Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig hvor mye negativt det er rundt strømforbruket til AMD skjermkort, men når Intel sine CPUer sluker strøm (og varmen flyttes via tannkrem) er det stille som graven. :p

Har vel noe med at intel yter særdeles bra også. Ytelse per watt på threadripper vs x299 kan du jo sjekke ;)

Lenke til kommentar

I visse scenarioer, hovedsakling spill ;) Intel har ca 10-dobbelt R&D-budsjett som AMD som attpåtil må dele mellom CPU og GPU-markedet.

Intel henter ut bedre ytelse per kjerne i stort sett alle scenarier, grunnen til at Intel-prosessorer kan skape så mye varme er fordi de har vesentlig bedre AVX-ytelse.

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical.2500572/

 

Husk også på at Intel lager:

  • Halvlederfabrikker
  • SSD-kontrollere
  • Nettverkskort kablet/trådløst, og modemer for telefoner.
  • Nylig (re)etablert grafikkavdeling under Raja Koduri.

Det endrer ikke at Intel har voldsomt mye mer ressurser enn AMD for å lage prosessorer, men Intel har flere baller i lufta enn AMD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nizzen hadde vel på et tidspunkt, hva var det? 3 x SLI med 780Ti som trakk rundt 400 - 500W hver?  :eek:

 

Masse ytelse på den tiden, bevares. Men når man på et tidspunkt i "karrieren" har brukt så mye Watt på bare skjermkort i maskinen, at vi kommer opp i 4 siffer... Vel, da blir det jo litt små komisk å se samme mannen klage på at ett skjermkort bruker 50W, eller 100W mer enn ett annet, og dermed er nærmest "ubrukelig". Klarer man å få bukt med 1000W+, så burde det jo være mulig å flytte 100 unødvendige Watt for mye også ut av kabinettet uten de helt store problemene? :p

 

Sorry Nizzen, ikke stygt ment.  :wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nizzen hadde vel på et tidspunkt, hva var det? 3 x SLI med 780Ti som trakk rundt 400 - 500W hver? :eek:

 

Masse ytelse på den tiden, bevares. Men når man på et tidspunkt i "karrieren" har brukt så mye Watt på bare skjermkort i maskinen, at vi kommer opp i 4 siffer... Vel, da blir det jo litt små komisk å se samme mannen klage på at ett skjermkort bruker 50W, eller 100W mer enn ett annet, og dermed er nærmest "ubrukelig". Klarer man å få bukt med 1000W+, så burde det jo være mulig å flytte 100 unødvendige Watt for mye også ut av kabinettet uten de helt store problemene? :p

 

Sorry Nizzen, ikke stygt ment. :wee:

Klagde vel ikkje? Jeg elsker watt :)

 

2x 780ti classy @ 1550mhz + 3930k @ 5.2 trakk 1700w fra veggen. Derfor har jeg 2x 1300w i den ene pc'n, og 2x 1200w i den andre. :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det endrer ikke at Intel har voldsomt mye mer ressurser enn AMD for å lage prosessorer, men Intel har flere baller i lufta enn AMD.

AMD har også prioritert hardt for å få til hva de har gjort med Zen.

 

De siste årene har resurser blitt fokusert på CPU-utvikling, og konsekvensen av det er jo ganske tydelig på GPU-fronten. Vega 64 kommer til å være AMD sitt high-end kort i over ett år til.

 

I tillegg har jo Intel "snappet opp" tidlige RTG-sjef Raja Koduri, og mange andre sentrale hardware-ingeniører.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

AMD har også prioritert hardt for å få til hva de har gjort med Zen.

 

De siste årene har resurser blitt fokusert på CPU-utvikling, og konsekvensen av det er jo ganske tydelig på GPU-fronten. Vega 64 kommer til å være AMD sitt high-end kort i over ett år til.

 

I tillegg har jo Intel "snappet opp" tidlige RTG-sjef Raja Koduri, og mange andre sentrale hardware-ingeniører.

Og selv om Amd faktisk har måttet prioriterte Cpu'er så har de fortsatt greid å få til bedre Gpu'er enn det man har kunnet forvente, et godt eksempel er om man tar en titt på 570 og 580 kortene og ser på ytelsene på disse kontra Nvidia sine 1060 kort ( 3 / 6 ) så ser man faktisk at ytelsen har gått oppover over tid, vi snakker ikke om enorme forbedringer, men vi ser jo at antall Fps har økt en del sånn at de ligger over på flere.

Flere av kortene i 5xx serien lar seg også redusere litt i strømforbruk om man tester det ut, noe som i alle fall fungerte greit hos meg, med en reduksjon på omtrent 15W tror jeg sist jeg målte.

 

Vega 56 og 65 kortene er dessverre dårlig utnyttet og slik det ser ut per dags dato er det ikke all funksjonalitet som er i bruk enda, jeg hadde tilgjengelig et kort i en svært liten periode men pga personlig helse og en del operasjoner ( nå har jeg ikke lenger en god del av venstre hjerne ) begynner jeg å bli mer begrenset til å bruke så mye tid her og andre forum lenger og har heller ikke gjort så mye mer enn å spille 2-3 spill før kortet ble sendt tilbake.

 

Det som trolig kommer til å skje fremover nå er at Amd kanskje kan få på plass nye ansatte og ledere som enten løfter kraftig opp Gpu avdelingen og tilpasser seg fremtiden, eller den blir solgt og lagt ned. Nvidia derimot ser ut til å investere store penger i både avdelinger som biler og automatisert transport der de bruker en god del av sine ressurser og skjermkort og pga konkurransen fra Amd vil vi trolig ikke så så hyppige oppdateringer lenger hos dem på Gpu avdelingen. Dyrt vil det også bli for de som ønsker seg "gode" kort fremover, noe vi har sett på hvor prisene starter.

 

Heldigvis finnes det jo ansatte i store selskap eller kommunale selskap med fancy navn som ikke trenger å bekymre seg om dette per dags dato, så lenge programvaren fungerer og de ikke trenger å endre på denne om de skal teste ut annen fabrikant så går det jo som regel greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Komplett har dumpa prisene mer nå. Vega 56 til 4500, 580 til 2k og 570 til 1700. Tenker de å slutte å selge AMD? Eller vet de noe om enorme, usolgte lagre pga crypticrash? Eller venter de 600-serien snarlig? ;)

Er vel tilbake til det de skulle kostet når de kom. Men ble høyere pris bare 1 uke etter de kom pga. crypto greiene. Ser noen er på salg på finn. Billigere kjøpe nytt enn brukt hehe...

Lenke til kommentar

Finn-prisene er som alltid helt på jordet. Og prisene på 570- og 580-kort begynner å bli ok, men de er ikke langt unna det de egentlig skulle koste.

 

Har vurdert kjøp, men 580 yter ikke mer enn et 1060-kort. Tror jeg går for noe kraftigere...

om du vil ha freesync er det en veldig god deal :) Prismessig ligger jo 570/580 et godt stykke under 1060 nå :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...