Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Freesync trenger jeg ikke. Spiller lite FPS-spill gitt. Men ja, kortene begynner å bli en bra deal!

 

Uansett så kommer sommerferien nå. Da utgår spilling. Får revurdere situasjonen over sommeren :-)

 

Vel, et 8GB RX580 har vel rundt 40% høyere compute kraft enn et 6GB GTX1060. Det er jo en grunn til at de ble foretrukket til mining til tross for at de brukte mer strøm. Hadde AMD klart å levere kort til alle minerne som ville ha, så hadde det neppe blitt noen tørke av Nvidia skjermkort til gamere. ;) Men, så veldig effektiv til gaming er tydeligvis AMD arkitekturene ikke. Og ligger da på omtrent samme nivå i gjennomsnitt. I DX12 titler til nå har RX580 som regel vunnet med nogen lunde grei margin, men i gjennomsnitt når vi blander inn DX11 titler også, havner de da omtrent likt med Nvidias konkurrerende kort. Det kommer igrunnen i noe grad an på lanserings sykluser for de forskjellige spill utviklerne. Om det lanseres 4 AAA spill et kvartal som alle bruker en spillmotor som er kjent for å fungere bedre på Nvidias arkitektur enn AMDs, og disse spillene blir brukt til benchmark tester. Så flytter marginene seg et par prosent mot Nvidia. Neste kvartal kommer et par store titler som fungerer best på AMD kort, og dermed flyttes resultatet tilbake.

 

Men jeg tolker vel det at du sier "men 580 yter ikke mer enn et 1060-kort" som at du vil ha et kort som er en god del kraftigere enn begge, enn at du mener at RX580 ikke yter mer enn 1060. For jeg vil strengt tatt påstå at det gjør det, og kommer til å bli bedre med tiden etterhvert som flere DX12 titler kommer, og etterhvert som det blir fordelaktig med enda mer VRAM, da RX580 har et lite forsprang der også.

 

Når det gjelder at du ikke "trenger" Freesync fordi du ikke spiller FPS. Så lurer jeg på om du har missforstått litt? G-sync og Freesync hjelper ikke på FPS på noen annen måte enn at innenfor range'en, så slipper man tearing uten å ofre input-lag. Alle som spiller FPS kan (og vil som regel) skru av VSync på en vanlig skjerm, og oppnå samme (eller litt bedre) input-lag som med G-Sync/Freesync.

 

Så til titler der man som regel klarer å lage fps godt over skjermens max frekvens, er G/Freesync fullstendig uten funksjon.

 

Det er når man spiller spill som er så tunge å drive at vi havner godt under 100 fps/Hz at G/Freesync virkelig skinner. Og ned mot lavere fps enn det igjen, kan G/Freesync gjøre at du ikke trenger kjøpe nytt skjermkort, eller til og med kjøpe en modell under det du ellers vil "trenge". Dette gjelder spesielt nede i området rundt 40 - 60 Hz/fps. Der man sier at man må ha minst 60 fps for å få en god spillopplevelse, så handler det om at skjermene i lang tid var max 60Hz, og med VSync på, for å slippe tearing, måtte man ha et skjermkort som klarte godt over 60fps i gjennomsnitt for å ikke få masse hakking.

 

Med G/Freesync vil mange spill som ligger rundt 40 fps i gjennomsnitt være fullt spillbare, og oppleves som å ha bedre flyt enn et spill på en vanlig 60Hz skjerm med VSync skrudd på, selv om man klarer å lage 60 fps i gjennomsnitt. 50% høyere fps i mitt eksempel, men likevel en mer hakkete opplevelse.

 

Så jeg er redd du tar feil når du sier du ikke trenger Freesync. For det er faktisk noe alle trenger! Vel, utenom folk som spiller FPS da... ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Grunnet freesync-skjerm så kjøpte jeg et gigabyte vega 56 fra komplett til 4500 grunker.

 

Det som overrasket meg mest, er at jeg fikk undervolta kortet med 170 mV på kjernen med en gang. Fikk ned en del på minnet også. Hjalp en del i forhold til støy og stabile clocks.

 

Hadde jeg ikke hatt en freesync-skjerm, så hadde det nok blitt et brukt 1070-kort til 3 høvdinger fra finn.

Lenke til kommentar

Grunnet freesync-skjerm så kjøpte jeg et gigabyte vega 56 fra komplett til 4500 grunker.

 

Det som overrasket meg mest, er at jeg fikk undervolta kortet med 170 mV på kjernen med en gang. Fikk ned en del på minnet også. Hjalp en del i forhold til støy og stabile clocks.

 

Hadde jeg ikke hatt en freesync-skjerm, så hadde det nok blitt et brukt 1070-kort til 3 høvdinger fra finn.

Økte du powerlimit? Eller bare UV? Ser flere har fått mye gratis ytelse fra 56 med bare pwr-limit og uv :)

Lenke til kommentar

Grunnet freesync-skjerm så kjøpte jeg et gigabyte vega 56 fra komplett til 4500 grunker.

 

Det som overrasket meg mest, er at jeg fikk undervolta kortet med 170 mV på kjernen med en gang. Fikk ned en del på minnet også. Hjalp en del i forhold til støy og stabile clocks.

 

Hadde jeg ikke hatt en freesync-skjerm, så hadde det nok blitt et brukt 1070-kort til 3 høvdinger fra finn.

Fornøyd med kortet? Jeg har kjøpt samme til min Samsung c24fg73, men ikke fått testet enda. Har hatt brann i huset, så tar litt tid å få alt på plass igjen ? Endret av Teodor1979
Lenke til kommentar

Har ikke hatt kortet så lenge, men så langt er jeg fornøyd.

 

Jeg måtte øke powerlimit ja, men selv med økt powerlimit, trekker kortet ca 20w mindre enn stock (ca 200w) Kan skrive hva jeg kjører på i morgen.

 

EDIT: Kjipt med brann. Håper det ordner seg for deg.

Endret av Fragment
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det gjorde jeg. Mest pga en stabil Klokk på 1530 mhz som følge av at jeg har økt powerlimit.

Har ikke tall på det her og nå, men kan ta en test med stock vs undervolt+powerlimit senere i dag.

 

Men målet mitt, var å få ned støynivået og få en jevn klokk. Ikke nødvendigvis bedre ytelse

Endret av Fragment
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags AMD tråd er dette egentlig?! Nå er det bare et par dager til AsRock i henhold til sin lekkede roadmap skal slippe RX580 mk2!! Også er det ingen hyping eller ville spekulasjoner her i det hele tatt?!  :confused:  

 

Ja ja, jeg får vel gjøre mitt jeg da... :innocent:

 

Våkne øyne (som mine :ph34r: ) har hatt anledning til å få med seg at Komplett de siste ukene har tømt lagrene sine for AMD skjermkort, uten å fylle på igjen med nye.  :hmm:  For en uke siden kunne man kjøpe 5+ forskjellige modeller av RX580 til svært reduserte priser (10+ om man regner 4GB og 8GB versjonene som 2 forskjellige modeller). I dag selger Komplett kun 2 modeller som de har på lager; en 4GB versjon, og en 8GB versjon. Alle modellene som var mulige å kjøpe i forrige uke som var lagervare, er nå "ikke lenger i vårt sortiment", utenom en modell med 7-8 ukers leveringstid. Og da til billigere pris enn noe 8GB RX580 noensinne har kostet i Norge. Hva er i gjerde mon tro?  :hmm:

 

I think my work here is done!...  :rofl:

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Hva slags AMD tråd er dette egentlig?! Nå er det bare et par dager til AsRock i henhold til sin lekkede roadmap skal slippe RX580 mk2!! Også er det ingen hyping eller ville spekulasjoner her i det hele tatt?!  :confused:  

 

Ja ja, jeg får vel gjøre mitt jeg da... :innocent:

 

Våkne øyne (som mine :ph34r: ) har hatt anledning til å få med seg at Komplett de siste ukene har tømt lagrene sine for AMD skjermkort, uten å fylle på igjen med nye.  :hmm:  For en uke siden kunne man kjøpe 5+ forskjellige modeller av RX580 til svært reduserte priser (10+ om man regner 4GB og 8GB versjonene som 2 forskjellige modeller). I dag selger Komplett kun 2 modeller som de har på lager; en 4GB versjon, og en 8GB versjon. Alle modellene som var mulige å kjøpe i forrige uke som var lagervare, er nå "ikke lenger i vårt sortiment", utenom en modell med 7-8 ukers leveringstid. Og da til billigere pris enn noe 8GB RX580 noensinne har kostet i Norge. Hva er i gjerde mon tro?  :hmm:

 

I think my work here is done!...  :rofl:

 

 

https://www.tomshardware.com/news/new-asrock-phantom-mk2-gpu,37425.html

 

Lite info rundt det. Spekulasjonene er vel optimalisert kjøleløsning...

 

Og når det meste angående neste gen. er sånn typ "midrange" nyheter så tar vel de fleste ikke av av den grunn, dessverre.

Lenke til kommentar

Nå fører jo ikke komplett AsRock skjermkort da. Og i henhold til roadmap skal AsRock's eksisterende modeller visstnok selges side om side med "Mk2". Klart det kan være noe så lite spennende som en bedre kjøler løsning. Men ryktene om en lansering av et "Polaris 30" skjermkort har jo ikke forsvunnet enda heller, så "Mk2" kan også være en "placeholder" benevnelse på en helt ny modell. Kan... :p

Lenke til kommentar

Nå fører jo ikke komplett AsRock skjermkort da. Og i henhold til roadmap skal AsRock's eksisterende modeller visstnok selges side om side med "Mk2". Klart det kan være noe så lite spennende som en bedre kjøler løsning. Men ryktene om en lansering av et "Polaris 30" skjermkort har jo ikke forsvunnet enda heller, så "Mk2" kan også være en "placeholder" benevnelse på en helt ny modell. Kan... :p

En skulle tro at komplett vet noe som få andre vet ja ;) Et eller annet må være på veg når de tømmer lagerene fullstendig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...