Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du slår på vsync kommer det input lagg i tillegg til at når fps dropper under 60 så kutter vsync fps til 30 og tegner heller bildene dobbelt opp slik at man ikke får tearing, men hakking. Ved g-sync så får man 58 fps med minimal lagg, uten tearing og hakking. De aller fleste vil merke svært stor forskjell på 30 fps med v-sync kontra 59 fps med g-sync.

 

 

Jøss... Er det virkelig slik? Drastisk kutt fra 60-30 fps ved vsync på! Er glad jeg ikke støter borti det ofte :D

Lenke til kommentar

 

Ellers er det også en annen AMD/Intel nyhet som er verdt å navne...

 

Det begynner nå å komme tester av Kaby Lake-G. Som dere sikkert vet er dette Intel-brikker med "Vega M" grafikk.

 

Det viser seg faktisk nå at disse brikkene har mer til felles med Polaris enn Vega. Blant annet mangler deler av DX12 funksjonaliteten, så den har kun feature-level 12_0, ikke 12_1 som Vega har. I tillegg mangler også "Vega M" støtte for RPM (Rapid Packed Math) som også Vega har.

 

Er man interessert i god integrert grafikk, og vil spille litt på det så kan det være verdt å vurdere AMD’s Ryzen 3 med Radeon Vega.

 

https://www.pcworld.com/article/3267169/computers/intel-kaby-lake-g-with-radeon-vega-m-may-be-more-polaris-than-vega.html

http://www.tomshardware.com/news/kaby-lake-g-vega-polaris-graphics,36844.html

 

Ut fra artiklene du linker til vil jeg si det er litt for tidlig å konkludere. Som de sier har de bare lest av features på driver nivå, og da kan jo 12_1 features være en driver oppdatering unna.. Og det samme med RPM vel?.. Uansett, med eller uten, virker det hele som forsøk på å sensasjonalisere agurk nytt..

 

...

 

Det som er sikkert er altså uansett, at RX Vega M aldri før har eksistert. Og ingen Polaris kort før har hatt HBM støtte. Så AMD/Intel kan kalle produktet akkurat hva de vil.. Det kan det ikke være kun Nvidia som har lov til å gjøre..

 

Da har støvet lagt seg, og det er bekreftet også av AnandTech:

 

I do however have to mention my disappointment in Intel and AMD for their poorly thought out (if not bordering on deceptive) naming scheme for the Kaby Lake-G dGPU – the Radeon RX Vega M. As we’ve since found out and confirmed thanks to telling Linux driver commits, while Intel and AMD are calling this GPU a Vega, it doesn’t actually include any of the core features that make up the Vega GPU architecture. Features such as Rapid Packed Math, tiled rasterization, and support for Direct3D feature level 12_1 are all absent from Vega M. The only “Vega” feature is the HBM2 memory controller, which is very important for this product given the integrated nature of Kaby Lake-G, but also not a part of the core GPU architecture. Instead, the heart of Vega M appears to be Polaris, AMD’s previous GPU architecture, which itself was a minor update to their 2014 GCN 3 GPU architecture.

https://www.anandtech.com/show/12736/intel-nuc8i7hvk-hades-canyon-gaming-performance-a-second-look/10

 

"Vega M" som brukes på Intel "Hades Canyon" er i bunn og grunn en Polaris GPU med HBM2 minne.

Fremdeles er dette en veldig god integrert løsning, og per dags dato finnes det ikke noen bedre "single chip" løsninger, men er allikevel noe man bør ha i bakhodet.

 

Jeg mener i likhet med AnandTech at produktnavnet er litt misvisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk litt ufin markedsføring. Skjønner at produsent har rett på sitt merkenavn, men publikum har jo visse forventninger når de ser et produktnavn... At de skiller de ved en enkel bokstav etter produktnavnet er noe jeg tror vil mistenkelig bli borte i markedsføringen av selve brikkesettet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det kan være det er et eller annet som "skurrer i mosen her". Men jeg er ikke helt overbevist om at det er helt riktig å si det enda... Om i det hele tatt. 

 

Det hele begynte altså med PCWorld som rapporterte at features som de forventet at skulle være i "Vega" produkter, ikke var å finne i "Vega M" med et vanlig HW analyse verktøy som AIDA64 (Er det lov å flire litt av at de brukte "trial" versjon? :p). Etter litt mer graving med DXDiag kom de frem til at vi nesten må stille det smått filosofiske spørsmålet: "Hva er Vega da?". Og gravde frem en whitepaper der AMD har vist frem en graf der det står forskjell på Polaris vs Vega. Og trekker en slags konklusjon derfra.

 

TomsHW plukket så saken opp, og sier at: Vel, Sisoft Sandra rapporterer at det er en "Vega M". Og det meste blir veldig vanskelig å teste seg frem til om er der eller ikke. Men vi kan teste om RPM fungerer på "Vega M", slik det gjør på 2200G/2400G. 2 andre produkter som også ligger under "Vega" paraplyen. Og de avslørte da at dersom Vega M faktisk har RPM, så er det ihvertfall ikke aktivert enda.

 

Og igjen sitter vi igjen med det smått filosofiske spørsmålet: "Hva er Vega da?"

 

Vel, jeg har selv tatt en kjapp titt på whitepaper'en som PCWorld henviser til. Og det første som slo meg, var at på samme side som grafen de viser til står, så står det: "This fact makes “Vega” 10 the ideal platform".. Vega 10?.. Og går vi opp til aller første side etter introduksjonen. Så ser vi at whitepaper'en begynner med: "“Vega” 10: The first implementation". Faktisk er "Vega 10" skrevet 27 ganger av de 90 gangene "Vega" er brukt i hele dokumentet. For meg er det dermed veldig tydelig at dette er en Whitepaper som kan fortelle oss hva "Vega 10" er, men ikke nødvendigvis definere hva "Vega" er.

 

Skjønt, vi kan jo se i introduksjonen: "GPU memory capacities haven’t risen as substantially. Meanwhile, the throughput of nearly all types of high-performance processors has been increasingly gated by power consumption." og "With these needs in mind, the Radeon Technologies Group set out to build a new architecture known as “Vega.”."

 

Hovedpoengene med å utvikle "Vega" var altså 2 ting: Fikse mer minne til GPU, og få ned strømforbruket

 

Og med det i bakhodet vet jeg nesten ikke hva som er mer "Vega" enn "Vega M"? Den yter nesten som en GTX1060 MaxQ men bruker mindre strøm, og med sin HBCC, så skulle jo minneproblemet være dekket? Strengt tatt er det "Vega 64" det spøker for når det kommer til "Vega" benevnelsen når vi ser på strømforbruket. :p

Lenke til kommentar

Hei! På C: har jeg liggende to mapper som heter ATI og AMD. Til sammen er disse på nesten 15GB. Ser at det som ligger der stort sett er gamle driverpakker o.l. for en haug med år tilbake. Mitt enkle spørsmål er om disse er helt OK å slette, eller om de "henger sammen" med siste driver på noen måte?

Lenke til kommentar

Hei! På C: har jeg liggende to mapper som heter ATI og AMD. Til sammen er disse på nesten 15GB. Ser at det som ligger der stort sett er gamle driverpakker o.l. for en haug med år tilbake. Mitt enkle spørsmål er om disse er helt OK å slette, eller om de "henger sammen" med siste driver på noen måte?

Slett ja :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vega 56 og 64 på tilbud hos komplett, 5990,- for begge. Prismessig er ikke 64-varianten så ille da. Med powersaving så tdp blir akseptabel vil den prismessig komme bedre ut enn 1070ti som da blir nærmeste konkurrent om du vil ha adaptiv sync :)

 

Er vel ryddesalg på det Vega 64 kortet siden det ikke lages lenger? Med det mener jeg at modellen Asus Radeon RX Vega ROG Strix ikke lages lenger. Alle AMD produktene har jo blitt overført til Arez merket.

Så det nye vil da være Asus Radeon RX Vega Arez Strix.

Lenke til kommentar

 

Vega 56 og 64 på tilbud hos komplett, 5990,- for begge. Prismessig er ikke 64-varianten så ille da. Med powersaving så tdp blir akseptabel vil den prismessig komme bedre ut enn 1070ti som da blir nærmeste konkurrent om du vil ha adaptiv sync :)

Er vel ryddesalg på det Vega 64 kortet siden det ikke lages lenger? Med det mener jeg at modellen Asus Radeon RX Vega ROG Strix ikke lages lenger. Alle AMD produktene har jo blitt overført til Arez merket.

Så det nye vil da være Asus Radeon RX Vega Arez Strix.

Blir vel ikkje Arez alikavel?

Lenke til kommentar

 

 

Vega 56 og 64 på tilbud hos komplett, 5990,- for begge. Prismessig er ikke 64-varianten så ille da. Med powersaving så tdp blir akseptabel vil den prismessig komme bedre ut enn 1070ti som da blir nærmeste konkurrent om du vil ha adaptiv sync :)

Er vel ryddesalg på det Vega 64 kortet siden det ikke lages lenger? Med det mener jeg at modellen Asus Radeon RX Vega ROG Strix ikke lages lenger. Alle AMD produktene har jo blitt overført til Arez merket.

Så det nye vil da være Asus Radeon RX Vega Arez Strix.

Blir vel ikkje Arez alikavel?

 

 

Leste at Asus valgte å gå videre og beholde Arez til tross for at Nvidia har "trukket" GPP.

De var tross alt veldig mye raskere ute enn alle andre med å sette opp noe nytt for AMD. 

 

Du kan lese om at Asus bekrefter det selv, her.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om drivere har forbedret ytelsen til Vega stort:

https://www.computerbase.de/2018-05/amd-radeon-rx-vega-untersucht/2/#diagramm-performancerating-fps-3840-2160-64-cus-vs-56-cus

 

På samme frekvenser som Fiji er ytelsesforbedringen til Vegs relativt liten.

Nå har jeg ikke et Vega kort tilgjengelig, men ved lansering skulle en del funksjoner fikses så de var ikke i drift akkurat da, om AMD nå har fått de på plass er jeg noe usikker på, eksempelvis var Primitive binning en av disse funksjonene ( den ble implementert i August og så igjen slått av pga problemer ) men slik jeg forstod Amd ved lansering gjenstod det en del jobbing med driverne for å få mest mulig ut av kortet og slik det er i dag tviler jeg på at de egentlig snakket om ytelse men også om funksjonalitet.

 

 

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke et Vega kort tilgjengelig, men ved lansering skulle en del funksjoner fikses så de var ikke i drift akkurat da, om AMD nå har fått de på plass er jeg noe usikker på, eksempelvis var Primitive binning en av disse funksjonene ( den ble implementert i August og så igjen slått av pga problemer )

Det var en del rykter om dette ja, flere brukte også dette som en "unnskyldning" for skuffende ytelse på Vega. Dette skulle selvsagt bli slått på i en driver veldig snart...

 

Men, det skjedde aldri.

 

AMD bekreftet i januar (i forbindelse med CES 2018) at Draw Stream Binning Rasterizer (DSBR) er aktivert, og har vært aktivert siden RX Vega ble lansert.

 

AMD bekreftet også at "primitive shaders" krever API-støtte, det må altså legges til i en fremtidig versjon av DirectX eller Vulkan. (eventuelt et proprietært API ala Shader intrinsics).

 

https://techreport.com/news/33153/radeon-rx-vega-primitive-shaders-will-need-api-support

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...