Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellers er det også en annen AMD/Intel nyhet som er verdt å navne...

 

Det begynner nå å komme tester av Kaby Lake-G. Som dere sikkert vet er dette Intel-brikker med "Vega M" grafikk.

 

Det viser seg faktisk nå at disse brikkene har mer til felles med Polaris enn Vega. Blant annet mangler deler av DX12 funksjonaliteten, så den har kun feature-level 12_0, ikke 12_1 som Vega har. I tillegg mangler også "Vega M" støtte for RPM (Rapid Packed Math) som også Vega har.

 

Er man interessert i god integrert grafikk, og vil spille litt på det så kan det være verdt å vurdere AMD’s Ryzen 3 med Radeon Vega.

 

https://www.pcworld.com/article/3267169/computers/intel-kaby-lake-g-with-radeon-vega-m-may-be-more-polaris-than-vega.html

http://www.tomshardware.com/news/kaby-lake-g-vega-polaris-graphics,36844.html

 

Ut fra artiklene du linker til vil jeg si det er litt for tidlig å konkludere. Som de sier har de bare lest av features på driver nivå, og da kan jo 12_1 features være en driver oppdatering unna.. Og det samme med RPM vel?.. Uansett, med eller uten, virker det hele som forsøk på å sensasjonalisere agurk nytt..
 
Ta Nvidia igjen som eksempel. I sin Geforce 800 og Geforce 900 serie, fant vi både Fermi, Kepler og Maxwell baserte brikker under samme generasjons nummer. GTX860M kom til og med i både Kepler og Maxwell versjon, der Kepler versjonen var noe skikkelig dritt til laptop bruk i forhold til Maxwell versjonen, da den trakk ~75W mot Maxwell versjonens ~45W. Kepler versjonen krevde altså ganske mye bedre kjøling, og støyet vesentlig mer. Maxwell versjonen ble senere også, rett og slett bare omdøpt til GTX960M, når 900 serien ble lansert. De gadd ikke endre klokkefrekvens en gang..
 
Det "spesielle" med Vega, er at Vega var kodenavnet for arkitekturen. Men det ble så hypet før lansering, at det ble en verdifull merkevare før produkter i det hele tatt var tilgjengelig. Dermed ble Vega også valgt som selve produktnavnet markedsført mot kunde. Mens "normalen" har altså egentlig vært å ikke mot kunden, ha fokus på hvilken arkitektur som ligger bak. Men heller gi produktene et nummer, som skal gi en ide om ytelsen man kan forvente. Både Kepler og Maxwell versjonen av GTX860M hadde for det meste bemerkelsesverdig lik ytelse.
 
Nvidia benytter gjerne kodenavnet på arkitekturen når de snakker om sin nye generasjon, men produktene selges under Geforce merket, med eventuelt G/GT/GTX foran generasjons/modell nummeret.
 
Nå prøvde THW å definere hva som er en "Vega" chip, basert på hva AMD har sagt om Vega tidligere. Men det blir strengt tatt ganske missvisende, vi vet jo at når AMD tidligere har pratet om Vega, så er det bl.a. produkter som senere ble kalt RX Vega 56/64 og Frontier edition de har snakket om. Uten den konteksten, å skulle prøve å "binde" AMD til sitt ord, kan være litt ufint. Det kommer litt an på motivasjonen bak forsøket. Men forestill deg at man prøvde å påstå at GTX1080 ikke er et Geforce skjermkort, fordi at i 1999 "definerte" Nvidia at Geforce skjermkort har opp til 128MB VRAM? Det gir jo ikke mye mening? Eller 900 serie kortene som aldri fikk den annonserte async shader støtten, var de aldri ekte Maxwell kort?
 
Det som er sikkert er altså uansett, at RX Vega M aldri før har eksistert. Og ingen Polaris kort før har hatt HBM støtte. Så AMD/Intel kan kalle produktet akkurat hva de vil.. Det kan det ikke være kun Nvidia som har lov til å gjøre..
Endret av Gabri3L
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så kort oppsummert:

 

1. Det kommer sikkert en "magisk driver" som løser problemene.

 

2. Angrep er det beste forsvar.

 

Ikke noe nytt med andre ord! :)

 

 

Kan du være så snill å vise hvor i innlegget mitt jeg "angriper" noe/noen? Jeg finner det altså ikke, sannsynligvis fordi jeg aldri mente å angripe noe/noen som helst. Men du snakker kanskje om deg selv?

 

Litt merkelig om det ikke skal være lov å påpeke at artiklene du selv linker til, ikke har en like klar konklusjon som det du tilsynelatende forsøker å fremstille det som? Vi leser blant annet:

 

"Given the amount of customization that went into this design, it's possible that Kaby Lake-G's Radeon graphics are a hybrid with enough Vega functionality to justify Vega marketing.

 
It's also important to remember that Intel and AMD approved the branding. These are both publicly-traded companies that are averse to legal exposure. So, we imagine the naming convention had to pass quite a bit of scrutiny."
 

Jeg har heller ikke hevdet at det kommer en magisk driver og fikser alt. Når man setter ett ord i kursiv slik jeg gjorde med ordet "kan", så er det ment å understreke enda tydeligere enn bare ordet "kan", at man ikke hevder at det skal komme en driver å fikse alt. Jeg formet det også som et spørsmål som du fint kunne svart på uten å begynne å grine..

 

RX Vega M er et helt nytt produkt. Å forvente modne drivere blir urettferdig. Selv mener jeg at alle features burde være på plass ved lansering. Men vi lever altså ikke i en slik verden. Så da må man nesten bare akseptere det. Async shaders var ikke på plass i Maxwell ved lansering, og mange hevder det aldri kom. Om man ikke reagerte på det, så har man heller ikke rett til å reagere på at RPM ikke er på plass i RX Vega M ved lansering. Og det er heller ingen vits i å konkludere, før man har fått en utvetydig uttalelse fra noen med den relevante kunskapen, enten hos Intel eller AMD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HKS bruker hovedsakelig Nvidia produkter og har "ifølge" ham kjørt noen testrunder med Amd produkter også.
Jeg tror faktisk på ham når det gjelder Nvidia produktene og det er godt mulig at han tester Amd produkter også, men det er svært tydelig at han ikke kan bruke sistenevnte produkter ( I det han gjør på jobb) og at de er rett og slett ubrukelig for ham og selskapet han jobber for, om dette er basert på bias, programvare eller mangelfull hardware vet han best selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det nå er flere 570-kort til 3k på lager. For noen uker siden kosta de 400-500 mer. Vega 56 er nå på lager til 6466,- For noen uker siden lå det på over 1000,- mer. Dette ser bra ut :)

 

Det er et "Red Devil" kort som er Weekend tilbud hos Proshop. Til mandag koter det ~7500,- igjen.. "Red Devil" kortene skal visstnok ha "binned" GPU dies, og med skikkelig kjøle løsning kan man kanskje rettferdiggjøre en tusenlapp eller kanskje til og med 1500,- over MSRP. Men det blir i Norge sånn ca. maks maks maks 5500,-

 

En enslig svale gir ingen sommer. Og vi er bare en liten god nyhet for kryptovaluta unna et nytt kappløp mot toppen. Og denne gangen vil de i så fall fort tenkes å gå langt forbi tidligere topper..

Lenke til kommentar

 

Ser det nå er flere 570-kort til 3k på lager. For noen uker siden kosta de 400-500 mer. Vega 56 er nå på lager til 6466,- For noen uker siden lå det på over 1000,- mer. Dette ser bra ut :)

Det er et "Red Devil" kort som er Weekend tilbud hos Proshop. Til mandag koter det ~7500,- igjen.. "Red Devil" kortene skal visstnok ha "binned" GPU dies, og med skikkelig kjøle løsning kan man kanskje rettferdiggjøre en tusenlapp eller kanskje til og med 1500,- over MSRP. Men det blir i Norge sånn ca. maks maks maks 5500,-

 

En enslig svale gir ingen sommer. Og vi er bare en liten god nyhet for kryptovaluta unna et nytt kappløp mot toppen. Og denne gangen vil de i så fall fort tenkes å gå langt forbi tidligere topper..

om du sjekker prisjakt finnes det flere andre til 7k blank nå på lager så ikke sååå ille som for et par mnd siden.
Lenke til kommentar

Men hvis det er en nedadgående trend så er det jo ett sted i riktig rettning, hadde dere virkelig trodd at prisene skulle falle som en stein over natta?

Dream on sier bare jeg da, det virker jo som om dere tror noe sånt når man ser hva dere lirer av dere.

 

Hva kortene skulle koste betyr veldig lite når man nå har fått en gruppe kjøpere som "terroriserer" og ødelegger markedet med å støvsuge det for kort så prisene drives kunstig høyt opp.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

I følge Prisjakt er det kun Dustin som har en modell på lager til 7K. Ellers er det igjen Proshop som har 2 modeller til henholdsvis 7,7K og 7,9K.

 

Men som Nizzen sier, så skulle Vega 56 koste 4K. Så selv 6,5K på tilbud nå, er dessverre langt unna å kunne "friskmelde" grafikk kort markedet for gamere..

Hmm, ikke sjekka på noen dager nå, men var flere tidligere i uka.

Lenke til kommentar

HKS bruker hovedsakelig Nvidia produkter og har "ifølge" ham kjørt noen testrunder med Amd produkter også.

Jeg tror faktisk på ham når det gjelder Nvidia produktene og det er godt mulig at han tester Amd produkter også, men det er svært tydelig at han ikke kan bruke sistenevnte produkter ( I det han gjør på jobb)

Per nå bruker vi "Instinct MI25" til å teste et teknologi vi jobber med som heter "Device Lending". Vega 10 er eneste moderne GPU som støtter full SR-IOV virtualisering. AMD implementerer også full ATS på PCIe-siden av kortet (sammen med EPYC), noe Nvidia kun gjør på Power-platformen.

 

og at de er rett og slett ubrukelig for ham og selskapet han jobber for, om dette er basert på bias, programvare eller mangelfull hardware vet han best selv.

Vi har også flere andre prosjekter hvor vi bruker mye maskinlæring (deep learning) og der kommer dessverre AMD foreløpig til kort. 99% av all GPU-trening av neuralnett bruker Nvidia-kort. Spesielt etter at tensor core og Volta kom er Nvidia i en annen liga enn hva AMD er. En Titan V gir bedre ytelse enn 4 stk. Vega FE.

Ofte trenger også pre-prosessering av video før vi bruker det til trening av neuralnett, og da er verktøyene rundt CUDA fremdeles mye bedre enn ROCm og OpenCL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...