Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

støtt rettferdighet boikotte nvidia, begyn å kjøp amd istedenfor folkens

Skulle gjerne gjort det, men Vega 64 var ikke en skikkelig oppgradering fra mitt to år gamle GTX Titan X en gang...

 

Ettersom verken Vega eller Polaris klarer å konkurrere på pris, støy, varme, og ytelse mot Nvidia er det liten grunn til å handle AMD i dag, dette kan selvfølgelig endre seg om kortene ikke blir så vanvittig overpriset.

GTX Titan X er ikke overpriset :hmm:
Fikk det brukt for 9000 kr rett etter 980 Ti var ute til ca 8000, føler ikke jeg betalte for mye

 

Okay, betale selv 7 199,00 for 980ti(21/07/2015) Så jo, overpriset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Okay, betale selv 7 199,00 for 980ti(21/07/2015) Så jo, overpriset :)

På en annen side var det uten tvil det raskeste kortet på markedet i 2015, i motsetning til Vega som knapt konkurrerer mot GTX 1080 engang.
vega 64 er omsider på høyde med 1080 ytelsesmessig, sjekk testen på forsiden av tek. Dog er pris og strømforbruk mindre bra :/ Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Okay, betale selv 7 199,00 for 980ti(21/07/2015) Så jo, overpriset :)

På en annen side var det uten tvil det raskeste kortet på markedet i 2015, i motsetning til Vega som knapt konkurrerer mot GTX 1080 engang.
vega 64 er omsider på høyde med 1080 ytelsesmessig, sjekk testen på forsiden av tek. Dog er pris og strømforbruk mindre bra :/

 

Ville heller si generelt litt under enn på høyde :p Ja det har kommet seg èn prosent eller.no 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Okay, betale selv 7 199,00 for 980ti(21/07/2015) Så jo, overpriset :)

På en annen side var det uten tvil det raskeste kortet på markedet i 2015, i motsetning til Vega som knapt konkurrerer mot GTX 1080 engang.
vega 64 er omsider på høyde med 1080 ytelsesmessig, sjekk testen på forsiden av tek. Dog er pris og strømforbruk mindre bra :/

 

Ville heller si generelt litt under enn på høyde :p Ja det har kommet seg èn prosent eller.no 

 

 

Fordi?

 

Men jeg er helt enig, brikka kom ett år for sent. Tror vi hadde bedre akseptert strøm/varmenivåene til Vega ett år tidligere, selv om nVidias er bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytelsesforskjellen er så liten at det avhenger av spill, men når Vega produserer bokstavelig talt dobbelt så mye varme som 1080 er det ikke lenger noe å vurdere.

 

Gjennomsnittelig av "alle" spill testet av Tek så ligger Vega på høyde med 1080, det er dette jeg argumenterer mot det generelle utsagnet til Nizzen. Ikke at ytelse er avhengig av bestemte spill, noe som har vært faktum i over 10 år.

 

Og, jeg skrev selv poenget med varme i mitt innlegg.

Lenke til kommentar

 

 

Okay, betale selv 7 199,00 for 980ti(21/07/2015) Så jo, overpriset :)

På en annen side var det uten tvil det raskeste kortet på markedet i 2015, i motsetning til Vega som knapt konkurrerer mot GTX 1080 engang.
vega 64 er omsider på høyde med 1080 ytelsesmessig, sjekk testen på forsiden av tek. Dog er pris og strømforbruk mindre bra :/

 

Må vel bemerkes at de bruker et fabrikkoverklokket 1080.

Prisene har vært helt på bærtur siden mining hysteriet i nov/des 2017.

MSRP er 400$ for Vega 56 og 500$ for Vega 64. Får håpe prisene kommer seg ned dit igjen snart.

Må heller ikke glemmes at en Freesync skjerm koster ~2000kr mindre enn en tilsvarende Gsync.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Okay, betale selv 7 199,00 for 980ti(21/07/2015) Så jo, overpriset :)

På en annen side var det uten tvil det raskeste kortet på markedet i 2015, i motsetning til Vega som knapt konkurrerer mot GTX 1080 engang.
vega 64 er omsider på høyde med 1080 ytelsesmessig, sjekk testen på forsiden av tek. Dog er pris og strømforbruk mindre bra :/

Må vel bemerkes at de bruker et fabrikkoverklokket 1080.

Prisene har vært helt på bærtur siden mining hysteriet i nov/des 2017.

MSRP er 400$ for Vega 56 og 500$ for Vega 64. Får håpe prisene kommer seg ned dit igjen snart.

Må heller ikke glemmes at en Freesync skjerm koster ~2000kr mindre enn en tilsvarende Gsync.

Når prisene synker til levlige priser, så har vel nvidia kommet med neste generasjon. Så da finnes det nok ikkje argumenter for Vega, selv om freesync er billigere. Skal sies at når det er "akkurat" samme skjerm, så virker ikkje prisforskjellen å være så mye som 2k.

 

Bare se på Acer x34A 100hz g-sync vs Acer xr34 100hz freesync :)

 

Man kan også se på Asus 27" , der freesync bare finnes med 144hz ips, mens g-sync har 165hz. Godt mulig freesyncmodellen er dårligere, for å få den billigere også. Så at freesync er 2k billigere for like spesifikasjoner, virker ikkje helt å stemme.

 

Uten å ha gravet for dypt inni det her.

 

Hva tror/vet dere om drt her N O R E N G og Gabri3L?

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang freesync så finnes det flere greie 75Hz ips-skjermer mellom 1 og 2k. For mange holder disse bra med mindre du konkurrerer i Overwatch. Ja, en ips til 7k med 144 g-sync er såklart bedre. Dog etter å ha sett begge deler samt at jeg sitter på en 60Hz g-sync bærbar, så kan ei freesync-pakke gi deg mer for pengene. Om RX 570 kommer ned i 1900-2200 omnoen måneder så gir en freesync 75Hz til under 2k er svært god spillopplevelse for mange. Etter å ha prøvd 60Hz g-sync så synes jeg selv det fungerer fantastisk og gir en mye bedre spillopplevelse enn ut sync.

Lenke til kommentar

Helt uenig at 60hz og 75hz er greitt. Bare å scrolle opp og ned og bevege musa i OS med så lav frekvens på skjermen er kvalmende.

Man må ikkje være prospiller for å synes at 144hz er overlegent 60hz i spill.

 

Å kjøpe 60/75hz skjerm i 2018 er galskap. 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Asus ROG Swift PG279Q Gsync @ 7889kr

 

Asus MG279Q Freesync @ 4990kr

 

Vel...

 

Om du skal ta en freesync skjerm som tilfeldigvis er på tilbud mot en gsync som ikke er det, så må du sammenligne prishistorikk.

 

Gsync modellen har vært på tilbud til 5995,- som gir en differanse på 1005,-

 

Eventuelt fjerne tilbudet cdon kjører nå og sette 5990,- mot 7889,-

 

Fremdeles en ~2000kr prisforskjell som jeg tidligere hevdet ikke var uvanlig for tilsvarende skjermer.

Lenke til kommentar

Helt uenig at 60hz og 75hz er greitt. Bare å scrolle opp og ned og bevege musa i OS med så lav frekvens på skjermen er kvalmende.

 

Man må ikkje være prospiller for å synes at 144hz er overlegent 60hz i spill.

 

Å kjøpe 60/75hz skjerm i 2018 er galskap.

Ditt budsjett er noe annet enn mange andre sitt budsjett. Holder i massevis for meg og jeg gamer mye ;) For budsjettgameren funker det kjempebra. Kjøper du en 144-skjerm så kjøper du 1070+ uansett. For mange som ikke har et sånt budsjett er 75 bra nok. Har aldri hatt noe problem når jeg skroller, flyter jevnt og fint. Ja, har prlvd 144 og det er litt bedre.
Lenke til kommentar

Fremdeles en ~2000kr prisforskjell som jeg tidligere hevdet ikke var uvanlig for tilsvarende skjermer.

Jeg bare kritiserte tallene du kom med. Det er litt for lettvint å sortere kildene sine slik at man får understreket poenget sitt. Jeg er enig i at differansen ofte er i underkant av et par tusen kroner.

 

Var det Benq eller Asus som i sin tid (like før gsync ble lansert), solgte gsync moduler til sin nyeste 144hz skjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...