært publisert eller tilgjengelig på nettet fra før av om Amd, men man er jo uansett begrenset til å røpe "insider information" uansett.

 

Slik jeg ser det så tipper jeg at vi kan få noen overraskelser fremover spørsmålet er hvor store de er og om de vil gi AMD med Lisa Su mer andeler av skjermkortmarkedet.

 

Det som jeg tror er litt viktig å huske på er at selv om vi i Norge gjerne bruker 10-13 K på skjermkort er det ikke nødvendigvis det samme i andre land. Sånn sett er jo trolig de kortene som er "mainstream" (AMD Link) de som vil vise hvem som kan kapre en god del kunder og kanskje tjene ok på dette

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om de trenger TSMC's 12nm for en såpass liten chip dog.

For ørtende gang:

TSMC 12nm FFN har nøyaktig like store transistorer som TSMC 16nm FF+, den eneste forskjellen er maksimal brikkestørrelse.

 

EDIT:

Selv på deres egne nettsider omtaler TSMC sine 12nm og 16nm-prosesser om hverandre med tilsvarende karakteristikker for strømforbruk og transistorstørrelse.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

For ørtende gang:

TSMC 12nm FFN har nøyaktig like store transistorer som TSMC 16nm FF+, den eneste forskjellen er maksimal brikkestørrelse.

 

EDIT:

Selv på deres egne nettsider omtaler TSMC sine 12nm og 16nm-prosesser om hverandre med tilsvarende karakteristikker for strømforbruk og transistorstørrelse.

 

Det er ikke godt å forstå hva det er du prøver å komme frem til her. Du skriver det til og med her at poenget med TSMC's 12nm er for store brikker, opp mot 800mm^2 var det vel?. Hvor stor tror du egentlig Scorpio Engine er? Jeg mener den ligger på ~350mm^2 i XBox 1X. Så en revidert versjon uten Jaguar kjerner og fjernet 2 av de 3 media engine'ene, vil nesten garantert komme på godt under 300mm^2. La oss si ~280mm^2 f.eks. Hva er galt med at jeg sier at: "Jeg vet ikke om de trenger TSMC's 12nm for en såpass liten chip dog."?

 

Polaris 10 og 20 er produsert på GloFo's 14nm. Også GloFo's 12nm er slik jeg har forstått det bare 12nm i navnet, akkurat som TSMC's er. Arealet blir identisk for samme transistor mengde som med 14nm, men de klokker bedre. Jeg sier det virker mer sannsynlig at de holder seg hos GloFo, og plukker med seg et beskjedent hopp i klokkefrekvens, enn at de hopper over på TSMC's 12nm. Men at 12nm som mulig alternativ hos TSMC, i så fall ville vært på grunn av at det gir enda høyere frekvenser enn GloFo's 12nm, ikke på grunn av TSMC's 12nm's evne til å lage store brikker. Er det så fryktelig galt sagt?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...